Boze klanten zijn veel schadelijker voor uw bedrijf dan tevreden klanten goed zijn. Hoe houdt u ze gelukkig? 'Zorg dat een misser snel wordt vergeven.'
Allereerst: herken de signalen. Ontevreden klanten vragen zekerheden. Willen een kopie van een contract, bellen niet meer terug of laten geen interesse (meer) blijken in u of uw merk. Beter om het niet zover te laten komen. Zorg ervoor dat u na het tekenen van een contract direct start met het bouwen aan een sterke klantrelatie.
Bouw een relatie op:
Weet wat klanten willen (vraag het ze) en lever consequent. Wie moeite doet voor de klant, wordt een misser sneller vergeven.
Wees verantwoordelijk:
Heel eenvoudig als alles op rolletjes loopt, lastig wanneer het misgaat. Zorg ervoor dat het personeel weet wat te doen als het fout loopt. Klantrelaties opbouwen heeft alleen zin als uw onderneming als een team opereert.
Bewijs uw waarde:
Lever wat u belooft, dan is prijsstunten niet nodig.
Vier regels naar goed klantcontact:
1. Ga met elkaar om als gelijkwaardige partners
2. Alle afdelingen zijn belangrijk in de relatie met de klant
3. Luister en los op
4. Wees verantwoordelijk