Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Koop nooit huizen van 22 miljoen als je geld in een startup zit

Sommige startup-oprichters zijn meer bezig met het bouwen van waarderingen dan met het bouwen van bedrijven, ziet columnist Jeroen Bertrams. 'Stel dat ook de pers de mooiste verhalen over je schrijft. Dan wordt het helemaal moeilijk om niet in het sprookje te geloven.'

Er wordt vaak gesteld dat acht van de tien startups falen. Als ik naar mijn eigen portfolio kijk, valt het vooralsnog reuze mee.

Minder dan tien procent van de startups waarin ik ooit geld heb gestoken is omgevallen. Wel is het zo dat een behoorlijk aantal bedrijven kwakkelt. Ze bestaan nog, maar daar is dan ook alles mee gezegd. En zo’n bedrijf wordt al gauw bestempeld als een ‘mislukking’.

Made.com failliet

Het zijn lang niet alleen heel jonge bedrijven die een groot risico lopen om te mislukken. Neem Made.com. Dat bedrijf ging vorig jaar naar de beurs. De oprichters zorgden goed voor zichzelf: ze pakten direct bij de beursgang een berg met geld. Deze week vroeg het bedrijf faillissement aan.

Sommige founders zijn meer bezig met het bouwen van waarderingen dan met het bouwen van bedrijven

Sommige startups draaien eerst heel goed, om daarna alsnog op de een of andere manier keihard onderuit te gaan. Daar bestaan allerlei redenen voor. Vaak heeft het te maken met een oneindige hoeveelheid venture capital die ze ontvangen.

Die bedrijven hebben allerminst goede producten of gezonde metrics. Maar doordat ze in staat zijn om doorlopend grote bedragen op te halen, kopen ze hun markt. Ze geven absurd veel uit aan marketing en duwen concurrenten uit de markt met veel lagere prijzen.

Op papier hard groeien

Op papier lijken deze bedrijven heel hard te groeien. Immers: in absolute zin worden er enorm veel producten verkocht. Dat er een uiterst ongezonde verhouding bestaat tussen de kosten van het binnenhalen van de klanten en de lifetime value van die klanten wordt vaak genegeerd.

‘We zijn een startup, en daarbij gaat het niet om winst, maar om groei’, hoor je dan. Natuurlijk: groei is belangrijk, maar zeker niet ten koste van alles.

Sommige oprichters van startups zijn meer bezig met het bouwen van waarderingen dan met het bouwen van bedrijven.

En sommige oprichters gaan geloven in hun eigen metaverse. Ze denken dat ze echt een waardevol bedrijf aan het bouwen zijn, aangejaagd door vc’s die bereid zijn om tegen idiote waarderingen in hun bedrijf te stappen.

Stel nu eens dat ook de pers de mooiste verhalen over je schrijft. Dan wordt het helemaal moeilijk om niet in het sprookje te geloven.

travis vanderzanden bird ceo
Travis VanderZanden, ceo van Bird. Foto: Steve Jennings/Getty Images

Snelste unicorn ooit

Neem bijvoorbeeld Travis VanderZanden, een van de oprichters van deelstepaanbieder Bird. Dat bedrijf werd in de pers diverse keren beschreven als de ‘snelste unicorn ooit’. En dat was ook zo. Zo’n twaalf maanden na oprichting was het bedrijf al één miljard waard.

Het jaar daarna schoot de waardering omhoog naar vele miljarden. Een unieke prestatie. Vaststaat dat de oprichters van het bedrijf uitstekende verkopers waren.

Miljoenenvilla’s

In 2021 werd een SPAC-beursgang aangekondigd. Daardoor kon VanderZanden in een klap honderden miljoenen cashen. Tijd voor een feestje dus. VanderZanden kocht in Miami een huis van 22 miljoen dollar, nadat hij een jaar eerder al een villa van 21 miljoen had gekocht in Bel Air.

Geef je geld pas uit als het op de bank staat

Het aandeel van Bird is sinds de beursgang meer dan 90 procent in waarde gezakt. Daardoor is de positie van VanderZanden in zijn bedrijf nu iets meer dan 10 miljoen waard. Toch lastig als je voor minimaal 40 miljoen aan vastgoed hebt gekocht.

Gevolg: het huis in Miami staat nu weer te koop. Dit keer voor bijna 40 miljoen. Interesse? Bekijk hier de plaatjes.

Bizarre twist

Het meest bizarre van dit verhaal: als VanderZanden erin slaagt om het huis voor 40 miljoen te verkopen, heeft hij met deze investering misschien wel meer geld verdiend dan met Bird. En zo komt alles wellicht nog goed.

De moraal van het verhaal: geef je geld pas uit als het op de bank staat.

Hoewel, misschien is de moraal wel iets heel anders. Vergeet het oprichten van een startup, maar koop gewoon een huis. De kans is groot dat je daar uiteindelijk rijker mee wordt.

Lees meer columns van Jeroen Bertrams: