Het Japanse Mitsubishi sluit NedCar. Daarmee komt een einde aan een lange en inventieve zoektocht die moest bewijzen dat er in Nederland plaats is voor de productie van auto's. Het einde van Nedcar is niet het definitieve bewijs van het tegendeel.
Vanochtend krijgen de 1500 werknemers van NedCar in Born te horen dat eigenaar MItsubishi er uiterlijk in december stopt met de assemblage van de compacte Colt. Geen grote verrassing, maar daarmee krijgt de zoektocht naar overnamekandidaten voor NedCar een duidelijke deadline. Twee maanden geleden ging het personeel nog massaal de straat op uit protest tegen het uitblijven van een beslissing over de toekomst van de fabriek.
Nederland autoland?
NedCar begon in 1967 als DAF-fabriek, in Zuid-Limburg opgezet om nieuwe werkgelegenheid te scheppen in het door mijnsluitingen getroffen gebied. Ook na de overname van DAF door Volvo in 1975 bleven er auto's van de band komen. Maar Volvo had grote moeite die productie rendabel te houden. Begin jaren 90 werd een creatieve oplossing gevonden om de autofabriek te behouden voor Nederland: NedCar. Een fabriek waar twee behoorlijk verschillende auto's worden gebouwd, afkomstig van twee merken die tot dan toe niets met elkaar te maken hadden: Volvo en Mitsubishi. Volvo, Mitsubishi en de Nederlandse Staat bezaten elk een derde van de aandelen en investeerden 3 miljard gulden in de nieuwe fabriek.
Succes
Twee modellen moesten samen voldoende volume leveren om de productie rendabel te krijgen. En dat werd ook bewezen, maar dan vooral door het succes van de Volvo's S40 en V40, die het gebrek aan succes voor de Mitsubishi Carisma en later de kleine mpv Spacestar compenseerden. In het gloriejaar 1999 werden meer dan 260.000 auto's geproduceerd, een record. En het bewijs leek geleverd: als je uiterst flexibel, just in time en zo lean mogelijk produceert, en dan ook nog verschillende modellen voor meerdere klanten, is Nederland een prima plek voor de auto-industrie. NedCar werd voer voor MBA-colleges.
Aflopende zaak
Maar met het besluit van Volvo om de opvolgers van de S40 en V40 in het Vlaamse Gent te gaan produceren, kwamen er barsten in het succes. De zoektocht naar alternatieven begon rond die tijd, en leidde nooit tot een duurzame oplossing. Het heil leek te komen uit Stuttgart: DaimlerChrysler was daar inmiddels grootaandeelhouder van Mitsubishi geworden. Beide bedrijven begonnen in 2004 in Born met de productie van de Colt en de Smart Forfour. Volgens dezelfde formule: op één band twee behoorlijk verschillende wagens produceren. Compacte modellen overigens met kleinere marges, wat de noodzaak van voldoende volume nog dringender maakte. Deze keer scoorde geen van beide modellen voldoende succes en Nedcar werd een aflopende zaak.
Outlander en Colt
In 2006 stopte DaimlerChrysler met de Smart ForFour en trok het zich helemaal terug uit NedCar, dat op één wankel been kwam te staan. In 2008 begon Mitsubishi in Born nog wel met de productie van de suv Outlander, maar midden in de crisis verkopen de kloeke suv's ook niet als warme broodjes. De totale volumes zakken ver onder wat nodig is om break-even te draaien. De 1500 Nedcar-mensen maken nu jaarlijks 70.000 auto's.
Chinezen, Indiërs
Met Mitsubishi als eigenaar tegen wil en dank is NedCar-directeur Jost Govaarts al jaren en jaren op zoek naar nieuwe klanten – en nu dus overnamekandidaten – die heil zien in Nederland als productielocatie. In de automotive wereld richt de blik zich dan al snel op de hyperambitieuze spelers uit opkomende landen: China en India. De laatste Chinese naam die in verband werd gebracht met NedCar was die van Youngman. Dezelfde partij die ook hengelt naar de boedel van Saab, zou in Born aan de slag willen.
Nederland autoland?
Of de Chinezen serieus waren, zullen we misschien nooit te weten komen, want de gesprekken liepen op niets uit, net als vele eerdere gesprekken met andere gegadigden. Verwacht de komende maanden weer een reeks geruchten over redders voor NedCar. Die zullen toch de hamvraag moeten oplossen: is Nederland de juiste plek om auto's te produceren? NedCar heeft een paar jaar met fenomenale creativiteit en goed management zijn gelijk bewezen. Om vervolgens nog veel langer het tegendeel te illustreren.
Nederland automotive-land
Het bewijs dat Nederland wel degelijk geld verdient in de automotive, wordt een stukje Noordelijker geleverd rond Eindhoven. Daar maakte Daf trucks, eigendom van Paccar, uitgerekend vorige week klinkende cijfers over 2011 bekend en leveren grote en kleine toeleveranciers elektronica, kunststofcomponenten en andere onderdelen aan autofabrikanten. Die automotive bedrijven hebben zich eind vorig jaar verenigd in AutomotiveNL , dat een gezamenlijke omzet van 17 miljard euro claimt, en zegt voor 45.000 banen te zorgen.
Lees ook:
-
Waarom de Corolla de best verkochte auto ooit is
-
Waarom Koreanen onverslaanbaar zijn
- Koreaanse Passat-killer