Geen bedrijf kan meer om Facebook heen. Maar alleen Likes verzamelen heeft geen zin.
‘Zorg dat je iemands dag leuker maakt, dan zit je in de goede richting.’
Uitgelicht:
Dit artikel komt uit MT magazine
Abonnement?Alles aan Facebook is fenomenaal. Meer dan 900 miljoen leden en nog steeds loopt de teller op. Een bezoekduur van gemiddeld 26 minuten en een berg pageviews die in de VS 20 procent uitmaakt van het totale webverkeer. De conclusie is duidelijk: het bedrijf dat zijn klanten serieus neemt, volgt ze naar Facebook.
Facebook is een almaar uitdijend ecosysteem dat met vele partners softwaremogelijkheden biedt om het beste uit het netwerk te halen. Het gaat allang niet meer om Likes verzamelen op een profielpaginaatje.
Hoe groot de kracht van Facebook-apps is, bewijst onder meer The Guardian. De Britse krant kwam in september met een app waarmee lezers vanaf een Facebookpagina vrienden konden laten zien wat ze lazen. Acht miljoen lezers stroomden toe en Facebook werd belangrijker voor de Britse krant dan Google. Facebook-apps kunnen vleugels geven aan wie er goed op inhaakt. Relatief nieuwe diensten als Viddy (video’s delen), Spotify (streaming muziek) en Pinterest (een sociaal prikbord) halen per maand miljoenen nieuwe gebruikers binnen door de integratie met Facebook: als vrienden een muziekje of foto delen via zo’n site, wil jij dat ook kunnen.
Storm lopen
Die kracht van Facebook willen ook Nederlandse bedrijven aanboren. “Je moet wel goed bedenken wat je wil”, zegt Jop Bröcker van internetbureau Yes2web. “Zoveel mogelijk likes verzamelen en dan maar zenden heeft weinig zin.” Yes2web is door Facebook zelf uitverkoren als een van de vijf ‘Preferred Marketing Developers’ van Nederland: een partij die zowel technisch als commercieel goed uit de voeten kan met het vriendennetwerk. “Vanaf 2011 begon het storm te lopen”, vertelt Bröcker. “En nu is eigenlijk de meeste new business gerelateerd aan Facebook.”
Als klanten bij Bröcker binnenkomen die een Facebook-app willen, “moeten wij zorgen dat de verwachtingen kloppen: past zoiets bij het merk, is een app logisch als onderdeel van de campagne?” Zijn vuistregel: via Google zoeken mensen iets specifieks. Dat is daarom nog steeds dé plek om aan sales te doen. Facebook is er voor het vermaak, en dus dé plek voor branding. Een geslaagd voorbeeld vindt Bröcker de app die hij bouwde voor een huisdierverzekering van Proteq: baasjes konden hun hond of kat een eigen profiel geven binnen een app, die als dierenfacebook binnen Facebook fungeert. “Dat draait voor de langere termijn, is niet per se gericht op het aangaan van een rechtstreekse dialoog. Maar het geeft wel de boodschap: we zijn de beste vriend van je huisdier.”
Een goede Facebook-actie vormde volgens hem ook de Clash of the Cans van whiskymerk Glen Grant: vriendenclubjes konden deelnemen aan een virtuele pubquiz met een reisje naar het whisky-mekka als inzet. “Op het web is het een heel gedoe met gegevens en e-mailadressen invullen, via Facebook heb je je team met een paar klikken bij elkaar. Na afloop van de quiz bleek de merkvoorkeur van de deelnemers gestegen van 6 naar 20 procent.”
Delfts blauwe tegeltjes
Ook Mediamonks, nog zo’n door Facebook zelf aanbevolen specialist, heeft de boodschap begrepen. Vorige maand won het bureau nog een prijs met KLM Tile & Inspire, gebouwd voor reclamebureau Tribal DDB Amsterdam. Mensen mochten op een Facebook-app hun eigen profielfoto omzetten in een Delfts blauw tegeltje, dat uiteindelijk een vliegtuig zou opsieren. Dat deden vervolgens 123.000 mensen binnen 3 weken.
“Vroeger was het: je boodschap zenden”, vertelt Wesley ter Haar van MediaMonks, die de technische kant van de actie verzorgde. "Nu moet je echt wel met iets functioneels aankomen. Maar als je zorgt dat je de dag van de gebruiker leuker maakt, dan zit je in de goede richting.” Dat bouwen op het Facebookplatform is nog geen sinecure. Het levert veel werk op, vertelt zegt Ter Haar. “Hier zijn 30 van de 160 man fulltime bezig met Facebook, nog aangevuld met de mensen die het resultaat meten.”
De nieuwste Facebook-truc: Timeline-apps, software voor de tijdbalk waarin sinds eind maart op Facebookpagina’s alle berichten en handelingen van de gebruiker worden weergegeven. “Eigenlijk moet elke webshop nadenken over hoe gekochte artikelen in de Timeline te krijgen”, oppert Bröcker. Kunnen bedrijven daarmee eigenlijk nog wel om Facebook heen? “Ik zou nooit zeggen: doe niets”, zegt Ter Haar. Maar alle kaarten op Facebook is ook niet altijd goed. “Vaak moet je kleine stappen zetten, continu aandacht en informatie geven, en campagnes bedenken. Alleen zo kun je er een echte fanbase voor terugkrijgen.”
Lees ook:
-
Thumbs up op Facebook
-
Nog meer marketingkansen op Facebook
-
Wel of niet op Facebook
-
10 bedrijven die Facebook snappen