Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Met 36 miljoen op zak wil Rocsys ook de automarkt veroveren met laadrobots

Rocsys tankte in juli 36 miljoen dollar aan nieuwe financiering. Het Delftse bedrijf maakt geautomatiseerde laadsysteem voor elektrische voertuigen. Nu voor trucks en bussen, straks ook voor auto's. 'Veel startups hebben een mooie pitch, wij hebben grote merken als klant en omzet.'

rocsys autonoom opladen crijn bouman
Foto: Rocsys

Het opladen van elektrische voertuigen moet een activiteit worden waar niet over wordt nagedacht. En nog belangrijker: eentje waar geen mens aan te pas komt. Althans, dat vinden ze bij Rocsys.

Het Delftse bedrijf ontwikkelt een geautomatiseerde laadsysteem voor elektrische voertuigen, zoals vrachtwagens, bussen en heftrucks. Rocsys, opricht in 2019, wordt geleid door Crijn Bouman (foto boven). ‘We zijn niet de typische startup met drie afgestudeerden op een zolderkamer. We hebben een divers team met aan de ene kant jonge mensen en aan de andere kant seniors’, aldus Bouman.

Lessen van Epyon

Hoe anders was dat bijna tien jaar geleden. Bouman was toen nog betrokken was als ceo bij Epyon, dat voortkwam uit Yes!Delft en apparatuur voor snelladen maakte. Uiteindelijk werd het bedrijf verkocht aan de Zweeds-Zwitserse multinational ABB voor een flink bedrag.

‘We namen daar vaak jonge mensen aan die goed betaalbaar waren. Uiteindelijk bleek dat niet verstandig. Je moet ook seniors aannemen. Die hebben de efficiëntie van twee juniors bij elkaar.’ Bij Epyon heeft Bouman dan ook veel geleerd, al maakt-ie nog steeds fouten. Maar nu zijn het er honderd en toen een miljoen.

‘De belangrijkste les die ik leerde is toch wel dat je weet wat voor mensen je nodig hebt in een startup’, zegt Bouman. ‘Ik maakte de fout om mensen aan te nemen met een goede corporate carrière. Dan dacht je: mooi cv, die zal vast heel wat kunnen. Maar in een startup werk je veel aan randzaken en in corporates is dat niet zo.’

Epyon ging goed, maar het was een rocky ride, zegt Bouman. ‘We waren helemaal niet uit om verkocht te worden, maar toen we hoorden dat we een financieringsronde konden ophalen, overwoog ik toch de optie. We zochten veel geld om service en installatie in heel Europa op te zetten. Ik zet me altijd vol in voor de overkoepelende missie. Als je verder kan groeien en schalen door acquisitie, moet je dat doen.’

Nieuwe markt betreden

Terug naar 2023. De 36 miljoen dollar aan nieuwe financiering – in 2021 haalde Rocsys al eens 6,3 miljoen dollar op – is afkomstig van de Europese Investeringsbank, de Zweedse durfinvesteerder SEB Greentech Venture Capital en het Nederlandse Graduate Entrepreneur. Dat bedrag gaat Rocsys in ieder geval voor twee zaken gebruiken. Enerzijds het opschalen binnen Europa en de Verenigde Staten, anderzijds gaan ze een nieuw team opzetten voor de automotive markt.

Een team waarin een goede werkcultuur in elk geval belangrijk wordt. Bouman ervaarde binnen Rocsys en Epyon dat je boven de vijftig man personeel sterk moet sturen op cultuur. Op die manier kan je personeel zo autonoom mogelijk beslissen, en dat is belangrijk.

‘Daarom bespreken we nu elk kwartaal de hoofdprioriteit van het komende kwartaal. We hebben dan een werksessie met het hele bedrijf waarbij we die hoofdprioriteit vertalen naar iedereen zijn werk. Met zelfstandige besluitvorming zo laag mogelijk in de organisatie word je uiteindelijk efficiënter als bedrijf.’

rocsys autonoom opladen
De laadrobot van Rocsys in actie. Bron: YouTube/Rocsys

Corebusiness versus toekomst

De automotive markt is wel wat anders dan de logistieke markt. Logistiek is corebusiness, automotive is voor de toekomstige auto’s die vanaf 2026 geïntroduceerd worden. Daarmee speelt Rocsys in op twee trends: elektrificeren en automatiseren.

De Europese automerken met wie ze samenwerken, gaan de producten van Rocsys onder andere aanbieden in parkeergarages. ‘We zijn wereldwijd het enige bedrijf met werkende robotladers. Mede daardoor hebben we al vijf klanten in de categorie Audi, BMW, Porsche, Mercedes en Ford.’

Bouman had niet verwacht dat het allemaal zo snel zou gaan. ‘We keken vooral naar Amerika waar ze al veel robottaxi’s hebben. Onze conclusie was: in Nederland lopen we vast nog drie tot vijf jaar achter met automatisering.’

Wat hen heeft geholpen in het vinden van investeerders en samenwerkingen, is volgens Bouman dat Rocsys duidelijk een case heeft. ‘Veel startups hebben een mooie pitch, wij hebben grote merken als klant en omzet. Die twee zijn het belangrijkste.’ Hoeveel die omzet dan is? Bouman: ‘In ieder geval een paar miljoen euro per jaar.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Autonoom opladen over vijf jaar

Bouman verwacht dat elektrisch (op)laden over vier tot vijf jaar de normaalste gang van zaken is voor bedrijven als Amazon. ‘Autonoom rijden wordt normaler en het is 100 procent logisch dat je dan ook automatisch laadt. Het laden van vrachtwagens duurt twee of drie uur. Dus als je het vergeet, dan is een vrachtwagen twee tot drie uur niet bruikbaar. En je houdt dan ook de lader bezet voor andere vrachtwagens.’

Het doel is om binnen drie jaar duizenden robotarmen te maken en binnen zes jaar zelfs tienduizenden. Nu zit Rocsys op zo’n vijftig stuks, maar daar komt volgens Bouman snel verandering in. ‘We zijn eind 2022 pas begonnen met leveren. Als we de automotive markt in 2026 kunnen betreden, verwacht ik dat de aantallen snel zullen stijgen.’

Lees ook deze artikelen over elektrisch rijden: