Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Man versus Vrouw

Neem de lelijkste vrouw

Als ik gelukkig getrouwde/samenwonende/lattende mannelijke managers nou één tip moet geven bij sollicitatieprocedures, is het deze: als je moet kiezen tussen vrouwen, neem de lelijkste.

Het gaat niet om de objectief gezien minst mooie, maar om de kandidate die jou persoonlijk seksueel het minst aanspreekt. De verklaring daarvoor voelt iedereen op zijn/haar klompen aan: het voorkomt een bak ellende. Enerzijds worden zelfs de meest professionele mannen tóch mede aangestuurd door hun hormonen, dus de kans op alimentatieveroorzakende ongelukken is levensgroot aanwezig. Anderzijds zullen de andere vrouwen op de werkvloer altijd dénken dat die ongelukken plaatshebben. Door de lelijkste aller kandidaten te nemen, bescherm je dus jezelf én de sfeer op de zaak.

Zelf houd ik me overigens pas sinds 1985 aan deze doctrine. Eind 1984 nam ik als chef sport van een regionale krantenredactie een smakelijke volleybalverslaggeefster aan. Sinds 21 jaar mijn vrouw.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Een zelfverzekerde vent

Als ik vrouwen die carrière willen maken nou één tip mag geven, dan is het deze: neem een zelfverzekerde vent. Een man die zijn eigenwaarde niet ontleent aan de grootte van zijn auto, het aantal nullen op zijn salarisstrook of het aantal ‘direct reports' in zijn unit. Een man die snapt dat ook jij soms moet overwerken en die dan zonder problemen de hond uitlaat of de kinderen naar bed brengt. Een man die kan koken, wassen en strijken (en nog goed ook). Een man die overtuigd is van zijn eigen waarde en al dat apengedrag niet nodig heeft.

Voor het slagen van een relatie tussen twee jonge en hardwerkende mensen is het essentieel dat de meneer in kwestie zich niet bedreigd voelt door zijn sterke en succesvolle vrouw. Er zijn er helaas niet zoveel van, dus je moet goed zoeken. Maar als je er eenmaal eentje hebt, dan is het een gouden greep. Dat kan ik uit ervaring vertellen  

Generatie Z is snel afgeleid – en niemand durft het te bespreken

Premium - Jonge medewerkers worstelen met hun focus - met een schermtijd op sociale media van gemiddeld 3,5 uur per dag is dat geen verrassing. Maar wijs niet te snel met de vinger, schrijft Gen Z-expert Laura Bas. Dit is nog maar het begin van een veel groter probleem.

laura bas generatie z focus

Gratis verder lezen?

Maak snel en eenvoudig een gratis account en krijg toegang tot premium artikelen.

Of heb je al een account? Log dan in.

Om dit bericht te kunnen lezen moet je ingelogd zijn

Vestibulum id ligula porta felis euismod semper. Donec ullamcorper nulla non metus auctor fringilla. Duis mollis, est non commodo luctus, nisi erat porttitor ligula, eget lacinia odio sem nec elit. Donec id elit non mi porta gravida at eget metus.

Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Morbi leo risus, porta ac consectetur ac, vestibulum at eros. Etiam porta sem malesuada magna mollis euismod. Curabitur blandit tempus porttitor. Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna.

LinkedIn dwingt nu ook professionals in de iktatuur: heel zakelijk Nederland wordt vlogger

Sinds kort beloont LinkedIn het maken van videocontent, waardoor berichten met alleen maar tekst of foto’s minder opvallen. Ondernemers en ambitieuze professionals ontkomen al langer niet aan de iktatuur, maar dankzij LinkedIn worden we allemaal influencer – of we dat nou willen of niet.

linkedin vloggen video
Foto: Getty Images

Menig founder zal onderschrijven dat het aan het begin van een onderneming belangrijk is om ‘kabaal te maken’: zoveel mogelijk mensen laten weten dat je bedrijf bestaat.

Ook ambitieuze professionals werken aan het personal brand. Meer zichtbaarheid zorgt voor een opvallender profiel dan andere kandidaten voor dezelfde vacature. Wie zich wel eens online manifesteert, herkent deze digitale spagaat: het is vrijwel onmogelijk om online helemaal jezelf te zijn.

Schrijver Bas Heijne verwoordde dat mooi in NRC: ‘We leven allemaal in een aandachtscultuur. Je wil jezelf laten zien, aandacht vragen voor iets dat je hebt gemaakt of meegemaakt, iets verkopen of applaus krijgen. Het is een constante competitie in een overvolle arena.’

‘Wie de blik van anderen wil vangen in de digitale wereld, moet zichzelf of zijn waar een beetje aantrekkelijk ensceneren, alsof je een podium beklimt voor een publiek of een studio binnenloopt waarin je alle camera’s op je gericht weet. Je bent het zelf, maar net even anders.’

De digitale dorpspomp

Dat betekent overigens niet dat de hele Zuidas alleen maar bezig is met het maken van TikTok-filmpjes. Kenniswerkers verzamelen zich doorgaans rondom de digitale dorpspomp LinkedIn.

Successen worden er gevierd (‘ik ben dankbaar voor), kwetsbaarheid geveinsd (‘lang getwijfeld of ik dit zou delen) en bescheidenheid getracht (‘mag bekend maken dat’). Zo blijkt maar weer: elk platform heeft eigen mores en jargon. Het zijn stijlregels die dankbaar worden gepersifleerd:

Elke ondernemer of ambitieuze professional wordt uiteindelijk in enige mate (LinkedIn-)influencer, of-ie dat nou wil of niet. Het is de iktatuur: de dictatuur van het ik, dat gezien, gevierd en gedeeld moet worden.

Race to the bottom

Bedrijfspagina’s bereiken namelijk minder gebruikers dan persoonlijke profielen. Tesla heeft zo’n 20 miljoen volgers op X; Elon Musk heeft er 200 miljoen. Mensen doen liever zaken met andere mensen dan met een organisatie; marketeers noemden dat human-to-human-marketing (die term mag je briljant en/of vreselijk vinden).

Het Ik heeft dankzij sociale media een steeds belangrijkere plek in de maatschappij, bewijst ook de verkiezing van Time’s Person of the Year in 2006: You.

LinkedIn staat bekend als een ethischer platform dan X, Facebook, Instagram en TikTok. Het zakelijke sociale medium investeert in een serieuze redactie, drijft niet op polarisatie (zoals X), verpest het zelfbeeld van kinderen niet (Facebook en Instagram) en maakt jongeren niet binnen een half uur moedwillig verslaafd (TikTok). Maar ook LinkedIn is sinds kort gevangen in de race to the bottom om aandacht en schermtijd.

LinkedIn volgt

TikTok groeide als kool, omdat korte filmpjes ervoor zorgen dat gebruikers langer in de app blijven. Jaloers op het succes van TikTok, lanceerde Instagram een soortgelijke feature: Reels. En YouTube ‘bedacht’ Shorts.

Sinds een maand volgt LinkedIn het voorbeeld van andere platformen en beloont makers van videocontent met meer bereik. Anekdotisch bewijs: mijn video’s krijgen 100.000 views, berichten met alleen tekst zo’n 1.000 kijkers (!).

Dankzij video’s blijven meer mensen langer op LinkedIn, zodat Microsoft (eigenaar van LinkedIn) meer advertenties verkoopt en dus meer aandeelhouderswaarde creëert. Kapitalisme en technologie schudden elkaar de hand in het ooit idealistische Silicon Valley.

Meer engagement met vloggen

Daarom mag verwacht worden dat elke ingenieuze ingeving van andere platformen wordt overgenomen door LinkedIn. Het brengt ons op de vraag of YouTube het voorland is van LinkedIn.

Wordt zakelijk Nederland niet alleen influencer, maar na verloop van tijd ook vlogger? Waren de TikTok-dansjes van ceo’s niet cringe genoeg? Volgens LinkedIn leveren video’s 1,4 keer meer engagement op dan andere formats op LinkedIn.

Frankwatching raadt aan een video niet langer te laten duren dan 90 seconden. Met andere woorden: lovenswaardig dat jouw bedrijf bezig is met een relativiteitstheorie 2.0, maar als het niet in een filmpje past van anderhalve minuut jammer dan.

De schaamte ervaren

Heijne, wederom, weet wat ondernemers en managers te wachten staat: ‘En dus moet je je positie voortdurend bevechten. Dat verklaart de verslaving aan clicks en likes, de behoefte om gezien te worden.’

‘Die verleiding om gezien te willen worden is onweerstaanbaar, maar ook is er schaamte – schaamte voor je eigen berekendheid, de al te opzichtige behoeftigheid, het alledaagse exhibitionisme van het kijk-toch-even-naar-mij.’ Schaamte die we allemaal, vroeger of later, ervaren als we voor LinkedIn onze camera in selfiestand zetten.

Meer lezen van Aaron Mirck:

Waarom we regels breken: lef, noodzaak of rebellie?

Regels bieden structuur, veiligheid en duidelijkheid. Toch zijn er momenten waarop mensen bewust besluiten ze te overtreden. Soms uit overtuiging, soms uit noodzaak, en soms simpelweg omdat de regels als onzinnig worden ervaren. Maar wat drijft ons om de ene regel strikt te volgen en de andere te negeren, vraagt innovatie-expert Simone van Neerven zich af.

Uit onderzoek blijkt dat creatievelingen vaker buiten de lijntjes kleuren dan anderen. Foto: Getty Images

Op 20 april 2006 wordt Thomas van der Bijl, een belangrijke getuige in de strafzaak tegen Willem Holleeder, om negen uur in de ochtend doodgeschoten in een café in Amsterdam-West. Een getuige ziet de twee daders de kroeg uit rennen en ze iets weggooien in de gracht. Na een paar duikpogingen vindt de politie uiteindelijk een wapen. Het protocol is dan dat het wapen wordt opgevist en in een bak met water uit die gracht voor nader onderzoek naar het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) ver buiten Amsterdam wordt gebracht.

Maar John Pel, die het forensisch onderzoek op het plaats delict leidde, was bang dat eventueel DNA dat op het wapen zat verloren zou gaan door het geklots van het water in die bak tijdens de rit naar het NFI. Hij besloot daarom om het wapen naar het laboratorium in de Amsterdamse Sarphatistraat te brengen om het met zijn eigen team te onderzoeken. Na flink wat gesteggel en een reprimande dat hij de voorschriften niet had gevolgd, werd het onderzoek toch voortgezet. Binnen 48 uur was het resultaat binnen, kwam de eerste verdachte in beeld en begon de zaak snel te rollen.

Sterk moreel kompas

Ook verpleegster Gayle Kasparian ging buiten haar boekje. Zij waakte over een veel te vroeg geboren tweeling die ieder in een eigen couveuse lagen. Een van de twee meisjes begon blauw aan te lopen. Kasparian probeerde van alles, maar niets hielp. Ten einde raad besloot ze om van de procedure af te wijken en de meisjes bij elkaar in één couveuse te leggen. Het werkte direct; het sterke meisje legde haar armpje om haar zusje heen en het meisje stabiliseerde. Niet veel later mochten ze naar huis.

Lees ook: De oplossing staat recht voor je neus, toch zie je ‘m niet. Hoe komt dat?

Pel hield zich niet aan de voorschriften omdat hij wilde voorkomen dat belangrijk bewijs verloren ging, Kasparian om een leven te redden. Ook al wisten ze dat ze zich er mogelijk door in de nesten zouden werken, toch deden ze het. Beiden braken de regels omdat ze voelden dat ze geen andere keus hadden. Ze werden gedreven door een sterk moreel kompas en besloten om achteraf dan wel te dealen met eventuele consequesties van hun handelen.

Doorbraak willen forceren

Een andere reden waarom mensen zich niet aan de regels houden, is omdat ze iets willen forceren. Met een provocerende actie zorgen ze voor controversie en levendige discussies. Zo liep de Amerikaanse soldaat Bowe Bergdahl tegen alle protocollen in op 30 juni 2009 van zijn militaire basis in Afghanistan af de woestijn in. Niet lang daarna werd hij gevangen genomen door de Taliban die hem maar liefst vijf jaar lang vasthield.

Later verklaarde hij dat hij een zogenaamde DUSTWUN (duty status – whereabouts unknown) wilde creëren om zo aandacht te krijgen voor de slechte omstandigheden op de basis. Een zeer extreme actie met grote consequenties die hij ternauwernood overleefde.

Onzinnig en bureaucratisch

Niet iedere overtreder handelt vanuit een bepaalde overtuiging. Vaak worden regels ook niet gevolgd omdat men er simpelweg het nut niet van inziet. Maar voor je overweegt een regel die je niet begrijpt of waar je het niet mee eens bent te overtreden, is het verstandig eerst op zoek te gaan naar het waarom van die regel. De kans is dat er een goede reden achter zit, bijvoorbeeld om sporadische maar zeer ernstige ongevallen te voorkomen.

Lees ook: Als iedereen weet dat het geen goed idee is, dan gaan we het niet doen… toch?

Ook gaan mensen hun boekje te buiten als ze het gevoel hebben dat ze worden gekort op hun vrijheid. Door incidentele overtredingen worden procedures vaak steeds complexer gemaakt, door weer een regeltje toe te voegen om te voorkomen dat iets soortgelijks weer zal gebeuren. Maar daarmee wordt ook een wirwar aan regels gecreëerd, en hoe meer regels, hoe sterker de drang om ze niet te volgen.

Hou je creatievelingen in de gaten

Uit onderzoek van Dan Ariely (MIT) en Francesca Gino (Harvard) blijkt dat creatievelingen vaker buiten de lijntjes kleuren dan anderen. In een experiment waar ze ethische dilemma’s voorlegden aan medewerkers van een adverteerdersbedrijf, ontdekten ze dat degenen met de meest creatieve functies, zoals copywriters en designers, vaker de regels overtraden dan bijvoorbeeld de accountants.

Een dunne lijn

Er zitten verschillende motieven achter waarom we ons niet aan de regels houden. In het ene geval is het goed uit te leggen en ook heel waardevol dat het gebeurt, zoals in het geval van Pel en Kasparian, terwijl in andere gevallen zoals dat van Bergdhal het overduidelijk is dat het veel te ver is gegaan. Maar vaak is het niet zo helder en is de lijn tussen acceptabel en onacceptabel buiten de lijntjes kleuren behoorlijk dun.

Luister voordat je oordeelt

In de meeste organisaties is de bureaucratie veel te ver doorgeschoten. Als iemand zich niet aan de regels houdt, oordeel dan niet te snel en luister naar diegene, want er kunnen verdomd goede redenen zijn om af te wijken. Van John Pel werd bijvoorbeeld in eerste instantie gedacht dat hij weer eens eigenwijs was, maar uiteindelijk begreep de leidinggevende dat hij de beste bedoelingen en bovendien een punt had en hielp hem vervolgens om het onderzoek toch doorgang te laten krijgen. En ook een te vroeg geboren tweeling samen in een couveuse leggen is ondertussen in de meeste ziekenhuizen een standaard procedure geworden.

Lees ook: Innovatie begint vaak helemaal niet met een geweldig idee

Legacy software moderniseren? Zo doe je het zonder risico’s

In samenwerking met Codeless - Ongeveer twee derde van álle IT-projecten faalt. 'Volstrekt onnodig', stelt Mike Sier van Codeless. Het softwarebedrijf boekt consequent succesvolle resultaten bij het moderniseren van verouderde bedrijfssoftware. 'Het gaat er niet om dat er géén risico's bestaan, maar dat wij elk risico in kaart brengen, met de opdrachtgevers analyseren, bespreken en mitigeren in het project.'

mike sier codeless legacy software
Mike Sier is commercieel directeur bij Codeless.

Geen beschikbare updates meer, uitgesteld onderhoud en beperkte ondersteuning vanuit de leverancier: het zijn slechts enkele voorbeelden van situaties die kunnen leiden tot legacy software. Dit zijn oudere of verouderde technologieën en applicaties die nog steeds binnen organisaties worden gebruikt en vaak lastig te moderniseren zijn.

Dat is dan ook precies waar Codeless, het 35 jaar oude familiebedrijf uit Dordrecht, zich in specialiseert. ‘Wij moderniseren legacy software tegen een fixed price’, vertelt Mike Sier, commercieel directeur bij Codeless. ‘Verouderde software heeft niet alleen impact op technische processen. Het vormt vaak een obstakel voor strategische bedrijfsdoelstellingen. Denk aan een gebrek aan flexibiliteit en schaalbaarheid van de bestaande applicatie. Onze aanpak richt zich daarom niet alleen op modernisering, maar ook op toekomstbestendigheid.’

Legacy niet op tijd geagendeerd

Volgens Sier is het ontbreken van een tijdige agendering van legacy-modernisering een terugkerend probleem. ‘Soms zitten we aan tafel met ondernemers die aanzienlijke verliezen hebben geleden omdat hun IT-project echt uit de hand liep’, vertelt hij. ‘Het gebeurt regelmatig dat bedrijven bij ons komen met software die end-of-life is. Het is te laat geagendeerd.’

De oplossing ligt volgens Sier in een vaste én bewezen methodiek. ‘Die methode, ‘Slim Software Nabouwen’, is speciaal ontwikkeld om bedrijven zonder risico’s door het moderniseringsproces te loodsen, aan de hand van vier fasen: uitlijning, nabouwen, optimaliseren én innoveren.’

Volledig uitgelijnd

‘In de eerste fase zorgen we voor volledige alignment tussen stakeholders’, stelt Sier. ‘Dan praat je met business, key users, finance, C-level of aandeelhouders. We willen praten over je uitdagingen. Wat wil je over twee of drie jaar? Wat zijn de uitdagingen en wat wordt de businesscase? Vervolgens bouwen we de bestaande software opnieuw in moderne technologieën, waarbij de bedrijfsprocessen en kennis van medewerkers behouden blijven.’

‘Pas daarna richten we ons op optimalisatie en innovatie. Belangrijk hierbij is dat alle betrokken partijen vanaf het begin worden meegenomen. Naast technische specialisten speelt ook het managementteam een sleutelrol. De methode voorkomt dat er onderweg keuzes worden gemaakt die niet in lijn zijn met de bedrijfsstrategie.’

Risico’s kennen én beheersen

‘Te vaak zien we dat alle risico’s van een IT-project worden doorgeschoven naar de ondernemer’, benadrukt Sier. ‘Denk aan offertes waarbij een groot deel van het budget opgaat aan onderzoek. Dat is geen haalbare aanpak. Wij draaien dit om: we delen de verantwoordelijkheid, bespreken en mitigeren risico’s en nemen stap voor stap de uitdagingen door.’

Hoewel Codeless spreekt over ‘risicoloze IT-projecten’, nuanceert Sier deze term. ‘Het gaat er niet om dat er géén risico’s bestaan, maar dat wij elk risico transparant in kaart brengen, zorgvuldig analyseren en proactief beheersen. Voordat we overgaan tot implementatie, hebben we elk detail grondig doorgesproken en geëvalueerd.’

‘Ons implementatieplan is gestructureerd in heldere fasen die mogelijke obstakels tot een minimum beperken. We geloven in volledige openheid: alles wat we doen, is vooraf besproken en uitvoerig getest. Onze klanten krijgen géén verrassingen, alleen een zorgvuldig voorbereid traject, waarin stilstand geen optie is. We zorgen ervoor dat alle bedrijfsprocessen blijven draaien terwijl we moderniseren en garanderen een succesvolle go-live.’

Duurzame relaties, geen snelle winst

‘Duurzame relaties ontstaan niet alleen door succesvolle implementaties, maar ook door eerlijk advies’, zo stelt Sier. ‘Als een standaard softwareoplossing beter past voor een relatie, zullen we dat altijd aangeven. Het gaat immers om een duurzame relatie, niet om snelle winst.’

Die focus op duidelijkheid vertaalt zich ook naar de manier waarop Codeless communiceert met klanten. ‘Een realistische planning is essentieel’, stelt Sier. ‘Als er geen fixed price kan worden aangeboden, of een deadline niet haalbaar is, dan moet dat direct geadresseerd worden. Transparantie voorkomt teleurstellingen.’

Speeltuin versus realiteit

Eén van de grootste valkuilen bij IT-projecten is volgens Sier dat het een ‘speeltuin’ wordt. ‘Iedereen vindt het leuk, denkt er iets van te weten en heeft een nice-to-have. Wij hebben dat leergeld ook betaald. Dan wil iedereen wat en ineens is het een Ferrari. Maar de klant kan die Ferrari niet betalen en erger nog: er niet in rijden.’

‘Wij hebben een klant gehad die wilde 172 dingen in de applicatie gebouwd hebben toen we klaar waren’, zegt Sier ‘De changelist was net zo groot als het project zelf. Uiteindelijk zijn er 42 overgebleven. Ben je dan een dief van je eigen portemonnee? Misschien, maar het rendement voor de lange termijn is beter.’

Alle stakeholders aan tafel en total cost of ownership

Een succesvolle IT-implementatie begint bij het betrekken van de juiste stakeholders, vroeg in het proces. Codeless richt zich daarom op het volledige plaatje: de total cost of ownership.

‘De initiële investering is slechts een startpunt’, zegt Sier. ‘Elementen als de licenties, hosting, onderhoud, support én de eigen bezetting zijn net zo belangrijk als de initiële implementatie. Het is essentieel om niet alleen te kijken naar de korte termijn, maar ook naar de langetermijnimpact. Hoe blijft de oplossing schaalbaar? Wat zijn de implicaties voor de operationele kosten versus the return on investment (ROI)? Dit zorgt voor een solide businesscase en voorkomt verrassingen later in het traject.’

‘Ons software kent geen grenzen’

De Slim Software Nabouwen-methodiek werpt zijn vruchten af. Codeless groeide in de laatste jaren van 50 naar 100 medewerkers en ook weten steeds meer grote partijen het bedrijf te vinden. ‘Onze software kent eigenlijk geen grenzen’, stelt Sier. ‘Maar het is aan ons om samen met klanten koers te houden en een heldere, realistische langetermijnstrategie uitstippelen.’

‘We hebben talrijke praktijkvoorbeelden en ervaringen verzameld’, zegt Sier. ‘De kennis die we bij het ene project opdoen, kunnen we direct toepassen bij het volgende. Na afloop van elk project analyseren we kritisch: wat kan er efficiënter? Waar zijn we tekortgeschoten? Onze filosofie is continue verbetering. We meten elk aspect van onze werkzaamheden en sturen onze aanpak voortdurend bij. Ons doel is alleen succesvolle softwaretrajecten op te leveren en de beste software te maken voor bedrijven en hun ambities.

Met de Slim Software Nabouwen-methode vernieuwt Codeless verouderde software tegen een vaste prijs, gegarandeerd binnen budget en binnen het afgesproken tijdsbestek. Ze leveren een exacte kopie zonder broncode-toegang, met minimale operationele verstoring. Ontdek hoe Codeless jouw legacy-systemen succesvol kan moderniseren en bekijk klantcases op Codeless.com.

Salarisverhoging? Het is gunstiger een pensioen te regelen

In samenwerking met Doenpensioen van a.s.r. - Het nieuwe jaar is aangebroken! Wil jij je medewerkers dit jaar iets extra’s geven? Denk dan ook eens aan een appeltje voor de dorst voor later. Het regelen van pensioen voor je werknemers is niet alleen een mooie manier om je werknemers te binden, maar ook fiscaal gunstig. We spreken erover met Nick Leben van Doenpensioen a.s.r.

doenpensioen asr nick leben

Leben ziet dat steeds meer werkgevers besluiten pensioen aan te bieden. Dat is geen wonder: in deze krappe arbeidsmarkt zijn aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden een must.

‘We spreken nu echt van een werknemersmarkt waarin het een uitdaging is om talent aan te trekken en te behouden. Goede pensioenvoorzieningen kunnen de doorslag geven voor een potentiële werknemer’, vertelt Leben. ‘Vaak vragen medewerkers zelf om een pensioenregeling. Het wordt namelijk gezien als een belangrijk onderdeel van de arbeidsvoorwaarden. Het is het inkomen van later.’

1 januari: een goed moment

De start van het nieuwe jaar is een mooi moment om een pensioen aan te gaan bieden. ‘Eind van het jaar ben je als ondernemer bezig met de budgetten van volgend jaar. Het inpassen van een pensioen in het budget of een verbetering van je pensioenregeling is een belangrijk onderdeel van die financiële strategie,’ stelt Leben.

Lees ook: 5 momenten om als startende ondernemer een pensioenregeling te beginnen

Het begin van het jaar is ook een symbolisch moment. ‘Begin het jaar met het zeker stellen van de toekomst van je werknemers’, zegt Leben. ‘Het is een investering in hun welzijn en een teken van een vooruitstrevend en zorgzaam bedrijf.’ 25 procent van de werkgevers die voor het eerst een pensioenregeling opzet bij Doenpensioen van a.s.r. start aan het begin van het nieuwe jaar. Beginnen met zo’n pensioenregeling kan ook met terugwerkende kracht per 1 januari.

Heb je al een pensioenregeling? Dan kun je er ook voor kiezen om deze te verbeteren, waardoor je medewerkers later meer pensioen ontvangen. ‘Er zijn in de basis twee soorten werknemers: medewerkers die alleen vragen of er pensioen wordt aangeboden, en medewerkers die vragen hoe het dan is geregeld. Die laatste groep is iets meer thuis in het onderwerp. Zij kijken kritisch of de pensioenregeling inhoudelijk voldoet aan hun eisen.’

Pensioenen regelen als startup of scaleup

Voor startups en scaleups ligt de focus op het groeien van het bedrijf, minder op de pensioenvoorziening van hun medewerkers. Toch is het volgens Leben belangrijk om ook binnen een jong bedrijf na te denken over pensioen. ‘Met Doenpensioen helpen we veel startups en scaleups met het regelen van pensioenen, die komen vaak via mond-tot-mondreclame bij ons. Het is een kleine wereld’, lacht Leben.

Het aanbieden van pensioenen is dus zeker niet alleen voor grote corporates. ‘Onze klanten hebben gemiddeld zo’n zeven medewerkers bij de start van hun pensioenregeling.’

Hij benadrukt dat er voor elk bedrijf wel een passende oplossing is. ‘Je hoeft geen keuze te maken die lang vastligt; je kunt beginnen met een bescheiden pensioenregeling en deze laten meegroeien met het bedrijf. Voor elk budget is er een passende regeling.’ Leben vertelt dat het al vanaf de eerste medewerker een goed idee is om een pensioenregeling op te zetten. ‘Dan regel je het meteen goed voor eventuele toekomstige medewerkers.’

Zo koos Closure voor een pensioenregeling

Een interessant voorbeeld van een jonge onderneming die van pensioen een prioriteit maakt is Closure. Ondernemer Graciëlla van Vliet legt uit dat ze met pensioen aan de slag ging om haar personeelsbestand diverser te maken.

‘Veel van onze mensen kwamen in eerste instantie net uit de collegebanken. Niemand was echt met zijn pensioen bezig. We wilden graag een diverser team, dus op een gegeven moment kwamen er ook mensen bij die bijvoorbeeld al een gezin hadden. Die veranderingen maakten duidelijk hoe belangrijk het is om een goede pensioenregeling te treffen. Je wilt goede mensen niet kwijtraken aan een ander bedrijf met betere voorwaarden.’

Lees meer: Waarom startup Closure al vroeg begon met een pensioenregeling

Fiscaal gunstiger dan salarisverhoging

Een pensioenregeling is niet alleen een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde, het biedt ook fiscale voordelen voor je werknemer. ‘Over het pensioen dat je opbouwt, betaal je geen inkomstenbelasting tot het moment van uitkeren. Dan betaal je vaak minder belasting, wat dus financieel gunstiger is’, legt Leben uit.

Ook voor jou als werkgever kan het aanbieden van pensioen fiscaal gunstiger zijn dan een salarisverhoging. Dit heeft te maken met de sociale werkgeverslasten.

Pensioen regelen eenvoudiger dan gedacht

Leben vertelt dat hij veel vragen krijgt van werkgevers over het afsluiten van pensioenen. Vaak hebben ze het idee dat het erg ingewikkeld is om deze af te sluiten, en dat er veel tijd in gaat zitten. ‘Het is iets waar werkgevers meestal niet mee bezig zijn, het is niet je corebusiness. Wel die van ons om werkgevers te helpen. Dat is een belangrijke reden dat wij onze pensioenen zo simpel en begrijpelijk mogelijk houden’, vertelt Leben.

‘Als je bij Doenpensioen een gesprek aanvraagt, gooien wij niet te veel met vaktermen en ben je binnen een uurtje helemaal up to speed. Dan is het aan de werkgever zelf om te bepalen of hij inderdaad pensioen voor zijn werknemers wil regelen. Dat kan dan binnen twee weken geregeld worden (of zelfs met terugwerkende kracht).’

Lees ook: In 7 stappen naar een pensioenregeling voor je startup