Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

RUNNR.ai wil de gastervaring in hotels verbeteren met AI via WhatsApp

'Mag ik een extra handdoek morgen?' Als het aan RUNNR.ai ligt, stel je dat soort vragen in de hospitalitymarkt via WhatsApp. De vraag wordt, via artificial intelligence, direct verwerkt in het systeem van de accommodatie. Dat moet leiden tot minder werkdruk voor personeel en tevredener gasten.

runnr.ai tim otterspoor

Wat is RUNNR.ai?

Het Utrechtse RUNNR.ai bouwde een ‘virtuele frontoffice-medewerker’ voor de hospitalitybranche. Daarmee kunnen accommodaties routinematige taken automatiseren. Denk aan het beantwoorden van veelgestelde vragen (mag ik een extra handdoek), het promoten van upsells (kan ik een ontbijt bijboeken) en het verwerken van verzoeken (kun je een restaurant voor me reserveren).

Dit geeft het personeel volgens ceo Tim Otterspoor meer vrijheid om zich te concentreren op de ervaring van de gast. ‘Zij krijgen minder telefoontjes en e-mails en kunnen sneller op vragen van gasten reageren. Dat leidt tot een lagere werkdruk voor het personeel en voor meer tevredenheid bij gasten.’ Daarnaast maakt RUNNR.ai het mogelijk om gastfeedback te verzamelen, zowel tijdens als na het verblijf.

tim otterspoor runnr.ai
Coo Tim Otterspoor van Runnr.ai

Niets nieuws? Klopt, de tool bestaat al, maar de combinatie van kunstmatige intelligentie en WhatsApp nog niet, zegt Otterspoor. ‘Voor dit soort oplossingen moet de gast vaak een app installeren of een account aanmaken. Bij ons hoeft dat niet. Wij maken het makkelijk én persoonlijk.’

Aan de voorkant maakt RUNNR.ai gebruik van WhatsApp, aan de achterkant pluggen ze in op de systemen die hotels al gebruiken. Artificial intelligence herkent de vraag en formuleert automatisch het antwoord. Otterspoor geeft een voorbeeld: een gast wil een ontbijt bijboeken. AI herkent die vaak gestelde vraag en zet hem automatisch door naar het systeem dat het hotel gebruikt om die boeking te maken. ‘Daar hoeft geen medewerker meer aan te pas te komen.’

Wie zitten erachter?

Het idee komt uit de koker van een aantal oud-medewerkers van Booking.com, Catawiki en EY: coo Tim Otterspoor (ex-EY) en ceo Michiel de Vor, cpo Maarten Fugers, cto Steven Oliemans en Jasper Cramwinckel (allen ex-Booking.com).

Als het even kan, willen wij bootstrappen, dus groeien zonder extra financiering

Fugers, De Vor en Otterspoor leerden kennen bij Briq Bookings, een softwarebedrijf uit Utrecht dat leisure-ondernemingen ondersteunt met het online verkopen van unieke arrangementen met meerdere activiteiten. ‘We zagen dat er behoorlijk wat te verbeteren viel in de hospitalitybranche, met name op het gebied van gastervaring. Dus besloten wij daar verandering in te brengen. Afgelopen zomer hakten we knoop door en startten we RUNNR.ai.’

Wie zitten op RUNNR.ai te wachten?

In de beginfase richt RUNNR.ai zich puur op hotels, maar daar komt in de toekomst wellicht verandering in. ‘Het type vragen van hotelgasten is redelijk overzichtelijk, dus die kunnen we makkelijk integreren. Dat biedt ons een mooie pilot.’

Uiteindelijk is het principe van RUNNR.ai volgens Otterspoor relevant voor alles wat te maken heeft met reserveringen. ‘Bij een volgende uitrol kun je bijvoorbeeld denken aan vakantieparken, shortstayappartementen of campings. Uiteindelijk hopen we van ons concept een connected trip te maken: je gaat op reis en gebruikt RUNNR.ai voor al je reisgerelateerde zaken.’

Startup van de Week
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup van de Week dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups van de Week terug »

Hoever is RUNNR.ai?

Eind november 2022 draaide RUNNR.ai een pilot met een drietal hotels in Amsterdam: Rooms25 en twee WestCord-hotels. Eind januari ging de startup officieel live. De eerste 14 klanten zijn inmiddels aangesloten, waaronder Hotel V en WestCord in Amsterdam en Design Hotel Glow in Eindhoven. De aankomende maanden wil de startup andere grote namen binnenhalen.

Wat is het verdienmodel?

RUNNR.ai vraagt drie euro per kamer per maand. Daarnaast worden de kosten voor de berichten via WhatsApp een-op-een doorberekend. Kortom: het verdienmodel zit hem in volume. Hoe meer kamers, hoe meer winst. Daarom richt de startup zich voornamelijk op grotere spelers in de hospitalitybranche.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nog geld nodig?

Op dit moment is RUNNR.ai self-funded (de hoogte van de inleg wil Otterspoor niet kwijt). Dat wil de startup ook het liefste zo houden. ‘Als het even kan, willen wij bootstrappen, dus groeien zonder extra financiering. Maar of dat ook mogelijk is, onderzoeken we nu.’

Otterspoor en co gebruiken de komende periode om het product nog aantrekkelijker te maken en de commerciële strategie verder uit te rollen. ‘We hebben veel ambitie en willen hard groeien. Als extra financiering ons kan helpen bij het sneller schalen, is dat natuurlijk ook een optie.’

Lees meer over startups en groeistrategie: