Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bedrijven kunnen een ramp niet aan

Het is één van de vele onderzoeken die IT-bedrijven laten verrichten, maar het stemt wel tot nadenken. Als je 1750 kopstukken door heel Europa vraagt of ze zijn voorbereid op een echte ramp waarbij alle systemen onderuit gaan, reageert driekwart uiterst negatief.

 

Uit het onderzoek naar 'Disaster Recovery'  dat EMC, specialist in data-opslag en cloud computing, heeft verricht naar de vraag hoe goed bedrijven zijn voorbereid op verlies van data en downtime van hun IT-systemen, blijkt dat driekwart van de bedrijven in Europa niet zeker is dat zij hun activiteiten kunnen hervatten na een ramp. Reden hiervan is dat zij niet in staat denken te zijn hun data en systemen te herstellen.
Het is enigszins een 'wc eend'-onderzoek, omdat EMC zelf disaster recovery-diensten aanbiedt, maar het bewijst toch hoe zeer we inmiddels afhankelijk zijn van IT systemen en de data die we steeds massaler rondsturen en opslaan.

Zeg nooit nooit

Zoals dat met alle risico's gaat, bereiden bedrijven en overheden zich vooral voor op 'reële' gevaren. Brand, stelende werknemers of stroomuitval; een natuurramp uitsluiten lijkt echter zelfs in Nederland niet verstandig. Volgens het World Risk Report van de Verenigde Naties is Nederland van alle Europese landen zelfs het meest blootgesteld aan een potentiële ramp: we wonen immers onder de zeespiegel. Alleen doordat we als goed georganiseerd en hoogontwikkeld land goed met de gevolgen kunnen omgaan, scoort Nederland uiteindelijk gemiddeld in de risico-analyse van de VN. Want risico, weten verzekeraars, is de kans dat een ramp zich voltrekt maal het effect dat die zou hebben.

Economische impact

Als systemen op zwart gaan, kan dat kostbare gevolgen hebben. Schade die het gevolg is van verlies aan productiviteit van medewerkers die even niets meer kunnen doen, omzetverlies doordat transacties wegvallen en de vertraging van productontwikkeling worden het vaakst genoemd in het EMC-onderzoek. Al met al schatten de Europese bedrijven in dat ze in 2010 een gemiddeld productiviteitsverlies hebben geleden van twee werkdagen. Dit staat voor een bedrijf met gemiddeld 2.000 medewerkers gelijk aan 28.391 manuren.

Grootste gevaar is het systeem zelf

Het is dus niet zo dat het bedrijfsleven spoken ziet. Er blijkt uitgebreide ervaring te bestaan met grote en kleinere rampen. Ruim de helft van de ondervraagden werd de afgelopen twaalf maanden getroffen door haperende IT, met als gevolg verlies van data. Het gevaar blijkt niet eens zozeer te schuilen in orkanen, een aardbeving of overstroming. Het leeuwendeel van de schade, 60 procent, werd veroorzaakt door hardware die niet deed wat hij moest doen, gevolgd door de uitval van elektriciteit (40 procent). Storingen door software zijn een goede derde met 35 procent. Nog een opmerkelijke oorzaak van incidenten: sabotage door medewerkers werd door 8 procent van de ondervraagden genoemd.

Hoe snel herstel je?

Een risicoanalyse hoef je er dus nauwelijks op los te laten: je bent vroeg of laat de klos als onderneming als het om IT-crashes gaat. Het is dus zaak goed voorbereid te zijn op kleine incidenten en grote rampen, met als ultieme doel: business continuity: de zaak moet zo goed en snel mogelijk weer opstarten en doordraaien. "Dat hebben we wel geleerd van de aanslagen in New York in 2001,"  zegt Hans Timmerman, cto van EMC Nederland. "Deutsche Bank had een tweede datacenter 150 mijl buiten Manhattan en daardoor lichtten de schermen binnen twee uur weer op. Er was een ander bedrijf dat voor zijn back-up vertrouwde op een systeem in de tweede toren. Dat bedrijf heeft de aanslag niet overleefd." Maar ook bedrijven die vertrouwden op extra capaciteit elders op Manhattan werden dubbel getroffen: hun personeel kon die backup-locatie niet bereiken doordat de autoriteiten het gebied hermetisch afsloten. "Zo zie je maar dat het een samenspel is van data, systemen en mensen."  

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Japan

Zodra je een natuurramp ziet aankomen, is er in de regel wel tijd om data snel te verplaatsen naar een veiliger plek. Bij voorkeur in een volstrekt andere regio, en zeker een die draait op een ander elektriciteitsnet. Maar voor dat 'leegtrekken'  van een datacenter heb je wel werknemers nodig. "Wat bleek in Japan na de tsunami? Er lagen mooie plannen voor een dergelijke uitwijk, maar mensen lieten de IT-systemen in de steek: als je een ramp overkomt, wil je alleen maar bij je familie zijn. Dat heeft ons geleerd, dat je zoveel mogelijk van dergelijke veiligheidsprocessen moet automatiseren."

Investeren in rampenbestrijding

Het besef dat ondernemingen kwetsbaar zijn en steeds kwetsbaarder worden door de alomtegenwoordigheid van IT blijkt nogal laat door te dringen: 44 procent van de ondervraagde organisaties gaf aan dat zij hun procedures voor back-up en recovery hebben aangepast na een incident. Verder investeerde 27 procent van de bedrijven meer geld in back-up en recovery na een ramp. Nederland komt er wat dat betreft een beetje laks vanaf in het onderzoek. Europese bedrijven besteden ongeveer 10 procent van hun IT-budget aan het veilig wegzetten en bewaren van hun data, maar in de Benelux ligt dit op slechts 8 procent. "Het is in feite een verzekeringskwestie: je moet regelmatig een risicoanalyse loslaten op je business continuity en voldoende investeren om schade te voorkomen," zegt Timmerman. "Je business en de omgeving verandert immers voortdurend, en daarmee je kwestbaarheid. Retailers konden vroeger hun klanten nog wel even zoet houden als de logistiek het liet afweten, maar met webshops raken ze nu onherroepelijk klanten kwijt."

Met Pim Berendsen krijgt PostNL een leider met ‘oranje hart’ en Cruijff-mentaliteit

Pim Berendsen is nog relatief onbekend als cfo van PostNL, maar hij staat al jarenlang op polepositie voor het ceo-schap. Vanaf volgend voorjaar neemt hij het stokje ook echt over. Een profiel van de nieuwe ceo. 'Hij is geraakt en geïnspireerd door Johan Cruijff.'

pim berendsen postnl ceo

De 51-jarige Pim Berendsen was altijd al de gedoodverfde opvolger van Herna Verhagen. Dat hij ceo zou worden, voorspelden ingewijden al in 2018. Toen was Berendsen net benoemd als cfo bij PostNL. Vanaf 15 april 2025 neemt hij echt het stokje over van Verhagen, kondigde het postbedrijf maandag aan. Zij heeft alvast alle vertrouwen in haar opvolger met ‘een oranje hart’.

‘Ik ben er trots op dat de RvC voor Pim kiest als mijn opvolger – uit de eigen gelederen van PostNL – en daarmee kiest voor continuïteit van de gekozen strategie. Het is zeer verdiend en ik heb alle vertrouwen in Pims kwaliteiten om het bedrijf te leiden en daarmee richting te geven aan de verdere toekomst van PostNL.’

Jan Nooitgedagt, voorzitter van de raad van commissarissen van PostNL, wijst in het persbericht op een unanieme benoeming. Hij roemt de ‘brede en diepe kennis’ die Berendsen heeft van de internationale markt en zijn ‘ruime ervaring’ met de verschillende stakeholders. Ook zijn ‘bewezen scherpte en inhoud op het gebied van strategie, logistiek en commercie’ worden genoemd.

Plezierige teamspeler

Carole Thate, general manager bij World of Johan Cruyff en bestuurslid van de stichting, herkent dat ook. Ze noemt hem een ervaren bestuurder, die anderen in hun waarde laat, ook al houdt hij de tijd en de agenda scherp in de gaten.

Berendsen is voorzitter van de Johan Cruyff Foundation. Daar is hij vooral ‘heel erg zichzelf’, aldus Thate. Hij heeft het daar ook enorm naar zijn zin. Altijd enthousiast, nooit te beroerd om zelf de voetbalschoenen aan te trekken op het jaarlijkse toernooi of tafels voor flinke bedragen te verkopen aan sponsors. Ze kent hem al vijftien jaar zo.

‘Hij heeft zich aangemeld als vrijwilliger, puur uit interesse om iets te doen voor de foundation. Ik was daar toen nog directeur’, vertelt ze aan MT/Sprout. Berendsen is ook binnen de foundation gegroeid, eerst naar een bestuursfunctie, sinds 2016 als voorzitter.

Ze is ‘een enorme fan van Pim’, kent hem als een ‘plezierige teamspeler’ die zichzelf nooit in de spotlights plaatst. Zelfs in zijn drukke baan bij PostNL is hij op de achtergrond altijd aanwezig, bereikbaar en bereid om tijd vrij te maken.

Ambitieus en inspirerend

De Young Captain Award merkt de focus, vasthoudendheid en dat verantwoordelijkheidsbesef van Berendsen ook al op in een vroeg stadium. Berendsen wint de prijs voor veelbelovende bestuurders in 2010.

De jury ziet een ‘gedreven leider’ die teams stimuleert rond de vernieuwing van businessmodellen en het verbeteren van hun prestaties. Als een bok op de haverkist zitten, is ook niet zijn stijl als leider. Laat medewerkers maar ondernemen, maar dan wel binnen de strategie en vaststaande uitgangspunten. Dat is nodig om groei te realiseren.

Berendsen heeft een ‘grote mate van ambitie, gekoppeld aan een uitzonderlijke vakbekwaamheid en intelligentie’, gaat het juryrapport verder. Hij is nuchter, authentiek en inspirerend. ‘Ik zou zó voor hem willen werken’, luidt het lovende commentaar van één van de juryleden.

Lees ook: Visionaire ceo’s zijn zeldzaam en dat is eigenlijk prima

Betrokkenheid sijpelt door

Thate is onder de indruk van zijn betrokkenheid bij de doelstelling van de foundation: zoveel mogelijk kinderen de ruimte geven om te sporten en te bewegen. Met daarbij speciale aandacht voor kwetsbare kinderen. Dat motiveert hem intrinsiek, weet ze.

‘Het maakt een groot verschil als iemand niet alleen achter een doelstelling van de stichting staat, maar die ook ademt. Hij kan strategisch ongelooflijk goed nadenken, ook om activiteiten voor de lange termijn te waarborgen. Maar bij alles sijpelt zijn betrokkenheid door. Dat kenmerkt hem als persoon en ook als leider.’

Berendsen heeft de familie Cruijff leren kennen, ook de legendarische voetballer Johan toen hij nog leefde. ‘Dat heeft hem geraakt en geïnspireerd. Hij had een mooie band met wat Johan in zijn hoofd had. Omdat Pim zelf ook zo begaan was met de doelstelling en de kinderen, kreeg hij dat ook weer terug. Dan krijg je een automatische wisselwerking en wederzijds respect naar elkaar.’

Aan de zijlijn

Thate komt hem ook af en toe nog tegen bij hockeywedstrijden. Berendsen speelt zelf nog hockey, maar hij staat op toernooien vooral zijn kinderen aan te moedigen. Niet als een hysterische ouder langs de zijlijn, maar ‘rustig en genietend’.

Iets minder rustig is zijn parcours bij PostNL tot nu toe geweest. Na zijn studie economie aan Tilburg University kiest hij voor een baan als belastingadviseur bij het hippe Arthur Andersen. Dat vakgebied vindt hij al snel wat te beperkt.

Het postvak lijkt hem aantrekkelijker. Berendsen stapt in 2000 over en leert het vak in verschillende functies. Zo wordt hij bij Euro Mail in 2006 benoemd tot finance director, een jaar later stapt hij in rol bij TNT Post. Hij klimt in 2009 op tot managing director van de business unit data & document management.

Verzadigde postmarkt

herna verhagen pim berendsen postnl
Ceo Herna Verhagen van PostNL heeft de afgelopen zes jaar intensief samengewerkt met financieel directeur Pim Berendsen. Foto: PostNL

TNT Post verandert in 2011 van naam: het is voortaan PostNL. MT/Sprout pikt Berendsen vanaf 2012 op in de lijst met goudhaantjes. Een jaar later wordt hij director corporate development bij afvalverwerker Van Gansewinkel. In de afvalmarkt zit meer groeiperspectief dan in de verzadigde postmarkt, is zijn motivatie op dat moment.

Weer een jaar later staat hij opnieuw in de Goudhaantjes-lijst, maar dan als executive director bij PostNL. Terug op het oude nest is hij verantwoordelijk voor de internationale business, fusies en overnames. Dat levert hem in 2017 de titel op van beste m&a director van Nederland. Een jaar later wordt hij benoemd tot cfo van PostNL.

Bij de aankondiging daarvan wordt hij ‘toegewijd, intelligent en resultaatgericht’ genoemd. Van de samenwerking met Verhagen wordt ook veel verwacht. De transformatie bij PostNL focust op een snellere digitalisering, de uitbreiding van het netwerk en de groei van de internationale klanten.

Post duurder maken

Bij het postbedrijf werken bijna 34.000 medewerkers. De omzet was vorig jaar 3,2 miljard euro. Daarvan was 62 procent afkomstig uit e-commerce. De strategie waar hij en Verhagen al zes jaar aan werken, vertaalt zich nog niet in betere cijfers voor PostNL.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De eerste drie kwartalen van dit jaar laten een verlies zien van 18 miljoen euro. Dat rode cijfer wordt vooral veroorzaakt door het verplicht afleveren van brieven en kaarten, want de pakjesmarkt blijft booming (+7,4 procent).

Het bedrijf wil het versturen van gewone post liefst nog duurder gaan maken. PostNL blijft ook hameren op het versoepelen van de bezorging van brieven en kaarten. De kosten daarvoor blijven oplopen. Ook wil het bedrijf meer geld zien van de overheid voor de postdivisie.

Onhoudbaar businessmodel

De beslissing in Den Haag over ‘een toekomstbestendige en financieel gezonde postdienstverlening is spijtig genoeg uitgesteld’. PostNL noemt huidige businessmodel van de wettelijk verplichte postbezorging ‘onhoudbaar’.

Al worden het spannende tijden voor hem, Pim Berendsen kan prima overweg met allerlei typen mensen, merkt Thate bij de Cruyff Foundation. ‘Hij beweegt zich gemakkelijk tussen alle lagen van de bevolking. Met de kids op het veld, met de bestuursleden, de ambassadeurs, bekende voetballers en andere grootheden.’ Grillige politici zullen dan ook geen probleem zijn voor hem.

Lees ook: Een nieuwe ceo is geen superheld die alles even gaat fiksen