# Techmiljardair Ali Niknam worstelt wat af
Onze lezers zijn duidelijk geraakt door het geworstel van techmiljardair Ali Niknam dit jaar met Bunq. De hippe bank komt in het oog van de storm terecht. Cybercriminelen blijken de rekeningen van hun klanten te hebben geplunderd voor forse bedragen. Dat geld moet Bunq terugbetalen, vinden die klanten. Maar er is best wel wat gedoe over die compensatie.
Dat levert heel wat negatieve media-aandacht op, en daar is oprichter en ceo Niknam niet zo bedreven in. Hij stapelt de klassieke communicatiefouten op. We zetten er vijf op een rijtje: reputatiemanagement niet serieus nemen, geen empathie tonen, onzichtbaar blijven, niet zelf de regie pakken en onvoorbereid de spotlights opzoeken.
Hoe Bunq in het oog van de storm de communicatiefouten blijft opstapelen
# VDL-topman Willem van der Leegte is er nog altijd niet uit
Nog een worsteling heeft dit jaar flink de aandacht getrokken. VDL-topman Willem van der Leegte vertelt openlijk over zijn dilemma: wil je als familiebedrijf wel oorlogstuig gaan maken? Al werken er 15.000 mensen bij VDL Groep, toch beschouwt Van der Leegte het bedrijf nog altijd als één van zijn kinderen. En dat roept een enorm verantwoordelijkheidsgevoel op.
Om de VDL Nedcar-fabriek in Born weer te vullen, is produceren voor de defensie-industrie een interessante optie. Horen daar ook wapens en munitie bij? ‘Dat moeten wij niet willen, denk ik dan.’ Maar militairen ‘met een houten geweer naar het front sturen en ze pang laten roepen’, werkt ook niet. Hij is er nog altijd niet uit.
# De worsteling met generatie Z op de werkvloer
Onze lezers worstelen zelf heel wat af met een hele generatie. Grijze haren krijgen ze van Gen Z op de werkvloer. Die zijn liever lui dan moe, snel afgeleid, kunnen niet tegen kritiek, Gelukkig is er Laura Bas, onze expert en columnist, die de vinger aan de pols houdt en in haar columns wijze raad geeft.
Gen Z is allergisch voor verouderde processen, eindeloze vergaderingen, micromanagement en werk waarmee ze geen positieve impact kunnen maken. Geef ze juist meer keuzevrijheid en meer verantwoordelijkheid als manager. Bekijk samen waar energie wordt verloren en opgedaan. Speel slim in op hun leergierigheid en talent voor technologie.
Generatie Z valt in veel organisaties bij bosjes neer, en dat is juist goed
# Pieter Zwart viert een kwarteeuw Coolblue
Grappig, geestig en superscherp: Pieter Zwart. De founder en ceo van Coolblue staat dit jaar 25 jaar aan het roer. Zijn obsessieve focus op klanttevredenheid heeft van de online retailer een ‘love brand’ gemaakt. Ook bij ons publiek. Hij weet hoe belangrijk het is om zijn gezicht te laten zien. Wil met videootjes over zijn werkdag klanten het idee geven dat ze dicht bij hem staan.
Ook is hij regelmatig op de werkvloer te vinden. ‘Het is geen bureaumens. Soms schuift-ie zelfs aan bij de klantenservice. Als je geluk hebt, krijg je hem aan de telefoon als je belt’, zegt TomTom-topman Harold Goddijn over hem in dit portret. Zo in de frontlinie staan, maakt ook dat hij kansen blijft zien én pakken.
Pieter Zwart 25 jaar aan het roer bij Coolblue: ‘Hij kan zich enorm opwinden over kleine dingen’
# Het belang van intrinsieke motivatie
Toptalent, daar weet onze columnist Ralf Knegtmans dan weer alles van. Hij wijst op een verborgen succesfactor die meestal over het hoofd wordt gezien in het sollicitatietraject. Komt ook omdat die op een cv niet te vinden is. Recruiters kijken naar intelligentie, diploma’s en werkervaring. Maar dat is echt niet genoeg.
Passie en zelfmotivatie zijn juist cruciaal. Wat zijn de onderliggende drijfveren van de kandidaat? Het is die intrinsieke motivatie die de batterij van talenten op gang houdt. Doen ze iets waar ze gepassioneerd over zijn, dan komen ze in de flow. Doen ze iets wat haaks daarop staat, dan loopt die batterij zo leeg.
Deze eigenschap mist op elk cv, maar is cruciaal voor het vinden van toptalent
# Raymond Cloosterman laat Rituals door 2 miljard knallen
Raymond Cloosterman, oprichter en ceo van Rituals, knalt dit jaar met zijn internationale verwen-imperium vast door de 2 miljard euro aan omzet. Dat levert hem een diepe buiging op van onze lezers. Cloosterman wordt in dit portret ‘een van de beste marketeers van de planeet’ genoemd.
Rituals verkoopt namelijk geen producten, maar momenten voor jezelf. Eerst het verhaal, het ritueel, dan pas het product. Volgend jaar bestaat het bedrijf 25 jaar, maar Cloosterman leidt het nog altijd alsof het dag één is. ‘Nooit tevreden, dicht op de winkelvloer. Retail draait om details’, zegt retaildeskundige Rupert Parker Brady.
# Inspiratie van acht nieuwe leiderschapsgoeroes
Op zoek naar inspirerende ideeën voor een werkvloer met vijf verschillende generaties? Of gewoon toe aan een wat ander geluid dan de bekende goeroes Simon Sinek, Stephen Covey en Brené Brown? Meer lezers denken er zo over. De concepten van deze acht leiderschapsgoeroes slaan alvast aan.
Zij vinden dat leiders moeten werken aan heel wat andere vaardigheden, zoals intelligentie op welzijnsvlak, het herstellen van vertrouwen en het tonen van dankbaarheid. De typische hiërarchie is uit, op naar het leiden van ecosystemen en communities.
Vergeet Sinek en Covey, dit zijn 8 nieuwe leiderschapsgoeroes met inspirerende ideeën
# Hema-baas Saskia Egas Reparaz blijft koersvast
Hema-baas Saskia Egas Reparaz ‘staat altijd aan’. De eerste vrouwelijke ceo van de Hema heeft een enorme drive. Ze is een merkenkenner, altijd goed geïnformeerd. Scherp op de inhoud, maar zacht op de relatie, blijkt uit dit portret. Koersvast, maar wel open voor een stevig verhaal.
‘Saskia is iemand die de moeilijke gesprekken niet uit de weg gaat, maar doet dat wel op een heel charmante manier. Eerlijk en recht door zee. Ze is als een ijzeren vuist in een fluwelen handschoen’, zegt Jumbo-topman Ton van Veen over haar. Ze is volledig zichzelf, en daarmee is ze een inspirerend voorbeeld voor onze lezers.
Hema-baas Saskia Egas Reparaz: een ijzeren vuist in een fluwelen handschoen
# Twee ceo’s krijgen VanMoof weer op de rit
Het failliete VanMoof heeft dit jaar een doorstart gemaakt. Nieuwe eigenaar McLaren Applied zet er twee co-ceo’s op: Eliott Wertheimer en Albert Nasser. Allebei gek van techniek en met een duurzame missie. Inmiddels hebben ze de e-bikemaker weer op de rit gekregen.
Het businessmodel was verkeerd gekozen, vindt Wertheimer. De verkoop en de aftersales in eigen hand houden, heeft het oude VanMoof genekt. Dat model gaat meteen op de schop. Maar ook de magie van het merk en de technologische voorsprong zijn cruciaal geweest om de A-players weer te overtuigen. Met onze lezers hebben ze alvast minder moeite.
Dit vindt de nieuwe ceo van VanMoof: ‘Het probleem was niet die haperende onderdelen’
# Loodzware klus voor de nieuwe ceo van Stellantis
Stellantis is nog altijd op zoek naar een nieuwe ceo, maar de opvolger van Carlos Tavares krijgt het zwaar. En daar zijn onze lezers ook benieuwd naar. De hele Europese auto-industrie wordt hard geraakt, maar bij Stellantis zakken de verkopen wel heel erg in. En dat terwijl er toch bekende merken in de stal zitten, zoals Peugeot, Citroën en Fiat.
Er is dus meer aan de hand bij het concern dan de moeizame transitie naar elektrisch rijden en de Chinese concurrentie. Te hoge voorraden in de VS, hogere prijzen die kopers wegjagen in Europa, de complexiteit van vijftien merken. De nieuwe topman of -vrouw zal dus moeten snoeien komend jaar. De vraag die ook heel wat lezers zich stellen is: waarin dan?
Stellantis is doodziek, deze 5 kwalen moet de opvolger van Tavares genezen