Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Laadpalenboer Park ‘n Charge leent 16 miljoen bij Rabo voor groei: ‘Voor nu is dit de beste oplossing’

Park 'n Charge kan voorlopig op het gaspedaal blijven trappen. Aan kapitaal is even geen gebrek, nu Rabobank een lening heeft verstrekt van 16,4 miljoen euro. Met die volle tank wil het bedrijf de komende twee jaar elke week minimaal 75 nieuwe laadpunten openen.

park n charge laadpalen gerwin hop

Onooglijk en ranzig duur. Zo typeert Gerwin Hop de auto waarmee hij in 2010 de eerste elektrische kilometers maakte. Maar het korte ritje in deze Mitsubishi i-MiEV maakte wel iets bij hem los. ‘Het acceleratievermogen en nul uitstoot van schadelijke uitlaatgassen, dat was voor mij een verademing. Letterlijk en figuurlijk. Vanaf dat moment wist ik dat de markt uiteindelijk deze richting op zou gaan.’

Benzineauto’s in de ban

Inmiddels zijn we twaalf jaar verder en staat Hop aan het roer van zijn eigen laadpalenbedrijf. Park ‘n Charge heeft na drie jaar een team van 25 mensen en een netwerk van 6.000 laadpunten opgetuigd. Een handjevol daarvan vinden we terug in parkeergarages, maar het overgrote merendeel staat op straat.

Een knappe prestatie. Toch is dit in de toekomstvisie die Hop voor ogen heeft nog maar het begin. Met de kapitaalinjectie van Rabobank wil hij dit aantal tegen 2024 hebben verdubbeld, naar minimaal 12.000.

Het overvolle elektriciteitsnet is wel een dingetje

Laten we even de context schetsen waarin deze financiering tot stand is gekomen. Voor de Europese Unie hebben auto’s met een stekker de toekomst. Vanaf 2035 mogen er namelijk geen nieuwe bolides met een benzine- of dieselmotor meer worden verkocht. De Nederlandse overheid is zelfs nog iets ambitieuzer en mikt op 2030.

Laadpalen zijn hard nodig

Uitgerekend is dat hiervoor minimaal 2 miljoen laadpalen nodig zijn, waarvan ongeveer een kwart in de openbare ruimte. En het is precies die uitdaging waarvoor Park ‘n Charge een oplossing wil bieden. Want zonder voldoende laadpalen krijgt de transitie naar elektrisch rijden onvoldoende tractie.

Als beroepsoptimist gelooft Hop in de haalbaarheid van dat doel. Tegelijkertijd ziet hij nog wel wat beren op de weg. ‘Toen ik in 2010 voor het eerst elektrisch reed, zag je die auto’s nog nergens in het straatbeeld en had nog vrijwel niemand van laadpalen gehoord. Met zo’n 200.000 elektrische auto’s op de weg zijn we anno 2023 een heel stuk verder dan toen. Toch hebben we, met een wagenpark van 7 miljoen, nog steeds een lange weg te gaan.’

park n charge laadpaal
Park ‘n Charge wil in 2024 zo’n 12.000 laadpalen hebben.

Elektriciteitsnet zit tjokvol

Momenteel telt ons land zo’n 107.000 publieke laadpalen en daarmee zijn we recordhouder in Europa. Met de doelstelling van 2 miljoen stuks in 2030 zit het met de verwachte groei van partijen als Park ‘n Charge wel snor, zou je zeggen. Toch is er een ontwikkeling die alle exploitanten met enige nervositeit volgen.

‘Het overvolle elektriciteitsnet is wel een dingetje’, zegt Hop. ‘Tot nu toe heeft ons bedrijf altijd groen licht gekregen voor wat betreft nieuwe aansluitingen, maar dat zou in de toekomst kunnen veranderen. We krijgen van netbeheerders al wel dergelijke signalen en dat kan een rem zetten op de groei.’

Opvallend genoeg kan die elektrische auto weer een rol spelen bij het oplossen van dit probleem. Hop legt uit: ‘Je kunt met deze wagens namelijk het net balanceren. Wordt er te veel elektriciteit opgewekt, dan gebruik je de accu’s als opslag. Die geven de elektriciteit daarna weer terug aan het net.’

Deze technologie staat echter nog in de kinderschoenen en ook het businessmodel is nog onduidelijk.

Vergunningen duren lang

Terug naar het businessmodel van Park ‘n Charge. Dat kun je samenvatten als een tankstation voor elektrische auto’s. Het bedrijf is inmiddels actief in vijftig gemeenten. Bewoners kunnen via de website een laadpunt aanvragen, wat door het bedrijf van Hop dan met de ambtenaren wordt afgestemd.

Ik sluit niet uit dat er een volgende ronde komt waarin we wel externe investeerders aan boord halen

Het komt ook voor dat een gemeente zelf met een plan komt. Tien laadpunten hier, twintig op die locatie. ‘Wij zetten ze neer, zorgen voor het onderhoud en doen de exploitatie’, zegt Hop. Hij pleit voor meer snelheid in het vergunningentraject. ‘Nu duurt de procedure met gemak een half jaar, waarna het plaatsen van het laadpunt in een halve dag klaar is. Dat moet echt anders.’

Voor de uitrol van het netwerk werkt Park ‘n Charge overigens nauw samen met Ecotap, het bedrijf van Kees van Bergen en Peter van der Putten dat in 2018 door MT/Sprout nog werd uitgeroepen tot Challenger.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

100 procent zeggenschap

En nu is er dus die lening van 16,4 miljoen euro. Hop noemt het een kapitaallijn waarmee zijn bedrijf voorlopig vooruit kan. Zonder bemoeienis van angel investors en venture capitalists dus, een financierings-lifeline die branchegenoot Fastned juist wél volgt. En dat was een bewuste keuze, vertelt Hop.

‘Ik sluit niet uit dat er een volgende ronde komt waarin we wel externe investeerders aan boord halen. Maar voor nu is dit de beste oplossing. Ja, we moeten rente en aflossing betalen, maar we hebben daarentegen nog steeds 100 procent van de aandelen en behouden dus de volledige zeggenschap. Dat voelt eigenlijk wel goed.’

Lees meer over elektrisch rijden: