Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Tim van der Wiel (Gospooky): ‘We hebben elke fout gemaakt die we konden maken’

Hij draagt Nikes – én maakt de vetste campagnes voor dat merk. Plus voor veel andere toonaangevende namen wereldwijd. Tim van der Wiel (25), co-founder van social tech agency Gospooky, zou van zijn succes naast z’n sneakers kunnen gaan lopen. Maar daar kijkt hij wel voor uit. ‘Ik leer graag van mensen die slimmer zijn dan ik.’

tim van der wiel gospooky

Tim van der Wiel is dertien als hij via zijn Twitter-netwerk van ruim een miljoen jeugdige volgers geld verdient met online advertenties. Op zijn zeventiende richt hij samen met de één jaar oudere Liam Tjoa Gospooky op, een Amsterdams bureau dat content, AR en strategieën voor social advertising voor nieuwe media ontwikkelt. Hun missie? Toonaangevende merken in de voorhoede van social houden.

Sinds de oprichting in 2016 gaan de twee als een malle en weten ze elk jaar de omzet te verdubbelen. Met een sterke combinatie van data, cultuur en creative tech zoals augmented reality maken ze campagnes voor grote merken, waaronder JBL, Snap Inc., Amazon Prime Video, Jeep, Dior en KLM.

Wat wapenfeiten op een rij. In 2017 plaatst het Amerikaanse zakenblad Forbes Van der Wiel in hun jaarlijkse 30 Under 30 medialijst. In 2022 roept de Stichting Adverteerdersjury Nederland (SAN) Gospooky uit tot Bureau van het Jaar. In februari 2023 maakt Gospooky bekend dat het bedrijf haar eerste kantoor buiten Europa opent: in New York. En ex-Snap executive Jeff Miller treedt toe tot de Raad van Bestuur.

De omzet? Van der Wiel is niet van plan daar een uitspraak over te doen. ‘Een indicatie: we hebben honderd man in dienst en werken met de mondiale top-100 van adverteerders.’

Gefeliciteerd met jullie Amerikaanse kantoor! Wat betekent dit voor Gospooky?

Tim van der Wiel: ‘Het is een mooie kans om daar meer mooie dingen te maken. We doen de laatste jaren al best veel business in de VS. Een logische stap was om er ook letterlijk voet aan de grond te krijgen. Dit was vanaf het begin onze droom. Enorm tof dat die nu eindelijk uitkomt.’

Was het ook jouw persoonlijke American Dream?

‘Honderd procent. Groot en innovatief denken heeft me altijd aangesproken. Op m’n zeventiende was ik met mijn ouders in Amerika en wilde ik maar één ding: langs al die bedrijven. Google, Facebook, Snap – bij Snap kwam ik niet binnen trouwens. Wel grappig: een jaar later was ik met Gospooky begonnen en werd ik daar wél uitgenodigd.’

Je onderneemt al sinds je dertiende. Wat is jouw drive?

‘Ik heb grote passie voor twee dingen: technologie én dingen laten groeien. Kijken wat werkt en wat niet. Het fascineert me om in de voorhoede te zitten van wat er op technologisch vlak gebeurt. Ik heb intussen wel geleerd dat ik daarvoor de tijd moet nemen om diep in nieuwe dingen te duiken, hoe druk ik het ook heb. Ik zoek uit wat ik niet begrijp. En ik zoek mensen op van wie ik iets kan leren, die slimmer zijn dan ik.’

The Founder
In de interviewserie The Founder spreekt MT/Sprout Nederlandse ondernemers over de vindingrijkheid en het doorzettingsvermogen waarmee ze hun bedrijf van de grond kregen. Wat zijn hun gedachten, gevoelens en acties achter grote beslissingen? Ze delen hun onzekerheden, fouten en belangrijkste lessen. Lees meer interviews uit de serie »

Dat laatste is een bescheiden uitgangspunt voor de founder van een succesvol bedrijf.

‘Als je als founder wil groeien, is het cruciaal dat je jezelf blijft vervangen. Je rol verandert steeds en je eigen leercurve moet steiler zijn dan die van het bedrijf. Je wordt beter als je jezelf omringt met mensen die jou vertellen hoe je dingen moet doen.’

Hoe is jouw leercurve verlopen?

‘In het begin deden Liam en ik alles zelf. Maar we kregen al snel door dat we van sommige zaken totaal geen kaas hadden gegeten. Boekhouding, juridische zaken, operatie, dat soort dingen. Verkoopervaring hadden we niet. Onze eerste voorstellen waren letterlijk een soort profielwerkstukken. We hebben in die tijd zo’n beetje elke fout gemaakt die we konden maken.’

Lees ook: Anne en Esther Vedder: ‘Onze succesfactor is ontstaan uit geldnood’

Zoals?

‘Nou ja, alleen al de prijs van ons product. Want wat vraag je? We hadden geen idee. In het begin kwamen we uit op 20 euro per uur. Later bedachten we de strategie dat we bij elke meeting onze prijs verdubbelden. Dat ging een tijdje goed, tot we een offerte terugkregen met de vraag of er misschien een nul te veel in stond. Terugkijkend was het niet eens zo’n gek voorstel, maar voor de klant waren we natuurlijk nog maar twee jochies van 18.’

De meesten in mijn managementteam hebben net zoveel jaren werkervaring als mijn leeftijd

Hoe dealde je met die eerste struggles?

‘We gingen mensen aannemen. Een van onze eerste hires was een heel goede commerciële vrouw van wie ik veel heb geleerd. Tegenwoordig hebben we een ervaren managementteam; de meesten hebben net zoveel jaren werkervaring als mijn leeftijd. De groei van ons bedrijf hebben we echt alleen aan die mensen te danken. In de verschillende fases hebben we personen aangetrokken die het bedrijf op dat moment in een stroomversnelling brachten.’

Wat is de les?

‘Je houdt de groei van de organisatie tegen als je als ondernemer denkt alles zelf beter te kunnen. Tegelijkertijd is dit aspect wel een van de moeilijkste dingen. Je rol als founder verandert niet van de ene op de andere dag, maar in kleine stapjes.

Voor je het weet ben je met dingen bezig die je niet leuk vindt en waar je ook niet goed in bent. Dat vraagt dat je continu in de spiegel kijkt: hé, sta ik nog steeds in mijn kracht of moet ik een stap opzij doen?’

En, wat zag jij in die spiegel?

‘Ik ben er achter gekomen dat ik meer ondernemer ben dan manager. In vijf jaar tijd zijn we opgeschaald van twee naar honderd man. Managen gaat me gewoon niet goed af. Soms liepen er dingen niet lekker en dacht ik: eh, ligt het nou aan mij? Mijn compagnon is een veel betere manager. Een van de beste beslissingen die ik voor mezelf heb genomen is om uit het MT te stappen. Ik hou me nu in de board bezig met strategische vraagstukken.’

Lees ook: Loes Daniels (Experiencegift): ‘Ik ben een controlfreak, dat is een bottleneck voor groei’

‘Achteraf had ik die keuze eerder moeten maken. Dingen doen buiten je comfortzone kost zoveel energie. Er waren dagen waarop ik thuis kwam en niks meer kon, alleen maar liggen. Ik doe nu vooral dingen in mijn circle of genius, zoals ik dat noem: datgene waar ik goed in ben en waarvan ik energie krijg.’

‘Wat ik vooral leuk vind is een brug slaan tussen de technologie, de platformen en de commercie. Elke maand trek ik letterlijk een cirkel en schrijf ik op wat ik die periode heb gedaan. En check ik of het nog binnen de ring valt.’

gospooky tim van der wiel liam tjoa
Tim van der Wiel en zijn compagnon Liam Tjoa. Foto: Gospooky

Welke rol speelt timing in jullie succes?

‘Een cruciale. We begonnen zes jaar terug met Snapchat, vier jaar geleden deden we al dingen met augmented reality, drie jaar geleden waren we een van de eersten met TikTok. We hebben ons bedrijf al wel vier keer opnieuw uitgevonden, steeds op zoek naar nieuwe kansen. Eigenlijk zijn we continu bezig met de vraag waarop we gaan inzetten, dus waar die consument zit.’

Jullie willen dus vooraan staan bij alle ontwikkelingen.

‘Niet per se, je hoeft niet overal bij te zijn. Er gebeurt in de techwereld nu meer in drie maanden tijd dan zes jaar geleden in een periode van een jaar. Veel mensen springen van de ene naar de andere hype, denk aan metaverse en AI. Wij gaan liever op een plek in het veld staan waar nog weinig concurrentie is. Als de bal dan onze kant op komt, staan we er al. En kunnen we hopelijk scoren.’

Even terug naar het eerste halfjaar van Gospooky. Jullie verkochten toen niets. Wat doet tegenslag in het algemeen met jou?

‘Op zich vind ik dat niet erg. Wel denk ik: wat kunnen we de volgende keer doen om het wel te laten slagen? Ik krijg er alleen maar meer motivatie van. Ik wil niet per se winnen, maar ik vind het verschrikkelijk om te verliezen.’

Lees ook: Willemijn Schneyder (SwipeGuide): ‘We worden happy van felle discussies’

Wat is precies het verschil?

‘Het is een nuance. Ik wil niet ten koste van anderen winnen. Ik kan er zelfs erg van genieten als een concurrent het goed of misschien beter dan wij doet. Maar ik wil wél leren van verlies. Onszelf verbeteren, dus los van anderen.’

Ben jij een snelle beslisser of een twijfelaar?

‘Ik beslis snel, want ik geloof in urgentie en doorpakken. Mijn moeder is stewardess en ik wilde ooit piloot worden. Het eerste dat je in de luchtvaart leert is: neem een beslissing. Als je niks doet, crash je sowieso. Met vlot beslissen hou je snelheid in je organisatie. Bovendien is het merendeel van je besluiten niet onomkeerbaar, dus waarom zou je er heel lang over doen?’

Pak je ook door bij lastige keuzes?

‘Ja. Een voorbeeld? In het zoeken naar de juiste mensen stop ik veel tijd, maar ik kan snel mensen laten gaan als het niet werkt. Soms al binnen de eerste maand. Door onze snelle groei moesten we mensen weleens vertellen dat hun baan zou veranderen. Of dat we afscheid van ze moesten nemen, omdat het bedrijf meer behoefte had aan andere profielen. Dat zijn geen makkelijke beslissingen, maar wel het beste voor de organisatie. Dus ik neem ze wel.’

Wat zou je met de kennis van nu anders doen?

‘Op seniormanagementniveau had ik eerder zwaardere profielen ingebracht. Bij elke goede hire denk ik sowieso: deze hadden we eerder moeten hebben.’

Wat was je grootste ondernemersfout?

‘Soms namen we op basis van een mooie opdracht klanten aan die achteraf toch niet bij onze ambities pasten. Dan leek het leuk, maar kregen we niet het gevoel dat er een klik voor een langetermijnsamenwerking was. Maar dan hadden we al wel mensen aangenomen voor die opdracht. Zoiets wordt een glijdende schaal, want je moet vervolgens die klant behouden om je mensen aan het werk te houden.’

‘We zeggen nu best vaak nee tegen nieuwe business. Voor een ja willen we in ieder geval twee van deze drie argumenten kunnen afvinken: we moeten het echt tof vinden, er moet genoeg budget zijn en we moeten we iets kunnen maken dat next level is.’

Lees ook: Arthur Valkieser (Hydraloop): ‘Problemen zie ik niet als obstakel, maar als gunst’

Iets anders, wat vind je belangrijk als het gaat om leiderschap?

‘Dat zijn drie dingen. Allereerst optimisme. Er komen honderden problemen op ons pad, maar ik heb een open mind en benader problemen positief. Een tweede eigenschap is authenticiteit. Dus echt en eerlijk zijn, niet faken.’

Hoe pas jij dat zelf toe?

‘Ik doe nooit alsof ik iets weet terwijl dat niet zo is. Begrijp ik iets niet? Leg het me dan vooral uit. Die houding creëert respect en vertrouwen, heb ik gemerkt.’

En die derde eigenschap?

‘Nieuwsgierigheid. Dat zit echt in mij. Met nieuwsgierigheid beginnen alle nieuwe ideeën en innovatie. Ik geloof er heilig in dat je van iedereen in de wereld iets kan leren.’

liam tjoa tim van der wiel gospooky
Liam Tjoa en Tim van der Wiel. Foto: Gospooky

Hoe ben jij als leider gegroeid?

‘Zeker in het begin was ik erg introvert. Ik vond het makkelijker om voor duizend mensen te spreken dan om met drie mensen in gesprek te gaan. Tijdens meetings was ik rechttoe rechtaan. Mijn focus lag op het werk en het resultaat. Ook bij meetings met klanten kwam er geen enkele smalltalk aan te pas.’

‘Ik heb echt moeten leren dat je op persoonlijk niveau een band met mensen moet creëren. Dat je ze moet leren kennen en erachter moet komen waar ze op ‘aan’ gaan. Heel belangrijk als je samen iets wil bereiken.’

Wat wil je nog meer leren?

‘Nou, ik ben op veel vlakken nog lang niet uitgeleerd. Over de inhoud lees ik bijvoorbeeld veel. Maar ook op het gebied van leiderschap zoek ik kennis. We hebben nu een bedrijf met honderd mensen, maar wat vraagt het van me als we doorgroeien? Op persoonlijk vlak wil ik ook blijven leren.’

Wat zou je willen veranderen aan jezelf?

‘Eh, misschien wat geduldiger zijn?’ Lacht. ‘Ik ben goed in dingen starten, maar maak het niet altijd af omdat ik dan meestal alweer met m’n neus in het volgende zit. Ik blijf nou eenmaal graag uitgedaagd. Liam is meer het type van: laten we de tijd voor iets nemen, terwijl ik all over the place ben. Hoewel ik niet weet of dat echt negatief is.’

Je bent krap 25 en wordt overal genoemd en geroemd. Zo stond je in de ’30 Under 30′ van Forbes. Hoe blijf jij met beide benen op de grond?

‘Ik haal mijn geluk niet uit lijstjes. In 2022 werden we uitgeroepen tot bureau van het jaar, maar dat is niet alleen aan mij toe te schrijven. Daar hebben veel mensen hard aan gewerkt en ik had het ook niet zonder co-founder kunnen doen. Wat niet wegneemt dat ik mezelf elke dag even in m’n arm knijp.’

Lees ook: Marnix Broer (StuDocu): ‘Ik sta niet graag op de voorgrond’

Wie is jouw gedroomde klant?

‘Die vraag krijg ik heel vaak, maar ik heb niet echt een droomklant. Het gaat mij meer om iets bouwen dat nog niet gebouwd is en impact heeft. Of we dat nou voor Nike doen of voor Zeeman maakt me niet zoveel uit.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Sinatra zong over New York: If you can make it there, you can make it anywhere. So… what’s next?

‘Als ik dat zou weten, was ik er al mee begonnen. Maar ik ben wel enorm gepassioneerd over de volgende fase van het internet. Niet het internet zoals we het nu op een 6-inch schermpje beleven, maar echt om ons heen. In die technologie geloof ik, het kan een verbetering betekenen voor het dagelijks leven van mensen. Ik hoop dat we daarin een leidende rol kunnen spelen.’

Wil jij de wereld verbeteren?

‘Ja, zeker. Ik wil iets bouwen dat ook nog impact heeft als ik er zelf niet meer ben. Dat is wat mij drijft.’

Lees meer interviews uit de serie The Founder: