Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wat gaat er met Blokker gebeuren? Dit zijn 4 mogelijke scenario’s

Blokker staat in de etalage, maar het zal niet eenvoudig zijn een koper te vinden voor een verlieslatend bedrijf met 400 winkels en 4.000 medewerkers. Vier scenario's op een rij. ‘Als het niet lukt, dan wordt het een faillissementsscenario.’

blokker te koop nieuwe eigenaar
Moederbedrijf Mirage Retail Group heeft Blokker in de etalage gezet. Foto: Getty Images

Moederbedrijf Mirage Retail Group is op zoek naar kapitaal. Nadat de eerdere verkooppoging van speelgoedwinkel Intertoys mislukte, nota bene de best draaiende keten uit de groep, is het nu de beurt aan Blokker.

De huishoudketen is voorzichtig uit de rode cijfers aan het klimmen. Het operationele verlies voor 2023 wordt op 2 miljoen euro geschat, op een omzet van 342 miljoen. Volgens de kersverse ceo van Mirage, Ynse Stapert, gaat het ondanks die magere cijfers ‘onderliggend heel goed’ met Blokker. Hij heeft er alle vertrouwen in dat het ‘echt de goede kant op gaat’, zegt hij tegen het FD.

Natuurlijk zegt een ceo dat wanneer een verkoopproces wordt opgestart, maar retailexperts zien de toekomst toch wat minder zonnig in. ‘Wat is de relevantie van Blokker nu nog? Veel producten zijn al gewoon online te koop of bij andere retailers. Die zijn vaak verrassender en qua prijs ook gunstiger’, aldus Dirk Mulder, sectorbankier trade & retail bij ING.

‘Wie wil Blokker vandaag nog kopen?’, vraagt Mulder zich hardop af. Voor MT/Sprout schetsen we met drie experts vier mogelijke scenario’s.

#1 Private equity neemt Blokker over

Private investeerders zijn op dit moment niet zo happig op retail. Hoge inflatie, gestegen kosten, weinig economische groei, consumenten die weinig besteden, coronaschulden bij de Belastingdienst… Voor Blokker bedraagt die laatste post 28 miljoen euro.

Er zijn andere sectoren, met minder risico en meer rendement. Het vastgoed van Blokker is niet inbegrepen in de deal en het bedrijf mag al evenmin ontmanteld worden. Toch is dat geen probleem voor investeerders, zolang ze maar een groeiscenario zien.

‘Het is interessant voor investeerders als je kunt zeggen: je krijgt een bruidsschat mee en je kunt opschalen naar een winstgevend scenario. Maar Mirage heeft dat zelf al de laatste vijf jaar geprobeerd en het is niet gelukt’, legt Mulder uit.

Lees ook: Gaat Blokker het al even iconische V&D achterna?

Focus op winst trekt geen klanten

‘Elke winkel zou opnieuw tegen het licht moeten worden gehouden om te zien of er nog potentieel voor winst inzit’, zegt Cor Molenaar, retailexpert en buitengewoon hoogleraar e-marketing aan Erasmus Universiteit. ‘Maar met die focus op winst trek je geen klanten.’

Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing aan Nyenrode Business Universiteit, vindt juist dat ‘Blokker een goede functie vervult in het retaillandschap. Daar werken duizenden mensen die elke dag met veel energie aan het werk gaan.’

Welke partij ook mogelijk zou toehappen, het moet er een met visie zijn en geld, zegt ze. Gemakkelijk wordt het namelijk niet. ‘Je wil misschien van onrendabele winkels af, maar niet je schaal inleveren. Je wil de functie van buurtwinkel behouden, maar er is ook veel online concurrentie van allerlei internationale partijen.’

‘Private equity heeft een beperkte horizon’, voegt Koelemeijer toe. ‘De vraag is of je bij Blokker binnen vijf tot zeven jaar met een lucratieve exit kan komen. Eigenaar Michiel Witteveen heeft daar natuurlijk vijf jaar aan gewerkt. Hij heeft veel goede dingen gedaan, maar het was niet genoeg.’

Lees ook: Michiel Witteveen ontmantelt zijn retailgroep sneller dan gepland

‘Corona gooide roet in het eten. Blokker zucht onder de last van de uitgestelde belastingbetalingen. Het heeft 25 procent hogere loonkosten, plus de energiekosten, financieringskosten, huurcontracten…. Dat alles heeft het bedrijf niet in staat gesteld om weer helemaal terug te komen. Dat blijft moeilijk. Een winstgevende exit volgens de normen van private equity binnen vijf tot zeven jaar is niet erg waarschijnlijk’, schat Koelemeijer in.

#2 Een digitale speler koopt Blokker

Zou een digitale speler geïnteresseerd zijn in Blokker? Om het iconische merk online te behouden? ‘Als je alleen online verder wil, dan moet je de fysieke winkels gaan afwikkelen’, weet Mulder. ‘Dat moet je de huurcontracten afkopen en afscheid nemen van je personeel. Daar zitten hoge kosten aan.’

Daarbij komt dat de huidige digitale spelers hun zaakjes al lang op orde hebben. Als het gaat om de ‘no-nonsense producten van Blokker, dan wordt concurreren met een Bol heel lastig’, zegt Molenaar.

Koelemeijer vindt dat Blokker digitaal nog geen ‘echte bestemming’ is voor voldoende klanten. ‘Dat zou toch een flinke krimp betekenen. Dus dat vind ik ook onwaarschijnlijk als scenario.’

Voor een digitale speler die een kans ruikt om zich via de overname fysiek te vestigen in de winkelstraat, is Blokker dan weer net een maatje te groot, vinden de experts. Dan heb je geen 400 winkels en 4.000 medewerkers nodig. Een Coolblue heeft amper dertig winkels, maar dan wel op strategische plaatsen, zo klinkt het.

Lees ook: Deze 5 strategieën brengen Picnic en Coolblue succes in Duitsland

#3 Een speler in de retail hapt toe

Molenaar ziet alleen heil in een echte retailovername als er ‘een heel nieuw concept’ komt. ‘Dat is de fout geweest. Blokker is gewoon niks. Als je naar een winkel gaat, wil je wel iets beleven.’

Hij noemt de Hema als voorbeeld van een keten die succesvol is getransformeerd van een doelloze winkel naar eentje die populair is. ‘Je vindt het leuk om daar rond te lopen. Blokker is een ratio-winkel, heeft geen kleefkracht, daar ga je alleen naartoe als je iets nodig hebt. Dat soort winkels heeft geen toekomst. Dat is niet alleen in Nederland zo, maar ook in het buitenland.’

Visie en geld nodig

‘Nederlandse spelers in non-food zijn op dit moment niet met veel acquisitie bezig’, reageert Mulder. Het enige scenario dat hij zich hier nog kan voorstellen, is dat de interesse wordt gewekt van een buitenlandse retailer. ‘Als zij Nederland een interessante markt vinden, dan kunnen ze in één klap al die vestigingen van Blokker overnemen. Dat zou nog een kans kunnen zijn.’

Koelemeijer vindt een retailovernemer nog het ‘meest waarschijnlijke’ scenario, maar dan moet het wel een speler zijn met een visie en met genoeg geld om daar ook iets mee te doen. ‘Al zou ik op dit moment geen partij weten.’

 Volg MT/Sprout nu ook op WhatsApp

#4 Blokker wordt niet verkocht

Als er geen interesse is vanuit de markt, dan moet er binnen Mirage serieus naar creatieve oplossingen worden gezocht, vindt Koelemeijer. ‘Dan moet je geld op een andere manier gaan aansluiten. Via de oude aandeelhouders of leveranciers die instappen met een vorm van private equity.’

‘Mensen die vinden dat Blokker toch erfgoed is, die geen dividend vragen, die het bedrijf tijd kunnen geven met een eventuele herstructurering. Partijen die er echt in geloven en een lange adem hebben. Ze nemen namelijk wel wat op hun schouders.”

De marktomstandigheden pleiten er niet voor om Blokker nu te koop te zetten, vindt Mulder. Zelfs al zijn die iets positiever aan het worden, de onzekerheid bij de consument over de onrust in de wereld blijft. ‘De impact die dat heeft op de retail gaat niet verdwijnen.’

Laatste noodgreep

‘Ik zie het te koop zetten van Blokker als een laatste noodgreep. Als het niet lukt, dan wordt het een faillissementsscenario. Dan kun je een doorstart maken en misschien alleen online verder gaan of fysiek met een twintig- of vijftigtal winkels. Maar dat is een heel andere situatie.’

Molenaar vreest in dat geval voor ‘een handige jongen die alles opkoopt, een doorstart maakt en binnen een half jaar weer failliet gaat’.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Koelemeijer blijft dat scenario ‘te gemakkelijk’ vinden. ‘Iedereen kan zeggen, stop ermee, maar je moet juist kijken of er toch nog iets mogelijk is. Dit is geen paniekvoetbal. Zo’n groep als Mirage heeft vast nog wel even tijd.’

Lees ook: Zo maakte Raymond Cloostermans van Rituals een wereldmerk