UWV investeert in carrièreperspectieven vrouwen
"Onze vrouwvriendelijkheid blijkt uit onze arbeidsvoorwaarden en ons personeelsbeleid", stelt Annette Dümig, lid van de raad van bestuur van UWV. Ook de cultuuromslag waaraan UWV werkt, speelt een rol. "Daarvoor is het belangrijk om de juiste mannen én vrouwen op de juiste plek te hebben."
Weinig organisaties zullen zo hun best doen om klanten te verliezen als UWV. Want het zo snel mogelijk naar werk begeleiden van mensen met een uitkering is een van de taken van de organisatie. Wat dat betreft is UWV dit jaar goed bezig. De eerste acht maanden van dit jaar wist het 34 duizend klanten naar werk te begeleiden.
Sinds 2004 staat alles bij UWV in het teken van het verbeteren van de dienstverlening. Dat was zeker nodig. Drie jaar geleden haalde UWV in het klanttevredenheidsonderzoek slechts een mager zesje. "Sindsdien zijn we bezig met een cultuuromslag", vertelt Annette Dümig. "We werken aan een bedrijfscultuur die past bij onze dienstverlening: klantgericht. De slogan is: klant boven regels."
Groeiende klanttevredenheid
Een belangrijke rol bij het realiseren van die cultuuromslag speelt Mechteld. "Zij is het rolmodel, zij staat symbool voor ‘de' klant van UWV. Mechteld speelde de hoofdrol in een leeromgeving voor onze medewerkers, die we ‘De Buitenwereld' hebben genoemd", vertelt Dümig. "De situaties waarin Mechteld verzeild raakt, zijn gebaseerd op ervaringen van klanten met UWV. In De Buitenwereld worden onze medewerkers in hoofd en hart geraakt door de ervaringen van Mechteld. Zodat zij die ervaringen meenemen in hun dienstverlening aan de klanten."
"De investering in De Buitenwereld heeft effect gehad", gaat Dümig verder. "Vorig jaar honoreerden onze klanten onze dienstverlening met een 6,7. Dit jaar scoren we een 6,9." Die score meet belangrijke aspecten van de dienstverlening van UWV als persoonlijke aandacht, bereikbaarheid, communicatie en snelheid. Ondanks de duidelijke verbetering is Dümig nog niet tevreden: "We willen over de hele linie minimaal een zeven halen."
Voortdurend in beweging
Wat het lastig maakt om structureel een ruime voldoende te scoren, is dat de organisatie voortdurend in beweging is. Ten eerste werkt UWV, dat pas sinds 2002 ontstond uit de fusie tussen zes uitvoeringsorganisaties, voortdurend aan verbetering van de eigen efficiency. Ten tweede heeft de politiek invloed. In de afgelopen jaren kreeg UWV te maken met een aantal wetswijzigingen, die een grote impact hadden op de organisatie. Ten slotte heeft de economie grote invloed op het aantal uitkeringsgerechtigden en dus op de organisatie. De organisatie moet voortdurend meebewegen met de conjunctuur.
Als gevolg van die ontwikkelingen verandert het aantal medewerkers voortdurend. "Sinds 2003 zijn we gekrompen van 23 duizend naar 15.500 medewerkers", illustreert Dümig. "Het is de kunst om goed om te gaan met dreigende overbezetting. Ons motto ‘Werk boven uitkering' hanteren we ook voor boventallige medewerkers. We zijn daar heel succesvol in gebleken."
Een belangrijk hulpmiddel daarbij is het employabilitypaspoort. "We stimuleren medewerkers om te onderzoeken wat zij meer zijn dan UWV'ers", legt Dümig uit. "Die scan biedt inzicht in de eigen competenties. Vervolgens helpen we medewerkers die boventallig dreigen te worden op basis daarvan vervolgstappen te nemen."
Drempels weg!
Het employabilitypaspoort is een onderdeel van het personeelsbeleid van UWV, dat Dümig ‘mensvriendelijk' noemt. "En dus ook vrouwvriendelijk." Dat neemt niet weg dat zij erkent dat er meer nodig is om vrouwen voldoende kansen te blijven bieden in een krimpende organisatie. "We kiezen niet voor positieve discriminatie, want we willen de juiste mensen op het juiste moment op de juiste plaats. Maar we proberen wel drempels weg te nemen om voor vrouwen een aantrekkelijke werkgever te blijven. We investeren nadrukkelijk in carrièreperspectieven van vrouwen." Uitvloeisels daarvan zijn een transparant, sekseonafhankelijk functiegebouw, ook op het gebied van inkomen, en op ieder niveau de mogelijkheid van flexibele werktijden en zorgverlof. Ook parttime werken wordt bij UWV tot op directieniveau geaccepteerd.
In de breedte is dat vrouwvriendelijke personeelsbeleid succesvol, want ruim de helft van de UWV'ers is vrouw. Hoger in de organisatie neemt het percentage vrouwen echter af tot twintig procent op directieniveau. "Mannen denken over het algemeen iets makkelijker dat zij een functie aankunnen. Vrouwen durven vaak pas omhoog te kijken als zij al aan alle kwalificatie-eisen voldoen. Daarom houden we vrouwen met potentie op het netvlies en geven we hun zo nodig op het juiste moment een duwtje in de rug."
Nieuwe fusie
Intussen werkt UWV naar een nieuwe fusie toe. Vanaf 1 januari 2009 versmelt de organisatie met het CWI. De twee organisaties gaan samen met gemeenten honderd zogenaamde werkpleinen inrichten. "In de afgelopen jaren is de samenwerking goed op gang gekomen. Op een aantal plaatsen is de dienstverlening al volledig geïntegreerd. In de toekomst krijgen álle klanten voor het hele traject één vaste werkcoach."
Uiteraard hoopt UWV daarmee de klanttevredenheid verder te kunnen verbeteren. De efficiencyslag zal echter op den duur ook weer invloed hebben op het personeelsbestand. "Maar niet op de vrouwvriendelijkheid van ons personeelsbeleid", belooft Dümig. "Ook het CWI hecht daaraan. Ook die organisatie heeft veel goede vrouwelijke managers."
UWV
La Guardiaweg 68, 1043 DK Amsterdam
Postbus 58285, 1040 HG Amsterdam
Telefoon algemeen: (020) 687 91 11
Telefoon werkgevers: 0900-9295
www.uwv.nl