Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dit zijn de kernwaarden van Netflix

'Bij Netflix zijn we geen familie, we zijn een sportteam dat strijdt in de Premiere League', zou Netflix-oprichter Reed Hastings ooit geroepen hebben. De videodienst vindt de beste mensen met topsalarissen én een ijzersterke bedrijfscultuur. Die cultuur delen ze graag met de wereld. 

Als we Sherryl Sandberg mogen geloven is dit het belangrijkste document ooit geschreven in Silicon Valley: de Netflix Culture Deck. De 120-pagina’s tellende presentatie waarin Netflix-oprichter Reed Hastings uit de doeken doet hoe de cultuur van Netflix in elkaar zit. Netflix werkt enkel met de beste in hun vak en als je niet meekomt, lig je er zo weer uit. 

Kernwaardes

De reden voor de transparante bedrijfscultuur is om nieuw talent aan te trekken. De topsalarissen bij Netflix trekken veel gelukszoekers aan en de heldere verwachtingsmanagement scheidt het eerste kaf van het koren. Op de recruitmentsite staan de kernwaardes overzichtelijk weergegeven. “Onze kernfilosofie is dat we mensen kiezen boven processen. Bij ons werken geweldige mensen samen in dream teams. Door deze aanpak zijn we een flexibele, creatieve en bovenal succesvolle organisatie waarbij het leuk is om te werken. Onze kernwaardes beschrijven het gedrag en de vaardigheden die we graag terugzien bij Netflix.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
  • Inzicht 
    Je kan de kern van een probleem snel identificeren; focus niet op symptoombestrijding. Denk strategisch, neem ook in moeilijk situaties de juiste beslissingen, gebruik data om je aannames te bevestigen en neem besluiten voor de lange termijn.
  • Communicatie 
    Communiceer helder in tekst en spraak, denk eerst na voordat je reageert op een ander, blijf kalm instresvolle situaties en geeft collega’s snel passende feedback. 
  • Nieuwschierigheid
    Blijf leren, durf buiten je expertisegebied te kijken, ontdek inzichten die andere zouden missen, begrijp onze klanten, onderzoek meerdere invalshoeken.
  • Durf
    Spreek je snel uit, ook als het ongemakkelijk is. Wees kritisch op de status quo, neem moeilijke beslissingen, neem ondanks de kans op mislukkingen (verstandige) risico’s, wees waakzaam op beslissingen die niet in pas lopen met onze kernwaardes, durf je kwetsbaar op te stellen.
  • Passie
    Inspireer anderen, voel je verbonden met collega’s en het succes van de organisatie, wees volhoudend en optimistisch, ben zeker van je zaak, maar wees nederig. 
  • Onbaatzuchtig
    Kies de beste keuze voor Netflix, niet voor jezelf of voor je team. Sta open voor de beste ideeën, maak tijd om collega’s te helpen, deel informatie pro-actief. 
  • Innovatie
    Creëer nieuwe ideeën. Minimaliseer complexiteit. Je drijft op uitdagingen. Denk vernieuwend na over uitdagingen en vind zo oplossingen voor complexe ideeën. 
  • Insluiten
    Werk effectief samen met mensen met andere achtergronden en cultuur. Omarm verschillende inzichten. Focus op talen en kernwaardes en niet op mensen zoals jijzelf. Wees nieuwschierig hoe verschillende achtergronden mensen in de werkomgeving anders maken, in plaats van te doen of deze verschillen niet bestaan. Erken dat we allemaal een vooringenomen mening hebben en acteer niet op je eigen vooringenomenheid. Grijp in als iemand buitengelsoten wordt. 
  • Integriteit
    Wees autenthiek, transparant, on-politiek en sta bekend om je vrijmoedigheid. Praat alleen over collega’s als ze erbij zijn. Erken fouten open en eerlijk. Behandel mensen met respect, ook al hebben ze een andere mening.
  • Impact
    Krijg veel en belangrijk werk voor elkaar. Presteer constant op topniveau zodat collega’s op je kunnen bouwen. Maak je collega’s beter. Focus op resultaat, niet op processen. 

Hard werken is onvoldoende

De podcastserie Planet Money wijdde een aflevering aan de bedrijfscultuur bij Netflix. Ze spraken met oud-medewerkers over hun tijd bij de videodienst. Hieruit blijkt wederom dat keihard werken onvoldoende is: ongeacht je prestaties uit het verleden, wordt je eruit gezet als het bedrijf op dat moment geen groeipotentie meer voor je heeft. Het team dat het mogelijk maakte om video’s te steamen, lag er een jaar later uit omdat Netflix de infrastructuur uitbesteedde aan Amazon. HR-manager Patty McCord stond aan de wieg van deze harde cultuur, wat ervoor zorgde dat ze uiteindelijk ook zelf haar baan kwijt raakte.