Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom bepaalde startups een succes worden en de meeste falen

Slagen als startup-ondernemer vereist een ijzersterke focus, ziet investeerder en columnist Jeroen Bertrams. Er is geen ruimte voor zaken die niet direct bijdragen aan succes. 'Elke activiteit moet helpen bij het behalen van de gestelde doelen.'

startup succes executie

Vrijwel iedereen weet dat de meeste startups mislukken. Slechts een enkel bedrijf groeit uit tot een wereldspeler. In mijn boek Startup: van idee tot exit beschrijf ik een hele reeks zaken die bijdragen aan het (langzaam) instorten van een bedrijf.

Deze keer sta ik echter stil bij een van de belangrijkste ingrediënten van succes.

Er wordt vaak gedacht dat een bedrijf alleen een succes kan worden als het idee dat de basis vormt voor de onderneming uniek is. Dat is geenszins waar. De kans dat jij een product bedenkt dat op de hele wereld nog niet bestaat is vrijwel nihil. Gelukkig hoeft dat geen probleem te zijn. Het draait met name om executiekracht. Zaken voor elkaar brengen. Dingen echt doen.

Lees ook: Innovatie begint vaak helemaal niet met een geweldig idee

Te veel denken en koffie drinken

De oprichters van de meest succesvolle bedrijven in mijn portfolio zijn vrijwel allemaal mensen die een ongekende passie en drive hebben voor het vooruitbrengen van het bedrijf. Hun to-do-lijst is altijd leeg. Het vereist een ijzersterke focus. Elke activiteit moet helpen bij het behalen van de gestelde doelen. Er is geen ruimte voor zaken die niet direct bijdragen aan succes.

Nu klinkt dat logisch, maar in de praktijk is het voor veel mensen uiterst lastig. Ze wachten af, houden zich bezig met triviale zaken en denken te veel. Ze hebben het ‘druk’ en vertellen dat ook aan iedereen. Ze huren allerlei mensen in om hun ideeën te valideren – vaak zijn dat bevriende relaties en dat zijn nu precies de mensen aan wie je nooit feedback moet vragen.

Ook doen ze aan de lopende band ‘koffies’ met andere ondernemers waarbij ze heerlijk samen praten over de enorme uitdagingen waarvoor ze staan en de gigantische exit die ze over tien jaar gaan maken.

Geen tijd voor bijzaken

Het valt mij al jaren op dat bedrijven waarvan de oprichters lange tijd volstrekt onbekend zijn, meestal de beste resultaten behalen. Daarentegen scoren bedrijven waarvan het management graag in allerlei bladen staat gemiddeld gezien veel slechter.

Ook dat heeft te maken met focus: goede oprichters zijn bezig met hun bedrijf en hebben geen tijd voor bijzaken. Terwijl oprichters die falen nog weleens de balans kwijt zijn: ze zijn met name met zichzelf bezig en veel te weinig met het bedrijf.

Uiteraard zijn er uitzonderingen: voor sommige startups is het nu eenmaal juist van belang dat de oprichters doorlopend in de media komen.

Resultaat boeken levert energie op

Goed, een ongekende drive en focus zijn cruciaal om succesvol te zijn. Vanzelfsprekend is er meer nodig dan alleen een team met executiekracht. Een goed product, een grote markt, sterke sales en nog veel meer zaken. Maar dat zijn meestal qualifiers. Als je wil winnen, dan moet je gedisciplineerd uitvoeren. Bijna 24 uur per dag.

Lees ook: We mogen wel wat meer bewondering hebben voor oprichters van startups

Nu klinkt dat misschien zwaar, maar dat hoeft het helemaal niet te zijn. Als je echt in staat bent om continu stappen te zetten, bereik je sneller resultaten. Dat levert een ongekende hoeveelheid energie op. Je werkt naar een bepaald doel. Om een droom waar te maken. Hoe beter dat gaat, des te leuker het wordt.

Van dromer naar doener

Het goede nieuws is dat je als ondernemer ook (tot op bepaald niveau) beter kunt worden in het uitvoeren van zaken. De afgelopen jaren heb ik diverse oprichters van startups zien groeien van afwachtende visionairs tot initiatiefrijke doeners. Zo’n ontwikkeling is lastig, maar wel degelijk haalbaar.

Als een ondernemer mij benadert met de tekst: ‘ik heb een geweldig idee, wil je erin investeren?’,  dan haal ik mijn schouders meestal op. Er zijn zoveel geweldige ideeën. Mijn vraag terug is simpel: ‘Heb jij executiekracht en hoe heb je dat in je leven laten zien?’

Goed. Nu ophouden met lezen. Aan de slag.

Lees ook deze columns van Jeroen Bertrams: