Epyon werd in 2005 opgericht door Delftse studenten in een periode dat de elektrische auto nog lang geen hype was. Inmiddels staat de alternatieve aandrijving, al dan niet gesteund door overheden, aan de vooravond van een grote doorbraak. Het maakte Epyon tot de succesvolste startup uit de incubator van de TU Delft, Yes!Delft.
Snellader
De achilleshiel van een batterij-auto is zijn beperkte actieradius. Hét antwoord daarop is uitgerekend de snellader van Epyon: in twintig minuten laadt die de accu’s weer voor tachtig procent bij. Dat komt in de praktijk neer op een kopje koffie en een krantje, om vervolgens weer minimaal 100 kilometer verder te kunnen.
De eerste snellaadpalen staan inmiddels in Amsterdam, dit jaar krijgt Nederland er meer dan dertig, bij onder meer benzinestations en Van der Valkrestaurants.
Epyon en Smart Grid
Het relatief nietige Epyon – er werken inmiddels toch alweer vijftig man – werd dankzij zijn uitgekiende laadpalen op de schouders genomen van de grote partijen achter het Smart Grid: de energiebedrijven, installatiebedrijven en technologiereuzen die het elektriciteitsnetwerk klaarstomen voor de toekomst. ABB is daar één van.
Vorig jaar haalde het nog een bovenmodale 7 miljoen euro op aan investeringskapitaal, deels afkomstig van de Taiwanese batterijmaker Liteon.
ABB
De Zweeds-Zwitserse multinational ABB (Asea Brown Boveri) neemt nu heel Epyon over. Het is actief in alles van elektromotoren en generatoren tot windturbines en treinen. Wat het bedrijf betaalt voor de Delftse snellaadspecialist, is niet bekendgemaakt.
De combinatie lijkt geen onlogische: via ABB krijgt Epyon beschikking over de grote productiefaciliteiten en het uitgebreide verkoopapparaat van het enorme ingenieursconcern.