Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

No Waste Army strijdt ‘op een leuke en positieve manier’ tegen voedselverspilling

Al na anderhalf jaar heeft de startup No Waste Army indrukwekkende stappen gezet tegen de voedselverspilling in Nederland. Met boodschappenboxen, sociale media-acties, crowdfunding en donaties. 'We schrikken er zelf ook wel eens van. Maar het is wel heel vet.'

no-waste-army
De oprichters van links naar rechts: Frank, Jacco, Stijn en Thibaud Foto: No Waste Army

Wat is No Waste Army?

No Waste Army bindt de strijd aan tegen voedselverspilling. Alleen al in Nederland gaat dat over 2 miljard kilo per jaar. Dat begint dus al bij de boeren die hun groenten en fruit niet verkocht krijgen aan supermarkten en grote inkopers. ‘Vaak om een cosmetische reden’, vertelt Thibaud van der Steen, medeoprichter van No Waste Army, aan MT/Sprout.

Appels met hagelschade bijvoorbeeld. Een paar bruine plekjes en geen inkoper wil ze meer hebben. Komkommers, wortels, pastinaken en courgettes die te krom zijn, zijn evenmin welkom. Paprika’s met een foute kleur, te kleine bloemkolen… Meestal worden ze dan weggesmeten. Eeuwig zonde, want met de smaak is niets mis.

Van der Steen wil een beweging creëren, het verhaal van die boeren en telers en hun producten vertellen. ‘Die afgekeurde groenten en fruit kopen we voor een eerlijke prijs. We verwerken ze tot houdbare producten, zoals soepen, sappen, sauzen en pasta’s. Eén keer per kwartaal worden die in een boodschappenbox tegen verspilling bij de mensen aan huis bezorgd.’

Met No Waste Army wil hij op ‘een leuke positieve manier’ bewustwording creëren over die voedselverspilling en ‘hopelijk een verandering van de voedselketen’ teweegbrengen. De box is maar één middel in de strijd, geeft hij aan.

Ook het redden van partijen groenten en fruit via crowdfunding, doneren aan de voedselbanken en het zoeken van andere afnemers behoren tot de missie. De laatste twaalf maanden is al zo’n 400.000 kilo groenten en fruit aan de Voedselbank gedoneerd.

Wie zitten erachter?

‘We zijn met vier grapjassen toevallig aan een goed idee begonnen’, vat Van der Steen het antwoord op de vraag samen. Frank Haagen, een ervaren rot in evenementen, is zo’n grapjas en co-founder. Met hem – en met Carlijn Kloet – heeft hij in 2020 al Breda Maakt Mij Blij opgezet.

Dat initiatief begon met een kraampje met onverkochte bloemen, maar is inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf dat oplossingen zoekt voor productoverschotten tot ondernemers die in de problemen zitten.

Stijn Markusse is de derde medeoprichter. Hij timmert al twaalf jaar aan de weg met de coöperatie in gezonde maaltijdboxen Boerschappen. De vierde loot aan de stam is Jacco Grinwis, die met XxL-events zijn strepen heeft verdiend in het organiseren van grote evenementen.

De vier begonnen in de zomer van 2023 met No Waste Army. ‘We zijn nog een jong bedrijf, maar samen bundelen we zo’n zestig jaar aan ondernemerschap.’

Wie zitten op No Waste Army te wachten?

Iedereen die in Nederland boodschappen doet, is een potentiële klant. Mensen zijn wel degelijk bezig met voedselverspilling en duurzaamheid, weet Van der Steen. En met No Waste Army kunnen ze ‘hun eigen macht inzetten om te veranderen’.

Bovendien willen de mensen gemak en daar wordt ook voor gezorgd. ‘Je kan op een relatief makkelijke manier bijdragen aan onze missie. Met een goed gevoel kopen, goed doen en daarvan genieten met de producten die je thuisbezorgd krijgt.’

Ook bedrijven kloppen al aan. Ze willen bijvoorbeeld met kerst een box met producten geven aan hun medewerkers. ‘Ze helpen zo niet alleen onze missie, ze kopen ook een cadeau met betekenis.’

De boeren en tuinders mogen evenmin vergeten worden. No Waste Army vertelt hun verhaal, onder meer via sociale media, en dat vinden zij ook belangrijk. Het gaat bovendien over meer dan het redden van (onnodig) afgekeurde partijen groenten en fruit. ‘Via onze verhalen komen ze ook met potentiële nieuwe afnemers in contact.’

Wat is het verdienmodel?

No Waste Army heeft in anderhalf jaar tijd 19.500 actieve abonnees weten te scoren. ‘We hebben inmiddels 86.000 boodschappenboxen bij de Nederlanders thuisgekregen. Dat is echt enorm, daar schrikken we zelf ook wel eens van. Maar het is ook wel heel vet.’

Het verdienmodel is heel transparant. De box voor particulieren kost 38,95 euro zonder bezorgkosten. ‘Omdat we precies weten wat er binnenkomt, weten we ook precies hoeveel we uit kunnen geven aan onze kant.’

‘Daarom waren we in ons eerste jaar al een beetje winstgevend. Dit jaar wordt het nog beter. Door die winstgevendheid kunnen we voortbestaan en gaat onze missie niet als een nachtkaars uit.’

Hoe ver is No Waste Army?

Aan de ene kant staat het bedrijf nog in de kinderschoenen, geeft Van der Steen aan, maar tegelijkertijd is het al enorm ver. Met 75.000 volgers op sociale media en heel veel aandacht in de klassieke media lukt het om bewustwording te creëren. Het winnen van diverse prijzen en awards helpt daarbij ook. Van der Steen is onlangs nog uitgeroepen tot Food Hero van 2024.

De eerste stapjes in de verandering van de voedselketen zijn gezet. No Waste Army staat inmiddels op de radar van de grote spelers in Nederland. En dat is ook nodig. ‘Ik geloof er heilig in dat we samen die verspilling moeten oplossen. Om de verspilling bij onze boeren en telers echt aan te pakken, moeten we 450 miljoen boxen per jaar verkopen. Dat geeft wel aan hoe groot het probleem is.’

‘We hebben 19.500 mensen achter ons staan en nog eens 50.000 mensen die we kunnen mailen om in actie komen. We zijn nog een jonge club, maar we zitten na anderhalf jaar op een plek waar we pas na drie of vier jaar dachten te zijn.’

Nog geld nodig?

De start van No Waste Army is gefinancierd met eigen middelen en een subsidie van 75.000 euro van de gemeente Breda en de regio West-Brabant. ‘Daardoor hebben we meteen een heel goed platform kunnen neerzetten, dat veel onlineverkeer aankan. We hebben ook kunnen investeren in professionele foto’s en video’s. Vanaf dag één stond er een merk.’

Daarna is er geen externe funding meer opgehaald. Niet nodig en eigenlijk ook niet echt gewenst. ‘We hebben een missie en die willen we over vijf of tien jaar ook nog voorop kunnen zetten. Om impact te maken, moeten we zorgen dat we elk jaar groene cijfers draaien.’

‘We zijn dus vanaf het begin bezig geweest om een gezond bedrijf te bouwen en een stukje rendement te draaien. We zijn door onze explosieve groei nu heel erg veel aan het investeren, maar het gaat goed.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Als er ooit een keer extra groeigeld nodig is, dan denkt Van der Steen ook niet meteen aan grote investeerders. Eerder aan het ombouwen van de tent naar een coöperatie, zodat alle abonnees kunnen deelnemen.

Meer startups to watch: