Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Techbusiness

Techbusiness is het platform van MT dat business maakt van technologie. Ga voor briljante business en snelle groei naar techbusiness.nl


Robo-Volvo’s

Volvo heeft op de openbare weg in Spanje drie onbemande auto’s 200 kilometer lang achter een vrachtwagen laten rijden. Doel van het robotautoproject: brandstof besparen. De drie Volvo’s tuften geheel zelfstandig met een snelheid van 85 kilometer per uur. Camera’s, radar en lasersensoren hielden de chauffeurloze wagens op het juiste spoor, via een draadloze verbinding kopieerden ze exact de route die de vrachtwagen nam. Meer over robotrijden op techbusiness.nl/industrie

Windows 8-feest in Taiwan

Nog vier maandjes slapen tot de officiële lancering, maar de beurs Computex in Taiwan stond al bol van de laptops en tablets die draaien op Windows 8. Het moet de belangrijkste Windowsversie ooit worden. Met het besturingssysteem wil de gigant uit ­Redmond zijn ooit zo vanzelfsprekende plek op de computer terugveroveren, die steeds vaker draait op software van Google of Apple en door tablets en smartphones steeds mobieler wordt. Meer over Computex op techbusiness.nl/hardware

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

BigQuery in Nederland

Het Nederlandse Crystalloid Innovations weet klant- en verkoopinformatie zó snel en fijnmazig te analyseren, dat business voorspelbaar wordt. De motor daarachter is BigQuery, een nieuwe dienst van Google die snelle data-analyse mogelijk maakt. Crystalloid had de primeur. Google gebruikt zelfs een klantcase van hen om te laten zien hoe goed het met Big Data overweg kan. Meer over Crystalloids helderziendheid op techbusiness.nl/ict

 >> Dit artikel komt uit MT Magazine. Abonnement?

Missiegedreven leiderschap: Hoe Coen de Ruiter Greenchoice naar groene hoogten stuwt

In samenwerking met Whyz Executive Search - Coen de Ruiter, directeur van energiespeler Greenchoice, kiest bewust voor een andere koers: duurzame energie van dichtbij. Dat doet hij ook in leiderschap. Beslissingen legt hij zo laag mogelijk in de organisatie en daarmee stuwt hij Greenchoice naar groene hoogten.

coen de ruiter greenchoice
Van de vele voordelen van diversiteit kun je alleen profiteren als je echt inclusief bent, vindt Coen de Ruiter van Greenchoice.

Een vol stroomnet, grote energiespelers, duurzaamheidsdoelen die terug worden gedraaid, overheden die voor onzekerheid bij de klanten zorgen… De marktuitdagingen liggen voor het oprapen bij het Rotterdamse Greenchoice.

Dat alles weerhoudt algemeen directeur Coen de Ruiter niet van het realiseren van de overkoepelende missie: Nederland volledig laten draaien op groene stroom én iedereen laten meeprofiteren van de energietransitie.

‘Het grootste vraagstuk dat we als samenleving hebben op te lossen is het klimaatvraagstuk. Ik heb kinderen en ik wil dat zij straks ook in een prettige wereld verder kunnen leven’, zegt hij tegen MT/Sprout. Dat is zijn motivatie om er vol tegenaan te gaan. Commercie en idealen hoeven daarbij ook niet met elkaar te botsen.

De missie is leidend

Er is bewust voor een andere koers gekozen dan de grote energiespelers, legt hij uit. Greenchoice levert honderd procent groene stroom en doet dat uit lokale bronnen. ‘We zijn van begin af aan ervan overtuigd geweest dat de energietransitie dichtbij moet plaatsvinden. Daarom sporen we aan tot isoleren, tot het installeren van zonnepanelen, het plaatsen van warmtepompen.’

‘We hebben een eigen signatuur in de markt en daarmee weten we onze klanten te winnen. Dat blijkt ook uit onderzoek naar de drijfveren waarom mensen aansluiten bij energiebedrijven. Dat doen ze bij ons vanwege onze missie.’

Maar de energiemarkt blijft ondertussen wel heel ‘volatiel’. Daarom werkt De Ruiter aan een flinke transitie. Van energie- en zonnepanelenleverancier verandert Greenchoice in een platformorganisatie die geïntegreerde oplossingen aanbiedt voor verduurzaming.

Diversiteit omarmen

‘We zijn voor consumenten en bedrijven een platform aan het bouwen waar je allerlei verschillende producten kunt aanschaffen die goed zijn om je energiehuishouding te verduurzamen. En waar je ook persoonlijk advies krijgt over je volgende stap.’

‘Voor grootzakelijke klanten installeren we niet alleen zonnepanelen, maar ook batterijen, een laadplein en bieden we een afnamecontract. Daarmee hebben we echt een voorsprong in de markt. We hebben veel profijt van die integratiestrategie, en we zien dat we hier winnen van de concurrentie.’

Toch is dat niet de essentie van nieuw leiderschap voor De Ruiter. Dat is juist ‘ieder individueel talent tot bloei laten komen.’ Dat lukt alleen in een cultuur die diversiteit verwelkomt en omarmt. Hij wil niet alleen dat iedereen de kans krijgt, maar ‘die kans ook ziet en zich uitgenodigd voelt om die te grijpen’.

Helft vrouwen in leiderschapsteam

Hij geeft daarin ook zelf het goede voorbeeld met een leiderschapsteam dat voor de helft uit vrouwen bestaat. Hij baalt er zelfs een klein beetje van dat hij voor die verdeling talent van buiten heeft moeten aantrekken.

‘Daar heb ik gelukkig hartstikke goede kandidaten voor gevonden, maar dat liet mij wel het belang van inclusie zien. Vooral voor de doorontwikkeling binnen de organisatie.’

Van de vele voordelen van diversiteit – bredere inzichten, betere beslissingen, meer betrokkenheid – kun je alleen profiteren als je echt inclusief bent. ‘Dat mensen worden gewaardeerd om wie ze zijn, juist omdat ze anders kijken dan anderen. Maar dat talent uit zich vaak ook ‘anders’. En als leider moet je daar rekening mee houden.’

Talent wordt niet verspild

‘Met de huidige druk op de arbeidsmarkt hebben we ook niet meer de luxe om talent te verspillen.’ De Ruiter verwijst naar een cartoon, waarin een man achter een tafeltje zit en zegt: “We geloven hier dat iedereen gelijk is, dus iedereen krijgt dezelfde opdracht”. Klim in de palmboom en haal de kokosnoten eruit, luidt die.

Voor die tafel staan een aap, een olifant, een giraf en een slang. ‘Dan kan er maar eentje winnen, dat is de aap. De vraag die hij had moeten stellen: zorg dat de kokosnoten uit die palmboom komen. Dan zou het wel anders zijn. Dan kan de giraf een tik geven, de olifant een duw tegen de boom, en zelfs de slang kan dan nog wel een eigen invulling bedenken. Dat is inclusie.’

Bij bedrijven met een missie werkt vaak ‘een vergelijkbaar type mensen’, merkt De Ruiter op. Daar heeft hij ook al heel wat ervaring mee opgedaan, bij Fairtrade-keurmerk Max Havelaar, bij dierenpark Apenheul en vergelijkingssite Independer.

Allemaal intrinsiek gedreven

‘Ze zijn heel intrinsiek gedreven, maar ook wel relatief eigenwijs. Ze hebben vaak hun eigen opvattingen over wat ze bij die organisaties komen doen.’ Dat vindt hij ook prima, want ‘een bedrijf functioneert het allerbest als je iedereen zichzelf laat zijn.’

Dat inzicht haalde hij bij Niall FitzGerald, ex-topman van Unilever waar De Ruiter in een ver verleden nog voor gewerkt heeft. Hij had lak aan de kille focus op competenties. ‘Niall zei: I want you to bring the whole person to the job. Je moet volledig jezelf kunnen zijn in je werk, dan ben je op je best. Dat vond ik een hele mooie.’

De opvatting die de medewerkers van Greenchoice wel allemaal delen, is dat ze willen bijdragen aan de energietransitie. Daarom legt De Ruiter ‘de beslissingen zo laag mogelijk in de organisatie’.

Strategie telkens opnieuw benoemen

Hij is er namelijk van overtuigd dat ‘mensen daar heel goed mee om willen gaan, juist omdat ze zo gedreven zijn’. ‘Daar haal ik zelf ook veel energie uit. Van een team dat tegen een groot issue aanloopt en besluit om drie weken lang met man en macht de schouders eronder te zetten.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hij stuurt de organisatie vooral op de missie, maar dan wel vanuit een duidelijke strategie en met afgebakende kaders. ‘Je kunt gek genoeg een strategie niet vaak genoeg vertellen. Ik ben iedereen zo langzamerhand aan het vervelen met dat verhaal over strategie, denk je, maar dat is niet zo. Dat is het begin van het kader en dat moet je elke keer weer benoemen, heb ik geleerd.’

Wat De Ruiter daarbij ook heeft gemerkt, is dat het stellen van prioriteiten hard nodig is. ‘Anders gaan mensen vanuit hun enthousiasme met alle mogelijke invullingen van de strategie aan de slag. Als leiderschapsteam moet je scherp zijn: dat is wat wij willen.’

Prioriteiten stellen voor de korte termijn

Micromanagement, erbovenop willen zitten, dat is niet zijn stijl. Prioriteiten stellen, werkt beter. ‘Wij stellen steeds vaker doelen voor een kortere termijn, voor twee maanden. Er kan zoveel veranderen in korte tijd.’ Om ‘eindeloze discussies’ te voorkomen, wordt duidelijk aangegeven dat er twee maanden later opnieuw prioriteiten worden gesteld.

‘Maar wel telkens binnen de strategie, we gaan bijvoorbeeld geen duurzaam voedsel verkopen. Wat mensen belangrijk vinden, wordt dus alleen even geparkeerd en later weer bekeken. Je wil flexibel blijven met oplossingen. Een oplossing die je anders had afgeschoten kan twee maanden later wel iets zijn waar je aan wil werken.’

‘Daar kunnen mensen goed mee omgaan. Het werkt intern prettig als je met z’n allen weet wat je de komende tijd gaat doen. Je kadert het niet kapot, er is ruimte voor creativiteit. En iedereen blijft gedreven voor het eindresultaat: bijdragen aan de energietransitie.’

Innovatie en technologie staan centraal tijdens Dutch Media Week

In samenwerking met Dutch Media Week - Baanbrekende technologieën zoals AI en Virtual Production beuken in op de businessmodellen van mediabedrijven. Tijdens de Dutch Media Week krijgen mensen die in deze branche hun brood verdienen een kijkje in de toekomst. 'Met AI-tools als Sora en Unreal kan iedereen straks zelf een film maken.'

dutch media week

Wat zijn de verdienmodellen voor podcasts? Op welke manier verandert AI het werk voor reclamemakers? Hoe zal de wereld van gaming er over pak ‘m beet vijf jaar uitzien? En wat betekent de invloed van algoritmes op de consumptie van nieuws?

Wie geïnteresseerd is in de antwoorden op dit soort vragen kan z’n agenda er alvast bij pakken. Van maandag 30 september tot en met zondag 6 oktober is het Mediapark in Hilversum het decor van de Dutch Media Week. Bedoeld voor mediastudenten en elke professional die zich bezighoudt met de creatie van content. Of dat nu voor radio, televisie, internet of games is. Thema van deze editie is ‘Level Up!’. De organisatie rekent op duizenden bezoekers.

Verdienmodel voor makers onder druk

Vivian Opsteegh is de directeur van Media Campus NL, één van de zeven organiserende partijen van de Dutch Media Week. Het evenement was volgens haar niet eerder zó relevant. ‘We komen van een lange periode waarin alleen mediabedrijven ons nieuws, advertenties en entertainment konden voorschotelen. Nu zijn er AI-tools als Sora en Unreal waarmee iedereen straks zelf een film kan maken. Deze ontwikkelingen bieden ontzettend veel mogelijkheden, maar zorgen daarentegen ook voor uitdagingen.’

Opsteegh doelt daarmee onder meer op het verdienmodel van contentmakers. Want als elk bedrijf straks bijvoorbeeld zelf een video kan produceren, wat blijft er dan nog voor hen over?

Reinout Oerlemans op het podium

Al dit soort kwesties zijn onderwerp van gesprek tijdens Future of content creation, het businessevent waarmee de Dutch Media Week op maandag 30 september wordt afgetrapt. Deze dag staat helemaal in het teken van nieuwe contentmodellen, immersieve programmaformats (toepassingen met virtual- en augmented reality), vooruitstrevende productieprocessen en de mogelijke crossovers tussen traditionele media, nieuwe media en de gaming-industrie.

Reinout Oerlemans verzorgt de keynote aan het begin van de dag. In 2001 richtte hij productiebedrijf Eyeworks op, onder meer bekend van Flikken Maastricht en de Nationale IQ-Test. Dertien jaar later verkocht hij het bedrijf aan Warner Bros. Tegenwoordig is hij voorzitter en Chief Creative Officer van 3BMG (3 Ball Media Group), een internationaal productiebedrijf.

Daarna zijn er diverse workshops, onder meer over de inzet van AI bij het creëren van nieuwe content. ‘Hierin kun je gaan experimenteren met AI-gestuurde tools voor het maken van content. Zo ontdek je al snel welke impact dit kan hebben op je dagelijkse werk. Natuurlijk staan we hierbij ook stil bij de ethische uitdagingen van deze technologie’, aldus Opsteegh.

Podcast Festival

Podcastprofessionals, opgelet! Dinsdag 1 oktober staat grotendeels in het teken van het BNR Podcast Festival, de eerste in z’n soort in Nederland. Deze dag is niet alleen bedoeld voor podcastmakers zelf, maar ook voor ondernemers, marketeers, mediabureaus en luisterliefhebbers.

‘Podcasts zijn niet meer weg te denken uit ons medialandschap, logisch daarom dat er nu een festival komt. Bekende makers vertellen hoe zij hun content produceren en daar vervolgens zoveel mogelijk luisteraars bij proberen te betrekken. Ook gaat het tijdens deze dag over de vraag hoe je als bedrijf je doelgroep kunt bereiken via audio’, aldus Opsteegh.

Dutch Game Day

Twee dagen later, op donderdag 3 oktober, is het Dutch Game Day. Game-developers uit het hele land komen dan naar het Instituut voor Beeld en Geluid. Hier laten bedrijven hun nieuwste games en producten zien. Ook zijn er sprekers uit binnen- en buitenland die onder meer ingaan op design, het programmeren en de zakelijke aspecten die bij het maken van games komen kijken.

‘Aan het einde van de dag worden de Dutch Game Awards weer uitgereikt’, vertelt Opsteegh. ‘Die awards zijn voor gamebedrijven en -ontwikkelaars die zich het afgelopen jaar op een bijzondere manier hebben onderscheiden.’

Het programma van de Dutch Media Week

Maandag 30 september: Business Day | Future of content creation
Maandag 30 september: International Media Top Convention
Dinsdag 1 oktober: Podcast festival
Woensdag 2 oktober: Business Day | Building a trusted media landscape
Donderdag 3 oktober: Dutch Game Day powered by Control
Zondag 6 oktober: Xperience Day

Waarom ‘copycat-leiders’ falen en toptalenten schitteren: lessen van sterrenkok Jonnie Boer

Wat maakt iemand een toptalent? Headhunter en columnist Ralf Knegtmans sprak met leiders uit diverse sectoren en komt tot negen universele kenmerken. Eén daarvan is authenticiteit en creativiteit. Aan de hand van sterrenchef Jonnie Boer laat hij zien waarom onafhankelijk denken het verschil maakt.

toptalent ralf knegtmans jonnie boer

Vijftien jaar geleden schreef ik mijn eerste managementboek. Hoewel er daarna nog vier boeken volgden over diversiteit, leiderschap (in de digitale wereld) en toekomstbestendig of agile talent, was het voor mij van meet af aan duidelijk waar dat eerste boek over zou moeten gaan.

Als kind had ik altijd al een fascinatie voor mensen die ergens heel erg goed in waren. De schoenmaker om de hoek die Europese prijzen won, stervoetballers als Johan Cruijff en Pelé, kinderboekenschrijvers als Roald Dahl en Jan Terlouw en vele anderen inspireerden mij.

Omdat ik een paar jaar voor het schrijven van het boek als partner was toegetreden tot een bekend bureau op het vlak van executive search, was ik benieuwd hoe het was gesteld met de onderliggende criteria van toptalent. Hoewel bij de perfecte match alles afhangt van de context oftewel de specifieke situatie, had ik het vermoeden dat de meest getalenteerde mensen waarschijnlijk gemeenschappelijke kenmerken bezitten.

Nadat ik een uitgever gevonden had die de fascinatie voor talent met mij deelde, besloot ik om een zeventigtal leiders uit heel verschillende domeinen te interviewen. Naast corporate atleten als Herna Verhagen (PostNL), Ben Verwaayen (British Telecom) en Ad Scheepbouwer (KPN), sprak ik onder anderen met kunstenaars, wetenschappers, topsportcoaches, de toenmalige opperbevelhebber der strijdkrachten (Dick Berlijn) en met sterrenkok Jonnie Boer.

9 criteria van toptalent

Hoewel ze de onderliggende criteria van talent soms in andere bewoordingen beschreven, waren er 9 criteria die opvallend vaak genoemd werden door de groep geïnterviewden. Ze zijn hieronder in willekeurige volgorde gerankt. De volgende 9 universele criteria van toptalent kwamen het meeste voor:

  1. Authenticiteit en creativiteit
  2. Passie en zelfmotivatie
  3. Pieken op het juiste moment
  4. Leervermogen
  5. Het reduceren van complexiteit
  6. Het stellen van ambitieuze, maar (nog net) realistische doelstellingen
  7. Proactief oplossen van problemen
  8. Een beetje lui of snel verveeld?
  9. Moed en zelfvertrouwen

In een eerdere column beschreef ik al eens het criterium drie (‘pieken op het juiste moment’) in relatie tot de prestaties van voormalig schaatskoningin Ireen Wüst.

Lees meer: De Ireen Wüst-doctrine: pieken op het juiste moment

Dit keer staat eigenschap nummer één centraal: authenticiteit en creativiteit. Tijdens de interviews destijds viel mij op dat we hier met een echt universeel criterium te maken hebben. Of het nu de wereld van de architectuur, wetenschap, literatuur of het bedrijfsleven betreft: de echte toptalenten zijn zonder uitzondering onafhankelijke denkers met een geheel eigen stijl van werken.

Natuurlijk staan ze open voor input vanuit de buitenwereld en zijn ze geïnteresseerd in best practices als ze van mening zijn dat het hun toch al meer dan gemiddeld goede competenties kan aanscherpen. Aan de andere kant valt op dat zij een helder beeld hebben waar ze naartoe willen en varen zij daarbij vooral hun eigen koers.

Karaoke-leiderschap of onafhankelijke denkers?

Hoewel toptalenten meestal dus openstaan voor lessen van succesvolle rolmodellen op hun vakgebied, houden zij daarnaast bijna altijd vast aan hun eigen idealen en denkbeelden.  De echte toppers zijn geen copycats. Dat is opvallend omdat op leiderschapscursussen van traditionele business schools nog te vaak aandacht besteed wordt aan de lessen van de helden uit het bedrijfsleven.

Maar wat voor Bill Gates, Steve Jobs, Elon Musk of Satya Nadella gold bij hun bedrijven, hoeft niet noodzakelijkerwijs te werken in jouw specifieke situatie bij jouw bedrijf. Bovendien moet je er voorzichtig mee zijn. De competenties die Satya Nadella zo succesvol maken, sluiten misschien helemaal niet aan bij jouw sterke punten, en – nog veel belangrijker – wat jou drijft en inspireert.

Dit soort trainingen zorgen in mijn ogen hoogstens voor iets wat ik altijd typeer als ‘karaoke-leiderschap’. Gelukkig zijn er tegenwoordig steeds meer leiderschapscursussen die als uitgangspunt nemen wat de betreffende leider in spe drijft en motiveert.

De authenticiteit en creativiteit van topkok Jonnie Boer

Iemand die zeker zijn eigen koers volgde is selfmade topkok Jonnie Boer. Toen hij begon had hij nooit een grote chef als voorbeeld gehad. Ambitie had hij wel. Dus liep Jonnie stages bij mensen die hij bewonderde. Om vervolgens toch weer zijn eigen koers te volgen.

Als je in die tijd het vak wilde leren moest je terug naar Amsterdam. De stad waar het op culinair gebied gebeurde. Maar Boer had daar als jonge kok al gewerkt en besloot tegen de stroom in terug te keren naar restaurant De Librije waar hij al eerder leerling-kok was geweest.

jonnie therese boer de librije
In 1993 namen Jonnie en Thérèse Boer De Librije over en vrij snel daarna ontving Jonnie zijn eerste Michelinster. Foto: Pijper Media

Toen ik hem in het kader van het boek interviewde vertelde Jonnie en partner Thérèse mij hoe ze graag een eigen topzaak wilden hebben, maar wel één met eigen signatuur. In die tijd hadden veel sterrenrestaurants het Sisteron-lam op de kaart staan. Overeenkomstig de strenge eisen die er bijvoorbeeld gelden in champagne mag dit predicaat alleen gegeven worden aan rasooien van het type Mérinos d’Arles, Mourérous en Préalpes du Sud. Bovendien moeten de lammeren minstens twee maanden gespeend zijn door hun moeder.

Hoewel Jonnie niet vies is van dergelijk lamsvlees, had hij in de begintijd überhaupt geen geld voor dergelijke dure gerechten. Maar de in Giethoorn opgegroeide kleinzoon van een beroepszoetwatervisser gaf er zijn eigen draai aan. Hij zette regionale gerechten uit de streek op de kaart, zoals de paling en snoekbaars uit het vennetje om de hoek en de speciale koeien uit de streek die buiten op de dijk op bijzondere graslanden graasden en mede daardoor een zeer specifieke smaak hebben.

Ook had Jonnie Boer al vroeg ideeën over het inmiddels tot een hype verheven wildplukken, over fermentatie en het hebben van een eigen kruidentuin vlak bij het restaurant. Tegenwoordig gangbaar, maar toen origineel en zijn tijd ver vooruit.

Dat wordt geïllustreerd door de prestaties van Jonnie en Therese Boer en hun crew. Nadat ze in 1993 de Librije overnamen volgden binnen een jaar de eerste Michelinster. Inmiddels zijn dat er drie en worden de boeken van de familie Boer – en met name zijn werk Puur – wereldwijd geroemd. Niet in de laatste plaats omdat de destijds onbekende en ambitieuze kok gewoon zichzelf bleef en creativiteit liet prevaleren boven de gebaande culinaire paden.

Hoe pas je dat criterium dan zelf toe?

Vlak na het uitkomen van het boek Toptalent vroeg een opdrachtgever mij: en hoe pas je dat eerste criterium dan zelf toe? Een scherpe en terechte vraag. Het adagium is niet voor niets practice what you preach. In alle eerlijkheid heeft dat tijd gekost en ging het niet zonder slag of stoot.

Maar het onderzoek voor het boek zette mij aan het denken. Een van de dingen die gangbaar zijn in executive search is de begrijpelijke reflex om vooral mensen te selecteren die aan alle vooraf gestelde criteria voldoen. Meestal willen opdrachtgevers een kandidaat waarvoor de vacature een optelsom is van de voorgaande banen en die liefst overgekwalificeerd is.

Maar de echte toptalenten willen best een baan die voor een deel bekend terrein is, maar zoeken altijd ook iets wat ze nog niet eerder deden. Met andere woorden: ze komen niet alleen iets brengen, maar ook iets halen. En met dat laatste doel ik niet op geld.

Lees ook: Hoe vind je goede bestuurders? Volg dit stappenplan voor werving en selectie

Veel executive searches zoeken op verzoek van de klanten vooral een verrassingsvrije kandidaat die ruimschoots aan alle criteria voldoet. Een rondje in een rondje en een vierkantje in een vierkante om het metaforisch te duiden. Dat laatste is intellectueel geen uitdaging, maar ook niet altijd verstandig.

Beter is het om creatiever te denken langs de as van de strategische issues. En zo kan de directeur van Koninklijk Theater Carré een voormalig ceo van Servex en Unilever zijn. Omdat people management, kennis van marketing en communicatie met alle lagen van de bevolking in dit geval prevaleerden boven ervaring in de sector.

Existentiële problemen te lijf gaan

Authenticiteit (het vermogen om onafhankelijk te denken) en creativiteit zijn van doorslaggevend belang. Als we ooit het CO2-probleem willen oplossen, niet meer afhankelijk willen zijn van fossiele brandstoffen of een geneesmiddel tegen kanker, Alzheimer of MS willen vinden, dan ligt de oplossing in de meeste gevallen niet in het doorgaan op de ingeslagen weg.

Creatief, authentiek en ‘dwars’ durven denken levert in die gevallen vaak nieuwe opties op. We hebben dus meer Jonnie Boers nodig in alle sectoren en vakgebieden. Toptalenten die buiten de gebaande paden durven te denken en dat vervolgens ook echt in de praktijk uitvoeren.

toptalent ralf knegtmans

Toptalent: de 9 niet te onderschatten universele criteria van toptalent is geschreven door Ralf Knegtmans. Het boek is onder meer te bestellen via managementboek.nl.

Zo laat je betweters de sfeer in je team niet verpesten: vijf tips voor managers

Betweters zijn van alle tijden, maar de huidige generatie kun je gerust betweters 2.0 noemen. Met alle online informatie en AI-tools die ze tot hun beschikking hebben, vegen ze kennis en ervaring wel heel gemakkelijk van tafel. Hoe ga je daarmee om als manager? Vijf tips.

betweters sfeer team
Met alle online tools die de huidige generatie tot hun beschikking heeft, vegen ze kennis en ervaring zo van tafel. Foto: Getty Images

Elke generatie brengt nieuwe betweters voort. Kijk gerust even terug hoe je zelf als jonge ambitieuze beginner met meer ervaren collega’s om bent gegaan. Krijg je nu het schaamrood op je kaken? Goed, dan ben je zelf alweer een stuk wijzer geworden (en ouder wellicht).

Jij wist dus alles beter. Maar de jongere generaties kunnen vandaag uit een oneindige bron van kennis tappen. Alles wat ze nodig hebben, is namelijk online te vinden (denken ze). Op videootjes worden moeiteloos ingewikkelde Excelsheets gemaakt, professionele keynotes in elkaar gestoken of AI-assistenten gecodeerd.

Een ChatGPT schrijft niet alleen teksten, maar ook complete businessplannen en adviezen voor consultants. Wie dat ziet én gebruikt, gelooft al snel dat training en praktijkervaring niet meer nodig zijn. Daardoor hebben nieuwelingen nog minder respect voor de kennis en ervaring van collega’s. Die wordt gewoon van tafel geveegd.

Onnodige discussies en vertragingen

Die betweterigheid 2.0 levert niet alleen onnodige discussies en vertragingen op, maar verpest ook de sfeer in een team. Roos Vonk, hoogleraar sociale psychologie aan Radboud Universiteit en auteur van Mijn ego heeft altijd gelijk, vindt het allereerst ‘zorgwekkend’ dat mensen denken dat alles online te vinden is.

‘Je vindt daar vooral eenzijdige gefilterde informatie’, reageert ze tegen MT/Sprout. De videootjes zijn ook bewerkt, zodat de indruk wordt gewekt dat het gemakkelijk is. ‘Als je het dan zelf gaat doen, gaat het opeens een stuk moeilijker dan op die video.  Maar de makers van zo’n filmpje gaan natuurlijk niet zeggen dat het in het echt veel ingewikkelder is.’

Wat er online allemaal te vinden is, heeft het gat tussen perceptie en realiteit wel groter gemaakt. Voor de nieuwelingen op de werkvloer komt daar nog het Dunning-Kruger-effect bij, weet Vonk. ‘Als je ergens niet goed in bent of ergens weinig van weet, weet je ook niet dát je er niet goed in bent. Je hebt niet de kennis en ervaring om dat te kunnen beoordelen.’

Lees ook: Wat vindt Gen Z nou zelf over al die klachten over hun generatie?

Meer narcisme

‘Als ik terugkijk op mijn eigen carrière als onderzoeker, dan vond ik mezelf best wel goed toen ik begon. Mensen die mij adviseerden, vond ik vaak maar domme oenen. Ik was dus ook een betweter. Maar als je later terugkijkt met de kennis die je op dat moment hebt, dan pas besef je dat je nog helemaal niet zoveel wist en dat je nog veel moest leren.’

Vonk merkt op dat het respect voor ouder en wijzer sowieso aan het afnemen is in de maatschappij. Wat ook een rol speelt, is het toegenomen narcisme. ‘Een iets te rooskleurig zelfbeeld is normaal, dat hebben de meeste mensen en het is psychologisch gezond, want het geeft vertrouwen.’

‘Bij narcisme is dat anders, dan kijk je ook op anderen neer en heb je weinig respect voor anderen. Dat is het verschil tussen narcisme en door een roze bril naar jezelf kijken. De oorzaak daarvan zit voor een belangrijk deel in de opvoeding en het toegenomen individualisme.’

Meer nederigheid kan nooit kwaad, vindt Vonk, ‘maar als jonge mensen zijn opgegroeid met het idee dat ze alles kunnen en beter en bijzonderder zijn dan anderen, heb je daar als manager gewoon mee te dealen’. Hoe dan, is dan de logische volgende vraag. Deze vijf tips helpen je zeker op weg.

#1 Feedbackgesprekken over de toekomst

Bij feedbackgesprekken kunnen managers nieuwe collega’s ‘de blik op de toekomst laten richten’, geeft Vonk als tip mee. ‘Mensen denken vaak dat ze nu alles geleerd hebben en dat ze niet veel meer zullen veranderen. Dat is een hele verkeerde inschatting: mensen blijken ook in de toekomst nog veel meer te leren en veranderen dan ze verwachten.’

Erken als manager dat je medewerkers veel geleerd hebben in het verleden, maar laat hen weten dat ze daar ook mee doorgaan in de toekomst. Leren duurt een leven lang. ‘Feedback is een tussenstap voor: waar sta je nu en waar wil je naartoe? Wat zijn je idealen en je ambities, welke kanten wil je ontwikkelen? Zo breng je mensen in de mood van verandering.’

‘Bovendien is die feedback zo ook minder bedreigend voor het ego. Dan kun je als manager zeggen dat ze zich veel beter kunnen ontwikkelen als ze openstaan voor de dingen die ze nog niet weten. Mensen beschouwen dat dan ook niet meer als een aanval, maar als een tip.’

Lees ook: Sociale veiligheid betekent niet moeilijke gesprekken uit de weg gaan

#2 Bespreek het onderwerp met het hele team

Als het hele team lijdt onder het gedrag van die nieuwe collega, kun je als manager het onderwerp in de groep gooien. Maak het onderwerp expliciet en niet de persoon, raadt Vonk aan.

‘Hoe denken jullie over leren of kennis halen uit video’s op internet, of uit boeken of ervaring? Dan kun je mensen ook vragen naar wat ze hebben geleerd uit ervaring. Zo gaan jonge mensen ook inzien dat ze het geleerde uit die persoonlijke ervaring nooit online kunnen vinden.’

Dat onderwerp zo bespreken, brengt nog een ander voordeel met zich mee. ‘Als er over dat onderwerp een duidelijke norm is in de groep, dan weet diegene die alles online denkt te kunnen vinden ook meteen hoe de vlag erbij hangt. Dat is ook belangrijk in het verbeteren van een werksituatie, want mensen zijn van nature geneigd zich aan te passen aan de groep.’

#3 Eenmalige trainingen geven een verkeerd signaal

De Amerikaanse Julia Phelan is co-founder van To Eleven, dat bedrijven adviseert over een sterke leer-  en ontwikkelcultuur. Op FastCompany schrijft ze dat ze ‘veel tijd besteedt’ aan mensen helpen met het begrijpen wat ervoor nodig is om kennis en ervaring te krijgen. En dat het voor anderen juist niet gemakkelijk is ‘om snel diezelfde expertise te ontwikkelen’.

Managers raadt ze daarom aan om niet te investeren in ‘eenmalige trainingen’. Zo geef je namelijk het signaal af dat je verwacht dat je mensen ‘in één klap geleerd hebben wat je ze wilt leren’. Investeren in voortdurende training laat zien dat ‘het ontwikkelen van vaardigheden tijd kost’. En dat er meer bij komt kijken dan je medewerkers eerst dachten.

#4 Vergelijken helpt om de ogen te openen

Phelan gelooft ook in het zetten van doelen, bijvoorbeeld het aantal nieuwe klanten, of abonnementen die worden verlengd, of het aantal uren dat wordt besteed aan een taak. Daarmee kunnen mensen hun prestaties vergelijken met collega’s.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘Je eigen overdreven zelfvertrouwen rechtvaardigen wordt moeilijker als je ziet dat een ervaren collega bijvoorbeeld hogere verkoopcijfers haalt dan jij. Als ze zo worden geconfronteerd met deze realiteit kunnen nieuwelingen zich realiseren dat ze toch nog ruimte hebben om te leren en te groeien.’

Ook Vonk vindt zo’n ‘sociale vergelijking’ wel zinvol. ‘Zeker als mensen opwaarts gaan vergelijken, met een collega die het beter doet.’ Maar targets vergelijken is bij complexe taken lastig, geeft ze aan. ‘Bij simpele taken zoals hamburgers verkopen werkt dat wel, maar bij complexe taken niet. Dan wil je meer aandacht voor het proces, de weg ernaartoe: hoe heb je dat aangepakt?’

#5 Stuur betweters met vragen naar ervaren collega’s

Als manager erken en respecteer je de collectieve expertise in je team, je toont openlijk je waardering voor dat intellectuele ecosysteem. Laat de nieuwelingen zien dat die kennis een verrijking voor ze kan zijn. Stuur jonge werknemers die vragen hebben bijvoorbeeld meteen door naar een ervaren collega.

Phelan vertelt dat zo: ‘Als je meer wilt weten over hoe je van een nee een ja maakt bij je volgende verkoopgesprek, moet je echt met Simon praten. Hij heeft geweldige ideeën, unieke strategieën en heel veel ervaring op dit gebied. Hij is een van onze topverkopers.’ Dat kan ze motiveren om zelf wat meer open te staan voor leren en oefenen.

Lees ook: Ga nooit in discussie met domme mensen

Net als Omtzigt je emoties tonen? Het is functioneel, zegt deze expert, ‘als het niet te gek wordt’

Wanneer je als leider emoties toont, heb je jezelf niet onder controle, of ben je niet stabiel. Dat is ook het label dat Pieter Omtzigt meteen opgeplakt krijgt na zijn laatste uitbarsting. Verder wordt er niet gekeken. Best jammer, want 'daardoor laten we nuttige informatie liggen'.

pieter omtzigt nsc
De emotionele uitbarsting van Pieter Omtzigt bevat ook veel nuttige informatie. Foto: Getty Images

NSC-leider Pieter Omtzigt haalde vorige week nog alle media, omdat hij tijdens een eerder nachtelijk overleg gehuild, geschreeuwd en met deuren gegooid zou hebben. En dat past niet bij een politiek leider. Daar werd dus ook meteen schande van gesproken.

‘We hebben een bepaald beeld van hoe politici zich dienen te manifesteren. Een stereotiep beeld zelfs. Ze worden geacht zichzelf in de hand te houden. Als ze van dat script afwijken, dan vinden wij dat allemaal heel interessant.’

‘Maar we gaan ons niet druk maken over wat daar nou achter zit’, zegt Gerben van Kleef tegen MT/Sprout. Hij is hoogleraar sociale psychologie aan de Universiteit van Amsterdam en doet al jaren onderzoek naar emoties, macht, leiderschap en conflict.

Pure manipulatie of overmand geraakt?

Hij vindt het jammer dat er op zo’n moment niet wordt doorgevraagd, dat er niet wat dieper wordt gegraven naar wat achter de emoties zit. Is hier sprake geweest van pure manipulatie om iets te bereiken of is iemand echt overmand geraakt door emoties?

‘We blijven zo hangen in de oppervlakkige perceptie dat we niet verder komen dan dat die man of vrouw de controle verliest en niet geschikt is.’ Het is menselijk, om zo aan de oppervlakte te blijven, maar daardoor ‘laten we wel veel informatie liggen’, stelt Van Kleef.

Dat is namelijk de informatie over wat erachter zit, wat er echt speelt en wat we ervan kunnen leren. Bij Omtzigt is twee weken later pas duidelijk geworden wat er achter zijn heftige emoties schuilde. Hij was aan het bezwijken onder de hoge werkdruk. Woensdag 11 september liet hij op X weten even een stapje terug te zetten ‘om gezondheidsredenen’.

Doorvragen is lastig

Natuurlijk is dat doorvragen best lastig, want heftige emoties zijn ‘nog altijd een beetje taboe’, weet Van Kleef. Al ziet hij wel dat er de laatste decennia een verschuiving is opgetreden. Emoties worden niet alleen beter geaccepteerd, soms worden ze ook gewoon verwacht van leiders.

‘Mensen hebben jarenlang tastbare of zichtbare blijken van begaanheid gemist bij sommige politici. Ze zeggen wel ‘mooie dingen, maar ze voelen de pijn niet’ van de gedupeerden van de toeslagenaffaire of de aardbevingen in Groningen.’ Emoties zorgen voor meer verbinding, geeft hij aan.

Er is daardoor een duidelijke roep ontstaan om meer authenticiteit, meer kwetsbaarheid, meer waarachtigheid, vooral bij politieke leiders. ‘Daar kan een volkomen onbedoelde emotionele uitbarsting potentieel wel een bijdrage aan leveren. Zolang het niet te gek wordt natuurlijk.’

Lees ook: Leiders verwaarlozen zichzelf en hun organisaties zijn de dupe

Stereotyperingen zitten in de weg

Tegelijkertijd, en dat is een beetje dubbel volgens de hoogleraar, zitten er allerlei stereotyperingen in de weg. ‘We willen misschien wel meer authentieke beleving zien, maar we hebben ook allerlei ideeën over wat iemand wel of niet mag tonen en in welke context dat dan mag gebeuren.’

‘Je kunt met zo’n uitbarsting dus ook het gevoel, of de indruk wekken dat je volkomen ontregeld bent en jezelf niet in de hand hebt. En dat willen we dan ook weer niet zien.’

Geldt datzelfde mechanisme nu ook voor de werkvloer? Ja, ook hier kunnen heftige emoties ‘best functioneel’ zijn voor leiders, analyseert Van Kleef. Met hetzelfde argument: ze geven informatie.

‘Als je team onvoldoende kwaliteit levert en je blijft als manager met zo’n Mark Rutte-glimlach rondlopen, dan komt die informatie niet boven. Wanneer je boos wordt, gaan mensen wel nadenken over wat ze verkeerd hebben gedaan en wat ze beter kunnen doen.

Emoties moeten gepast blijven

Emoties die bewust worden ingezet, werken natuurlijk ook. ‘Wanneer de boel ingedut raakt, als mensen een beetje op routine de kantjes eraf lopen, kun je door met je vuist op tafel te slaan de boel weer een beetje op scherp zetten en aanjagen.’

Onbedoelde of bewuste emoties kunnen dus goed werken, maar het gebruik ervan ‘moet wel gepast zijn en binnen de marges van het betamelijke.’ En dat gepaste en betamelijke is voor iedereen anders. Net zoals de impact van emoties, iedereen verwerkt die op een andere manier.

Dat maakt het wel uitdagend, maar leiders hebben vanwege hun machtspositie ‘meer bandbreedte om emoties te tonen’. Ze zijn minder afhankelijk, hebben meer controle over hun werkleven, worden ook niet zo snel ontslagen als ze een keer in woede uitbarsten. Maar ook hier is een verschuiving gaande, merkt Van Kleef op. En die gaat snel.

Lees ook: Waarom het zo eenzaam is aan de top (en wat je daaraan kunt doen)

Vuist maken tegen wangedrag

‘Mensen hebben meer manieren gevonden om een vuist te maken tegen wangedrag. Ze hebben meer platformen gekregen en ze vinden meer gehoor als ze dit soort dingen aan de kaak stellen. En dat verkleint ook de bandbreedte van gedrag waar leiders nog mee wegkomen.’

‘We hebben bovendien een toenemende aversie, of wantrouwen, tegen macht en machthebbers. Vroeger keken mensen echt met meer respect naar leiders. Nu lijkt het erop dat ervan wordt uitgegaan dat hij of zij niet zal deugen. En dus moeten leiders nog meer oppassen.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het koord waarop leiders dansen wordt dus steeds slapper? ‘Ja, want je hebt verschillende mensen met verschillende toleranties tegenover je. En onder hen zijn ook mensen die een hele lage drempel hebben voor wat zij grensoverschrijdend gedrag vinden. Bovendien hebben ze de kanalen om hun ongenoegen te ventileren. Dat maakt het voor leiders al veel lastiger om af en toe eens boos te worden.’

Emotionele intelligentie

Hoe kun je dit dan het beste managen? Met emotionele intelligentie, zegt Van Kleef. ‘Het begrijpen van je eigen en andermans emoties is een set vaardigheden die voor leiders heel belangrijk is. Waar komen ze vandaan en wat voor impact hebben die emoties? Daarbij horen ook het reguleren en het doelbewust inzetten van emoties om dingen voor elkaar te krijgen.’

‘Mensen die hoger scoren op emotionele intelligentie zullen ook beter doorhebben wanneer het gepast is om een bepaalde emotie te tonen. Wanneer het kansrijk of minder kansrijk is om dat te doen, afhankelijk van wie ze tegenover zich hebben. Zeker in het speelveld van vandaag met dat hele dunne lijntje waarover je moet navigeren.’

‘We zitten vandaag in een tijdsgeest waarin as we speak onderhandeld wordt over wat er nog wel en niet kan. Sommige leiders komen nog met dingen weg, anderen niet. Door de reacties op wat er gebeurt, wordt collectief bepaald waar de nieuwe grenzen liggen.’

Lees ook: Gezellig of grensoverschrijdend? Hier moet je op letten