Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial – UWV

UWV investeert in carrièreperspectieven vrouwen

 "Onze vrouwvriendelijkheid blijkt uit onze arbeidsvoorwaarden en ons personeelsbeleid", stelt Annette Dümig, lid van de raad van bestuur van UWV. Ook de cultuuromslag waaraan UWV werkt, speelt een rol. "Daarvoor is het belangrijk om de juiste mannen én vrouwen op de juiste plek te hebben."

Weinig organisaties zullen zo hun best doen om klanten te verliezen als UWV. Want het zo snel mogelijk naar werk begeleiden van mensen met een uitkering is een van de taken van de organisatie. Wat dat betreft is UWV dit jaar goed bezig. De eerste acht maanden van dit jaar wist het 34 duizend klanten naar werk te begeleiden.

Sinds 2004 staat alles bij UWV in het teken van het verbeteren van de dienstverlening. Dat was zeker nodig. Drie jaar geleden haalde UWV in het klanttevredenheidsonderzoek slechts een mager zesje. "Sindsdien zijn we bezig met een cultuuromslag", vertelt Annette Dümig. "We werken aan een bedrijfscultuur die past bij onze dienstverlening: klantgericht. De slogan is: klant boven regels."

Groeiende klanttevredenheid

Een belangrijke rol bij het realiseren van die cultuuromslag speelt Mechteld. "Zij is het rolmodel, zij staat symbool voor ‘de' klant van UWV. Mechteld speelde de hoofdrol in een leeromgeving voor onze medewerkers, die we ‘De Buitenwereld' hebben genoemd", vertelt Dümig. "De situaties waarin Mechteld verzeild raakt, zijn gebaseerd op ervaringen van klanten met UWV. In De Buitenwereld worden onze medewerkers in hoofd en hart geraakt door de ervaringen van Mechteld. Zodat zij die ervaringen meenemen in hun dienstverlening aan de klanten."

"De investering in De Buitenwereld heeft effect gehad", gaat Dümig verder. "Vorig jaar honoreerden onze klanten onze dienstverlening met een 6,7. Dit jaar scoren we een 6,9." Die score meet belangrijke aspecten van de dienstverlening van UWV als persoonlijke aandacht, bereikbaarheid, communicatie en snelheid. Ondanks de duidelijke verbetering is Dümig nog niet tevreden: "We willen over de hele linie minimaal een zeven halen."

Voortdurend in beweging

Wat het lastig maakt om structureel een ruime voldoende te scoren, is dat de organisatie voortdurend in beweging is. Ten eerste werkt UWV, dat pas sinds 2002 ontstond uit de fusie tussen zes uitvoeringsorganisaties, voortdurend aan verbetering van de eigen efficiency. Ten tweede heeft de politiek invloed. In de afgelopen jaren kreeg UWV te maken met een aantal wetswijzigingen, die een grote impact hadden op de organisatie. Ten slotte heeft de economie grote invloed op het aantal uitkeringsgerechtigden en dus op de organisatie. De organisatie moet voortdurend meebewegen met de conjunctuur.

Als gevolg van die ontwikkelingen verandert het aantal medewerkers voortdurend. "Sinds 2003 zijn we gekrompen van 23 duizend naar 15.500 medewerkers", illustreert Dümig. "Het is de kunst om goed om te gaan met dreigende overbezetting. Ons motto ‘Werk boven uitkering' hanteren we ook voor boventallige medewerkers. We zijn daar heel succesvol in gebleken."

Een belangrijk hulpmiddel daarbij is het employabilitypaspoort. "We stimuleren medewerkers om te onderzoeken wat zij meer zijn dan UWV'ers", legt Dümig uit. "Die scan biedt inzicht in de eigen competenties. Vervolgens helpen we medewerkers die boventallig dreigen te worden op basis daarvan vervolgstappen te nemen."

Drempels weg!

Het employabilitypaspoort is een onderdeel van het personeelsbeleid van UWV, dat Dümig ‘mensvriendelijk' noemt. "En dus ook vrouwvriendelijk." Dat neemt niet weg dat zij erkent dat er meer nodig is om vrouwen voldoende kansen te blijven bieden in een krimpende organisatie. "We kiezen niet voor positieve discriminatie, want we willen de juiste mensen op het juiste moment op de juiste plaats. Maar we proberen wel drempels weg te nemen om voor vrouwen een aantrekkelijke werkgever te blijven. We investeren nadrukkelijk in carrièreperspectieven van vrouwen." Uitvloeisels daarvan zijn een transparant, sekseonafhankelijk functiegebouw, ook op het gebied van inkomen, en op ieder niveau de mogelijkheid van flexibele werktijden en zorgverlof. Ook parttime werken wordt bij UWV tot op directieniveau geaccepteerd.

In de breedte is dat vrouwvriendelijke personeelsbeleid succesvol, want ruim de helft van de UWV'ers is vrouw. Hoger in de organisatie neemt het percentage vrouwen echter af tot twintig procent op directieniveau. "Mannen denken over het algemeen iets makkelijker dat zij een functie aankunnen. Vrouwen durven vaak pas omhoog te kijken als zij al aan alle kwalificatie-eisen voldoen. Daarom houden we vrouwen met potentie op het netvlies en geven we hun zo nodig op het juiste moment een duwtje in de rug."

Nieuwe fusie

Intussen werkt UWV naar een nieuwe fusie toe. Vanaf 1 januari 2009 versmelt de organisatie met het CWI. De twee organisaties gaan samen met gemeenten honderd zogenaamde werkpleinen inrichten. "In de afgelopen jaren is de samenwerking goed op gang gekomen. Op een aantal plaatsen is de dienstverlening al volledig geïntegreerd. In de toekomst krijgen álle klanten voor het hele traject één vaste werkcoach."

Uiteraard hoopt UWV daarmee de klanttevredenheid verder te kunnen verbeteren. De efficiencyslag zal echter op den duur ook weer invloed hebben op het personeelsbestand. "Maar niet op de vrouwvriendelijkheid van ons personeelsbeleid", belooft Dümig. "Ook het CWI hecht daaraan. Ook die organisatie heeft veel goede vrouwelijke managers."

UWV

La Guardiaweg 68, 1043 DK Amsterdam

Postbus 58285, 1040 HG Amsterdam

Telefoon algemeen: (020) 687 91 11

Telefoon werkgevers: 0900-9295

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

www.uwv.nl

Tijdelijke kapitein voor Jumbo: retailveteraan Tom Heidman wordt interim-ceo

Jumbo haalt voormalig C1000-topman Tom Heidman binnen als interim-ceo. De door de wol geverfde retailspecialist moet de supermarktketen op koers houden tijdens de zoektocht naar een nieuwe, vaste kapitein. ‘Iemand die voor lange termijn verbonden zal zijn aan ons familiebedrijf.’

tom heidman ceo jumbo
Tom Heidman gaat Jumbo tijdelijk leiden. Ondertussen gaat de zoektocht naar een vaste ceo door. Foto: Jumbo

De zoektocht naar een nieuwe kapitein voor Jumbo is begonnen. Retailveteraan Tom Heidman neemt de zaken tijdelijk waar als interim-ceo, tot het familiebedrijf een definitieve opvolger voor vertrekkend topman Ton van Veen heeft gevonden.

Hij start op 1 maart en zal nog een maand met Van Veen samenwerken. Daarna trekt de ‘vierde zoon’ van Jumbo-grondlegger Karel van Eerd de deuren in Veghel achter zich dicht. Dat meldt de gele grootgrutter bij de presentatie van het jaarverslag.

Jumbo en Heidman zijn goede bekenden. Heidman was betrokken bij de overnames van Super de Boer en C1000; bij die laatste formule was hij destijds ceo. De bedrijven werkten ook samen voor de oprichting van inkooporganisatie Bijeen. De topman was ook vijf jaar commissaris bij Rituals; eigenaar Raymond Cloosterman is getrouwd met Jumbo-telg Colette van Eerd.

Lees ook: Raymond Cloosterman maakte van Rituals een wereldmerk

Retail en wijn

Heidman is een door de wol geverfde retailspecialist. Na studies bedrijfskunde en bedrijfseconomie start hij zijn loopbaan in de retail eind jaren 80. Die carrière krijgt snel vleugels. In 1994 krijgt hij de leiding over slijterijketen Gall & Gall, daarna volgen directierollen bij Albert Heijn. Hij is zeven jaar ceo van de voormalige retailholding Retail Network (onder andere Prenatal, Perry Sport) en zwaait vier jaar de scepter bij C1000.

Vervolgens slaat hij een andere weg in met het besluit om zich meer op non-executive rollen te focussen, waaronder commissariaten bij sausmaker Remia en kruidenleverancier Euroma. Hij koopt ook een wijngaard in Toscane, Renzo Marinai, die hij flink uitbreidt. Daarmee combineert hij twee grote liefdes: wijn en Italië.

Redder in crisistijd

Een volle agenda dus, maar van het aanbod van Jumbo ging zijn retailhart naar eigen zeggen sneller kloppen. ‘Daarvoor maak ik graag ruimte’, stelt hij in een aankondiging. Het is niet de eerste keer dat Heidman als interimmer naar voren stapt. Hij deed het al eens bij slachterij Vion, waar hij een crisis moest bezweren, schrijft het AD. Het bedrijf stond op opvallen na overnames die niet het gewenste resultaat opleverden.

Ook Jumbo bevindt zich in roerige wateren. Jaren kon het niet op bij de grootgrutter uit Veghel, die zich in een kleine twintig jaar opwerkte van lokale speler tot de tweede supermarkt van Nederland met bijna 700 winkels. Tot er een paar jaar geleden zand in de motor kwam. Dat begon met de arrestatie van voormalig topman Frits van Eerd, die verdachte is in een witwaszaak.

Veel te duur

Maar belangrijker was misschien nog wel dat Jumbo, dat zich altijd liet voorstaan op zijn betaalbare aanbod, volgens kenners te duur was geworden. Veel te duur. Het bedrijf werd links en rechts ingehaald door prijsvechters als Dirk van den Broek, Nettorama, Vomar en natuurlijk Aldi en Lidl.

Dat besefte ook Ton van Veen, die het stokje van Van Eerd overnam. ‘Terug naar Jumbo zoals Jumbo bedoeld is’ werd de kern van zijn strategie.

Lees ook: Is de aanval van Jumbo op Albert Heijn definitief mislukt?

Heidman kijkt er (dan nog) vanaf de zijlijn naar. ‘Een verstandige keuze’, zei hij vorig jaar tegen vakblad Retailtrends. ‘Jumbo kijkt naar de markt, de consument en de competitie en beseft dat men de formule tegen het licht moet houden.’

De Brabantse super was altijd van de vaste lage prijzen, maar in tijden waarin consumentenbestedingen onder druk staan, springen klanten volgens hem eerder op de fiets voor promoacties met hoge kortingen. ‘Zonder kun je niet meedoen.’

Voorzichtig herstel

Het moet tot groot chagrijn hebben geleid in Veghel: Jumbo verliest al drie jaar op rij marktaandeel en leverde het afgelopen jaar voor het eerst in heel lange tijd ook omzet in. Die kwam uit op 10,7 miljard euro, een daling van 2,7 procent. Met het verbod op de tabaksverkoop in supermarkten per 1 juli vorig jaar liep het bedrijf naar eigen zeggen 400 miljoen euro aan omzet mis.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Los van die dip lijkt de koers van Van Veen vruchten af te werpen. Door kostenbesparingen, waaronder het schrappen van 350 banen op het hoofdkantoor, en een scherpere inkoop ontstond ruimte om voor 150 miljoen euro aan prijsverlagingen door te voeren.

Ook de nettowinst steeg licht: van 22 miljoen euro in 2023 naar 28 miljoen euro in 2024 – al is dat op een miljardenomzet nog steeds wat magertjes, en niet te vergelijken met de winsten die in de hoogtijdagen werden behaald. Ander lichtpunt: in België schreef de supermarkt in 2024 voor het eerst ook zwarte cijfers, een jaar eerder dan verwacht.

Jacht op marktaandeel

Komend jaar wordt de jacht op het heroveren van marktaandeel ingezet, blijkt uit het meerjarenplan. En gaat de zoektocht naar een vaste ceo door. ‘Iemand die voor lange termijn verbonden zal zijn aan ons familiebedrijf’, zegt Colette Cloosterman-Van Eerd.

Welke eigenschappen de nieuwe kapitein van Jumbo in elk geval moet hebben? Bij Retailtrends reflecteerde Heidman daar al op. ‘Leiders van retailorganisaties waren van huis uit misschien vooral gericht op de korte termijn’, zegt hij. ‘Dat werkt niet meer. Je moet een combinatie hebben: een toekomstbestendige langetermijnstrategie neerzetten en binnen die visie de korte termijn weten te managen. Tussen dat dualisme moet je laveren.’

Lees ook: Wie volgt Ton van Veen op bij Jumbo? Dit zijn 6 kandidaten

Nazha Rustom (DNB): ‘Ik weigerde mee te gaan in wat de wereld vond’

Premium - Als dochter van Palestijnse vluchtelingen werd Nazha Rustom (35) al op heel jonge leeftijd geconfronteerd met onrecht. Ze wilde rechter worden, maar vond als chief diversity & inclusion bij De Nederlandsche Bank een andere manier om het verschil te maken. ‘Tot nu toe kunnen ze me aardig bijbenen.’

nazha rustom dnb
Nazha Rustom is sinds november 2022 chief diversity & inclusion officer bij De Nederlandsche Bank. 'Ik dacht eerst: wilde ik echt de overstap maken naar zo'n wittemannenclub?' Foto: DNB

Gratis verder lezen?

Maak snel en eenvoudig een gratis account en krijg toegang tot premium artikelen.

Of heb je al een account? Log dan in.

Om dit bericht te kunnen lezen moet je ingelogd zijn

Vestibulum id ligula porta felis euismod semper. Donec ullamcorper nulla non metus auctor fringilla. Duis mollis, est non commodo luctus, nisi erat porttitor ligula, eget lacinia odio sem nec elit. Donec id elit non mi porta gravida at eget metus.

Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Morbi leo risus, porta ac consectetur ac, vestibulum at eros. Etiam porta sem malesuada magna mollis euismod. Curabitur blandit tempus porttitor. Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna.