Je probeerde er een tijd het beste van te maken. Je twijfelde lang, keek goed om je heen. Je wilde niemand teleur stellen. Maar nu weet je het zeker: het is tijd om zelf ontslag te nemen om ergens anders tot bloei te komen.
En jij bent er klaar voor! Nu alleen dat vreselijke ontslaggesprek nog. Hoe zorg je ervoor dat je weggaat zonder relaties te beschadigen? En hoe deel je jouw ontslag met de rest van de wereld?
‘Deel geen zuur verhaal over je ontslag, maar een positieve terugblik op je tijd bij een organisatie’, zegt Sanne Quint, mede-eigenaar van HR Expert Bureau.
Wanneer het tijd is om zelf ontslag te nemen
First things first, hoe weet je zeker dat je écht klaar bent voor een nieuwe uitdaging? En kun je daardoor vol zelfvertrouwen jouw ontslaggesprek in?
Quint: ‘Heb je meer ambities en wil jij meer taken en verantwoordelijkheden naar je toetrekken, maar zijn de mogelijkheden daar bij je huidige werkgever niet voor? Kom je erachter dat jouw passie tot een totaal andere branche behoort? Of voel jij je niet langer gemotiveerd door je collega’s? En pas jij niet in de bedrijfscultuur? Kortom: heb jij het idee dat je vastzit? En is daar, na een goed gesprek met je werkgever, niets aan te doen? Dan is het tijd om op te stappen.’
Leer meer: Wanneer is het tijd om ontslag te nemen? 6 vragen om jezelf te stellen
Het moment is daar
En dan is het moment daar. Je loopt het kantoor binnen en vraagt je leidinggevende of hij of zij een momentje voor je heeft. Hoe begin je zo’n ontslaggesprek? En welke onderwerpen laat je wel – of juist niet – de revue passeren?
‘Vertel eerlijk en opbouwend waarom jij weggaat. Geef bijvoorbeeld aan dat je het jammer vindt dat je afscheid neemt, maar dat je graag uitlegt waarom dat is. Houd die reden vervolgens voor een groot deel bij jezelf. Bijvoorbeeld: ik zoek een andere uitdaging, ik wil dichter bij huis werken of ik wens een andere balans in mijn leven.’
Ga je weg omdat je de sfeer of bedrijfscultuur niet fijn vond? Geef dat dan eerlijk aan bij je leidinggevende, adviseert Quint, maar ventileer dat vervolgens niet aan al je collega’s. ‘Daarmee laat je niets dan negativiteit achter en dat is voor niemand prettig. Ook voor jou niet, want je weet nooit wanneer je die ene collega of manager weer eens tegen het lijf loopt.’
Bied je hulp aan
Vervolgens zijn duidelijke communicatie en een proactieve houding van belang, zegt Quint. ‘Bespreek de vervolgcommunicatie met jouw leidinggevende. Hoe delen jullie het nieuws met jouw collega’s? Je wil paniek voorkomen, dus denk meteen mee in mogelijke oplossingen. Geef bijvoorbeeld aan dat jij graag meewerkt aan een passende vacaturetekst.’
Het is dé trend van dit moment om je voormalige werkgever op LinkedIn te bedanken
Wil je nog een stapje verdergaan? Deel de vacature dan ook in jouw eigen netwerk. Denk daarbij aan een positieve tekst zoals: ‘doordat ik een nieuwe uitdaging aanga, komt de allerleukste vacature ooit vrij, namelijk mijn baan’.
En dan de gouden troef: ‘Misschien heb jij wel een nieuwe kandidaat uit jouw eigen netwerk op het oog. Daarmee laat je jouw werkgever zien dat jij proactief met hem meedenkt en zelfs bereid bent om jouw eigen netwerk voor hem in te zetten. Er is geen beter afscheid mogelijk.’
Bedank je werkgever
Tot slot is het netjes – en belangrijk voor jezelf – om je huidige werkgever te bedanken, zegt Quint. ‘Geef aan dat je jouw leidinggevende en collega’s gaat missen (mits dat ook echt zo is). En bedank hen voor alles wat je hebt mogen leren.’
Neem op je laatste werkdag bijvoorbeeld nog een kaartje of traktatie voor hen mee. Daarmee laat jij een fijne laatste indruk achter. En dat is niet alleen prettig, maar ook belangrijk, want misschien kom je in de toekomst wel weer ooit – direct of indirect – met deze mensen te werken.
Deel je ontslag met de rest van de wereld
Dat bedankje mag volgens Quint overigens ook met de rest van de wereld gedeeld worden. ‘Het is dé trend van dit moment om je voormalige werkgever op LinkedIn te bedanken. In zo’n berichtje plaats je wat jij geleerd hebt, bedank je jouw oud-collega’s voor de samenwerking en laat je eventueel aan je netwerk weten dat je openstaat voor een nieuwe uitdaging.’
Op die manier laat jij de rest van de wereld weten dat je op een fijne manier – en dus niet met ruzie – weggaat. En dat trekt andere werkgevers naar je toe.
Zelf ontslag nemen? 5 tips voor jouw bericht op LinkedIn:
- Bedank je oud-collega’s;
- Benoem jouw grootste leerlessen;
- Deel jouw ideale nieuwe uitdaging;
- Laat weten dat je openstaat voor een kopje koffie;
- Bedank iedereen voor hun reacties of het delen van jouw bericht.
Vond je dit verhaal interessant? Lees dan ook deze artikelen over carrière:
- De gouden kooi: waarom je blijft plakken in een baan die ongelukkig maakt
- Nieuwe baan? Zo verhoog je de slagingskans in je nieuwe rol
- Staat je carrière stil? Zo weet je wanneer het tijd is voor een volgende stap
- Hoeveel extra salaris levert een MBA-diploma op?