Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

6 groeilessen van fitnessbedrijf Rocycle: ‘Het gaat erom dat je mensen emotioneel raakt’

Na twee moeilijke coronajaren heeft Rocycle de boel weer aardig op de rit. Het fitnessbedrijf krijgt maandelijks 100.000 mensen over de vloer en breidt dit jaar flink uit. Van acht naar veertien locaties. Founder Rogier van Duyn deelt met MT/Sprout zijn belangrijkste groeilessen.

rocycle fiets rogier van duyn
Je leest nu: 6 groeilessen van fitnessbedrijf Rocycle: ‘Het gaat erom dat je mensen emotioneel raakt’

Rogier van Duyn (foto boven) bedacht met Rocycle een uniek work-outconcept op een fiets dat uitgroeide tot een categorie. Het is een combinatie van cardio en krachttraining, waarbij je al je spieren traint en werkt aan je uithoudingsvermogen. Klanten gaan inmiddels ‘rocyclen’ bij de concurrent en sportscholen door het land organiseren eigen Rocycle-lesjes.

Rocycle, opgericht in 2015, kent geen abonnementsvorm, de klant betaalt voor iedere les of koopt een rittenkaart. In 2019 haalde Van Duyn 4,5 miljoen euro aan funding op. In 2022 kwam daar nog eens 5 miljoen euro bij.

Wat zijn de belangrijkste groeilessen van Van Duyn? Hij noemt er zes.

1. Speel het spel met betrokken aandeelhouders

De pandemie pakte voor Rocycle ronduit beroerd uit. In tegenstelling tot de meeste sportscholen drijft het verdienmodel van het fitnessbedrijf niet op abonnees. ‘We verdienen alleen geld als de deuren open zijn’, aldus Van Duyn. Blij was hij met de coronasteunmaatregelen, toch waren die bij lange na niet genoeg om het gapende gat in de begroting te stutten.

‘Daar hadden meer snelgroeiende bedrijven last van. Je neemt mensen aan voor nieuwe locaties, die vervolgens maanden achter elkaar dicht gaan. Dit is een heel duur bonnetje geweest, dat de aandeelhouders deels hebben opgepakt. Zij trokken ons door een moeilijke periode heen en hielden steeds het vertrouwen in onze business.’

Technisch gezien kan iedereen een spinningles geven, maar het gaat erom dat je mensen emotioneel raakt

2. Focus op klanttevredenheid, dan komt de groei vanzelf

Een feestje op de fiets. Of wat te denken van deze: een full body & mind experience. Het zijn termen waarmee Rocycle zich graag profileert. Spinnen doen gasten in een met kaarsen verlichte studio, waar steeds voldoende handdoeken zijn en shampoo en flesjes water voor het grijpen liggen. Het geluid doet niet veel onder voor dat in een club.

‘Ervaring is de motor van onze groei’, zegt Van Duyn. ‘Ik las ooit een interview waarin Pieter Zwart van Coolblue zei: focus op je NPS-score, dan komt het met de omzet vanzelf wel goed. Wij bungelen ergens rond de 60, vergelijkbaar met de score van Netflix en Apple.’

In Nederland vinden we zo’n high-end ervaring al snel te duur. Hoe zit dat eigenlijk met Rocycle? ‘Onze laatste investeerder zei het vorig jaar wel treffend. Jullie zijn een typische Hollandse formule: kwaliteit voor een goeie prijs. Een beetje vergelijkbaar met Rituals en Basic-Fit.’ Voor de duidelijkheid, drie kwartier spinnen kost bij Rocycle gemiddeld 10 euro.

3. Weet wat je aan anderen moet overlaten

Zoals dat voor meer ondernemers geldt, deed Van Duyn in de beginjaren nog veel zelf. Zo stond hij als instructeur meer dan 700 keer voor een groep. ‘Ik vond dat ik daar eigenlijk best goed in was’, vertelt hij nu.

Van Duyn bedacht vervolgens het idee om instructeurs te raten. ‘Joey, onze toenmalige talentmanager, verzorgde dat traject en kwam bij mij op kantoor om zijn conclusies te delen. Met een 8,8 kwam het gemiddelde heel behoorlijk uit. Er was echter één iemand die daar ver van verwijderd bleef. Je voelt ‘m al aankomen toch? Vanaf die dag heb ik nooit meer les gegeven.’

rocycle fiets spinning
Rogier van Duyn wil nieuwe vestigingen openen in Duitsland en de Benelux. Foto: Rocycle

4. Een cliché, maar… neem de beste mensen aan

Het is een evangelie dat vaker wordt verkondigd: neem mensen aan die beter zijn dan jijzelf. En ga vervolgens niet op hun stoel zitten. ‘Ondernemers zijn een eigenwijs soort mensen en veel van hen hebben de neiging om de boel dan toch weer op microniveau te gaan managen. Ik heb geleerd om heel duidelijk te zijn in wat ik voor ogen heb, maar er niet steeds met mijn neus tussen te zitten. Betrokken op afstand, heet dat.’

Zijn instructeurs hebben overigens opvallend veel verschillende achtergronden. Zo zijn er medewerkers uit de musicalwereld. Die voelen zich immers thuis op het podium en kunnen, zoals Van Duyn dat noemt, ‘iets aan een groep overbrengen’.

‘Technisch gezien kan iedereen een spinningles geven. Maar het gaat erom dat je mensen emotioneel raakt. Ze motiveert, ervoor zorgt dat ze op de fiets het beste uit zichzelf halen en na de les met een positieve vibe naar huis gaan. Dit klinkt misschien wat zweverig, maar zo werkt het wel.’

Vrouwen vormen het merendeel van onze klantenbase, dat maakt een stad als Delft minder interessant

5. Software maakt Rocycle schaalbaar

Rocycle is niet als een platform, dat eindeloos kan schalen zonder nieuwe mensen te hoeven aannemen. Bij elke uitbreiding heeft het businessmodel instructeurs nodig. Wel stelt software het bedrijf in staat om dit deel van de operatie niet elke keer opnieuw te hoeven uitvinden.

‘We hebben inmiddels 400 mensen op payroll. Dat zijn vaste medewerkers, mensen met nulurencontracten en freelancers. Er komen mensen bij en soms neem je afscheid van elkaar. Als je die processen niet zoveel mogelijk automatiseert, dan vreet dat enorm veel tijd’, aldus Van Duyn.

Steek bij de start van je bedrijf veel tijd in het vinden van de juiste software, is zijn advies. Dat maakt je bedrijf meteen schaalbaar.

6. Kies altijd voor dichtbevolkte locaties

Voor Rocycle zijn locaties een belangrijke pijler van de formule. Goedkope vierkante meters op een industrieterrein laat Van Duyn bewust links liggen. En dat heeft niet enkel te maken met de uitstraling. ‘Om dit model rond te krijgen, heb je een minimaal aantal klanten per dag nodig. Dat krijgen we alleen in dichtbevolkte gebieden.’

Daarmee noemt hij ook meteen één van zijn grootste groeidrempels. Er azen meer partijen op die vierkante meters in de binnenstad, waaronder supermarktformules me diepe zakken. Voor Rocycle zijn vooral steden met relatief veel vrouwen interessant.

‘Die vormen het merendeel van onze klantenbase’, zegt Van Duyn. ‘Dat maakt een stad als Delft, waar de universiteit vooral mannen aantrekt, iets minder interessant. Groningen, Eindhoven en wellicht ook Nijmegen zijn dat daarentegen weer wel.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?

Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Maar de uitbreiding richt zich ook op plekken buiten de landsgrenzen. Bij onze oosterburen heeft het bedrijf al vestigingen in Berlijn en Hamburg. Nog dit jaar opent Rocycle de deuren van nieuwe locaties in Berlijn, Keulen, Brussel, Antwerpen en Gent. ‘Onze ambitie is om de komende vier jaar nog eens 30 locaties te openen in de Benelux en Duitsland.’

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 31 januari 2023.

Lees meer over startups en groeistrategie: