Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Man versus Vrouw

Neem de lelijkste vrouw

Als ik gelukkig getrouwde/samenwonende/lattende mannelijke managers nou één tip moet geven bij sollicitatieprocedures, is het deze: als je moet kiezen tussen vrouwen, neem de lelijkste.

Het gaat niet om de objectief gezien minst mooie, maar om de kandidate die jou persoonlijk seksueel het minst aanspreekt. De verklaring daarvoor voelt iedereen op zijn/haar klompen aan: het voorkomt een bak ellende. Enerzijds worden zelfs de meest professionele mannen tóch mede aangestuurd door hun hormonen, dus de kans op alimentatieveroorzakende ongelukken is levensgroot aanwezig. Anderzijds zullen de andere vrouwen op de werkvloer altijd dénken dat die ongelukken plaatshebben. Door de lelijkste aller kandidaten te nemen, bescherm je dus jezelf én de sfeer op de zaak.

Zelf houd ik me overigens pas sinds 1985 aan deze doctrine. Eind 1984 nam ik als chef sport van een regionale krantenredactie een smakelijke volleybalverslaggeefster aan. Sinds 21 jaar mijn vrouw.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Een zelfverzekerde vent

Als ik vrouwen die carrière willen maken nou één tip mag geven, dan is het deze: neem een zelfverzekerde vent. Een man die zijn eigenwaarde niet ontleent aan de grootte van zijn auto, het aantal nullen op zijn salarisstrook of het aantal ‘direct reports' in zijn unit. Een man die snapt dat ook jij soms moet overwerken en die dan zonder problemen de hond uitlaat of de kinderen naar bed brengt. Een man die kan koken, wassen en strijken (en nog goed ook). Een man die overtuigd is van zijn eigen waarde en al dat apengedrag niet nodig heeft.

Voor het slagen van een relatie tussen twee jonge en hardwerkende mensen is het essentieel dat de meneer in kwestie zich niet bedreigd voelt door zijn sterke en succesvolle vrouw. Er zijn er helaas niet zoveel van, dus je moet goed zoeken. Maar als je er eenmaal eentje hebt, dan is het een gouden greep. Dat kan ik uit ervaring vertellen  

Moderne leiders kijken eerst naar binnen: ‘Je moet antwoord geven naar jezelf’

Emoties op de werkvloer, weerstand tegen verandering en onderlinge spanningen - als leider moet je er dagelijks mee dealen. De oude aanpak van strak sturen en controle werkt niet meer, zegt leiderschapsexpert Lia de Beer. 'Effectieve leiders nemen een pauze en kijken naar binnen.'

lia de beer werkprofessor

Als leider kun je nog zo hard roepen dat je team moet veranderen, als je zelf niet begint met zelfreflectie, bereik je weinig. Dat is de belangrijkste les die Lia de Beer in ruim twintig jaar als leiderschapsexpert heeft geleerd. In de nieuwste aflevering van de podcast De Werkprofessor vertelt ze over haar visie op modern leiderschap.

‘Leiderschap begint en eindigt bij jezelf. Je moet volledig de verantwoordelijkheid nemen voor je eigen gevoelens, emoties en gedachten’, zegt De Beer. Ze merkt dat veel leiders moeite hebben met deze benadering. ‘We zijn vaak geneigd om te zeggen: “Ik word nu boos of geïrriteerd, omdat jij zoiets stoms zegt.” Maar effectieve leiders nemen eerst een pauze en kijken naar binnen.’

Boven- en onderstroom

De Beer weet waar ze over praat. Als interim-manager en organisatieadviseur begeleidde ze talloze teams en organisaties door verandertrajecten. Ze schreef meerdere boeken, waaronder NLP bij stress en burn-out en Teflon jurkjes en blonde pruiken. Momenteel werkt ze aan een nieuw boek over wat zij ‘diepziend leiderschap’ noemt.

In haar werk maakt De Beer onderscheid tussen de ‘bovenstroom’ en ‘onderstroom’ in organisaties. ‘De bovenstroom is alles wat je kunt vastleggen: prestatie-indicatoren, processen, contracten. De onderstroom is wat je voelt, wat er niet gezegd wordt. De roze olifant op de vergadertafel die niemand durft te benoemen.’

Veel organisaties richten zich vooral op die bovenstroom, merkt De Beer. ‘Ze denken: we moeten nu even dat jaarplan maken of dat budget aftikken. Die roze olifant komt later wel.’ Maar dat is volgens haar kortzichtig: ‘Die onderstroom gaat niet weg. Als je er niets mee doet, zie je het terug in een hoog ziekteverzuim of mensen die in polonaise de organisatie verlaten.’

Wiel van leiderschap en verandering

Om dit te voorkomen werkt De Beer met het ‘wiel van leiderschap en verandering’, een model met negen leiderschapsenergieën die nodig zijn voor succesvolle verandering. Een cruciaal element daarin is het meenemen van het verleden. ‘Je moet kijken: wat is waardevol en nemen we mee? En wat laten we achter?’

wiel van leiderschap en verandering
Het wiel van leiderschap en verandering.

Deze aanpak past volgens De Beer beter bij de nieuwe generatie werknemers. ‘Je ziet dat zij niet meer passen in een oude hiërarchische cultuur. Als je aan goed personeel wilt komen, zul je iets moeten veranderen.’

Ze sluit af met een treffende metafoor: ‘Een rivier ontstaat bovenaan de berg. Als leider ben je in staat om die rivier boven al een beetje te kanaliseren om te voorkomen dat elk jaar het dorp overstroomt. In plaats van de mensen beneden te leren dweilen en zandzakken voor de deur te zetten.’

Drie takeaways uit de podcast:

  • Leiderschap begint bij zelfbewustzijn – Een goede leider neemt verantwoordelijkheid voor eigen emoties en communiceert hier open over.
  • De onderstroom in organisaties mag niet genegeerd worden – Onuitgesproken spanningen en niet-erkende gevoelens kunnen grote impact hebben op prestaties en samenwerking.
  • Verandering vereist een gestructureerd proces – Het wiel van leiderschap en verandering helpt om inzicht te krijgen in waar een verandering vastloopt en hoe leiders effectief kunnen sturen.

Beluister de nieuwste aflevering van de podcast ‘De Werkprofessor’. Of abonneer je via de podcast-app van jouw keuze. Nieuwe afleveringen verschijnen elke twee weken op maandag.

Heb je vragen of input? Neem dan contact op met Wendy van Ierschot via [email protected]. Benieuwd naar de volgende gast in ‘De Werkprofessor’ of wil jij als eerste de teaser van de volgende aflevering horen? Volg dan ‘De Werkprofessor’ op LinkedIn.

Wat CTO Joost Maliepaard en jonge professional Christina Verhulst van elkaar leren

In samenwerking met Oracle - Snel opkomende technologieën, een verdeelde maatschappij: leiders in multinationals hebben heel wat om zich zorgen over te maken. Hoe gaat een ervaren manager daarmee om? En een jonge professional? Een dubbelinterview met CTO Joost Maliepaard en opkomend leider Christina Verhulst van Oracle.

CTO Joost Maliepaard en opkomend leider Christina Verhulst van Oracle.
Foto: Vanessa van Hoof

De getalenteerde Christina Verhulst (1991) is Senior Account Cloud Engineer bij Oracle Nederland. Ze groeide op in de Verenigde Staten, verhuisde tien jaar geleden naar Nederland, behaalde een master in Business Administration en ging aan de slag bij technologiebedrijf IBM.

Vier jaar geleden stapte ze over naar multinational Oracle. Ze kwam terecht in het team van Joost Maliepaard (1970), die toen net een half jaar aan de slag was als Chief Technology Officer (CTO) en Senior Director Technology Cloud Engineering voor Oracle Nederland.

Waarom kozen jullie voor Oracle?

Maliepaard: ‘Ik werkte eerder al bijna zestien jaar voor Oracle en maakte daarna de overstap naar Salesforce. Vierenhalf jaar geleden keerde ik terug bij Oracle om samen te werken aan de transformatie van ons businessmodel en de toekomst vorm te geven. De multi-cloudstrategie van Oracle sprak mij aan, omdat het ons veel vrijheid geeft om geschikte oplossingen voor klanten te ontwikkelen.’

‘Mijn drijfveer is om klanten weerbaarder te maken in deze snel veranderende wereld. Technologie betekent voor elk bedrijf iets anders, daarom is een persoonlijke, innovatieve aanpak zo belangrijk. Mijn rol als manager is faciliterend: ik geef mijn team de ruimte om samen oplossingen te bedenken en uit te voeren.’

Verhulst: ‘De multi-cloudstrategie van Oracle trok mij ook aan. Ons doel is om klanten écht verder te helpen met innovatie. We bieden bedrijven bijvoorbeeld de mogelijkheid om hun data deels in eigen datacenters te bewaren of samen te werken met andere diensten, zoals Microsoft Azure. Dat maakt mijn werk inhoudelijk interessant.’

‘Uiteindelijk gaf het sollicitatiegesprek met mijn directe manager de doorslag. Ik merkte meteen dat zijn manier van leidinggeven mij goed zou passen. Joost geeft autonomie en vertrouwen, waardoor ik de vrijheid heb om tot creatieve oplossingen te komen.’

Welke uitdagingen spelen er nu?

Maliepaard: ‘Om te innoveren, heb je een verscheidenheid aan kennis en perspectieven nodig. Daarom is inclusiviteit zo belangrijk. Ik maak me zorgen over de toenemende verdeeldheid in de maatschappij, zowel binnen als buiten organisaties. Inclusiviteit gaat verder dan de man-vrouwverhouding op de werkvloer. Het gaat om introverte en extraverte medewerkers, jonge en ervaren krachten, en mensen met verschillende culturele achtergronden. Als organisatie moeten we een veilige basis creëren waarin iedereen zichzelf kan zijn.

Verhulst: ‘Ik werk in een team van professionals met verschillende achtergronden, leeftijden en niveaus van ervaring. Zelf ben ik een van de jongsten en werk ik met collega’s die al twintig jaar ervaring hebben in IT. Dat is voor mij een kans om veel van hen te leren, maar maakt het soms ook lastig om mijn eigen perspectief in te brengen. Maar in het algemeen merk ik dat mijn mening als jonge medewerker gewaardeerd wordt. Er is bijvoorbeeld een speciale commissie voor jonge professionals, de Young Oracle Board.’

Wat is de rol van jonge professionals binnen Oracle?

Verhulst: ‘Met de Young Oracle Board organiseren we evenementen en trainingen. Het draait om netwerken, leiderschapsontwikkeling en technische verbeteringen. We organiseren bijvoorbeeld lunchsessies over onderwerpen als generatieve AI of het effectief inzetten van LinkedIn. Ons doel is om jonge professionals met elkaar te verbinden en hun ontwikkeling te stimuleren.’

‘We werken nauw samen met het Country Leadership Team (CLT), het managementteam van Oracle Nederland. Ze geven ons niet alleen middelen om evenementen te organiseren, maar luisteren ook naar onze zorgen en wensen. Wat ik waardeer, is dat er geen strikte hiërarchie heerst: iedereen kent elkaar en niemand is te klein om een vraag te stellen.’

Maliepaard: ‘Het is belangrijk te erkennen dat mensen in verschillende levensfasen andere behoeften hebben. Het maakt een groot verschil of je een starter bent of iemand met een gezin thuis. Starters blijken behoefte te hebben aan participatie in initiatieven zoals de Young Oracle Board, omdat het hen de gelegenheid geeft in contact te komen met andere collega’s en zichzelf te ontwikkelen. Door aandacht te besteden aan wat diverse doelgroepen in de organisatie nodig hebben, zorg je voor een inclusieve organisatie waarin iedereen zich gehoord en gewaardeerd voelt.’

Hoe blijven jullie bij in een snel veranderende sector?

Verhulst: ‘Momenteel ben ik vooral bezig met technische certificeringen. Daarnaast probeer ik meer verantwoordelijkheid te nemen in mijn team. Ik heb een stem, en ik wil mijn ervaring delen en jongere collega’s begeleiden. Dat zie ik ook als een kans om mezelf verder te ontwikkelen tot leider. Wat ik mooi vind, is dat je bij Oracle gestimuleerd wordt om samen te werken met andere onderdelen van de organisatie, bijvoorbeeld met sales- of HR-teams. Dat geeft inzicht in andere vakgebieden en stimuleert je om van elkaar te leren. Wat is nieuw, hoe kunnen wij daar iets cools mee doen?’

Maliepaard: ‘De basis van ons werk is kennis. Daarom bieden we veel formele trainingen aan en werken we met persoonlijke ontwikkelingsplannen. Iedereen heeft eigen technieken, methoden of industrieën die diegene verder wil verkennen. Ik maak als leider structureel tijd voor feedbackgesprekken. Ik wil dat iedereen in mijn team aan het eind van het jaar denkt: ik ben verder gekomen, ik heb iets moois neergezet en ben tegelijkertijd gegroeid in mijn rol.’

Wat leren jullie van elkaar?

Verhulst: ‘Ik heb enorm veel van Joost geleerd, zoals hoe ik mezelf een stem kan geven. Hij is heel gestructureerd en proactief, dat inspireert me. Tegelijkertijd is hij empathisch. Hij heeft een duidelijke mening en durft daar open over te zijn, maar hij zal zijn manier van denken nooit opleggen aan iemand anders. Binnen ons team is het oké om jezelf te zijn, als je maar respect hebt voor anderen.’

Maliepaard: ‘Van Christina leer ik vooral dat als je mensen vertrouwen geeft, ze tot enorm veel in staat zijn. Collega’s zoals zij hebben veel inhoudelijke kennis, maar worstelen ook met vragen als: ‘Is dit wel mijn verantwoordelijkheid? Hoort dit bij mijn werk?’ Als leider is het dus vooral belangrijk om duidelijkheid te geven over doelen en visie. Zo bouw je een stevige basis om te innoveren en met dynamiek en onzekerheden om te gaan.’

Bekijk ook:

Van glazige blikken tot opgetrokken wenkbrauwen: 4 signalen die je als leider mist tijdens online vergaderen

Je ziet je team via een scherm, maar wat vertellen die blikken en gezichtsuitdrukkingen je écht? Online vergaderen maakt het voor managers lastig om de mens achter het beeldscherm te doorgronden. Deze vier signalen heb je misschien nog niet door.

digitale lichaamstaal body language
Foto: Getty Images

Remote werken of hybride werken maakt het voor jou als manager een stuk moeilijker om te achterhalen wat er nou echt speelt met de mens achter dat scherm. Een groot deel van onze lichaamstaal gebeurt namelijk op de automatische piloot, het zijn instinctieve reflexen.

Al even onbewust wordt die lichaamstaal meteen herkend. Voor iedereen is het duidelijk dat gekruiste armen betekent dat je je afsluit. Goedkeuring, afwijzing, onzekerheid, blijheid, boosheid en nog veel meer worden onthuld via onze body language.

Het zijn allemaal fysieke signalen, vaak heel subtiel, die veel minder gemakkelijk over te brengen zijn in de digitale wereld. Al was het maar omdat het grootste deel van ons lijf niet te zien is op een klein scherm.

Waarom gaat die wenkbrauw omhoog?

Ook gezichten vervagen soms tot vlekkerige stipjes. Zeker wanneer collega’s in een grote vergaderzaal achterin zitten. Zo blijft er vrijwel niets van hun gezichtsuitdrukkingen over. Micro-expressies die verraden wat ze echt denken, verdwijnen zo ook.

Bovendien zit er toch een ietsepietsie vertraging op de beweging zelf en het moment dat de virtuele ander die beweging ziet. Uit onderzoek blijkt dat onze hersenen slechts 200 milliseconden nodig hebben om de meeste informatie uit een gezichtsuitdrukking te verzamelen.

Een realtime connectie is voor onze supersnelle hersenen dus nog geen realtime. Dat maakt ook dat lichaamstaal verkeerd geïnterpreteerd kan worden. Waarom trekt die collega thuis een wenkbrauw op? Dat kan zijn omdat de poes thuis op schoot wil springen, of omdat er een foute opmerking is gemaakt.

Zelfs al wordt er inmiddels vijf jaar intensief online vergaderd, het blijft nog altijd een uitdaging. Vier situaties met digitale body language voor leiders.

Lees ook: Wil je weten wat medewerkers echt denken? Leer micro-expressies herkennen

#1 Glazig gestaar

Glazige blikken, gestaar in het luchtledige. Het is nog vaak te zien bij een online vergadering. Je mensen houden zich zo enorm op de vlakte, omdat ze de sfeer niet kunnen opsnuiven. Daar hebben ze meer vertrouwen in wanneer ze fysiek aanwezig zijn in een vergaderzaal.

Je kunt ze als leider wel een duwtje geven. Begin een virtuele vergadering met oogcontact en een oprechte glimlach. Zo’n smile geeft anderen het signaal: je bent benaderbaar, behulpzaam en betrouwbaar. Dat verbetert de sfeer meteen.

Daarnaast beïnvloedt glimlachen direct hoe de anderen op jou reageren. Je krijgt bijna altijd een glimlach terug, schrijft Erica Dhawan op Chase. Zij is een internationaal bekend spreker, als managementdenker opgenomen de in Thinkers50 en auteur van Digital Body Language.

Gastvrouw of -heer van tv-show

Leuke ijsbrekers, of teamleden die hun overwinningen of uitdagingen van de week delen, maken de sfeer ook een stuk losser. Leiders moeten meer gaan denken en optreden als een gastvrouw of gastheer van een tv-show, adviseert ze verder op de BBC. Jij zorgt dat je mensen zich op hun gemak voelen, zodat je een band kunt opbouwen.

Bij fysieke ontmoetingen maak je al minstens de helft van de tijd oogcontact. Zo breng je een emotionele connectie tot stand. Doe dat ook virtueel, kijk 60 tot 70 procent van de tijd rechtstreeks in de camera. Omdat de anderen denken dat je naar ze kijkt, hou je de verbinding vast.

#2 Multitasken

Als jouw mensen tijdens een online meeting hun mails zitten te checken, naar hun smartphone grijpen of op Slack reageren, dan kijken ze dus niet naar het scherm. Daarmee maken ze het je moeilijker om oogcontact en verbinding te maken.

Al dat multitasken is voor Dhawan geen goed teken. Zo geven ze een duidelijk signaal af van gebrek aan betrokkenheid en enthousiasme. Als leider begrijp je natuurlijk de verleiding van al die andere tools, maar zo wordt er niet efficiënt vergaderd.

Daarom spreek je van tevoren af dat er geen andere tools worden gebruikt tijdens de vergadering. De smartphone gaat op stil, of nog beter gaat uit het zicht. Het beantwoorden van berichtjes kan ook wel even wachten. En dat geldt natuurlijk ook voor jezelf.

Neem wat afstand

Zit er toch iemand te appen, vraag dan rechtstreeks of hij of zij het laatste punt begrepen heeft. Zo worden ze weer terug de vergadering in getrokken, schrijft leiderschapscoach Melinda Fouts op Forbes. Bovendien geef jij het signaal af dat je de anderen die worden afgeleid ook bij de les zult houden.

Een tip van Dhawan is zelf wat afstand van de camera nemen, zodat er wat meer te zien is dan alleen maar je gezicht. Meer armbewegingen en handgebaren helpen om mensen betrokken te houden. Hou die bewegingen wel klein, dus binnen het scherm. Als ze uit beeld floepen, dan werken ze eerder contraproductief.

Lees ook: Waarom multitasken niet werkt (of soms toch wel)

#3 Groepsdenken

Het is bekend dat bij online vergaderingen gesprekken gemakkelijk gedomineerd kunnen worden door één of twee mensen. Zo’n collega onderbreken, voelt ook anders. Alsof het erger is dan tijdens een gewone vergadering.

Bovendien ontbreekt de vertrouwde lichaamstaal die helpt bij bevestigen of ordenen van onze gedachten, schrijft Dhawan op Fast Company. Daardoor voelen je mensen zich ook ongemakkelijker in zo’n virtuele vergadering. Ze kunnen niet goed inschatten of het verstandig is om tegen een idee in te gaan, of zelf een ander idee te lanceren.

En wees eerlijk, heel wat mensen gaan zo’n discussie niet eens aan, omdat online vergaderen vermoeiender is. Je team wil er dus ook snel vanaf zijn. Tel daar nog even zelfgenoegzaamheid bij op en je hebt de ingrediënten voor het ontstaan van groepsdenken.

Roteer het voorzitterschap

Als leider wil je dat voorkomen. Groepsdenken helpt niet wanneer je creatieve oplossingen of ideeën zoekt, een breder perspectief wil, innovaties of experimenten wil bespreken. Zie je dit gebeuren, dan kun je een aantal ingrepen doen.

Je roteert het voorzitterschap van de vergadering. De minder dominante teamleden geef je altijd eerst het woord. Na afloop van de vergadering vraag je naar de ideeën of commentaren die om één of andere reden niet zijn ingebracht. Je kunt dat per mail doen en verwijzen naar een Google doc.

#4 Opbranden

Als leider ben je verantwoordelijk voor het welzijn van al je mensen. Ook al zie je die vrijwel alleen online, dan kun je wel degelijk alert zijn op de signalen die ze daarover afgeven. Zelfs subtiele veranderingen in gedrag kunnen aangeven dat jouw medewerker aan het opbranden is.

Tomas Chamorro-Premuzic, cio van Manpower Group en hoogleraar business psychologie aan diverse universiteiten, beschrijft op Harvard Business Review waar je op moet letten tijdens online meetings. Wat is er anders dan normaal?

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Denk aan teamleden die minder bijdragen aan discussies, minder enthousiast zijn, korter en minder doordacht reageren en veel minder ideeën aandragen. Duidelijkere signalen zijn er moe uitzien, gapen, weinig energie hebben en mentaal afstandelijk blijven. Net zoals oogcontact vermijden en zelfs hun camera uitzetten, wat ze normaal niet doen.

Eigen interpretaties leiden tot misverstanden

Ga een-op-een het gesprek aan en vraag je mensen of zich wel gesteund voelen, hoe ze zich over hun takenpakket voelen, of ze zich overweldigd voelen. Bekijk of je de druk voor ze kunt verlichten of het werk anders kunt organiseren. Loopt je medewerker het risico in een burn-out te belanden, dan is er professionele ondersteuning nodig en verwijs je ze door.

Dhawan wijst tot slot op een enorme valkuil voor leiders. Vertrouwen op je eigen interpretatie kan in de virtuele wereld tot nog veel meer misverstanden leiden. Tussen de regels lezen zonder de ondersteuning van fysieke lichaamstaal is ongelooflijk ingewikkeld. Voor jou en voor je mensen.

Zorg dat je heel duidelijk bent in je communicatie. Wees open en transparant. Probeer aannames en veronderstellingen vooral te vermijden. Als je twijfels hebt, stel dan meer (open) vragen. Aarzel niet om bij misverstanden gewoon je telefoon te pakken. ‘Dat is meer waard dan duizend e-mails’.

Lees ook: Hoe zelfs microstress kan leiden tot een burn-out

Topvrouw Saskia Egas Reparaz blies Hema nieuw leven in: ‘We spelen weer om te winnen’

Maak van Hema weer een lovebrand. Die opdracht kreeg Saskia Egas Reparaz mee toen ze aantrad als ceo van het kwakkelende warenhuis. Drie jaar later zijn de dieprode cijfers omgebogen tot klinkende winsten. Wat vraagt zo'n transformatie qua leiderschap? 'Het kan niet alleen maar gezellig zijn. Dan haal je je doelen niet.'

saskia egas reparaz hema
Hema-ceo Saskia Egas Reparaz op het podium tijdens de MT/Sprout College Tour. Foto: Tristan Fopma

Het gesprek met Saskia Egas Reparaz opent met een vraag voor het publiek. Wie is er onlangs nog bij Hema geweest? Alle handen gaan de lucht in, tot plezier van de ceo.

Waar Hema in de harten van veel Nederlanders zit, was MT/Sprout onlangs met vijftig bold leaders van het nieuwe Bold Leader-netwerk juist te gast in het hart van Hema, het hoofdkantoor op de NDSM-werf in Amsterdam. Er staan levensgrote tompoucen en Takkie-knuffels, de wc-deuren zijn voorzien van prints van rookworsten en tompoucen. Koffie en thee worden geserveerd vanuit de Ketelbinkie-bar.

Met topvrouw Egas Reparaz heeft Hema na jaren van onrust eindelijk weer een echt boegbeeld. De Hollandse Eenheidsprijzen Maatschappij is sinds december 2020 in handen van Parcom en Mississippi Ventures, het investeringsvehikel van Jumbo-familie Van Eerd. Hun missie? Het kwakkelende Hema weer terugbrengen naar de basis.

Lees ook: Hema-baas Saskia Egas Reparaz: een ijzeren vuist in een fluwelen handschoen

Dat werd de opdracht voor Egas Reparaz toen ze in juni 2021 aantrad als ceo: maak van Hema weer een lovebrand. Simpel en herkenbaar, met een duurzamer assortiment als toegevoegde pijler. In haar woorden: ‘Mensen hielden nog steeds van Hema, maar ze kochten er niet meer. Dat moest anders.’

Nieuw: Bold Leader Beweging

De wereld staat voor ongekende uitdagingen en op veel gebieden is een fundamentele transitie noodzaak. Dat vraagt om grote antwoorden. En vooral om leiders met visie, moed en lef. Die leiders brengen we  samen in de Bold Leader Beweging. Sluit je ook aan!

Meegroeirompertjes en doorgeefjassen

Drieënhalf jaar later zijn er zevenmijlsstappen gezet. Het verlies van 215 miljoen euro in 2020 is omgebogen naar een winst van ruim 61 miljoen in 2023 (voor belastingen). Hema sloot de winkels in onder meer Engeland, Spanje en Mexico, stopte met wholesale-activiteiten in Frankrijk en met verzekeringen.

Niet zozeer omdat die niets opleverden, maar om mensen en middelen vrij te spelen voor de transformatie die Egas Reparaz voor ogen had.

Saskia Egas Reparaz: ‘Ik heb de luiken opengegooid en benoemd wat er niet goed ging. Ik denk dat mensen dat best heftig vonden.’ Foto: Tristan Fopma

Focus op de kernlanden Nederland, België en Frankrijk met een (kwalitatief) beter en meer onderscheidend assortiment. Dat aanbod is niet alleen duurzamer, maar ook oer-Hollands, met producten als meegroeirompertjes en een doorgeefjas. Zoals op het hoofdkantoor sinds haar komst ook weer Nederlands wordt gesproken, om dichter op de klant te zitten.

Wat vraagt zo’n transformatie qua leiderschap en welke lessen leerde Egas Reparaz gedurende dat proces? Dat en meer willen de next leaders in de zaal van haar weten. Uit haar antwoorden halen we vier leiderschapslessen.

Les 1: Speel om te winnen

Spelen om te winnen, zo typeert Egas Reparaz de cultuur bij Hema. Die mentaliteit was het warenhuis voor haar komst een beetje kwijtgeraakt. ‘De cultuur was heel lief en aardig, maar het kan niet alleen maar gezellig zijn. Dan haal je je doelen niet. Hema was ook best wel in zichzelf gekeerd. Ik heb de luiken opengegooid en benoemd wat er niet goed ging. Ik denk dat mensen dat best heftig vonden.’

Lees ook: De geslaagde keuzes van Saskia Egas Reparaz voor Hema: ‘Een icoon maakt een comeback’

Maar Egas Reparaz bracht ook de trots terug. ‘Het bedrijf had lang niet gewonnen. Hema was ‘noodlijdend’, zo stond het jaren in de krant. Het was zaak om mensen weer trots te maken op hun bedrijf. Daar hebben we de afgelopen jaren veel in geïnvesteerd. Nu is het tijd voor de volgende fase: spelen om te winnen dus. Daar zit plezier in, we houden hier van feestjes vieren, maar je speelt ook met het mes tussen de tanden. Dat element voegen we nu toe.’

Les 2: Durf het dappere gesprek te voeren

Haar belangrijkste rol als ceo? Een ijzersterk team neerzetten, waarin vanuit vertrouwen ‘hartstochtelijke conflicten’ kunnen plaatsvinden. Over de inhoud welteverstaan, niet op de persoon. Egas Reparaz noemt dit het ‘dappere gesprek’.

Iedereen levert een bijdrage aan het gemeenschappelijke doel, zegt ze. Leiderschap gaat over mensen ‘vanuit de verbinding’ op de eigen rol durven aanspreken. Dat vraagt iets van leiders én van teams.

‘Je hebt mensen nodig die verantwoordelijkheid durven te pakken en in staat zijn tot zelfreflectie. Je hoeft van mij niet alles goed te doen. Ik heb liever dat je eerlijk bent als je iets moeilijk vindt, hulp durft te vragen en eigenaarschap toont als iets niet goed gaat.’

Veelzeggend is de kop die in 2023 boven een interview in De Tijd stond. ‘Als iemand durft te twijfelen, applaudisseer ik.’

Les 3: Verzamel geen applaus, maar feedback

Egas Reparaz weet als geen ander hoe moeilijk het kan zijn om feedback te ontvangen. Bij de start van haar carrière vond ze dat lastig. ‘Ik wilde het graag goed doen, ik wilde applaus. Eigenlijk was het heel kinderachtig. Dan maakten de beste retailers van het land tijd vrij om feedback te geven op mijn plannen en liep ik na zo’n afspraak chagrijnig naar buiten, omdat ze die niet goed genoeg vonden.’

Verzamel geen applaus, maar feedback, vindt Hema-ceo Saskia Egas Reparaz. ‘Je moet kritisch naar jezelf kunnen kijken. Dat heb ik niet altijd gedurfd, nu wel.’ Foto: Tristan Fopma

Gaandeweg leerde ze dat je in je ontwikkeling zo niet verder komt. ‘Ook ik heb moeten leren dat je daarvoor juist zelfreflecterend vermogen nodig hebt. Dat je kritisch naar jezelf moet kunnen kijken. Dat heb ik niet altijd gedurfd, nu wel.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wat helpt, is dat Egas Reparaz ‘meer ontspanning heeft in het werk’. ‘Ik laat meer kanten van mezelf zien. Ik durf nu zachter te zijn. Leiderschap vanuit het hoofd én hart.’

Les 4: Niet vanuit activisme

Naast duurzaamheid legt de eerste vrouwelijke ceo van Hema meer focus op diversiteit en inclusie. In de volle breedte: het assortiment, de marketinguitingen en op de werkvloer. D&I zit volgens Egas Reparaz in het hart van het bedrijf. ‘We hebben er geen aparte afdeling of functietitels voor, het is integraal onderdeel van de organisatie.’

Lees ook: Wie maken Nederlandse bedrijven écht inclusiever?

Iedereen moet zich kunnen herkennen in de producten en mensen in onze winkels, vindt de ceo.‘Daarom hebben we een prothese-bh in ons assortiment en houden we er bij de collectieontwikkeling rekening mee dat iemand die kleurenblind is, de kleuren ook herkent. Dat is geen trucje. Klanten moeten zich welkom voelen bij ons.’

Al is Hema volgens Egas Reparaz niet activistisch. ‘Het gevaar van activisme is dat je mensen kan wegduwen. Dat staat haaks op wie wij zijn: Hema is er voor iedereen. Maar dat we niet activistisch zijn, betekent niet dat we geen standpunt innemen. Hema was tien jaar geleden – ik werkte er toen nog niet – de eerste retailer die zei: “Zwarte Piet, daar doen we niet meer aan.” De rest durfde dat toen nog echt niet. Ik weet nog dat ik ernaar keek en dacht: “Zo, die hebben lef.”’

Hans van den Berg: ‘Mijn enorme emotionele verbinding met Tata Steel ging te ver’

Premium - Huilende moeders, advocaten die hem aansprakelijk stellen en actievoerders op zijn terrein. Dat hoort ook bij zijn baan als ceo van Tata Steel Nederland. Hans van den Berg heeft daardoor geleerd zich kwetsbaarder op te stellen. Hij trapt onze nieuwe interviewreeks 'Hoge Bomen' af met de kritische vraag die hij regelmatig aan zichzelf stelt. 'Ben ik inmiddels onderdeel van het probleem geworden?'

hans van den berg tata steel

Gratis verder lezen?

Maak snel en eenvoudig een gratis account en krijg toegang tot premium artikelen.

Of heb je al een account? Log dan in.

Om dit bericht te kunnen lezen moet je ingelogd zijn

Vestibulum id ligula porta felis euismod semper. Donec ullamcorper nulla non metus auctor fringilla. Duis mollis, est non commodo luctus, nisi erat porttitor ligula, eget lacinia odio sem nec elit. Donec id elit non mi porta gravida at eget metus.

Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Morbi leo risus, porta ac consectetur ac, vestibulum at eros. Etiam porta sem malesuada magna mollis euismod. Curabitur blandit tempus porttitor. Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna.