Wat is Carf.io?
Carf.io is een platform dat bedrijven koppelt aan ervaren marketingexperts die op ‘fractionele’ basis aan de slag gaan. Dat betekent dat deze professionals niet fulltime bij een bedrijf komen werken, maar bijvoorbeeld twee of drie dagen per week. Het zijn geen gewone freelancers, maar seniors met minimaal vijftien jaar ervaring die strategische groeistappen kunnen zetten.
‘Freelance klinkt altijd zo operationeel, en interim is vaak gewoon een stoeltje warmhouden omdat iemand uitgevallen is’, legt medeoprichter Jarno Stolk uit. Het verschil met fractioneel werken zit volgens hem in de mentaliteit. ‘Je komt om resultaat te boeken, niet om bij alle vergaderingen aan te schuiven.’
Carf.io richt zich op marketing-, communicatie- en mediafuncties op directie- en managementniveau. Denk aan een fractional cmo die een contentstrategie ontwikkelt of het betreden van een nieuwe markt begeleidt.
Fractioneel werken is overgewaaid uit Silicon Valley en wint wereldwijd terrein. Waren er in 2022 nog 2.000 mensen die zich op LinkedIn ‘fractional leader’ noemden, begin 2024 was dat gestegen naar 110.000.
In Nederland biedt dit concept volgens Stolk een oplossing voor scaleups en middelgrote bedrijven die strategische marketingondersteuning nodig hebben, maar niet de middelen of behoefte hebben voor een fulltime directeur.
‘Je moet het concept wel even uitleggen’, zegt Stolk. ‘Wat is fractioneel werken? Maar als mensen het snappen, zie je altijd dat moment van herkenning. Dan denken ze: dat is eigenlijk heel slim.’
Overigens is Carf.io niet de enige speler op de Nederlandse markt voor fractioneel talent. 10x Team, opgericht door Angelique Schouten en Anton Zhelyazkov, richt zich op fractional hiring van C-level bestuurders en professionals in alle disciplines.
Wie zitten erachter?
Achter Carf.io staan Jarno Stolk (50) en Niels Rijerse (48), beiden ervaren professionals met ruim 25 jaar ervaring in marketing en media.
Stolk werkte in leidinggevende functies bij grote namen zoals Carat, KPN, de Volksbank, Microsoft en Media.Monks, vaak als ad interim. In 2015 startte hij zijn eigen adviesbureau Merkruimte, later waagde hij zich aan het ondernemerschap met blockchain-startup Bchain Media, dat in 2021 ophield te bestaan.
Startups to Watch
De reeks is mede mogelijk gemaakt door TMF Group, internationaal dienstverlener van bedrijfsadministratie. TMF Group helpt scaleups met HR & Payroll, Entity management en Accounting & Tax administratie.
Rijerse begon bij kleine bureaus zoals Relation Marketing, klom op naar directieposities en werd later seriële ondernemer. Hij was partner bij Digital Agency Group en chief commercial officer bij Candid Media. Daarnaast investeert hij in e-commercebedrijven zoals Peperclub Holding en Brush.
Beide mannen werkten al langer op fractionele basis voordat ze Carf.io oprichtten. Het idee ontstond toen Stolk iemand ontmoette die zichzelf ‘fractional cmo’ noemde. ‘Toen viel het kwartje’, zegt Stolk. ‘Dit is het: senior rollen bij bedrijven die wel senior expertise nodig hebben, maar door fase of omvang niet fulltime.’
Wie zitten er op Carf.io te wachten?
De doelgroep bestaat uit middelgrote groeibedrijven en scaleups die willen uitbreiden, maar nog geen behoefte hebben aan een fulltime marketingdirecteur. ‘Ze willen groeien, van A naar B gaan’, verduidelijkt Stolk. ‘Dan moet iemand een plan maken en het uitvoeren.’
Het probleem is dat traditionele werving vaak lang duurt en duur is. Zo vertelde een ondernemer onlangs trots aan Stolk dat hij eindelijk een marketingdirecteur had gevonden – na anderhalf jaar zoeken. Het bleek dat het bedrijf uiteindelijk een bekende van de directeur had aangenomen, die nog eens anderhalve maand nodig had om te kunnen beginnen.
‘Ik had je in het fractionele model meteen kunnen helpen’, antwoordde Stolk aan de ondernemer. ‘Die persoon had op dag twee al aan de slag kunnen gaan.’
Fractional cmo’s pakken strategische vraagstukken op waar bedrijven vaak tegenaan lopen tijdens groei. Denk aan het ontwikkelen van een go-to-market-strategie, het professionaliseren van bestaande marketingteams, het opzetten van e-commercekanalen of het betreden van nieuwe markten.
‘Als je dat aan een reclamebureau vraagt, komt er een uitgebreide presentatie van tachtig slides’, zegt Stolk. Een fractional cmo spreekt de taal van de directie en kan complexe zaken simpel maken, gericht op de businesscase: hoeveel gaat het kosten, wat levert het op en hoe gaan we het doen?
Lees ook: 10 tips voor werving en selectie om de perfecte medewerker te vinden
Wat is het verdienmodel?
Carf.io verdient geld als bemiddelaar tussen bedrijven en marketingexperts. Het platform houdt 15 tot 20 procent van de fee die klanten betalen, afhankelijk van de duur en omvang van de opdracht. Klanten kunnen kiezen tussen dagvergoedingen of een maandelijks voorschot (retainer fee).
Een typische opdracht duurt drie tot negen maanden, omdat strategische groeistappen tijd nodig hebben. ‘Dat doe je niet in een week’, legt Stolk uit. ‘Maar onze mensen komen om te gaan. Efficiënt met de tijd omgaan staat voorop. Zodra de klus is geklaard, vertrekken we weer.’

Het platform doet zelf de matchmaking en presenteert meestal twee à drie kandidaten per opdracht. ‘Op papier kan iedereen alles’, zegt Stolk. ‘Elk cv ziet er fantastisch uit. Maar je moet ook kijken naar persoonlijkheid en cultuurfit.’
Carf.io beweert dat hun model 60 tot 70 procent goedkoper is dan een fulltime aanstelling. Dat komt doordat bedrijven alleen betalen voor de daadwerkelijke expertise, zonder secundaire arbeidsvoorwaarden, inwerktijd of het risico van een verkeerde match.
Hoever is Carf.io?
Het platform is in april officieel gelanceerd, maar Stolk en Rijerse zijn al sinds het laatste kwartaal van vorig jaar bezig met het plaatsen van mensen. ‘We wilden eerst bewijzen dat het model werkt voordat we naar buiten traden’, zegt Stolk. ‘Nu kunnen we met zekerheid zeggen: er is vraag naar.’
In het bestand zitten op dit moment 30 tot 35 senior marketeers, van marketingmanagers tot specialisten in social media en e-commerce. Stolk is blij met de kwaliteit van professionals die zich aanmelden. ‘Ex-Unilever, ex-Heineken, ex-Google. Mensen die bij de grotere merken hebben gewerkt en die wat willen doen met die ervaring en expertise.’
Onder de eerste klanten zitten gevarieerde bedrijven: een fabrikant van elektrische auto’s, een grote internationale retailer en een snelgroeiend online beleggingsplatform. ‘Dat laat zien dat de behoefte breed is’, legt Stolk uit. ‘Het gaat niet om één specifiek type bedrijf, maar om een fase waarin bedrijven zich bevinden.’
Lees ook: Zo blijf je als ondernemer iedere groeifase de baas
Carf.io is technisch nog geen ingewikkeld platform. Het hart van de business is menselijke matchmaking tussen opdrachtgevers en experts. ‘We automatiseren de administratieve kant – intake van klanten, de verwerking van data in alle systemen’, legt Stolk uit. ‘Zodat Niels en ik tijd hebben voor wat echt belangrijk is: de juiste mensen bij elkaar brengen.’
Die focus op persoonlijke matching brengt wel een groeidilemma met zich mee. Hoe schaal je een bedrijf dat draait om kwaliteit van contacten en persoonlijke match?
De oprichters denken aan technologische hulpmiddelen voor de toekomst. ‘We kijken naar persoonlijkheidstests en andere tools die ons kunnen helpen bij het matchen’, zegt Stolk. ‘Maar op dit moment blijft het mensenwerk.’
Voorlopig groeit Carf.io organisch. De focus ligt daarbij op marketing- en mediafuncties, al willen Stolk en Rijerse op termijn ook uitbreiden naar andere vakgebieden zoals legal, HR of IT. ‘Ik denk dat je makkelijk naar 100, 150 kan’, zegt Stolk over het aantal experts in hun netwerk. ‘En anders zetten we natuurlijk zelf fractioneel mensen in die ons daarbij gaan helpen.’
Nog geld nodig?
Carf.io is tot nu toe gefinancierd met eigen middelen. ‘We hebben bewust geen investeerders aangetrokken’, zegt Stolk. ‘Op termijn is dat zeker een optie, maar ook strategische partnerships.’ Het bedrijf werkt al samen met recruiters en headhunters die elkaar kunnen helpen.
Ook internationale groei staat op de agenda, zij het met potlood. Er zijn plannen om misschien de Duitse markt te verkennen. Stolk: ‘Maar voorlopig hebben we het druk genoeg met Nederland.’
Het lastigste onderdeel van hun business blijkt niet het concept uitleggen, maar oude gewoontes doorbreken. ‘Het moeilijkste is om bedrijven uit hun vaste patronen te krijgen’, zegt Stolk. Veel ondernemers denken nog in termen van fulltime of niks. ‘Mensen moeten fractional zien als een nieuwe optie erbij.’
Houd ook deze Startups to Watch in de gaten:
- Vergeet SEO, deze Nederlandse startup helpt bedrijven zichtbaar worden in ChatGPT
- Amsterdamse startup van Uber-veteraan belooft boekencontrole met één klik
- De virtuele herder: Collie’s slimme halsband laat koeien grazen zonder afrastering