Bij LinkedIn vieren ze vrijdag hun twintigjarig bestaan. Op 5 mei 2003 gaat het idee van Reid Hoffman, een website om te netwerken onder professionals, de lucht in. Daarmee is dit socialemediakanaal ouder dan Facebook, YouTube en Twitter.
Het is nog maar de vraag of dat online netwerken een succes wordt. Je cv delen is in die tijd namelijk nog taboe. Dat wordt als niet loyaal naar de werkgever beschouwd. Het is dus best wel een risico om cv’s online te gaan zetten.
Na een maand zijn er al 4.500 leden volgens LinkedIn zelf. Andere bronnen betwisten dat vroege succes, de cijfers variëren dus. Een van de laagste cijfers die hierover te vinden zijn, is dit: 245 leden in heel 2003, voornamelijk uit eigen netwerken.
Baan vindt kandidaat
Zeker is dat het vanaf 2004 heel hard gaat. Tijdens de kantooruren komt er één nieuw lid per vijf seconden bij. De teller staat al gauw op 1 miljoen leden. Een nieuwe mijlpaal is de introductie van de premium-dienst in 2005: LinkedIn Jobs.
Die wordt snel gevolgd door een eerste tool voor recruiters, waarmee ze buiten hun persoonlijke netwerk in contact kunnen komen met kandidaten. Het is een gamechanger voor de hr-industrie. Zoeken naar werk wordt eigenlijk omgedraaid: de baan vindt nu de kandidaat.
Het verdienmodel bestaat uit betalende diensten en samenwerkingen met adverteerders. De eerste winst voor LinkedIn wordt in 2006 behaald. Twee jaar later wordt het eerste buitenlandse kantoor geopend, in Groot-Brittannië. In datzelfde jaar volgen ook Spaanse en Franse versies van het platform.
Lees ook: Wat je kunt leren van Reid Hoffman en andere meesters in opschalen
3 miljoen Nederlanders op LinkedIn
Bij ons opent LinkedIn in een kantoor in 2010, dan zijn er al 3 miljoen Nederlandse leden actief op het platform. Een jaar later gaat LinkedIn naar de beurs in New York. De startprijs voor het aandeel: 45 dollar.
LinkedIn krijgt met 186 miljoen leden een flinke make-over in 2012. Het platform moet simpeler, aantrekkelijker en meer geschikt worden voor dagelijks gebruik. Een eerste initiatief voor influencers wordt gelanceerd. Het tienjarig bestaan is een echt feestje: meer dan 225 miljoen gebruikers.
Met meer dan 5000 medewerkers verspreid over 27 (internationale) kantoren bereikt LinkedIn in 2014 meer dan 200 landen. Geschat wordt dat het platform met 500 miljoen leden in 2015 inmiddels 50 procent van alle professionals wereldwijd heeft verzameld.
Wereldkampioen met campagne
Sebastiaan Nagel, mede-oprichter van Social Blooming, scoort in 2014 met een advertentiecampagne voor Zwitserleven op LinkedIn. Het gaat over de impact van de nieuwe Nederlandse pensioenwetgeving in 2015. De ad wordt uitgeroepen tot de beste campagne op LinkedIn. Sindsdien noemt hij zich wereldkampioen LinkedIn.
Microsoft neemt LinkedIn over in 2016. Het bedrijf betaalt er 26,2 miljard dollar voor, op dat moment de grootste acquisitie van Microsoft ooit. Bij ons leidt een discussie over een LinkedIn-profiel tot een opmerkelijke rechtszaak.
Een medewerker van ict-bedrijf H&R gaat niet in op de vraag van zijn werkgever om zijn profiel aan te passen. De man is teruggezet naar zijn oude baan, maar hij laat zijn nieuwe functietitel staan. Zijn LinkedIn-account is privé, vindt hij.
LinkedIn is niet zo privé
Bovendien kunnen recruiters hem gemakkelijker vinden in de richting waarin hij verder wil. Het bedrijf vindt dit niet correct ten opzichte van de relaties die het onderhoudt met de klanten via LinkedIn. De medewerker krijgt in 2017 ontslag op staande voet, maar vecht zijn ontslag aan. De rechter oordeelt in 2018 dat het ontslag terecht is.
Wereldkampioen Nagel scoort datzelfde jaar 3 miljoen hits op zijn post waarin hij vraagt waarom er geen out-of-officebericht bestaat voor LinkedIn. Hij krijgt binnen vijf minuten een like van LinkedIn-ceo Jeff Weiner. En die man heeft 8 miljoen volgers. Boom, meteen viraal. De gevraagde out-of-officemelding komt er trouwens ook.
De omzet van LinkedIn stijgt in 2019 boven de 7 miljard dollar. Het aantal sessies van de leden ligt boven de 30 miljard. Tijdens de coronapandemie wordt de feature Open to work toegevoegd. Ontslagen zijn, is geen taboe meer.
Lees ook: Zo kom je op de radar van de headhunter
LinkedIn-profiel is de standaard
LinkedIn is vandaag beschikbaar in 26 talen, telt 900 miljoen leden, waaronder meer dan 60 miljoen bedrijven. Elke maand worden meer dan 400 miljoen vacatures bekeken. Per minuut worden er 8 mensen via het platform aangenomen.
Het is nu juist vreemd om geen LinkedIn-profiel te hebben. Met uitzondering van it’ers en andere zeer gewilde vakmensen. Die worden zo veel bestookt met uitnodigingen van recruiters, dat ze er gek van worden en hun profiel bewust verwijderen. Als zij een nieuwe baan nodig hebben, dan vinden ze die wel via het klassieke netwerken.
Virale posts op LinkedIn
In twee decennia zijn er behoorlijk wat berichten viral gegaan op LinkedIn. Wij lichten er vijf opmerkelijke posts uit, van opvallende sollicitaties tot een huilende ceo.
1. Creatief solliciteren
Stan van Bokhoven plaatst na zijn afstuderen aan Tilburg University in 2020 een ludieke oproep op LinkedIn. Om de aandacht te trekken van Coolblue verkoopt hij zichzelf: hr-adviseur in de aanbieding. Met dezelfde look en feel als de webshop van het bedrijf.
Het is niet eens de bedoeling om viraal te gaan, maar dat gebeurt wel. De post levert hem meer dan 50.000 likes op, en meer dan 2000 comments. Coolblue reageert meteen. ‘Stan, wat een binnenkomer. Je hebt ons helemaal omvergeblazen.’
Uiteindelijk kiest Van Bokhoven voor een baan als hr-consultant bij Itility. Zijn post daarover begint uiteraard met ‘uitverkocht’. Hij werkt daar overigens nog steeds, nu als hr-businesspartner.
2. Van boos naar business
Niels Meijssen maakt zich op LinkedIn boos over de gevraagde coronasteun door Booking.com. Een bedrijf dat een jaar eerder nog 5 miljard winst maakt, hoeft geen 65 miljoen van de belastingbetaler te krijgen, vindt hij. Zijn post wordt een hit.
Reden voor Meijssen om zelf een bedrijf te starten: Beterboeken.nl. Dat moet het sympathieke en eerlijke alternatief worden voor Booking.com. Hij doopt zijn bedrijf om tot Moonback, haalt in een crowdfunding 2 miljoen op en herhaalt dat nog een keer in 2022 om uit te breiden naar Europa.
Lees ook het interview dat MT/Sprout had met Niels Meijssen: ‘We hebben ook ons persoonlijk belang ingeperkt’
3. Mijn naam is Peter
Meer dan 500 vrouwen veranderen hun naam op LinkedIn in Peter. Er zijn in Nederland namelijk meer ceo’s die Peter heten, dan vrouwen die de positie van ceo bekleden. Die naamsveranderingen zijn het gevolg van een campagne ‘Mijn naam is Peter’ van Women Inc. en BrandedU. Vrouwen worden opgeroepen om tussen 24 en 28 januari 2022 hun naam te veranderen.
Voetballer Rocky Hehakaija en de hoofdredacteur van Vogue, Yeliz Çicek veranderen allemaal hun LinkedIn-naam voor een week in Peter en vragen anderen hetzelfde te doen. Uiteraard nemen ook mannen aan deze actie deel. Zij veranderen hun naam naar Petra. De campagne bereikt miljoenen Nederlanders.
4. Afscheidspost
Leanne Bouffard deelt eind 2022 op LinkedIn mee dat ze is ontslagen bij Meta. De Amerikaanse vindt dat extreem moeilijk, omdat ze nog met zwangerschapsverlof is. Ze zet een foto van haar pasgeboren tweeling bij haar post. Eerst nog een paar weken van deze little peanuts genieten, voordat ze weer op zoek gaat naar een nieuwe baan.
Die baan heeft ze intussen gevonden, bij Accompany Health. Bouffard is een van de vele duizenden medewerkers die op LinkedIn delen dat ze ontslagen zijn bij een of andere big tech. Het zijn geen negatieve berichtjes van gekwetste zielen, eerder begripvolle. Het wordt zelfs een trend om afscheidsposts te plaatsen.
Lees ook: Hoe jij je baas en de rest van de wereld vertelt dat je ontslag neemt
5. Ceo in krokodillentranen
Braden Wallake, ceo van HyperSocial, neemt een selfie van zichzelf, waarin hij met betraande ogen de lens inkijkt. Hij post die op LinkedIn met een uitgebreide verontschuldiging voor het ontslaan van enkele medewerkers. ‘Dit was het moeilijkste dat ik had moeten doen’. En het is allemaal ‘mijn fout’, klinkt het schuldbewust.
De post behaalt in no time bijna 30.000 reacties en 5.000 meestal striemende commentaren. Tenenkrommend, schandalig, smakeloos, ongevoelig, narcistisch… Deze post had over zijn medewerkers moeten gaan, niet over zichzelf, zo luidt het. Of deze boodschap is aangekomen? Op zijn LinkedIn-profiel staat nu ‘viral crying ceo‘.
Lees ook: 7 valkuilen bij een professioneel LinkedIn-profiel