Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Office365 vs Google Apps

Google en Microsoft voeren een titanenstrijd om de kantoortijger. Google scoort goed met Google Apps for Business. Nu Microsoft als antwoord Office helemaal online levert, kunnen afnemers van de rivaliteit profiteren.

De strijd tussen Google en Microsoft begon ooit met zoekdiensten, breidde zich uit tot e-mail, browser, smartphones en tablets en nu volgt de volgende fase: de lucratieve markt voor kantoorsoftware.

Microsoft Office365, dat recent met een stevig marketingbudget is livegegaan, is in elk geval te beschouwen als direct antwoord op het succes van Google Apps for Business. Software in een doos heeft zijn langste tijd gehad en steeds meer toepassingen willen we mobiel gebruiken. Daarvoor had Microsoft eerder BPOS, Business Productivity Online Suite, in de aanbieding. Dat pakket is nu opgefrist en omgedoopt tot Office365.

Communicatie

De kracht van dat pakket is niet eens zozeer de mogelijkheid om Word, Excel of Powerpoint online te gebruiken – de meeste afnemers houden immers ook een desktopversie aan, om niet té afhankelijk te zijn van internet. Het zijn vooral de mogelijkheden om samen te werken en communiceren waarmee Microsoft klanten wil verleiden: Exchange voor de mail, Sharepoint waarmee mensen kunnen samenwerken aan documenten en projecten, en Lync, de zakelijke variant van berichtendienst MSN, uitgebreid met voip- en videomogelijkheden; de klant hoeft er voortaan geen server meer voor in te richten en beheren. Hij rekent bovendien af per maand en per gebruiker, in plaats van vooraf te moeten investeren in hardware en licenties.
 


'Goedkoop'

“Wij kwamen bij Office365 uit vanwege Lync”, vertelt Dick van Weering van hr-adviesbureau Gitp. “Toen we onze tien oude telefooncentrales moesten vervangen, bleek Lync een goede en goedkope manier om onze consultants beter bereikbaar te krijgen. De prijs van Office365 bleek vervolgens zó interessant dat we nu helemaal overstappen.”

In de loop van dit jaar gaan 320 psychologen en trainers van Gitp stapsgewijs werken met het hele pakket, inclusief het ‘oude’, lokaal geïnstalleerde Office. “Onze mensen zitten vaak in afgelegen conferentieoorden, daar kun je niet altijd van een goede verbinding op aan.”
Ook bij de Free Record Shop Holding valt de keus op ­Office, vertelt IT-manager Denys Purwin. “We hebben gekeken naar Google, maar na alle berekeningen bleek dat niet eens goedkoper. En ik houd liever de look and feel hetzelfde, want zo’n stap naar de cloud is al heel wat. En heavy users van Word en Excel worden voorlopig door Office beter bediend.”

Purwin moet deze zomer een paar ‘hele oude en verschillende’ versies van Exchange vervangen, inclusief hardware, en stelde vast dat de stap naar de cloud hem veel werk bespaart. “Gekwalificeerde ict’ers zijn moeilijk te vinden. Ik ben daardoor afhankelijk van een steeds kleinere club om alles in de lucht te houden. Bovendien zijn veel andere applicaties al webgebaseerd, en daar gaat het karakter van een IT-afdeling ook naartoe: de focus gaat naar het applicatiebeheer.”

De inzet van Office365 blijft voorlopig echter wel beperkt tot mailsysteem ­Exchange, zegt Purwin. “Het ligt voor de hand om in de grootste winkels een lichte versie van Office365 uit te rollen, maar die gaan we eerst uitgebreid testen.”

Gewenning

Door de massale vertrouwdheid met het oude Office staat Microsoft sterk ten opzichte van de tegenhanger die Google in de lucht heeft, Apps for Business. Van de Google­gebruikers blijft 90 procent óók Microsoft-klant, vaak vanwege Office.

Zo gaat zelfs bij Ahold, een grote Google-klant in Nederland, niet alles van Microsoft de deur uit: de teksten en calculaties gaan er nog altijd rond in Word en Excel, ook al vergt het gebruik van Google Apps weinig gewenning. “We gebruiken het naast elkaar, omdat we niet al onze documenten zomaar kunnen omzetten in het Google-formaat”, zegt woordvoerder Jochem van de Laarschot. Wel gaan (op termijn) 55.000 man werken met in elk geval Gmail en het agenda-systeem van Google, zegt hij. “Dat heeft een technische achtergrond, maar de prijs was zeker ook een belangrijke factor.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Verborgen kosten 

De lagere prijs is Googles belangrijkste argument, maar toch schieten klanten die beide gebruiken zichzelf in de voet, stelt Microsoft zelf: bovenop de 50 dollar per gebruiker per jaar die de populairste apps van Google kosten, komen immers ook verborgen kosten van het omzetten van data en het (laten) ontwikkelen van aanvullende functies voor de soms beperkte apps.

Daar kunnen ze misschien gelijk in hebben, toch is het fijn dat Google bestaat: vooral grotere klanten zetten Google Apps in om bij Microsoft gunstige voorwaarden af te dwingen. Of Ahold beide aanbieders tegen elkaar heeft uitgespeeld wil de woordvoerder niet kwijt. “Maar je kunt er van op aan dat we als kruidenier een scherpe deal hebben uitonderhandeld.”

Lees ook:

Met Pim Berendsen krijgt PostNL een leider met ‘oranje hart’ en Cruijff-mentaliteit

Pim Berendsen is nog relatief onbekend als cfo van PostNL, maar hij staat al jarenlang op polepositie voor het ceo-schap. Vanaf volgend voorjaar neemt hij het stokje ook echt over. Een profiel van de nieuwe ceo. 'Hij is geraakt en geïnspireerd door Johan Cruijff.'

pim berendsen postnl ceo

De 51-jarige Pim Berendsen was altijd al de gedoodverfde opvolger van Herna Verhagen. Dat hij ceo zou worden, voorspelden ingewijden al in 2018. Toen was Berendsen net benoemd als cfo bij PostNL. Vanaf 15 april 2025 neemt hij echt het stokje over van Verhagen, kondigde het postbedrijf maandag aan. Zij heeft alvast alle vertrouwen in haar opvolger met ‘een oranje hart’.

‘Ik ben er trots op dat de RvC voor Pim kiest als mijn opvolger – uit de eigen gelederen van PostNL – en daarmee kiest voor continuïteit van de gekozen strategie. Het is zeer verdiend en ik heb alle vertrouwen in Pims kwaliteiten om het bedrijf te leiden en daarmee richting te geven aan de verdere toekomst van PostNL.’

Jan Nooitgedagt, voorzitter van de raad van commissarissen van PostNL, wijst in het persbericht op een unanieme benoeming. Hij roemt de ‘brede en diepe kennis’ die Berendsen heeft van de internationale markt en zijn ‘ruime ervaring’ met de verschillende stakeholders. Ook zijn ‘bewezen scherpte en inhoud op het gebied van strategie, logistiek en commercie’ worden genoemd.

Plezierige teamspeler

Carole Thate, general manager bij World of Johan Cruyff en bestuurslid van de stichting, herkent dat ook. Ze noemt hem een ervaren bestuurder, die anderen in hun waarde laat, ook al houdt hij de tijd en de agenda scherp in de gaten.

Berendsen is voorzitter van de Johan Cruyff Foundation. Daar is hij vooral ‘heel erg zichzelf’, aldus Thate. Hij heeft het daar ook enorm naar zijn zin. Altijd enthousiast, nooit te beroerd om zelf de voetbalschoenen aan te trekken op het jaarlijkse toernooi of tafels voor flinke bedragen te verkopen aan sponsors. Ze kent hem al vijftien jaar zo.

‘Hij heeft zich aangemeld als vrijwilliger, puur uit interesse om iets te doen voor de foundation. Ik was daar toen nog directeur’, vertelt ze aan MT/Sprout. Berendsen is ook binnen de foundation gegroeid, eerst naar een bestuursfunctie, sinds 2016 als voorzitter.

Ze is ‘een enorme fan van Pim’, kent hem als een ‘plezierige teamspeler’ die zichzelf nooit in de spotlights plaatst. Zelfs in zijn drukke baan bij PostNL is hij op de achtergrond altijd aanwezig, bereikbaar en bereid om tijd vrij te maken.

Ambitieus en inspirerend

De Young Captain Award merkt de focus, vasthoudendheid en dat verantwoordelijkheidsbesef van Berendsen ook al op in een vroeg stadium. Berendsen wint de prijs voor veelbelovende bestuurders in 2010.

De jury ziet een ‘gedreven leider’ die teams stimuleert rond de vernieuwing van businessmodellen en het verbeteren van hun prestaties. Als een bok op de haverkist zitten, is ook niet zijn stijl als leider. Laat medewerkers maar ondernemen, maar dan wel binnen de strategie en vaststaande uitgangspunten. Dat is nodig om groei te realiseren.

Berendsen heeft een ‘grote mate van ambitie, gekoppeld aan een uitzonderlijke vakbekwaamheid en intelligentie’, gaat het juryrapport verder. Hij is nuchter, authentiek en inspirerend. ‘Ik zou zó voor hem willen werken’, luidt het lovende commentaar van één van de juryleden.

Lees ook: Visionaire ceo’s zijn zeldzaam en dat is eigenlijk prima

Betrokkenheid sijpelt door

Thate is onder de indruk van zijn betrokkenheid bij de doelstelling van de foundation: zoveel mogelijk kinderen de ruimte geven om te sporten en te bewegen. Met daarbij speciale aandacht voor kwetsbare kinderen. Dat motiveert hem intrinsiek, weet ze.

‘Het maakt een groot verschil als iemand niet alleen achter een doelstelling van de stichting staat, maar die ook ademt. Hij kan strategisch ongelooflijk goed nadenken, ook om activiteiten voor de lange termijn te waarborgen. Maar bij alles sijpelt zijn betrokkenheid door. Dat kenmerkt hem als persoon en ook als leider.’

Berendsen heeft de familie Cruijff leren kennen, ook de legendarische voetballer Johan toen hij nog leefde. ‘Dat heeft hem geraakt en geïnspireerd. Hij had een mooie band met wat Johan in zijn hoofd had. Omdat Pim zelf ook zo begaan was met de doelstelling en de kinderen, kreeg hij dat ook weer terug. Dan krijg je een automatische wisselwerking en wederzijds respect naar elkaar.’

Aan de zijlijn

Thate komt hem ook af en toe nog tegen bij hockeywedstrijden. Berendsen speelt zelf nog hockey, maar hij staat op toernooien vooral zijn kinderen aan te moedigen. Niet als een hysterische ouder langs de zijlijn, maar ‘rustig en genietend’.

Iets minder rustig is zijn parcours bij PostNL tot nu toe geweest. Na zijn studie economie aan Tilburg University kiest hij voor een baan als belastingadviseur bij het hippe Arthur Andersen. Dat vakgebied vindt hij al snel wat te beperkt.

Het postvak lijkt hem aantrekkelijker. Berendsen stapt in 2000 over en leert het vak in verschillende functies. Zo wordt hij bij Euro Mail in 2006 benoemd tot finance director, een jaar later stapt hij in rol bij TNT Post. Hij klimt in 2009 op tot managing director van de business unit data & document management.

Verzadigde postmarkt

herna verhagen pim berendsen postnl
Ceo Herna Verhagen van PostNL heeft de afgelopen zes jaar intensief samengewerkt met financieel directeur Pim Berendsen. Foto: PostNL

TNT Post verandert in 2011 van naam: het is voortaan PostNL. MT/Sprout pikt Berendsen vanaf 2012 op in de lijst met goudhaantjes. Een jaar later wordt hij director corporate development bij afvalverwerker Van Gansewinkel. In de afvalmarkt zit meer groeiperspectief dan in de verzadigde postmarkt, is zijn motivatie op dat moment.

Weer een jaar later staat hij opnieuw in de Goudhaantjes-lijst, maar dan als executive director bij PostNL. Terug op het oude nest is hij verantwoordelijk voor de internationale business, fusies en overnames. Dat levert hem in 2017 de titel op van beste m&a director van Nederland. Een jaar later wordt hij benoemd tot cfo van PostNL.

Bij de aankondiging daarvan wordt hij ‘toegewijd, intelligent en resultaatgericht’ genoemd. Van de samenwerking met Verhagen wordt ook veel verwacht. De transformatie bij PostNL focust op een snellere digitalisering, de uitbreiding van het netwerk en de groei van de internationale klanten.

Post duurder maken

Bij het postbedrijf werken bijna 34.000 medewerkers. De omzet was vorig jaar 3,2 miljard euro. Daarvan was 62 procent afkomstig uit e-commerce. De strategie waar hij en Verhagen al zes jaar aan werken, vertaalt zich nog niet in betere cijfers voor PostNL.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De eerste drie kwartalen van dit jaar laten een verlies zien van 18 miljoen euro. Dat rode cijfer wordt vooral veroorzaakt door het verplicht afleveren van brieven en kaarten, want de pakjesmarkt blijft booming (+7,4 procent).

Het bedrijf wil het versturen van gewone post liefst nog duurder gaan maken. PostNL blijft ook hameren op het versoepelen van de bezorging van brieven en kaarten. De kosten daarvoor blijven oplopen. Ook wil het bedrijf meer geld zien van de overheid voor de postdivisie.

Onhoudbaar businessmodel

De beslissing in Den Haag over ‘een toekomstbestendige en financieel gezonde postdienstverlening is spijtig genoeg uitgesteld’. PostNL noemt huidige businessmodel van de wettelijk verplichte postbezorging ‘onhoudbaar’.

Al worden het spannende tijden voor hem, Pim Berendsen kan prima overweg met allerlei typen mensen, merkt Thate bij de Cruyff Foundation. ‘Hij beweegt zich gemakkelijk tussen alle lagen van de bevolking. Met de kids op het veld, met de bestuursleden, de ambassadeurs, bekende voetballers en andere grootheden.’ Grillige politici zullen dan ook geen probleem zijn voor hem.

Lees ook: Een nieuwe ceo is geen superheld die alles even gaat fiksen