Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ampera maakt Opel blitz

Ergens in november wordt de Ampera leverbaar, de Opel die ruim 60 kilometer elektrisch rijdt voordat een benzinemotor bijspringt. Het meest spectaculair: de bijna saaie vanzelfsprekendheid waarmee de Ampera in de praktijk overtuigt.


"Is-ie nou nog niet leeg? Ik geef even wat gas bij." Na een uurtje puur elektrisch te hebben gereden in de Opel Ampera wordt het tijd om eens te ervaren wat er gebeurt als het accupakket van 16 kWh uitgeput raakt. Tergend langzaam tikken de kilometers in het display achter het stuur weg: nog 7 te gaan, nog 6…  We kunnen niet wachten tot de prik op is. En dat is meteen bewijs voor wat deze semi-elektrische Opel onverslaanbaar maakt ten opzichte van puur elektrische wagens: elk spoor van range anxiety, de vrees om halverwege stil te vallen met een platte accu, ontbreekt.

Range Extended

Deze week kregen we de kans een dagje te sturen in een productie-Ampera zoals die vanaf november in de showroom zal staan. In feite is het een in de VS al langer leverbare Chevrolet Volt, die een beetje is aangepast aan Europese smaken. Belangrijker volgens Opel: dit is de eerste zogenoemde range extended electric vehicle ter wereld; een elektrische auto die dankzij een verbrandingsmotor zijn actieradius verlengt van een kilometer of 60 tot een dikke 500. In de alledaagse praktijk zijn die 60 kilometers voor 80 procent van het gebruik ruim voldoende, zodat het 1,4 liter benzinemotortje maar af en toe zijn werk zal hoeven doen. Maar wie eens een langer stuk moet afleggen, kan nog steeds uitstekend uit de voeten met de Ampera, waar elektrische auto's als de Nissan Leaf en Mitsibushi iMiEV de baas in de steek laten. Het maakt de Ampera tot het eerste goed bruikbare elektrische alternatief voor een conventionele auto dat straks te koop is. 

Doodgewoon in de omgang

Dat klinkt spectaculair, en Opel verwacht dat het groene, best sportief ogende model het merkimago veel goeds zal brengen. Maar als de Ampera ergens indruk mee maakt, zijn het zijn doodgewone omgangsmanieren. Na een druk op de startknop gebeurt er, afgezien van een boel geknipper op de twee displays, niets – en zo hoort het ook bij een elektrische auto. Een druk op het gaspedaal brengt de wagen geluidsarm, maar vlot in beweging. Hij stuurt wat licht, de schermen achter stuur en op de middenconsole staan bol van de verbruiks- en energie-informatie, maar verder rijdt het lekker soepel en natuurlijk.

Niets wijst erop, dat we naast een U-vormig accupakket van 16 kWh zitten. Dat er een elektromotor van 150 pk en een reuzenkoppel van 370 Nm aan het werk is, in ragfijn samenspel met een tweede elektromotor/generator, een benzinemotor en een vracht aan regelapparatuur. De Ampera versnelt met het grootste gemak en heerlijk lineair tot een afgeregelde top van 160. Als het moet gaat het binnen de 9 seconden naar de 100. Bij die snelheid hebben wind- en bandengeruis er inmiddels voor gezorgd, dat de elektro-Opel niet veel stiller meer is dan een gewone Astra.

Verbruik

Gelukkig zijn er dan toch de boord-monitoren die je vertellen dat je in een revolutionaire auto zit. Achter het stuur geeft een driedimensionale accu of benzinetankje aan, hoe groot de actieradius nog is op elektra of benzine. Rechts een groene stuiterbal, die een gevoel geeft over hoe zuinig er op elk moment wordt gereden: gas op de plank en hij gaat de hoogte in, remmen, en de teruggewonnen energie laat de bal zakken als beloning. Zo'n motivatie-speeltje hebben we vaker gezien, dit keer is het in elk geval niet hinderlijk.

Op de glimmend plastic middenconsole met teveel knopjes en letters (de Ampera is zo Europees mogelijk gemaakt, maar verraadt zijn roots niet) is het display met de informatie waar het allemaal om draait: het verbruik. Met dat onderwerp hoeft de Ampera-eigenaar zich geen moment te vervelen. Want wat verbruikt de Opel nou eigenlijk? Nul liter benzine, tot een kilometer of zestig. Maar wel 10 kWh aan elektriciteit, die Opel schijnbaar heeft vertaald naar liters benzine, want rechts in beeld prijkt het verbruikscijfer 1,2 l/100km. Verbruikt de Ampera 1 op 100?

Uitstoot

Nee, dat hangt er maar net vanaf hoe je hem inzet. In de Europese testcyclus voor stekkerhybrides – stukje stad, stukje buitenweg, stukje snelweg – komt dit model uit de bus met een verbruik van 1,6 liter op 100 kilometer, waarbij een adembenemend lage uitstoot zou horen van 40 gram per kilometer. Dat voor deze knappe prestatie de accu's wel goed vol moeten zijn, bewijst onze rit, nadat de laatste elektrische kilometer is afgelegd. 

Zodra de benzinemotor aanspringt om dienst te doen als stroomgenerator, en, als er erg veel kracht wordt gevraagd, bij te springen bij de aandrijving, loopt het benzineverbruik snel op, van nul liter tot ergens rond de 6 liter per 100 kilometer. De doodgewone 1,4 Ecoflex motor laat zich bescheiden horen, op soms onverwachte momenten. Aangezien hij meestal als generator dienst doet, kan het zomaar zijn dat hij juist in de toeren klimt terwij de voet al van het gas is. Heel bijzonder, maar een zuinigheidskampioen is het blok niet. De Ampera weegt een bovenmodale 1732 kilo, dus wat wil je? Inderdaad: naar een stopcontact, om in 4 uur het t-vormige accupakket dat het inzittendencompartiment in tweeën deelt, op te laden. 

Discussie

Het verbruik en bijbehorende CO2-uitstoot van de Ampera zijn volop stof voor discussie. Opel stelt, dat het leeuwendeel van de kopers nauwelijks op benzine zal hoeven rijden. Als ze hun stroom groen afnemen, is er dus nauwelijks CO2-uitstoot. Als we even advocaat van de duivel mogen spelen, uitgaan van vuile stroom en het verlies bij het opladen in aanmerking nemen, komen wij in de praktijk ook bij puur elektrisch gebruik nog tot een uitstoot van 85 gram per kilometer – niet eens zo gek veel beter dan een Prius.

Desniettemin heeft het Kabinet onlangs elektirsche auto's omarmd, en de Ampera erbij: alles wat in theorie minder dan 50 gram gram koolzuurgas per kilometer uitstoot, blijft niet alleen gevrijwaard van BPM en wegenbelasting, maar geniet ook nog eens 0 (nul) procent bijtelling en, voor ondernemers, de bekende MIA en VAMIL investeringsaftrek. Minister Verhagen (Innovatie) hoogstpersoonlijk uitleggen. Dat deze Opel ook zonder ooit maar een stopcontact te ruiken door het leven kan, en dan wel meer dan 140 gram per kilometer uit zal stoten, doet daar niets aan af. "Het gaat mij erom dat ik de ontwikkeling van elektrisch vervoer in beweging wil krijgen, dan moet je ergens beginnen. Bovendien: stroom is goedkoper, alleen om die reden zal een werkgever zijn mensen stimuleren om vooral elektrisch te rijden. Als ik een Ampera zou kopen, zou het voor mij een sport zijn om zoveel mogelijk de range extender te gebruiken."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Prius 2.0

Met een van de vele knoppen op het dashboard is overigens te voorkomen, dat je elektrisch rijdt. Dit om de inhoud van de accu te reserveren voor plekken waar elektrisch rijden straks verplicht is. Maar verder moet je je best doen, om de Ampera aan de benzine te krijgen. Zijn prijs van 42.900 euro is stevig, zeker voor een auto die van binnen iets krapper is dan een Astra. Dat verdien je niet terug via de lagere kosten voor brandstof en onderhoud die bij elekrisch rijden horen. Maar de fiscale stimuli en de geavanceerde groene uitstraling zullen hun werk doen: dit wordt een – terechte – hit a la Toyota Prius.

De Opel-marketeers verwachten early adopters, mensen die het milieu een warm hart toedragen en zogenoemde 'upper liberals' (denk aan Saab-rijders) als eerste kopers. Daar zal met de nieuwe autobelastingregels ook een flink legertje leaserijders bijkomen, uit op voordeel. Als die hun afgetrapte Prius inleveren voor een Ampera, gaan ze er nog op vooruit ook.  

Lees meer op Techbusiness.nl:

Met Pim Berendsen krijgt PostNL een leider met ‘oranje hart’ en Cruijff-mentaliteit

Pim Berendsen is nog relatief onbekend als cfo van PostNL, maar hij staat al jarenlang op polepositie voor het ceo-schap. Vanaf volgend voorjaar neemt hij het stokje ook echt over. Een profiel van de nieuwe ceo. 'Hij is geraakt en geïnspireerd door Johan Cruijff.'

pim berendsen postnl ceo

De 51-jarige Pim Berendsen was altijd al de gedoodverfde opvolger van Herna Verhagen. Dat hij ceo zou worden, voorspelden ingewijden al in 2018. Toen was Berendsen net benoemd als cfo bij PostNL. Vanaf 15 april 2025 neemt hij echt het stokje over van Verhagen, kondigde het postbedrijf maandag aan. Zij heeft alvast alle vertrouwen in haar opvolger met ‘een oranje hart’.

‘Ik ben er trots op dat de RvC voor Pim kiest als mijn opvolger – uit de eigen gelederen van PostNL – en daarmee kiest voor continuïteit van de gekozen strategie. Het is zeer verdiend en ik heb alle vertrouwen in Pims kwaliteiten om het bedrijf te leiden en daarmee richting te geven aan de verdere toekomst van PostNL.’

Jan Nooitgedagt, voorzitter van de raad van commissarissen van PostNL, wijst in het persbericht op een unanieme benoeming. Hij roemt de ‘brede en diepe kennis’ die Berendsen heeft van de internationale markt en zijn ‘ruime ervaring’ met de verschillende stakeholders. Ook zijn ‘bewezen scherpte en inhoud op het gebied van strategie, logistiek en commercie’ worden genoemd.

Plezierige teamspeler

Carole Thate, general manager bij World of Johan Cruyff en bestuurslid van de stichting, herkent dat ook. Ze noemt hem een ervaren bestuurder, die anderen in hun waarde laat, ook al houdt hij de tijd en de agenda scherp in de gaten.

Berendsen is voorzitter van de Johan Cruyff Foundation. Daar is hij vooral ‘heel erg zichzelf’, aldus Thate. Hij heeft het daar ook enorm naar zijn zin. Altijd enthousiast, nooit te beroerd om zelf de voetbalschoenen aan te trekken op het jaarlijkse toernooi of tafels voor flinke bedragen te verkopen aan sponsors. Ze kent hem al vijftien jaar zo.

‘Hij heeft zich aangemeld als vrijwilliger, puur uit interesse om iets te doen voor de foundation. Ik was daar toen nog directeur’, vertelt ze aan MT/Sprout. Berendsen is ook binnen de foundation gegroeid, eerst naar een bestuursfunctie, sinds 2016 als voorzitter.

Ze is ‘een enorme fan van Pim’, kent hem als een ‘plezierige teamspeler’ die zichzelf nooit in de spotlights plaatst. Zelfs in zijn drukke baan bij PostNL is hij op de achtergrond altijd aanwezig, bereikbaar en bereid om tijd vrij te maken.

Ambitieus en inspirerend

De Young Captain Award merkt de focus, vasthoudendheid en dat verantwoordelijkheidsbesef van Berendsen ook al op in een vroeg stadium. Berendsen wint de prijs voor veelbelovende bestuurders in 2010.

De jury ziet een ‘gedreven leider’ die teams stimuleert rond de vernieuwing van businessmodellen en het verbeteren van hun prestaties. Als een bok op de haverkist zitten, is ook niet zijn stijl als leider. Laat medewerkers maar ondernemen, maar dan wel binnen de strategie en vaststaande uitgangspunten. Dat is nodig om groei te realiseren.

Berendsen heeft een ‘grote mate van ambitie, gekoppeld aan een uitzonderlijke vakbekwaamheid en intelligentie’, gaat het juryrapport verder. Hij is nuchter, authentiek en inspirerend. ‘Ik zou zó voor hem willen werken’, luidt het lovende commentaar van één van de juryleden.

Lees ook: Visionaire ceo’s zijn zeldzaam en dat is eigenlijk prima

Betrokkenheid sijpelt door

Thate is onder de indruk van zijn betrokkenheid bij de doelstelling van de foundation: zoveel mogelijk kinderen de ruimte geven om te sporten en te bewegen. Met daarbij speciale aandacht voor kwetsbare kinderen. Dat motiveert hem intrinsiek, weet ze.

‘Het maakt een groot verschil als iemand niet alleen achter een doelstelling van de stichting staat, maar die ook ademt. Hij kan strategisch ongelooflijk goed nadenken, ook om activiteiten voor de lange termijn te waarborgen. Maar bij alles sijpelt zijn betrokkenheid door. Dat kenmerkt hem als persoon en ook als leider.’

Berendsen heeft de familie Cruijff leren kennen, ook de legendarische voetballer Johan toen hij nog leefde. ‘Dat heeft hem geraakt en geïnspireerd. Hij had een mooie band met wat Johan in zijn hoofd had. Omdat Pim zelf ook zo begaan was met de doelstelling en de kinderen, kreeg hij dat ook weer terug. Dan krijg je een automatische wisselwerking en wederzijds respect naar elkaar.’

Aan de zijlijn

Thate komt hem ook af en toe nog tegen bij hockeywedstrijden. Berendsen speelt zelf nog hockey, maar hij staat op toernooien vooral zijn kinderen aan te moedigen. Niet als een hysterische ouder langs de zijlijn, maar ‘rustig en genietend’.

Iets minder rustig is zijn parcours bij PostNL tot nu toe geweest. Na zijn studie economie aan Tilburg University kiest hij voor een baan als belastingadviseur bij het hippe Arthur Andersen. Dat vakgebied vindt hij al snel wat te beperkt.

Het postvak lijkt hem aantrekkelijker. Berendsen stapt in 2000 over en leert het vak in verschillende functies. Zo wordt hij bij Euro Mail in 2006 benoemd tot finance director, een jaar later stapt hij in rol bij TNT Post. Hij klimt in 2009 op tot managing director van de business unit data & document management.

Verzadigde postmarkt

herna verhagen pim berendsen postnl
Ceo Herna Verhagen van PostNL heeft de afgelopen zes jaar intensief samengewerkt met financieel directeur Pim Berendsen. Foto: PostNL

TNT Post verandert in 2011 van naam: het is voortaan PostNL. MT/Sprout pikt Berendsen vanaf 2012 op in de lijst met goudhaantjes. Een jaar later wordt hij director corporate development bij afvalverwerker Van Gansewinkel. In de afvalmarkt zit meer groeiperspectief dan in de verzadigde postmarkt, is zijn motivatie op dat moment.

Weer een jaar later staat hij opnieuw in de Goudhaantjes-lijst, maar dan als executive director bij PostNL. Terug op het oude nest is hij verantwoordelijk voor de internationale business, fusies en overnames. Dat levert hem in 2017 de titel op van beste m&a director van Nederland. Een jaar later wordt hij benoemd tot cfo van PostNL.

Bij de aankondiging daarvan wordt hij ‘toegewijd, intelligent en resultaatgericht’ genoemd. Van de samenwerking met Verhagen wordt ook veel verwacht. De transformatie bij PostNL focust op een snellere digitalisering, de uitbreiding van het netwerk en de groei van de internationale klanten.

Post duurder maken

Bij het postbedrijf werken bijna 34.000 medewerkers. De omzet was vorig jaar 3,2 miljard euro. Daarvan was 62 procent afkomstig uit e-commerce. De strategie waar hij en Verhagen al zes jaar aan werken, vertaalt zich nog niet in betere cijfers voor PostNL.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De eerste drie kwartalen van dit jaar laten een verlies zien van 18 miljoen euro. Dat rode cijfer wordt vooral veroorzaakt door het verplicht afleveren van brieven en kaarten, want de pakjesmarkt blijft booming (+7,4 procent).

Het bedrijf wil het versturen van gewone post liefst nog duurder gaan maken. PostNL blijft ook hameren op het versoepelen van de bezorging van brieven en kaarten. De kosten daarvoor blijven oplopen. Ook wil het bedrijf meer geld zien van de overheid voor de postdivisie.

Onhoudbaar businessmodel

De beslissing in Den Haag over ‘een toekomstbestendige en financieel gezonde postdienstverlening is spijtig genoeg uitgesteld’. PostNL noemt huidige businessmodel van de wettelijk verplichte postbezorging ‘onhoudbaar’.

Al worden het spannende tijden voor hem, Pim Berendsen kan prima overweg met allerlei typen mensen, merkt Thate bij de Cruyff Foundation. ‘Hij beweegt zich gemakkelijk tussen alle lagen van de bevolking. Met de kids op het veld, met de bestuursleden, de ambassadeurs, bekende voetballers en andere grootheden.’ Grillige politici zullen dan ook geen probleem zijn voor hem.

Lees ook: Een nieuwe ceo is geen superheld die alles even gaat fiksen