Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Office365 vs Google Apps

Google en Microsoft voeren een titanenstrijd om de kantoortijger. Google scoort goed met Google Apps for Business. Nu Microsoft als antwoord Office helemaal online levert, kunnen afnemers van de rivaliteit profiteren.

De strijd tussen Google en Microsoft begon ooit met zoekdiensten, breidde zich uit tot e-mail, browser, smartphones en tablets en nu volgt de volgende fase: de lucratieve markt voor kantoorsoftware.

Microsoft Office365, dat recent met een stevig marketingbudget is livegegaan, is in elk geval te beschouwen als direct antwoord op het succes van Google Apps for Business. Software in een doos heeft zijn langste tijd gehad en steeds meer toepassingen willen we mobiel gebruiken. Daarvoor had Microsoft eerder BPOS, Business Productivity Online Suite, in de aanbieding. Dat pakket is nu opgefrist en omgedoopt tot Office365.

Communicatie

De kracht van dat pakket is niet eens zozeer de mogelijkheid om Word, Excel of Powerpoint online te gebruiken – de meeste afnemers houden immers ook een desktopversie aan, om niet té afhankelijk te zijn van internet. Het zijn vooral de mogelijkheden om samen te werken en communiceren waarmee Microsoft klanten wil verleiden: Exchange voor de mail, Sharepoint waarmee mensen kunnen samenwerken aan documenten en projecten, en Lync, de zakelijke variant van berichtendienst MSN, uitgebreid met voip- en videomogelijkheden; de klant hoeft er voortaan geen server meer voor in te richten en beheren. Hij rekent bovendien af per maand en per gebruiker, in plaats van vooraf te moeten investeren in hardware en licenties.
 


'Goedkoop'

“Wij kwamen bij Office365 uit vanwege Lync”, vertelt Dick van Weering van hr-adviesbureau Gitp. “Toen we onze tien oude telefooncentrales moesten vervangen, bleek Lync een goede en goedkope manier om onze consultants beter bereikbaar te krijgen. De prijs van Office365 bleek vervolgens zó interessant dat we nu helemaal overstappen.”

In de loop van dit jaar gaan 320 psychologen en trainers van Gitp stapsgewijs werken met het hele pakket, inclusief het ‘oude’, lokaal geïnstalleerde Office. “Onze mensen zitten vaak in afgelegen conferentieoorden, daar kun je niet altijd van een goede verbinding op aan.”
Ook bij de Free Record Shop Holding valt de keus op ­Office, vertelt IT-manager Denys Purwin. “We hebben gekeken naar Google, maar na alle berekeningen bleek dat niet eens goedkoper. En ik houd liever de look and feel hetzelfde, want zo’n stap naar de cloud is al heel wat. En heavy users van Word en Excel worden voorlopig door Office beter bediend.”

Purwin moet deze zomer een paar ‘hele oude en verschillende’ versies van Exchange vervangen, inclusief hardware, en stelde vast dat de stap naar de cloud hem veel werk bespaart. “Gekwalificeerde ict’ers zijn moeilijk te vinden. Ik ben daardoor afhankelijk van een steeds kleinere club om alles in de lucht te houden. Bovendien zijn veel andere applicaties al webgebaseerd, en daar gaat het karakter van een IT-afdeling ook naartoe: de focus gaat naar het applicatiebeheer.”

De inzet van Office365 blijft voorlopig echter wel beperkt tot mailsysteem ­Exchange, zegt Purwin. “Het ligt voor de hand om in de grootste winkels een lichte versie van Office365 uit te rollen, maar die gaan we eerst uitgebreid testen.”

Gewenning

Door de massale vertrouwdheid met het oude Office staat Microsoft sterk ten opzichte van de tegenhanger die Google in de lucht heeft, Apps for Business. Van de Google­gebruikers blijft 90 procent óók Microsoft-klant, vaak vanwege Office.

Zo gaat zelfs bij Ahold, een grote Google-klant in Nederland, niet alles van Microsoft de deur uit: de teksten en calculaties gaan er nog altijd rond in Word en Excel, ook al vergt het gebruik van Google Apps weinig gewenning. “We gebruiken het naast elkaar, omdat we niet al onze documenten zomaar kunnen omzetten in het Google-formaat”, zegt woordvoerder Jochem van de Laarschot. Wel gaan (op termijn) 55.000 man werken met in elk geval Gmail en het agenda-systeem van Google, zegt hij. “Dat heeft een technische achtergrond, maar de prijs was zeker ook een belangrijke factor.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Verborgen kosten 

De lagere prijs is Googles belangrijkste argument, maar toch schieten klanten die beide gebruiken zichzelf in de voet, stelt Microsoft zelf: bovenop de 50 dollar per gebruiker per jaar die de populairste apps van Google kosten, komen immers ook verborgen kosten van het omzetten van data en het (laten) ontwikkelen van aanvullende functies voor de soms beperkte apps.

Daar kunnen ze misschien gelijk in hebben, toch is het fijn dat Google bestaat: vooral grotere klanten zetten Google Apps in om bij Microsoft gunstige voorwaarden af te dwingen. Of Ahold beide aanbieders tegen elkaar heeft uitgespeeld wil de woordvoerder niet kwijt. “Maar je kunt er van op aan dat we als kruidenier een scherpe deal hebben uitonderhandeld.”

Lees ook:

Salarisverhoging? Het is gunstiger een pensioen te regelen

In samenwerking met Doenpensioen van a.s.r. - Het nieuwe jaar is aangebroken! Wil jij je medewerkers dit jaar iets extra’s geven? Denk dan ook eens aan een appeltje voor de dorst voor later. Het regelen van pensioen voor je werknemers is niet alleen een mooie manier om je werknemers te binden, maar ook fiscaal gunstig. We spreken erover met Nick Leben van Doenpensioen a.s.r.

doenpensioen asr nick leben

Leben ziet dat steeds meer werkgevers besluiten pensioen aan te bieden. Dat is geen wonder: in deze krappe arbeidsmarkt zijn aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden een must.

‘We spreken nu echt van een werknemersmarkt waarin het een uitdaging is om talent aan te trekken en te behouden. Goede pensioenvoorzieningen kunnen de doorslag geven voor een potentiële werknemer’, vertelt Leben. ‘Vaak vragen medewerkers zelf om een pensioenregeling. Het wordt namelijk gezien als een belangrijk onderdeel van de arbeidsvoorwaarden. Het is het inkomen van later.’

1 januari: een goed moment

De start van het nieuwe jaar is een mooi moment om een pensioen aan te gaan bieden. ‘Eind van het jaar ben je als ondernemer bezig met de budgetten van volgend jaar. Het inpassen van een pensioen in het budget of een verbetering van je pensioenregeling is een belangrijk onderdeel van die financiële strategie,’ stelt Leben.

Lees ook: 5 momenten om als startende ondernemer een pensioenregeling te beginnen

Het begin van het jaar is ook een symbolisch moment. ‘Begin het jaar met het zeker stellen van de toekomst van je werknemers’, zegt Leben. ‘Het is een investering in hun welzijn en een teken van een vooruitstrevend en zorgzaam bedrijf.’ 25 procent van de werkgevers die voor het eerst een pensioenregeling opzet bij Doenpensioen van a.s.r. start aan het begin van het nieuwe jaar. Beginnen met zo’n pensioenregeling kan ook met terugwerkende kracht per 1 januari.

Heb je al een pensioenregeling? Dan kun je er ook voor kiezen om deze te verbeteren, waardoor je medewerkers later meer pensioen ontvangen. ‘Er zijn in de basis twee soorten werknemers: medewerkers die alleen vragen of er pensioen wordt aangeboden, en medewerkers die vragen hoe het dan is geregeld. Die laatste groep is iets meer thuis in het onderwerp. Zij kijken kritisch of de pensioenregeling inhoudelijk voldoet aan hun eisen.’

Pensioenen regelen als startup of scaleup

Voor startups en scaleups ligt de focus op het groeien van het bedrijf, minder op de pensioenvoorziening van hun medewerkers. Toch is het volgens Leben belangrijk om ook binnen een jong bedrijf na te denken over pensioen. ‘Met Doenpensioen helpen we veel startups en scaleups met het regelen van pensioenen, die komen vaak via mond-tot-mondreclame bij ons. Het is een kleine wereld’, lacht Leben.

Het aanbieden van pensioenen is dus zeker niet alleen voor grote corporates. ‘Onze klanten hebben gemiddeld zo’n zeven medewerkers bij de start van hun pensioenregeling.’

Hij benadrukt dat er voor elk bedrijf wel een passende oplossing is. ‘Je hoeft geen keuze te maken die lang vastligt; je kunt beginnen met een bescheiden pensioenregeling en deze laten meegroeien met het bedrijf. Voor elk budget is er een passende regeling.’ Leben vertelt dat het al vanaf de eerste medewerker een goed idee is om een pensioenregeling op te zetten. ‘Dan regel je het meteen goed voor eventuele toekomstige medewerkers.’

Zo koos Closure voor een pensioenregeling

Een interessant voorbeeld van een jonge onderneming die van pensioen een prioriteit maakt is Closure. Ondernemer Graciëlla van Vliet legt uit dat ze met pensioen aan de slag ging om haar personeelsbestand diverser te maken.

‘Veel van onze mensen kwamen in eerste instantie net uit de collegebanken. Niemand was echt met zijn pensioen bezig. We wilden graag een diverser team, dus op een gegeven moment kwamen er ook mensen bij die bijvoorbeeld al een gezin hadden. Die veranderingen maakten duidelijk hoe belangrijk het is om een goede pensioenregeling te treffen. Je wilt goede mensen niet kwijtraken aan een ander bedrijf met betere voorwaarden.’

Lees meer: Waarom startup Closure al vroeg begon met een pensioenregeling

Fiscaal gunstiger dan salarisverhoging

Een pensioenregeling is niet alleen een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde, het biedt ook fiscale voordelen voor je werknemer. ‘Over het pensioen dat je opbouwt, betaal je geen inkomstenbelasting tot het moment van uitkeren. Dan betaal je vaak minder belasting, wat dus financieel gunstiger is’, legt Leben uit.

Ook voor jou als werkgever kan het aanbieden van pensioen fiscaal gunstiger zijn dan een salarisverhoging. Dit heeft te maken met de sociale werkgeverslasten.

Pensioen regelen eenvoudiger dan gedacht

Leben vertelt dat hij veel vragen krijgt van werkgevers over het afsluiten van pensioenen. Vaak hebben ze het idee dat het erg ingewikkeld is om deze af te sluiten, en dat er veel tijd in gaat zitten. ‘Het is iets waar werkgevers meestal niet mee bezig zijn, het is niet je corebusiness. Wel die van ons om werkgevers te helpen. Dat is een belangrijke reden dat wij onze pensioenen zo simpel en begrijpelijk mogelijk houden’, vertelt Leben.

‘Als je bij Doenpensioen een gesprek aanvraagt, gooien wij niet te veel met vaktermen en ben je binnen een uurtje helemaal up to speed. Dan is het aan de werkgever zelf om te bepalen of hij inderdaad pensioen voor zijn werknemers wil regelen. Dat kan dan binnen twee weken geregeld worden (of zelfs met terugwerkende kracht).’

Lees ook: In 7 stappen naar een pensioenregeling voor je startup