En daar was hij eindelijk: een blauw stukje blik in een nieuw formaat, beginnend met de letter E, gemonteerd op een Selana. Daarmee is de e-step de eerste met een nationale typegoedkeuring van de RDW waar massa’s stepliefhebbers met smart op zaten te wachten.
Dat geldt al helemaal voor Chingiskhan Kazakhstan, die samen met Max Schalow de startup achter Selana oprichtte om de step ook in Nederland legaal op de markt te krijgen. Het officiële groene licht komt zes jaar nadat de twee begonnen aan hun reis.
‘De step wilden we aanvankelijk ontwikkelen voor ons eigen deelsysteem’, zegt Kazakhstan. ‘We besloten over te schakelen op e-bikes toen we e-steps in Nederland niet legaal konden inzetten, maar we zijn later doorgegaan met de ontwikkeling.’
Richtingaanwijzers en verlichting
De e-step is een stuk aangekleder dan de elektrische stepjes die nu nog illegaal rondzoeven. Kazakhstan schat dat het er 300.000 zijn. De Selana heeft verlichting, goede remmen, zelfs richtingaanwijzers en dus een kentekenplaat. Je ontgrendelt de step met je smartphone en het vehikel is ook voorbereid om te delen, à la Lynk & Co. Prijs: een stevige 1.900 euro.
In andere Europese landen levert Selana zijn step al, maar Nederland hield de focus wel vast. Na al die jaren ontwikkelen, testen bij de RDW en eindeloos papierwerk – ‘Ik geloof dat we 600 pagina’s aan documentatie hebben aangeleverd’ – is de Selana Alpha de eerste ‘traditionele’ e-step die volledig legaal op kenteken mag rijden in Nederland.
Ja, er bestond al een categorie bijzondere bromfietsen, met de bekende Segway, de befaamde Stint en andere elektrische vehikels, maar een stepje waarbij je niet zelf hoeft te steppen om vaart te houden, ontbrak. Het ministerie en de RDW deden lang over het bepalen van alle voorwaarden en veiligheidsregels waaraan de nieuwe voertuigen moesten voldoen.
Strenge eisen aan de maker
‘Het is een gigantisch proces geweest’, beaamt Kazakhstan. ‘We hebben prototypes gebouwd, documentatie opgesteld en veel geld uitgegeven, een paar miljoen. De RDW kijkt niet alleen naar het product zelf, maar checkt ook de maker. Daarbij hanteert de dienst dezelfde strenge eisen als voor Tesla en Mercedes. Nederland houdt veel meer rekening met veiligheid dan andere Europese landen.’
Lees hoe Selana begon: Elektrische deelsteps in Nederland onbegonnen zaak? Welnee, denken deze expats
Die strenge aanpak heeft zijn redenen. De Nederlandse autoriteiten zijn extra voorzichtig sinds het ongeval met de Stint, een elektrisch voertuig voor kindervervoer dat in 2018 bij een treinongeluk betrokken was. ‘Dat maakt de typegoedkeuring zo’n pijnlijk proces, maar het is wel een goede pijn wat mij betreft.’
Miljoeneninvestering zonder grote vc’s
Selana heeft tot nu toe een paar miljoen euro geïnvesteerd in de ontwikkeling van zijn e-step, zegt Kazakhstan. Het geld kwam van angel investors en andere kleinere geldschieters. Bewust hebben de oprichters geen venture capital-firma’s aangetrokken.
‘We wilden een winstgevend bedrijf bouwen’, legt Kazakhstan uit, ‘en houden het zo lean en mean mogelijk. Alles draait om het product en de klanten, inmiddels heb je AI en allerlei andere tools om zoveel mogelijk te automatiseren.’
Lees ook: Dit is Lavoie, de stepjesmaker die de nieuwe eigenaar wordt van VanMoof
De e-steps worden geassembleerd in Azië. Selana controleert elk onderdeel vanaf de bron en houdt toezicht op het hele productieproces. ‘We moeten zorgen dat nummer 10.000 identiek is aan het eerste model waarvoor we typegoedkeuring hebben. Dat was juist waarom het bij de Stint zo misging, die veranderde continu.’
Even langs het politiebureau
Eerder hoopte Selana zijn step nog voor kerst 2024 legaal te krijgen, maar dat bleek al te optimistisch. Kazakhstan en Schalow weten pas een paar weken dat ze door de molen zijn, en zijn nu dus druk met de productie op gang te brengen.
‘Het zijn hectische tijden, we moeten zo snel mogelijk alle onderdelen op de juiste plek krijgen om de eerste containers deze kant op te krijgen. We hebben een lange lijst met pre-orders, meer dan tienduizend, die mensen willen we zo snel mogelijk leveren.’
Na het event op het ministerie is er zelfs geen tijd voor een feestje, terwijl Schalow en Kazakhstan toch regelmatig events organiseren voor vooral andere startup founders. Woensdag stapt hij zelf op die eerste legale Selana. ‘Ik ga rondjes rijden voor het politiebureau. En dan hopen dat een agent me aanhoudt en zegt dat e-steps illegaal zijn in Nederland.’
Niet nog een VanMoof-verhaal
Selana is de eerste met het nieuwe kenteken. Zijn er geen massa’s kapers op de kust? Volgens de RDW lopen er verschillende aanvragen, maar Kazakhstan zelf wenst zijn concurrenten veel succes. ‘Misschien dat ze over twee jaar klaar zijn voor de goedkeuring. In de afgelopen zes jaar zagen we al veel concurrenten omvallen.’
Lees ook: FounderFuel steekt geld in startups van expats: ‘Zij brengen nieuwe ideeën naar Nederland’
Intussen is Selana op zoek naar een goede plek voor een flagshipstore en hoofdkantoor. In Amsterdam, liefst in Zuid. ‘Daar zijn de Tesla-rijders en andere mensen die kwaliteit waarderen. We richten ons niet op fatbike-rijders, we willen de Apple en Tesla zijn van de e-steps.’ Ook aan een dealernetwerk en goede servicepunten wordt gewerkt. ‘We willen niet nog een VanMoof-verhaal.’