Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Vergeet SEO, deze Nederlandse startup helpt bedrijven zichtbaar worden in ChatGPT

Bedrijven krijgen al bezoek via ChatGPT, maar weten niet hoe ze daar beter zichtbaar worden. Promptwatch van Klaas Foppen en Gijs de Groot biedt de oplossing. Hun platform helpt bedrijven hun content te optimaliseren voor AI-zoekmachines.

promptwatch gijs de groot klaas foppen
Gijs de Groot (L) en Klaas Foppen, de oprichters van Promptwatch.

Wat is Promptwatch?

Promptwatch is een tool die bedrijven laat zien hoe vaak zij worden genoemd in antwoorden van AI-chatbots als ChatGPT, Claude en Gemini. Het Amsterdamse bedrijf helpt ondernemingen zichtbaar te worden wanneer mensen vragen stellen aan deze AI-systemen.

‘Vroeger zochten mensen naar het woord “CRM”. Nu vragen ze: “wat is het beste CRM voor een startup?”, legt medeoprichter Klaas Foppen uit. Op die verschuiving van korte zoektermen naar de uitgebreide vragen aan AI – prompts genoemd – speelt Promptwatch in.

En ook de antwoorden op zoekvragen zijn totaal van karakter veranderd bij AI-search. Waar Google een lijst met linkjes naar websites toont, geven AI-chatbots direct antwoorden door informatie van verschillende websites samen te vatten. ‘In plaats van dat je tien pagina’s afgaat bij Google, geeft AI nu meteen een antwoord op de vraag’, aldus Foppen. ‘Als je bedrijf daarin niet wordt genoemd, kom je niet onder de aandacht.’

Dit vraagt om een nieuwe aanpak die Generative Engine Optimization (GEO) wordt genoemd. Dat betekent: je website en informatie zo inrichten dat AI-chatbots jouw bedrijf vaker noemen en aanbevelen. Het is vergelijkbaar met hoe bedrijven hun website proberen te laten verschijnen bovenaan bij Google (SEO), maar dan voor AI-systemen.

Promptwatch houdt in de gaten hoe bedrijven voorkomen in deze AI-antwoorden. Het systeem stelt duizenden vragen aan verschillende AI-chatbots om te ontdekken welke bedrijven worden genoemd, hoe vaak dat gebeurt en waarom. Klanten krijgen een cijfer voor hun zichtbaarheid en tips om beter gevonden te worden.

Wie zitten erachter?

Achter Promptwatch zitten twee ondernemers die elkaar leerden kennen bij AI-startup Sparkbase. Klaas Foppen (30) is de technische man van het duo. Na zijn studie computerwetenschappen aan de Hogeschool Utrecht werkte hij als software engineer bij startups als Harver, Foodsy en Podvine.

Sinds 2023 bouwde hij met Jan De Wulf aan het bedrijf Sparkbase, dat een AI-agent voor sales ontwikkelt die verkopers helpt bij het vinden en benaderen van potentiële klanten.

Startups to Watch

Iedere maand lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup to Watch dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups to Watch terug »

tmf group

De reeks is mede mogelijk gemaakt door TMF Group, internationaal dienstverlener van bedrijfsadministratie. TMF Group helpt scaleups met HR & Payroll, Entity management en Accounting & Tax administratie.

Begin dit jaar verkochten ze Sparkbase aan twee andere AI-ondernemers, amper vier maanden na de officiële lancering. Voor Foppen aanleiding om zich meteen op een nieuw avontuur te storten. ‘Thuis was het wel een lastig gesprek. Zo van: ga je weer?’, lacht hij.

Zijn compagnon is dit keer Gijs de Groot (26), die eerder verbonden was aan Sparkbase als account executive. De Groot heeft een bachelor bedrijfseconomie van Tilburg University op zak en een master financiële economie van de Erasmusuniversiteit. Hij focust zich bij Promptwatch op de commerciële kant en de bedrijfsvoering, terwijl Foppen het technische gedeelte voor zijn rekening neemt.

Het idee voor Promptwatch ontstond toen Foppen en De Groot nog bij Sparkbase werkten. Ze experimenteerden met de bouw van interne AI-tools en merkten dat er veel vraag was naar inzicht in hoe AI-chatbots over bedrijven praten. ‘We wisten dat dit er aan zat te komen’, vertelt Foppen.

‘De timing is perfect’, zegt De Groot. ‘Als we dit een jaar geleden zouden hebben gepitcht bij bedrijven, was het nog te vroeg geweest. Ze krijgen nu daadwerkelijk verkeer vanuit ChatGPT en willen er iets mee. We zitten op de juiste golf.’

ChatGPT heeft wereldwijd inmiddels 400 miljoen gebruikers die minimaal een keer per week terugkomen. Claude heeft ruim 20 miljoen actieve gebruikers per maand en Perplexity zit op iets meer dan 10 miljoen maandelijkse bezoekers.

Marktonderzoeker Gartner denkt dat het websiteverkeer vanuit zoekmachines in 2026 met een kwart zal zijn gedaald door de opkomst van AI-chatbots. Ook Google zelf noemt het ‘onvermijdelijk’ dat zoeken terrein zal verliezen ten opzichte van ChatGPT, Gemini en andere AI-diensten.

Wie zitten op Promptwatch te wachten?

Het zwaartepunt ligt bij bedrijven die al zwaar inzetten op SEO: reisbedrijven, SaaS-startups, zakelijke dienstverleners en e-commerce. Een van de klanten is bijvoorbeeld Pierre & Vacances, de groep achter Center Parcs. ‘Reizen is bij uitstek iets wat mensen via ChatGPT en Perplexity gaan uitzoeken’, legt De Groot uit.

Ook veel marketingbureaus die websites helpen beter gevonden te worden, kloppen aan bij Promptwatch. Zij willen hun diensten uitbreiden naar generative engine optimization. ‘Bureaus die al hielpen met gevonden worden in Google willen nu ook helpen met ChatGPT’, zegt De Groot.

Uiteindelijk verwachten de oprichters dat GEO, naarmate het gebruik van AI-chatbots toeneemt, net zo’n vlucht zal nemen als SEO. De Groot: ‘Het zal voor alle soorten bedrijven en organisaties belangrijk blijken.’

Wat is het verdienmodel?

Promptwatch werkt met maandelijkse abonnementen. Het goedkoopste pakket, ‘Solo’, kost 89 dollar per maand. Daarvoor kunnen bedrijven 50 vragen of ‘zoektermen’ volgen. Voor 199 dollar per maand krijgen klanten toegang tot meer informatie en kunnen ze 150 prompts tracken.

Het ‘Business’-pakket van 499 dollar per maand geeft dagelijks nieuwe informatie in plaats van wekelijks, over maximaal 350 prompts. Plus toegang tot alle AI-chatbots. Entreprise-klanten kunnen contact opnemen voor een oplossing op maat.

promptwatch pricing
Bron: Promptwatch.com

Klant worden is zo simpel als een account aanmaken en je creditcardgegevens invullen. De eerste zeven dagen is Promptwatch gratis te proberen.

Hoever is Promptwatch?

Sinds de lancering op 1 april zien Foppen en De Groot dat er veel interesse is in Promptwatch. Het grootste deel van de klanten komt ‘inbound’ binnen, zonder actieve marketing. ‘Het aantal betalende gebruikers zit in de hoge tientallen, en via de site zijn al honderden accounts aangemaakt’, zegt De Groot.

Opvallend is de internationale spreiding. De meeste betalende klanten komen uit de Verenigde Staten. ‘Daar zijn ze toch het makkelijkst om die creditcard er gewoon in te steken’, aldus De Groot. Ook vanuit Frankrijk zijn veel accounts aangemaakt.

Technisch gezien houdt Promptwatch alle grote AI-chatbots in de gaten, zoals ChatGPT, Claude, Perplexity en Gemini. Binnen enkele weken wil de startup ook Google’s nieuwe AI-overzicht toevoegen aan het platform.

Hoofddoel voor de komende tijd is om eindgebruikers meer inzicht te geven in hoe de resultaten tot stand komen. ‘De chatbots zijn nu nog een black box’, zegt Foppen. ‘We willen laten zien waarom iets gebeurt. Door bijvoorbeeld websitestatistieken toe te voegen, zodat je kunt zien welke pagina’s daadwerkelijk worden bekeken via AI-search. Die data kun je dan weer combineren met de prompts die je trackt via Promptwatch.’

Daarnaast staan er technische features op de roadmap, zoals API-integraties, het exporteren van data en veilig inloggen. ‘Dingen die voor agencies en grote bedrijven belangrijk zijn.’

Nog geld nodig?

Foppen en De Groot hebben Promptwatch met eigen geld op poten gezet, nu zijn ze op zoek naar seed-funding om de groei te versnellen. ‘We hebben onze propositie gevalideerd en zijn met verschillende partijen in gesprek’, zegt De Groot.

Het team bestaat op dit moment uit vier personen – de twee oprichters plus een developer en iemand voor advertising. Het geld is vooral nodig om een professioneel salesteam op te zetten en meer programmeurs aan te nemen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De oprichters hopen binnen enkele maanden duidelijkheid te hebben over de externe financiering. ‘We hebben er wel haast mee. We hebben het momentum, maar willen het natuurlijk niet verliezen op kapitaal.’

Want concurrentie is er genoeg. Niet alleen van startups in andere landen die vanaf nul een soortgelijke oplossing ontwikkelen, maar ook van bestaande SEO-bedrijven die nu GEO aan hun dienstverlening toevoegen. ‘Als je kijkt naar hoeveel geld bedrijven uitgeven aan tools om beter gevonden te worden op Google, dan wordt dit natuurlijk ook een enorme markt’, voorspelt De Groot.

Houd ook deze Startups to Watch in de gaten: