Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

1-2-Taste zet de voedingsindustrie op z’n kop met Amazon-achtige oplossing

De ondoorzichtige, inefficiënte markt van voedingsingrediënten verplaatsen naar online was nog niemand gelukt. Tot nu. Jasper Schouten ontwikkelde met twee compagnons 1-2-Taste: 'We zijn uniek omdat we digitaliseren, zonder voorbij te gaan aan de traditionele manier waarop voedingsmiddelen worden ontwikkeld.'

1-2-taste jasper schouten
De oprichters van 1-2-Taste: Jan Klawer (cmo), Jasper Schouten (ceo) en Arjan Koudijs (coo).

Wat is 1-2-Taste?

Een platform dat voedings- en drankenbedrijven gemakkelijk toegang geeft tot ingrediënten.

‘Heb je het over foodscience, dan speelt Nederland een toonaangevende rol. Daar ligt ook mijn achtergrond. Ik heb Levensmiddelentechnologie gestudeerd’, vertelt ceo Jasper Schouten. ‘Toen ik werkte voor de grootste producenten van geur- en smaakstoffen ter wereld, zoals IFF, kreeg ik een beter beeld van hoe de ingrediëntenindustrie in elkaar zit: inefficiënt. Met veel schakels tussen leveranciers en klanten.’

‘Mijn compagnons en ik dachten: er is maar één schaalbare oplossing en dat is zorgen dat voedingsingrediënten online vindbaar en bestelbaar zijn voor fabrikanten van voedingsmiddelen. Onze missie is om de inkoop van ingrediënten zo moeiteloos mogelijk te maken voor alle voedings- en drankbedrijven, om innovatie en efficiëntie in productontwikkeling te bevorderen.’

En dus bouwden Schouten en zijn team een online platform dat het inkoopproces van voedingsbedrijven vereenvoudigt: een plek waar vraag en aanbod van leverancier en fabrikant samenkomen. Op dit moment staan er 3.000 ingrediënten online van meer dan 100 leveranciers. Variërend van aroma’s tot suiker- en zoutvervangers, vezels, nutraceuticals, plantaardige eiwitten, emulgatoren en nog veel meer.

Schouten: ‘De traditionele route naar markten is dat het ofwel direct gaat – vooral grote klanten – of via distributeurs en agenten. Dat is een vrij ontransparante weg.’ Aan de andere kant staan mkb’ers die het moeilijk vinden om in het woud van tussenpersonen ingrediënten te vinden. Dat staat innovatie in voedingsproducten nu vaak in de weg.

Het platform doet in de verte denken aan Amazon. ‘Dat klopt’, vertelt Schouten, ‘alleen bieden wij iets meer toegevoegde waarde aan onze klanten. De verkoop van een ingrediënt gaat van oudsher eerst met een sample. Vervolgens ga je van sample naar een proefproductie in de fabriek en daarna worden consumententesten gedaan. Het duurt even voordat het product in de schappen ligt, wij begeleiden dat hele proces. Dat is toch nét even anders dan dat je bij Amazon een paar schoenen koopt.’

Daarnaast helpt 1-2-Taste ook bedrijven bij het vinden van partners die recepturen kunnen ontwikkelen. ‘Voor een nieuw drankje, koekje of vlees-alternatief bijvoorbeeld. Al die kennis zijn we nu aan het bundelen in een AI-tool: een online expert die bedrijven kan assisteren om de juiste ingrediënten te vinden voor hun toepassing en om technische vragen te beantwoorden.’

 Volg MT/Sprout nu ook op WhatsApp

Wie zitten erachter?

Naast Schouten zijn ook Arjan Koudijs en Jan Klawer medeoprichter. ‘Koudijs is coo en is een tijdje mijn leidinggevende geweest bij IFF. Hij was regio-directeur operations Azië toen ik in China zat voor het bedrijf. Hij verzorgt nu onze tech. Klawer (cmo) gaf een tijdje leiding aan een digital marketing agency in het Midden-Oosten, dat is ook waar ik hem heb leren kennen.’

‘Toen ik hem vertelde over het idee van Arjan en mij, kon hij niet geloven dat een dergelijke marktplaats nog niet bestond. Hij is onderzoek gaan doen en kwam een tijdje later terug met de wetenschap dat we gelijk hadden. En de vraag of hij niet kon aansluiten bij het bedrijf. Inmiddels bestaat het team uit 26 werknemers in Europa en India.’

1-2-taste
De oprichters van 1-2-Taste: Jan Klawer (cmo), Jasper Schouten (ceo) en Arjan Koudijs (coo).

Wie zitten er op 1-2-Taste te wachten?

Dat de ondernemers voor deze twee markten kozen, heeft te maken met dat Koudijs in India heeft gewerkt. Schouten: ‘Het is natuurlijk een extreem grote markt met veel distributiepartijen. We hebben er een test gedraaid: hoe reageert de markt als kleine groothandelaren hun ingrediënten rechtstreeks bij leveranciers kunnen kopen via het 1-2-Taste-platform? Na positieve signalen wilden we – Nederlanders, dat we zijn – ook in Europa aan de slag.’

1-2-Taste is naar eigen zeggen de enige die deze oplossing aanbiedt. ‘Er zijn wel leadgen-achtige platformen, maar die lossen het probleem van de leverancier niet op. Wij ontzorgen de supply chain doordat je meteen kunt bestellen. Grote en kleine hoeveelheden. We dropshippen: we halen de ingrediënten op en leveren ze af. Of we halen de ingrediënten uit ons eigen warehouse als onze partner daar voorraad heeft liggen.’

Leveranciers boren met een samenwerking met 1-2-Taste vaak een nieuwe markt van mkb-bedrijven aan. Schouten: ‘Vaak hebben ze ook al wat kleine klanten in hun portfolio waarvan ze denken: moeten we die nog bedienen? Dat soort klanten wordt steeds minder rendabel. Zij worden steeds vaker naar ons platform verwezen om ingrediënten te kopen.’

Een voorbeeld is een fabrikant van kokosbrood, dat in iedere supermarkt te vinden is. Of denk aan een kleine brouwerij. Voor hen is het interessant dat ze flexibele volumes kunnen inkopen.

Wat is het verdienmodel?

Je hebt twee kanten van het platform: aan de ene kant de leverancier en aan de andere kant de voedingsmiddelenproducent. Aan leveranciers vraagt 1-2-Taste onboardingkosten en daarna kunnen ze via betaalde marketingmodules hun producten onder de aandacht brengen van klanten. Daarnaast vangt het platform ook een marge over verkochte producten. Schouten: ‘Die marge, dat gaat in samenspraak om het product competitief in de markt te kunnen zetten.’

Hoever is 1-2-Taste?

‘De afgelopen jaren zijn we flink bezig geweest met de waardepropositie. We moesten best wat balletjes opgooien om te zien: wat is de beste manier om dit proces transparanter en schaalbaarder te maken?’, blikt de ondernemer terug. De komende twee jaar richt het bedrijf zich op een consistente groei in Europa en India.

‘We hebben nu duidelijk in het vizier waar het geld vandaan moet komen en waar we groot mee willen worden. Het gaat nu dus om procesoptimalisatie. Je kunt je voorstellen dat we AI voor diverse zaken willen inzetten. Dat inside sales niet meer alle specifieke informatie hoeft te weten van de 3.000 ingrediënten die we online hebben staan bijvoorbeeld.’

Nog geld nodig?

In maart sloot 1-2-Taste een seedronde af met Icos Capital en Navus Ventures. Laatstgenoemde is een venture capital-fonds, onderdeel van een family office verbonden aan robotfabrikant Lely. ‘Zij zagen het concept en herkenden het probleem, dus zij zijn voor de tweede keer ingestapt.’

Hoe groot de investering is, daar kan Schouten niets over zeggen. ‘We hebben het eerste deel afgerond, maar als het goed is komt er nog een tweede deel bij. Hopelijk is het over een maand beklonken.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Met de investering wil het bedrijf zijn operaties verder opschalen, de technische infrastructuur verbeteren en het aanbod van ingrediënten uitbreiden. Schouten: ‘Als startup begin je ieder jaar weer opnieuw aan een nieuwe uitdaging. We zijn ambitieus en willen de komende jaren twee keer verdubbelen in omzet. We zien dat dat mogelijk is.’

‘Over twee jaar is het tijd om onze vleugels uit te slaan naar nieuwe markten. We denken aan Noord-Amerika. Als we dat willen doen, is het tijd voor een nieuwe investeringsronde.’

Lees ook deze artikelen over startups en financiering: