Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Kleur bekennen

Kleuren vertellen meer over je dan je in eerste instantie denkt. Door kleuren te dragen die meer over jezelf vertellen, zet je een verandering in gang, stelt Podiumauteur Marieke Blok.

In het artikel van Podiumauteur Callista Roelofs staat hoe wij in Nederland omgaan met onszelf ten aanzien van opvallen en laten zien dat je goed bent. Opvallen; zelfs positief opvallen is iets wat we als lastig ervaren. Zeggen dat je goed bent laten we liever over aan anderen die dat over ons zeggen.

Geel, oranje en groen

Heel veel Nederlanders, zowel mannen als vrouwen, houden niet heel erg van de kleuren geel, oranje en groen. En laten dat nou net de kleuren zijn die iets vertellen over opvallen, het lef hebben en luisteren naar je hart. Het grappige is dat wanneer je vraagt aan mensen wat ze het liefste zouden willen doen, dat vaak dingen zijn die juist te maken heben met die kleuren. We willen graag naar ons hart luisteren, maar durven het niet. We willen graag het lef hebben om die dingen te doen die we willen doen. En willen graag gehoord, gezien en gekend worden in onze kwaliteiten.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Door heel simpel deze kleuren te gaan dragen kan je het proces van luisteren naar jezelf, het lef hebben en gezien worden, op gang brengen. Door het dragen ben jij je bewust van de kleuren die je draagt. Maar veel belangrijker; door het dragen van deze kleuren gaan anderen anders op je reageren. Immers; actie roept reactie op. En zo kan je iets op een zachte manier doorbreken.

Non-verbaal

Werken met kleuren is non-verbaal iets vertellen over jezelf. En omdat kleur op een onbewust niveau werkt, hoef je het niet van de daken te schreeuwen om het toch effectief te laten zijn. Kleuren komen nooit zomaar in je leven en vertrekken ook nooit zo maar weer uit je leven. Jouw kledingkast kan veel vertellen over waar je nu staat en wat je volgende stap kan zijn.

Tips:

  1. Draag vooral keuren die je kiest van uit je hart.
  2. Laat je geen kleuren aanpraten; al is het mode.
  3. Laat jouw kleding communiceren wat je de wereld wilt vertellen over jezelf.
  4. Stel jezelf de vraag of de kleur(en) van je visitekaartje jouw doelen en/of persoonlijkheid ondersteunen.

Over de auteur:
Dit podiumartikel is geschreven door Marieke Blok, eigenaar van Kleurkracht, een adviesbureau voor personal branding en imagoadvies. Marieke geeft trainingen en lezingen.

Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op 
MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.

AI voor leiderschap: Hoe je als organisatie relevant blijft in het AI-tijdperk

In samenwerking met Sopra Steria - Kennis in de board over technologie is onmisbaar, stelt Joost de Bruin, CEO van Sopra Steria Nederland (voorheen: Ordina). ‘Een directeur hoeft niet te kunnen programmeren, maar eindverantwoordelijken moeten méér kennis hebben van technologie.'

Joost de Bruin CEO Sopra Steria Nederland over AI voor leiderschap

Afgelopen jaar ging Ordina officieel samen met het in Frankrijk beursgenoteerde techbedrijf Sopra Steria. Voor Ordina werkte De Bruin onder andere bij TNO. ‘Bij TNO leerde ik hoe belangrijk het is om innovatie praktisch en tastbaar te maken. Die insteek zie ik nog steeds als een belangrijke basis,’ vertelt hij.

Bij Ordina begon hij als financiële man en in samenwerking met het directieteam verbeterden de financiële resultaten aanzienlijk. Dit succes leidde uiteindelijk tot zijn benoeming tot CEO van Ordina in Nederland. Inmiddels is hij CEO van Sopra Steria Nederland. Daarnaast zet De Bruin zich in als bestuurslid van NL Digital en vertegenwoordigt hij de IT-sector in de Cyber Security Raad, die het kabinet adviseert op het gebied van cybersecurity.

Bedrijven die een sterke focus delen

De overname van Ordina door Sopra Steria verliep soepel. Volgens De Bruin zijn er veel overeenkomsten tussen beide bedrijven. ‘We hebben daar fors onderzoek naar gedaan en natuurlijk heel veel gesprekken gevoerd,’ vertelt hij. Die voorbereiding bleek cruciaal. Beide bedrijven delen een sterke focus op kennis van specifieke markten ; ze willen niet alleen technologie leveren, maar ook diepgaande expertise in specifieke sectoren, van publieke diensten tot financiële dienstverlening. ‘Onze visie om klanten te ondersteunen met kennis van hun domein ligt heel dicht bij elkaar,’ legt De Bruin uit.

In de praktijk betekent dit dat Sopra Steria, net als Ordina, actief is in sectoren waar uitdagingen voorkomen. Zo kampen veel organisaties in het publieke domein met verouderde systemen en de complexe interactie met burgers, wat De Bruin ook ziet in landen als België en Nederland. ‘Wet- en regelgeving verschillen, maar verouderde infrastructuren en de vraag hoe technologie die kan ondersteunen, zijn heel herkenbaar in West-Europa,’ zegt hij.

Een cultuur van leren en ontwikkelen met AI

Sopra Steria ziet AI als een essentieel hulpmiddel om hun eigen bedrijfsvoering efficienter te maken. De Bruin benadrukt dat AI niet alleen het bedrijf zelf vooruit helpt, maar daarmee ook een signaal afgeeft naar hun klanten over de waarde van AI. ‘Het is belangrijk dat we hiermee een voorbeeld stellen,’ zegt hij. ‘Als we onze klanten adviseren over AI, moeten we zelf ook laten zien dat we met deze technologie werken. Op alle niveaus.’

Daarom heeft Sopra Steria besloten om álle medewerkers met AI te laten werken. Voor veel tech-medewerkers is dat geen grote verandering, omdat zij vaak al met AI-tools werken. Maar ook onze ondersteunende rollen worden getrained in AI,’ zegt De Bruin. ‘Voor hen zal AI iets anders betekenen dan voor onze tech-consultants, maar we willen dat iedereen, ongeacht hun functie, kennismaakt met deze technologie.’

Volgens De Bruin wordt dit door medewerkers positief ontvangen, omdat het hen helpt zichzelf te ontwikkelen en employable te blijven. ‘Het gaat er niet alleen om als bedrijf sneller of efficiënter te werken,’ zegt hij, ‘maar ook om onze mensen te helpen om relevante vaardigheden te ontwikkelen die hen toekomstbestendig maken.’

Wat AI betekent voor leiderschap: kennis van techniek is essentieel

De Bruin benadrukt dat kennis van tech en AI ook voor eindverantwoordelijken geldt. ‘Het helpt niet als ik op directieniveau met iemand praat die geen enkele kennis van de techniek heeft,’ zegt hij. ‘We vragen niet aan een directeur om te kunnen programmeren, maar eindverantwoordelijken moeten meer kennis hebben van techniek.’ De Bruin benadrukt dat dit niet altijd het geval is en dat dat ook niet zo gek is, omdat de ontwikkelingen  elkaar razendsnel opvolgen. ‘Ik zie het ook als mijn taak, als verantwoordelijkheid van de digitale sector, om die bal op te pakken.’

Deze visie vertaalt zich ook in de manier waarop Sopra Steria hun klanten adviseert. De Bruin legt uit dat ze regelmatig gesprekken voeren met klanten over AI, waarbij koudwatervrees, obstakels en risico’s aan bod komen. Voor hem is dit een essentieel onderdeel van modern leiderschap: de wil om voortdurend te leren en zich aan te passen aan nieuwe technologieën. Zijn boodschap aan andere leiders is duidelijk: blijf niet achter, maar zorg ervoor dat je als leidinggevende voldoende kennis hebt om waardevolle gesprekken te voeren over de rol van AI in je organisatie.

De kracht van een bijdrage leveren

Bij Sopra Steria wordt gewerkt met multidisciplinaire teams, samengesteld uit experts met verschillende achtergronden die gezamenlijk aan oplossingen werken. Dat levert op de eerste plaats snelheid en efficiëntie op. Daarnaast moedigt De Bruin zijn teams verder aan na te denken over wat hun werk oplevert voor de samenleving. ‘Ik vraag dan altijd: wat heeft het opgeleverd, naast het feit dat je een stukje technologie voor de klant gebouwd hebt?’ vertelt hij. Hij wil dat medewerkers het belang van hun bijdrage zien en ervaren hoe hun werk bijdraagt aan het grotere geheel.

De Bruin raadt andere leiders aan ook bewuste keuzes te maken over de doelen waaraan hun organisatie wil bijdragen en daar transparant over te zijn. ‘Mensen willen ergens onderdeel van zijn en zien dat ze een maatschappelijke bijdrage leveren,’ zegt hij. In een tijd waarin het moeilijk is om gekwalificeerd personeel te vinden, gelooft hij dat dit soort betrokkenheid en het gevoel deel uit te maken van een groter geheel essentieel zijn voor de binding en motivatie van medewerkers.

Verbinding als essentiële pijler in een wereld met AI

Voor De Bruin is verbinding het sleutelwoord voor een succesvolle toekomst, juist in een tijd waarin technologie en AI steeds meer invloed krijgen. Hij kijkt optimistisch vooruit, maar ziet ook uitdagingen, vooral voor Europa. ‘Als je kijkt naar bijvoorbeeld productiviteitsniveaus beginnen we in Europa toch wat achter te lopen,’ ziet hij. ‘Ik ben een optimist en zie de toekomst heel positief – mits we de verbinding kunnen maken. ’

En wat is dan de rol van AI in deze toekomst? Zal AI helpen om die verbinding te maken? De Bruin is daar helder over: ‘Niet met de verbinding, want we zijn mensen, dat zullen we zelf moeten doen.’

Explore the 4 key AI categories guiding leaders in making smarter investments, scaling AI, and driving business value—tailored for real-world decision-making.

Read more

Discover industry-specific AI strategies with CaseCompass. Tailored insights to focus your investments on high-impact, scalable use cases for success.

Read more

AI is reshaping industries at an unprecedented pace. Discover practical insights to build a successful AI strategy that aligns with your business goals and unlocks innovation.

Watch the video

Explore how NextGen AI Search reshapes digital customer experiences. Watch the video to learn how AI-driven solutions boost search efficiency and revolutionize business performance.

Watch the video
/