Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom het Netflix-model van Reducate elke economische storm overleeft

Nauwelijks concurrentie, elke maand een vaste inkomstenstroom en een product dat ongevoelig is voor economische tegenwind. Het businessmodel van Reducate klinkt bijna als too good to be true. 'We worden elke twee weken wel benaderd door een investeerder', aldus ceo Hans van Veggel.

reducate hans van veggel

De onderneming van Hans van Veggel werd donderdagavond uitgeroepen tot best presterende SaaS-bedrijf van Nederland. Reducate is het product van een fusie tussen het Nederlandse E-Wise en de Deense branchegenoot Blueprint Learning, nu bijna een jaar geleden. Het bedrijf richt zich op een niche binnen de markt voor e-learning.

Verplicht bijscholen

‘Er zijn diverse beroepen waarvoor mensen zich verplicht moeten laten bijscholen. Een bekend voorbeeld is de huisarts, die iedere vijf jaar minimaal 200 uur aan lessen moet volgen. Voor elk uur krijg je dan een punt. Wie dat niet doet, raakt z’n licentie kwijt’, zegt Van Veggel.

En zo zijn er meer beroepsgroepen die te maken hebben met zogeheten PE-punten, wat staat voor ‘Permanente Educatie’. Accountants, fiscalisten en notarissen bijvoorbeeld. Maar ook in het onderwijs en de kinderopvang gelden deze verplichtingen.

‘In de advocatuur gaat het om PO-punten, maar het komt allemaal op hetzelfde neer. Wil je je beroep kunnen blijven uitoefenen, dan ben je verplicht om je kennis up-to-date te houden.’

Van Veggel zag al vroeg de potentie van online learning. Met E-Wise was hij in 2002 zelfs de eerste in Europa die officieel werd geaccrediteerd om nascholing via internet aan te bieden. Destijds gold dat nog als een baanbrekend concept.

De SaaS100

De SaaS100 is de lijst van de honderd best presterende SaaS-bedrijven van Nederland (tot een omzet van 50 miljoen euro). MT/Sprout selecteerde de aanbieders van online software op onder meer omzetgroei, churn, snelheid van de internationale expansie en efficiency.

De SaaS100 is mede mogelijk gemaakt door AWS, EY-Parthenon, deel., Peak, re:cap, Webs en SaaS Bazen.

Conjunctuur gaat aan Reducate voorbij

Het draait dus allemaal om geaccrediteerde cursussen. Hoe je een LinkedIn-profiel pimpt of jezelf op het podium presenteert, zul je in het aanbod van Reducate niet tegenkomen. Het bedrijf mikt daarmee op een ander segment binnen e-learning dan aanbieders als GoodHabitz en Springest.

Van Veggel: ‘Onze doelgroep-potentie is iets kleiner, maar daartegenover staat een heel steady markt. Ook als het met de economie wat minder goed gaat, blijft de vraag naar onze cursussen stabiel. Vanwege hun beroep moeten gebruikers van het platform die nu eenmaal volgen.’

Door dit verplichte karakter heeft zijn bedrijf het STAP-budget de afgelopen jaren grotendeels genegeerd. Dit in tegenstelling tot andere e-learning platformen.

Weinig concurrentie

Het pallet met betalende klanten blijkt divers. Van zelfstandige fysiotherapeuten tot een apothekersketen met duizenden werknemers. Zij vinden op het platform hun eigen vertical met geaccrediteerde cursussen. Behaalde punten worden automatisch opgenomen in het register.

Competitie is er volgens Van Veggel nauwelijks. De hoge eisen die aan de verplichte nascholing worden gesteld schrikken veel andere aanbieders volgens hem af. ‘Een cursus voor een advocaat moet 100 procent aan de eisen voldoen, iets minder is niet voldoende. Dat is toch een ander niveau dan een e-training over social media.’

‘Bovendien bieden we voor elke beroepsgroep een gesegmenteerde vertical, die supercompleet is. Klanten hebben dan ook weinig reden om een deel daarvan bij een andere aanbieder te volgen.’

All-you-can-eat model

Al meteen bij de start van zijn bedrijf besloot Van Veggel om de cursussen als all-you-can-eat aan te bieden. Een Netflix-model toen Netflix die route zelf nog niet eens had uitgevonden. Van Veggel ziet het als de belangrijkste beslissing die hij de afgelopen twintig jaar nam.

‘Onbeperkt kunnen kiezen uit een hoogwaardig aanbod. Nu is dat model heel gangbaar, destijds was dat nog vrij ongebruikelijk. Waarom we daarvoor kozen? Ik zag meer brood in het creëren van vaste, blije klanten dan iedere keer losse cursussen moeten verkopen. Het was een gok die goed heeft uitgepakt. En ik geef toe: we hadden de tijd mee.’

ellen smit e-wise reducate
Directeur Ellen Smit van E-Wise Nederland nam de prijs voor Reducate in ontvangst als winnaar van de SaaS100. Foto: Tristan Fopma

Buy and build

De grootste verandering in het bedrijf kwam afgelopen jaar. E-Wise fuseerde met het Deense Blueprint Learning. Beide merken gaan in eigen land onder dezelfde vlag door. Reducate is als moederbedrijf het uithangbord voor de Europese expansieplannen. Want die zijn er.

‘De fusie was de opmaat naar de buy and build-strategie die is uitgestippeld. Eind vorig jaar hebben we een Nederlands platform overgenomen: E-learning Made Easy (ESE). Binnenkort denken we de volgende overname te kunnen aankondigen’, aldus Van Veggel.

Snel groeien ziet het bedrijf als belangrijke voorwaarde voor continuïteit. ‘De eisen aan het platform worden steeds hoger. Dan praat je onder meer over security, integratiemogelijkheden en extra features. Dit vraagt om forse IT-investeringen en daar heb je schaalgrootte voor nodig.’

Ook de snelle opmars van artificial intelligence speelt daarbij een rol. Van Veggel ziet die technologie als kans om zijn leeraanbod in de nabije toekomst steeds persoonlijker te maken.

Private equity

Overnames betaalde het bedrijf tot nu toe steeds uit eigen zak. Maar hij sluit niet uit dat hij toch nog een keer in zee gaat met private equity. Mocht het zover komen, dan hoeft hij waarschijnlijk alleen maar de voordeur open te doen. ‘We worden nu gemiddeld elke twee weken wel benaderd door een investeerder’, aldus Van Veggel.

Tot concrete gesprekken heeft dat de afgelopen tijd nog niet geleid. En dat is misschien maar goed ook, nu de waarderingen in de SaaS-markt een stuk lager liggen dan twee jaar geleden. Toch denkt Van Veggel daar geen last van te krijgen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘SaaS-bedrijven die door de huidige marktomstandigheden moeilijk aan groeigeld komen, zijn doorgaans de bedrijven die verlies maken. Wij zijn een financieel gezonde onderneming met een positieve cashflow. We gebruiken het geld niet om gaten in de begroting te dichten, maar om bedrijven over te nemen. Dat is een wezenlijk verschil.’

Bekijk de SaaS100 van 2023