Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Facebook voorbij de Likes

Geen bedrijf kan meer om Facebook heen. Maar alleen Likes verzamelen heeft geen zin.

‘Zorg dat je iemands dag leuker maakt, dan zit je in de goede richting.’

Uitgelicht:

Dit artikel komt uit MT magazine

Abonnement?Alles aan Facebook is fenomenaal. Meer dan 900 miljoen leden en nog steeds loopt de teller op. Een bezoekduur van gemiddeld 26 minuten en een berg pageviews die in de VS 20 procent uitmaakt van het totale webverkeer. De conclusie is duidelijk: het bedrijf dat zijn klanten serieus neemt, volgt ze naar Facebook.
Facebook is een almaar uitdijend eco­systeem dat met vele partners softwaremogelijkheden biedt om het beste uit het netwerk te halen. Het gaat allang niet meer om Likes verzamelen op een profielpaginaatje.

Hoe groot de kracht van Facebook-apps is, bewijst onder meer The Guardian. De Britse krant kwam in september met een app waarmee lezers vanaf een Facebook­pagina vrienden konden laten zien wat ze lazen. Acht miljoen lezers stroomden toe en Facebook werd belangrijker voor de Britse krant dan Google. Facebook-apps kunnen vleugels geven aan wie er goed op inhaakt. Relatief nieuwe diensten als Viddy (video’s delen), Spotify (streaming muziek) en Pinterest (een sociaal prikbord) halen per maand miljoenen nieuwe gebruikers binnen door de integratie met Facebook: als vrienden een muziekje of foto delen via zo’n site, wil jij dat ook kunnen.

Storm lopen

Die kracht van Facebook willen ook Nederlandse bedrijven aanboren. “Je moet wel goed bedenken wat je wil”, zegt Jop Bröcker van internetbureau Yes2web. “Zoveel mogelijk likes verzamelen en dan maar zenden heeft weinig zin.” Yes2web is door Facebook zelf uitverkoren als een van de vijf ‘Preferred Marketing Developers’ van Nederland: een partij die zowel technisch als commercieel goed uit de voeten kan met het vriendennetwerk. “Vanaf 2011 begon het storm te lopen”, vertelt  Bröcker. “En nu is eigenlijk de meeste new business gerelateerd aan Facebook.”

Als klanten bij Bröcker binnenkomen die een Facebook-app willen, “moeten wij zorgen dat de verwachtingen kloppen: past zoiets bij het merk, is een app logisch als onderdeel van de campagne?” Zijn vuistregel: via Google zoeken mensen iets specifieks. Dat is daarom nog steeds dé plek om aan sales te doen. Facebook is er voor het vermaak, en dus dé plek voor branding. Een geslaagd voorbeeld vindt Bröcker de app die hij bouwde voor een huisdierverzekering van Proteq: baasjes konden hun hond of kat een eigen profiel geven binnen een app, die als dierenfacebook binnen Facebook fungeert. “Dat draait voor de langere termijn, is niet per se gericht op het aangaan van een rechtstreekse dialoog. Maar het geeft wel de boodschap: we zijn de beste vriend van je huisdier.”

Een goede Facebook-actie vormde volgens hem ook de Clash of the Cans van whiskymerk Glen Grant: vriendenclubjes konden deelnemen aan een virtuele pubquiz met een reisje naar het whisky-mekka als inzet. “Op het web is het een heel gedoe met gegevens en e-mailadressen invullen, via Facebook heb je je team met een paar klikken bij elkaar. Na afloop van de quiz bleek de merkvoorkeur van de deelnemers gestegen van 6 naar 20 procent.”

Delfts blauwe tegeltjes

Ook Mediamonks, nog zo’n door Facebook zelf aanbevolen specialist, heeft de boodschap begrepen. Vorige maand won het bureau nog een prijs met KLM Tile & Inspire, gebouwd voor reclamebureau Tribal DDB Amsterdam. Mensen mochten op een Facebook-app hun eigen profielfoto omzetten in een Delfts blauw tegeltje, dat uiteindelijk een vliegtuig zou opsieren. Dat deden vervolgens 123.000 mensen binnen 3 weken.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

“Vroeger was het: je boodschap zenden”, vertelt Wesley ter Haar van MediaMonks, die de technische kant van de actie verzorgde. "Nu moet je echt wel met iets functioneels aankomen. Maar als je zorgt dat je de dag van de gebruiker leuker maakt, dan zit je in de goede richting.” Dat bouwen op het Facebookplatform is nog geen sinecure. Het levert veel werk op, vertelt zegt Ter Haar. “Hier zijn 30 van de 160 man fulltime bezig met Facebook, nog aangevuld met de mensen die het resultaat meten.”

De nieuwste Facebook-truc: Timeline-apps, software voor de tijdbalk waarin sinds eind maart op Facebookpagina’s alle berichten en handelingen van de gebruiker worden weer­gegeven. “Eigenlijk moet elke webshop nadenken over hoe gekochte artikelen in de Timeline te krijgen”, oppert Bröcker. Kunnen bedrijven daarmee eigenlijk nog wel om Facebook heen? “Ik zou nooit zeggen: doe niets”, zegt Ter Haar. Maar alle kaarten op Facebook is ook niet altijd goed. “Vaak moet je kleine stappen zetten, continu aandacht en informatie geven, en campagnes bedenken. Alleen zo kun je er een echte fanbase voor terugkrijgen.” 

Lees ook:

Salarisverhoging? Het is gunstiger een pensioen te regelen

In samenwerking met Doenpensioen van a.s.r. - Het nieuwe jaar is aangebroken! Wil jij je medewerkers dit jaar iets extra’s geven? Denk dan ook eens aan een appeltje voor de dorst voor later. Het regelen van pensioen voor je werknemers is niet alleen een mooie manier om je werknemers te binden, maar ook fiscaal gunstig. We spreken erover met Nick Leben van Doenpensioen a.s.r.

doenpensioen asr nick leben

Leben ziet dat steeds meer werkgevers besluiten pensioen aan te bieden. Dat is geen wonder: in deze krappe arbeidsmarkt zijn aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden een must.

‘We spreken nu echt van een werknemersmarkt waarin het een uitdaging is om talent aan te trekken en te behouden. Goede pensioenvoorzieningen kunnen de doorslag geven voor een potentiële werknemer’, vertelt Leben. ‘Vaak vragen medewerkers zelf om een pensioenregeling. Het wordt namelijk gezien als een belangrijk onderdeel van de arbeidsvoorwaarden. Het is het inkomen van later.’

1 januari: een goed moment

De start van het nieuwe jaar is een mooi moment om een pensioen aan te gaan bieden. ‘Eind van het jaar ben je als ondernemer bezig met de budgetten van volgend jaar. Het inpassen van een pensioen in het budget of een verbetering van je pensioenregeling is een belangrijk onderdeel van die financiële strategie,’ stelt Leben.

Lees ook: 5 momenten om als startende ondernemer een pensioenregeling te beginnen

Het begin van het jaar is ook een symbolisch moment. ‘Begin het jaar met het zeker stellen van de toekomst van je werknemers’, zegt Leben. ‘Het is een investering in hun welzijn en een teken van een vooruitstrevend en zorgzaam bedrijf.’ 25 procent van de werkgevers die voor het eerst een pensioenregeling opzet bij Doenpensioen van a.s.r. start aan het begin van het nieuwe jaar. Beginnen met zo’n pensioenregeling kan ook met terugwerkende kracht per 1 januari.

Heb je al een pensioenregeling? Dan kun je er ook voor kiezen om deze te verbeteren, waardoor je medewerkers later meer pensioen ontvangen. ‘Er zijn in de basis twee soorten werknemers: medewerkers die alleen vragen of er pensioen wordt aangeboden, en medewerkers die vragen hoe het dan is geregeld. Die laatste groep is iets meer thuis in het onderwerp. Zij kijken kritisch of de pensioenregeling inhoudelijk voldoet aan hun eisen.’

Pensioenen regelen als startup of scaleup

Voor startups en scaleups ligt de focus op het groeien van het bedrijf, minder op de pensioenvoorziening van hun medewerkers. Toch is het volgens Leben belangrijk om ook binnen een jong bedrijf na te denken over pensioen. ‘Met Doenpensioen helpen we veel startups en scaleups met het regelen van pensioenen, die komen vaak via mond-tot-mondreclame bij ons. Het is een kleine wereld’, lacht Leben.

Het aanbieden van pensioenen is dus zeker niet alleen voor grote corporates. ‘Onze klanten hebben gemiddeld zo’n zeven medewerkers bij de start van hun pensioenregeling.’

Hij benadrukt dat er voor elk bedrijf wel een passende oplossing is. ‘Je hoeft geen keuze te maken die lang vastligt; je kunt beginnen met een bescheiden pensioenregeling en deze laten meegroeien met het bedrijf. Voor elk budget is er een passende regeling.’ Leben vertelt dat het al vanaf de eerste medewerker een goed idee is om een pensioenregeling op te zetten. ‘Dan regel je het meteen goed voor eventuele toekomstige medewerkers.’

Zo koos Closure voor een pensioenregeling

Een interessant voorbeeld van een jonge onderneming die van pensioen een prioriteit maakt is Closure. Ondernemer Graciëlla van Vliet legt uit dat ze met pensioen aan de slag ging om haar personeelsbestand diverser te maken.

‘Veel van onze mensen kwamen in eerste instantie net uit de collegebanken. Niemand was echt met zijn pensioen bezig. We wilden graag een diverser team, dus op een gegeven moment kwamen er ook mensen bij die bijvoorbeeld al een gezin hadden. Die veranderingen maakten duidelijk hoe belangrijk het is om een goede pensioenregeling te treffen. Je wilt goede mensen niet kwijtraken aan een ander bedrijf met betere voorwaarden.’

Lees meer: Waarom startup Closure al vroeg begon met een pensioenregeling

Fiscaal gunstiger dan salarisverhoging

Een pensioenregeling is niet alleen een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde, het biedt ook fiscale voordelen voor je werknemer. ‘Over het pensioen dat je opbouwt, betaal je geen inkomstenbelasting tot het moment van uitkeren. Dan betaal je vaak minder belasting, wat dus financieel gunstiger is’, legt Leben uit.

Ook voor jou als werkgever kan het aanbieden van pensioen fiscaal gunstiger zijn dan een salarisverhoging. Dit heeft te maken met de sociale werkgeverslasten.

Pensioen regelen eenvoudiger dan gedacht

Leben vertelt dat hij veel vragen krijgt van werkgevers over het afsluiten van pensioenen. Vaak hebben ze het idee dat het erg ingewikkeld is om deze af te sluiten, en dat er veel tijd in gaat zitten. ‘Het is iets waar werkgevers meestal niet mee bezig zijn, het is niet je corebusiness. Wel die van ons om werkgevers te helpen. Dat is een belangrijke reden dat wij onze pensioenen zo simpel en begrijpelijk mogelijk houden’, vertelt Leben.

‘Als je bij Doenpensioen een gesprek aanvraagt, gooien wij niet te veel met vaktermen en ben je binnen een uurtje helemaal up to speed. Dan is het aan de werkgever zelf om te bepalen of hij inderdaad pensioen voor zijn werknemers wil regelen. Dat kan dan binnen twee weken geregeld worden (of zelfs met terugwerkende kracht).’

Lees ook: In 7 stappen naar een pensioenregeling voor je startup