Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Solliciteren via een app

Twitter en LinkedIn als wervingtool kende u pas sinds kort. Toch dient zich nu alweer het volgende kanaal aan: mobiel solliciteren via een app.


De ouderwetse vacaturepagina in de krant heeft het onderspit inmiddels moeten delven. Grote banenportals en de websites van recruitmentbureaus en uitzendorganisaties worden verreweg het meest gebruikt als wervingstools. Veel daarvan maken ook alweer gebruik van LinkedIn en Twitter. De almaar stijgende populariteit van de smartphone heeft het palet met mogelijkheden nu verder uitgebreid. Vacatures plaatsen op de mobiel. Met de app als instrument.

Wervingstool

Eén van de partijen die de nieuwste tool al inzet is Otys Recruiting Technology. In samenwerking met Recruit2 ontwikkelde deze web- en softwareontwikkelaar  zelf zo’n app voor de HR-branche. Die wordt nu gebruikt om nieuwe collega’s mee te werven. “Het grote voordeel van de app is dat je op ieder gewenst moment van de dag, waar dan ook, op de hoogte kunt blijven van onze beschikbare vacatures. Ook op de momenten waarop je even niets te doen hebt, zoals in de trein of de bus”, zegt Laura Zijlstra, marketing en PR officer van Otys. De web- en softwareontwikkelaar heeft zelf al succes met de app. In een zoektoch naar nieuwe sales-collega’s hebben zich al diverse kandidaten aangemeld. “Voor ons heeft werven via een app een extra voordeel. Als je zoals wij op zoek bent naar innovatieve medewerkers die affiniteit hebben met ict, zit je meteen in de goede doelgroep. Mensen die mobiel solliciteren al omarmen, behoren tot de groep early adopters en passen dus goed in dat profiel. Een bijkomend voordeel van deze manier van werven.”

Coporate wervingsstrategie

Recruitmentbureaus die al gebruik van maken van de vacature-app zijn onder meer Independent Recruiter en Hotellojobs, beide opgericht en geleid door Olfertjan Niemeijer. Hij ziet mobiel solliciteren vooral als onderdeel van de corporate wervingsstrategie. “Iets dat past in het hele rijtje met mogelijkheden”, aldus Niemeijer. “Voor Hotellojobs werkt dat overigens weer beter dan voor Independent Recruiter. Dat is namelijk meer doelgroepgericht, je hebt daar mensen die heel specifiek geïnteresseerd zijn in een bepaald type baan.” De apps bieden een actueel vacatureoverzicht, maar kennen geen invulveld om direct te solliciteren. Daar gelooft Nieijmer namelijk niet in. “Solliciteren is een uiterst serieus onderwerp, dat wil je goed aanpakken. Ik zie het dan ook niet gebeuren dat mensen via een telefoon een motivatiebrief schrijven. Wij beschouwen de app meer als een informatieve dienst.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Employer branding

Volgens Lara Zijlstra van Otys bieden vacature-apps in de toekomst meer dan enkel een banenoverzicht. Het wordt een onderdeel van employer branding. Zo kunnen nieuwsgierigen straks via de mobiel meteen een kijkje nemen in het bedrijf dat hun aandacht heeft getrokken “Je kunt dan bijvoorbeeld meteen zien wie je collega’s worden, welke filosofie het bedrijf er op nahoudt en wat er zich op de markt speelt. Op die manier krijg je al meteen meer te weten over wat mogelijk je toekomstige werkgever wordt.”

Smartphone functioneler

De grootste banensite van Nederland, NationaleVacaturebank.nl, zette vorig jaar al de eerste stapjes in de omvangrijke App-store. Net als bij Independent Recruiter wordt hun app ingezet als zoekinstrument. Om te kunnen reageren moet de sollicitant naar de website toe. “Toch sluiten we niet uit dat dit in de toekomst wel mogelijk wordt. Smartphones zijn immers steeds beter functioneler”, aldus online manager Jan Oostijen. De applicatie wordt tussen 2000 en 3000 keer per maand gedownload. Dat lijkt veel, maar afgezet tegen de totale traffic die de website genereert is het amper een procent. “Wel zien we dat steeds bezoekers via hun mobiel onze website bezoeken. Dat percentage ligt nu op ruim 2 procent. Doordat browsers steeds beter worden kun je je dus afvragen hoeveel meerwaarde zo’n app nog biedt.”

Lees ook:

hrm

Ook ik heb mensen verdrietig gemaakt door te snelle conclusies te trekken

Het is een herkenbare managementfout: te snel oordelen, te weinig luisteren. Ervaren ceo Ineke Kooistra deelt in haar column hoe ze daar zelf de mist mee in ging - en wat ze ervan leerde.

leiders luisteren oordelen

Het is een bekende uitspraak: ‘Als je wilt dat een situatie verbetert, zul je eerst zelf moeten verbeteren.’ Maar oh, wat blijft dit ingewikkeld. Vooral in situaties waarin je op het punt staat een knoop door te hakken: afscheid nemen van iemand, of een beslissing doordrukken omdat jij ervan overtuigd bent dat jouw oplossing de beste is.

Toch is het cruciaal om juist op die momenten eerst naar jezelf te kijken.

De weg ernaartoe

In een eerdere column schreef ik: ‘echte leiders luisteren’. Die woorden klinken simpel, maar ze blijven keer op keer relevant. Zelfs als je als leider weet welke richting of strategie nodig is, draait leiderschap niet alleen om het einddoel, maar ook om de weg ernaartoe. Want hoe je daar komt, maakt het verschil tussen bouwen aan een sterkere organisatie of schade aanrichten – soms zonder dat je het zelf doorhebt.

Neem bijvoorbeeld een situatie waarin je ervan overtuigd bent dat het beter is dat iemand jouw team verlaat. Je kunt kiezen voor de directe aanpak: een kort gesprek, de boodschap overbrengen, pleister er snel af en klaar. Jij hebt je rugzak geleegd, slaapt weer lekker en kunt door.

Verbeter je daarmee echt de situatie? Vaak niet. Onuitgesproken emoties blijven hangen en in een organisatie heeft dat altijd impact. Op de cultuur, op de samenwerking en zelfs op de loyaliteit van andere teamleden – juist die mensen die je misschien dolgraag wilt behouden.

De kracht van luisteren en afstemmen

Hier ben ik zelf in het verleden ook de mist in gegaan; ook ik heb mensen verdrietig gemaakt door te snelle conclusies te trekken. Het mooie is dat ik ervan heb mogen leren en gelukkig achteraf relaties kon herstellen.

Wat wetenschappelijk wordt onderschreven is dat luisteren een van de krachtigste tools van leiderschap is. Uit onderzoek van Zenger & Folkman (2016), gepubliceerd in Harvard Business Review, blijkt dat effectieve luisteraars niet alleen aandachtig luisteren, maar ook reflecteren, samenvatten en vragen stellen. Dit creëert wederzijds begrip én vertrouwen.

Lees ook: Een slimme leider geeft geen oplossingen, maar stelt vragen

Talking stick

Een techniek die ik omarm, komt uit de Indiaanse traditie: de talking stick. Het principe is simpel, maar effectief. Neem de tijd om uit te leggen waarom je niet tevreden bent, hoe je de situatie ziet, en wat jouw gedachten en verwachtingen zijn. Vraag daarna de ander om jouw woorden samen te vatten. Zo weet je of de ander écht heeft geluisterd.

Vervolgens geef je ruimte voor reflectie: hoe ziet de ander de situatie? Wat is hun analyse? Dit vereist dat jij luistert – actief en zonder oordeel.

Wat gebeurt er door dit proces? Twee dingen. Ten eerste ontstaat er een gedeeld begrip. Zelfs als jullie het niet eens zijn, weet je allebei dat je serieus genomen bent. Ten tweede is er ruimte voor onverwachte doorbraken. Misschien ontdekt de ander een oplossing die je zelf nog niet had gezien. Of misschien bevestigt het proces juist dat afscheid nemen de enige juiste keuze is – maar dan wel met wederzijds respect en begrip.

Kleine aanpassingen, grote impact

Het mooie is dat deze aanpak vaak niet meer tijd kost dan de directe route. Sterker nog, de tijd die je investeert in een goed gesprek, verdien je dubbel en dwars terug. Je bouwt aan vertrouwen, een sterkere cultuur en duurzame oplossingen.

Dit alles begint bij bewustwording. Stop, kijk in de spiegel en stel jezelf de vraag: heb ik echt geluisterd? Soms is dat alles wat nodig is om een situatie te laten kantelen.

Dus mijn uitnodiging voor vandaag: neem deze gedachte mee. Geen groot nieuws, maar een kleine herinnering. Misschien is dit net wat je nodig hebt om vandaag iets heel goeds te doen – voor jezelf, voor een ander en voor de organisatie.

Lees ook deze columns van Ineke Kooistra: