Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo maak je je de ‘geekmentaliteit’ van ondernemers als Musk eigen

Het is een waar begrip geworden in Silicon Valley: de ‘geekmentaliteit’. Deze arbeidsethos zou, naast meegaan in alle digitale ontwikkelingen, belangrijk zijn voor een toekomstbestendige business en bestaat volgens futuroloog Bernard Marr uit vier kenmerken.

elon musk geekmentaliteit
Elon Musk. Foto: Getty Images

Silicon Valley heeft de corporate wereld drastisch doen veranderen in de afgelopen dertig jaar. Digitale ontwikkelingen zoals AI, machine learning en ChatGPT zetten de wereld op zijn kop. Dat we daarin mee moeten gaan om bij de tijd te blijven, weten we inmiddels wel. Maar er is meer dan dat.

Business doen als een ‘geek’ à la Sillicon Valley is inmiddels een ding. En plottwist: het gaat om een heel andere werkwijze dan wat je waarschijnlijk met de gemiddelde ondernemer uit The Valley associeert. ‘Geek’ is eigenlijk een vriendelijkere variant van het woord nerd.

Vier kenmerken van de geekmentaliteit

De geekmentaliteit kan van pas komen in veel verschillende industrieën en bestaat volgens futuroloog Bernard Marr uit vier kenmerken, schrijft hij in een artikel op Forbes: snelheid, eigenaarschap, wetenschap en openheid.

Lange tijd werden geeks vooral gezien als computerliefhebbers die sociaal gezien een beetje buiten de boot vallen. Maar veel van zulke types kwamen afgelopen jaren steeds vaker naar Sillicon Valley en werden daar succesvol ondernemer.

Het heeft dus niets te maken met de stereotypes die we associëren met Silicon Valley: de veelal witte, elitaire mannen die anderen op arrogante wijzen vertellen wat er allemaal moest gebeuren. Nee, geeks zijn beredenerend en hechten juist waarde aan gelijkwaardigheid en een open gesprek.

Hieronder de vier kenmerken van de geekmentaliteit uitgelegd.

#1 Snelheid

Snelheid betekent in het geval van de geeks niet zo snel mogelijk werken. Kijk maar naar SpaceX van Elon Musk. Het ruimtevaartbedrijf wil niet per se snel projecten afronden, maar zo snel mogelijk leren van een mislukte lancering. De feedbackloop moet zo kort mogelijk zijn.

Dat is duidelijk te zien bij de ontwikkeling van hun nieuwste raket, Starship. In plaats van een gedetailleerd plan te volgen, bouwt SpaceX een raket, ontvangen ze data over de vlucht en voeren ze wijzigingen direct door.

Zo is SpaceX bijvoorbeeld overgestapt van koolstofvezel naar roestvrij staal voor de romp van de raket nadat tijdens experimenten met koolstofvezel bleek dat dat materiaal niet geschikt was. Bij SpaceX zien ze dat niet als falen, maar vooral als bewijs dat hun iteratieve proces werkt.

Lees ook: De 3 pijlers van het innovatiemodel van Picnic, volgens cto Daniel Gebler

#2 Eigenaarschap

Binnen geek-bedrijven wordt de nadruk in een team gelegd op eigenaarschap en verantwoordelijkheid in plaats van op medewerkers achter de vodden zitten en een hoop regels opleggen. Neem Amazon, dat een aantal jaar geleden de term ‘single-threaded leadership’ introduceerde. Wat dat inhoudt?

Kleine teams of individuele teamleden werken geheel zelfstandig aan specifieke doelen. Daarbij zijn ze zo min mogelijk afhankelijk van andere team- of bedrijfsleden.

Bij Amazon merkten ze dat teams die op deze manier werkten innovatiever en succesvoller bleken dan groepen die te maken hadden met coördinatie, communicatie en sturing van bovenaf.

#3 Wetenschap

Geeks bekijken dingen wetenschappelijk. Ze zetten hun argumenten kracht bij met bewijs. Het is een soort doorlopend debat op groepsniveau met één eenvoudige basisregel: wiens argumenten het best onderbouwd zijn met keiharde data krijgt gelijk.

Dus niet degene die het hardst roept, degene die zich in het verleden het meest heeft bewezen of degene met de meest interessante zienswijze. Bewijs is het enige dat telt.

Neem Google. Sinds 2000 herformuleert het internetbedrijf elke beslissing tot een logisch probleem. Alle subjectiviteit moet uit het proces. Data in je voordeel? Oké, lanceren maar. Tonen de gegevens negatieve gevolgen? Terug naar de tekentafel…

Deze aanpak wordt zelfs toegepast op designbeslissingen. Dit leidt tot betere resultaten en extra inkomsten voor het bedrijf. Toch werd het wel bekritiseerd door sommige ontwerpprofessionals die vonden dat design een subjectief en creatief proces is.

In het voorjaar van 2009 bijvoorbeeld had Doug Bowman, hoofd visueel ontwerp bij Google, er genoeg van en nam ontslag. Hij hield van zijn ‘ongelooflijk slimme en getalenteerde’ collega’s, maar hij vond het niet leuk dat hij al zijn creatieve beslissingen moest rechtvaardigen met data. Hij sprak van ‘datacentrisme’ bij Google.

Lees ook: 6 do’s en don’ts voor iedereen die iets met data wil

#4 Openheid

De vierde en laatste geek-norm is openheid. Openheid kunnen we in dit geval definiëren als het delen van informatie en het openstaan voor argumenten, herevaluaties en koerswijzigingen. Openheid is een beetje te vergelijken met psychologische veiligheid op werkvloer. Het is het tegenovergestelde van een gesloten houding tegenover een nieuwe zienswijze.

Openheid is een belangrijke waarde bij bedrijven zoals Netflix. Hoewel toenmalig ceo Reed Hastings en chief product officer Neil Hunt in eerste instantie nog tegen het toevoegen van een downloadfunctie waren, overtuigde de vice president of product Todd Yellin hen toch om het idee eens te testen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Uit het onderzoek dat volgde bleek dat mensen vaak downloads gebruikten op streamingdiensten. Hastings en Hunt zaten dus mis, met als gevolg dat er nu een downloadfunctie is. Een voorbeeld van de open bedrijfscultuur van Netflix.

Lees ook: Hoe Netflix de bedrijfscultuur radicaal transparant maakt