Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dit is de S6, de nieuwe VanMoof die het vertrouwen moet terugwinnen: ‘Dit markeert een nieuwe start’

VanMoof lanceert ruim anderhalf jaar na zijn doorstart een écht nieuw product: de S6. De iconische designtaal bleef behouden, maar de fiets is van frame tot elektronica flink aangepakt en - spoilert alert - hij schakelt mechanisch. 'We hebben complexiteit uit het product gehaald, zonder dat we minder technologie toepassen', zegt co-ceo Eliott Wertheimer.

vanmoof s6 elektrische fiets

Op 11 juni kan na een maandje teasen het doek van de nieuwe VanMoofs en daar staan ze: de S6 met bovenbuis en de versie met een lagere instap voor ‘kleinere riders’. In de vorige series heetten die A3 en A5, nu noemt de maker het de S6 (Open). Van een afstandje zou de argeloze voorbijganger nauwelijks het verschil zien met de bestaande VanMoofs. Maar zowel het frame als veel van wat eraan en erin zit, zijn bij de strakke stadsfietsen wel degelijk op de schop gegaan.

Dit zijn de fietsen die twee jaar na het faillissement van VanMoof, dat door het Britse Lavoie werd opgekocht en voortgezet, het beschadigde vertrouwen van klanten én de markt definitief moeten herstellen.

Evolutie van een sterk ontwerp

Het frame is een beetje wat Audi vroeger deed: niet bij elk nieuw model de hoeken en vouwen weer anders plooien, maar de evolutie van een sterk ontwerp. Bij de S6 zit dat onder meer in de lasnaden, die echt onzichtbaar zijn afgewerkt. De lak is er in twee nieuwe kleuren – plus zwart – die het licht nog subtieler reflecteren dan ooit. Ook iets wat bij auto’s het uiterlijk kan maken of breken.

vanmoof s6
Nieuwe VanMoof S6, nieuw kleurtje.

In de techniek zijn keuzes gemaakt die meer opvallen. De spatborden mochten blijven, net als die verslavende turboknop, maar ook de voornaafmotor, kettingaandrijving en vaste accu. Daarmee negeert VanMoof nog steeds de trend bij urban e-bikes, die altijd zijn voorzien van een tandriem en een midden- of achtermotor en meestal een uitneembare batterij. Van het unieke schopslot nam de doorgestarte fietsfabrikant ook geen afscheid.

Verend zadel, mechanische versnellingsnaaf

Wel nieuw is de zadelbuis, die voortaan geveerd is. De halo-ringen die met ledlampjes informatie geven over de ondersteuning of accureserve kregen meer segmenten en extra kleur. Ook het achterlicht kan signalen afwegen via ‘bewegende’ ledjes, terwijl de koplamp zijn felheid aanpast aan de omstandigheden. De standaard is nieuw (en raakt niet langer je hak) en voortaan is een telefoonhouder op het stuur standaard. De app wordt ook aangepakt en krijgt binnenkort een navigatiefunctie.

De VanMoof rijdt vertrouwd, maar wel nét wat comfortabeler dankzij dat zadel met schokbreker. De fiets zou krachtiger zijn, en de trapondersteuning en Boost Button intuïtiever, maar de echte openbaring is de versnellingsnaaf die het fietsmerk onder zijn nieuwe eigenaar monteert: een mechanische versie met drie verzetten. Eigenaren van eerdere VanMoofs werden horendol van de elektronische e-shifter op de S3 en S5, die niet altijd waterdicht was en daardoor stuk ging.

vanmoof s6
Het achterlicht van de VanMoof S6 met subtielere richtingaanwijzers.

E-shifter was nagel aan de doodskist

Zelfs nieuw ging het af en toe mis met de schakelautomaat. Die wisselde soms met angstwekkend gekraak van verzet of bleef – zoals tijdens de laatste test door MTSprout – ook na gebruik elektronisch reutelen. Aan de VanMoofs S3 en S5 mankeerde wel meer, maar die e-shifter gaat de geschiedenisboeken in als hét symbool van waarom VanMoof over de kop ging: door een fiets die onvoldoende was uitontwikkeld onder de kostprijs te verkopen, met onvoldoende middelen voor service en garantie.

Lees ook: Nieuwe ceo van VanMoof: ‘Het probleem was niet die haperende onderdelen’

Was de e-shifter de nagel aan de doodskist voor het oude VanMoof, deze naaf kan weleens definitief het vertrouwen in VanMoof 2.0 terugbrengen. Bij een kort ritje op een voorserie-S6 konden we de versnellingsnaaf, die afhankelijk van de snelheid schakelt, niet van de wijs brengen. Hij wisselt naadloos en zonder onderbreking van verzet. Of je nu woest doortrapt of even stilhoudt, de VanMoof mist voortaan geen tandje. Zelf schakelen is er niet bij, maar het is een prima alternatief voor een single speed, een onderhoudsgevoelige derailleur of de complexe, dure en zware Enviolo-automaat die concurrent Veloretti monteert.

Prima connected urban bike voor 3.298 euro

Voor 3.298 euro lijkt dit een prima aanvulling in het segment van ‘connected’ stadsfietsen. De VanMoof is dankzij zijn gps, 2G en bluetooth beter dan ooit te traceren, ook binnen gebouwen, en de maker doet zelfs een jaar gratis terugvindgarantie erbij cadeau. ‘Vinden onze bike hunters hem niet binnen twee weken terug, dan krijg je een vervangende fiets’, verzekert VanMoof-ceo Eliott Wertheimer. Op de hele fiets geeft hij drie jaar garantie.

‘We hebben complexiteit uit het product gehaald, zonder dat we minder technologie toepassen. De gebruiker merkt vooral dat het een solide fiets is die gewoon werkt’, vat hij het nieuwe model samen. ‘In feite gold dat ook al voor de S5, maar dit product spreekt voor zichzelf, het markeert een nieuwe stap en een nieuwe start.’ Net als de 250 service partners in vooral Nederland en Duitsland zijn dat de dingen waarmee VanMoof het vertrouwen van de markt moet terugverdienen.

vanmoof s6
De S6 zonder bovenbuis heet geen A6, maar S6 Open.

Gedupeerden kregen voucher van 1000 euro

Dat verhaal is wel bekend: na het faillissement in juli 2023 zaten klanten met kapotte of nooit geleverde maar wel betaalde fietsen. De service was onbereikbaar en het imago van het merk – ooit een darling van de urban mobility scene – kreeg een flinke deuk. ‘De twee grootste problemen die we moesten oplossen toen we begonnen, waren de toegang tot reparaties voor eigenaren van vooral de S3 en het feit dat duizenden bestelde fietsen nooit geleverd zijn,’ zegt Wertheimer.

Gedupeerde kopers moesten zich melden bij de curator om nog wat van hun geld terug te krijgen, maar VanMoof gaf ze een voucher voor duizend euro korting op een nieuwe fiets. ‘We hebben er duizenden van die vouchers verstrekt. Niet iedereen was daar blij mee natuurlijk, maar er zijn er nog best veel ingeleverd. En dat kan nog steeds, ook voor het nieuwe model. We verkopen die dan met verlies.’

Lees ook: Taco en Ties Carlier hadden lef en dachten groot, dat bleek de valkuil voor VanMoof

Duizenden VanMoofs 2.0 verkocht

Volgens Wertheim zijn eerst de betrouwbaarheidsissues van de bestaande S5 en A5  opgelost (‘Die is nu tien keer zo betrouwbaar als de S3’) terwijl hun opvolger werd ontwikkeld. De ontwikkeling van elektronica heeft bepaald niet stilgestaan sinds VanMoof elf jaar geleden begon, dus daarop viel winst te behalen. Ook op de repareerbaarheid van alles wat werd ontwikkeld of aangepast, wordt gelet. In Amsterdam is daarvoor een complete werkplaats ingericht met martelkamer en elektronische testbank.

Verkoopaantallen geeft hij niet, maar er zijn het afgelopen jaar weer duizenden VanMoofs verkocht. De reviews in Trustpilot gaan de afgelopen maanden ook de goede kant op, al blijven de dramaverhalen op fora als Reddit binnendruppelen. Dat betreft vaak oudere modellen, stelt de ceo, en voor eigenaars in de VS kan hij nog maar weinig doen.

‘Ik heb het idee dat alle negatieve verhalen rond het merk inmiddels worden overstemd door verwachtingen over wat we nu weer aan het opbouwen zijn.’ Alle haperingen, klachten en andere feedback neemt VanMoof bloedserieus, daar blijft hij op hameren. ‘We hebben alle fouten in het verleden al eens gemaakt, daar leren we van. Al onze ervaring en de schat aan informatie en feedback hebben we verwerkt om te komen tot de beste VanMoof ooit en wat ons betreft de ultieme urban e-bike.’

Nog dit jaar cashflowpositief

Bij zijn toeleveranciers moest Wertheim ook vertrouwen terugwinnen. ‘Die heb ik, net als de belangrijkste medewerkers van VanMoof, moeten overhalen met onze plannen. En ja, ze zijn achtergebleven met onbetaalde rekeningen, maar ze kijken vooruit en zien de potentie van dit merk.’ Nog steeds zijn circa dertig teamleden in Taiwan druk met de R&D en het begeleiden van de productie, in Amsterdam zit de rest van de ruwweg honderd medewerkers.

Je moet heel wat fietsen verkopen om met zo’n organisatie winst te maken. ‘We hebben investeerders met diepe zakken achter ons, dus we kunnen dit verhaal volhouden zolang het nodig is,’ zegt Wertheimer. ‘Maar eerlijk gezegd: als het goed gaat, kunnen we dit jaar al cashflowpositief draaien en volgend jaar spelen we op ebidtda-niveau quitte. Dat is althans ons doel.’

Op dit moment verkoopt VanMoof in de Benelux, Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk, terwijl het ook actiever de Britse markt opgaat. ‘Daar is het lastiger om het vertrouwen te herwinnen, maar dat komt goed.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Logische keuze als eerste e-bike

Met de S6 mikt VanMoof op een bredere doelgroep dan ooit. Niet alleen de stedelijke early adopter, maar ook mensen die nog nooit een e-bike hebben gehad. ‘De fiets moet de logische keuze zijn voor wie zijn eerste e-bike koopt’, zegt Wertheimer. ‘Maar ook voor wie overstapt van een ander merk.’

De kreet ‘next billion on bikes’ van het oude VanMoof wil hij niet herhalen, maar de duizenden exemplaren die hij nu verkoopt, moeten zo snel mogelijk tienduizenden en daarna honderdduizenden per jaar worden. ‘We willen de dominante urban connected bike zijn – wereldwijd.’