Ik blijf het zeggen: het is niet gemakkelijk om een hardwarebedrijf te bouwen. Vorige maand schreef ik al over VanMoof, dat naar verluidt een noodfinanciering nodig had om te overleven. En deze maand heb ik me verdiept in Lightyear, dat in nog veel grotere problemen verkeert. Sterker nog: ze zijn failliet.
Lightyear: een ambitieuze visie
Lightyear wil auto’s produceren die op zonne-energie rijden. Een prachtig plan. De slimste jongens en meisjes van Nederland hebben jaren gewerkt aan het bouwen van een model dat in principe werkt. Helaas is het wel een nogal dure auto geworden en daardoor niet geschikt voor massaproductie.
Het ontwikkelen van de auto heeft vrij veel gekost: er is zo’n 200 miljoen euro geïnvesteerd in het bedrijf. Daar kunnen we lacherig over doen, maar ik vind het geen gek bedrag. Echte innovatie kost geld. Zeker als het gaat om een auto die goed en veilig moet kunnen rijden.
Maar goed: als een product niet geschikt is voor grootschalige productie, dan is het lastig om een bedrijf te bouwen. Dus waren er al plannen voor de Lightyear 2, een ‘goedkope’ versie. Voor slechts 40.000 euro te koop. Althans, dat was de belofte.
Lees ook: Mark Vletter kocht een van de eerste Lightyear-auto’s: ‘Ze deden echt niet alles perfect’
Faillissement kwam uit de lucht vallen
Helaas ging het bedrijf failliet nog voordat de auto echt in productie genomen kan worden. Toch zonde van die peperdure productielijn die in Finland is neergezet.
Finland? Ja, echt waar. Het verbaasde me zeer. Invest-NL is een grote investeerder in het bedrijf. En ik maar denken dat het doel was van Invest-NL om innovatieve banen in Nederland te creëren. Maar goed, in Finland waren ze vast blij met Invest-NL, totdat de tent dus failliet ging.
Het rare was dat het een paar maanden geleden nog goed leek te gaan met het bedrijf. Toen verschenen er prachtige verhalen in de pers over de Lightyear 2. Klaarblijkelijk kan er veel veranderen in een paar weken tijd. Misschien dat het management de planning niet helemaal scherp had. Jaartje vergist?
Lightyear heeft enorme bedragen nodig
Gelukkig komt er waarschijnlijk een doorstart. De initiatiefnemer daarvan, ondernemer Arnoud Aalbersberg, heeft zo’n acht miljoen bij elkaar weten te schrapen bij 225 investeerders. Ik vind het knap. Ze moeten nog wel even kijken wie de tent gaat runnen, maar dat komt vast wel goed.
Maar laten we even reëel zijn. Die acht miljoen worden er in een paar maanden doorheen gejaagd. Aalbersberg noemt die acht miljoen dan ook ‘fase 1’. In ‘fase 2’ is er 45 miljoen nodig en in ‘fase 3’ een miljard.
Geen idee wie die bedragen op tafel gaat leggen, maar het is wellicht wel goed om te weten dat een ‘normale’ investeringsronde al gauw zes maanden in beslag neemt. En dan nog: een zonne-auto bouwen die ‘slechts’ 40.000 euro gaat kosten? Is dat nou wel mogelijk binnen nu en een paar jaar?
Lees ook: Wordt Lightyear het nieuwe Tesla of gaat het Spyker achterna? 4 scenario’s
Brevet van onvermogen
Tragisch allemaal. Ik zou willen dat het een succes wordt, maar ik krijg toch het gevoel dat de realiteit hier ver te zoeken is. Het is goed om te dromen. Maar als je te veel gaat dromen, dan wordt het vaak een nachtmerrie.
Mijn advies: zorg voor een leider die het bedrijf kan dragen, maar ook kan managen. Een hallelujastemming in december, gevolgd door een faillissement in januari is een brevet van onvermogen.
Gebruik die acht miljoen om zo lean en mean mogelijk te opereren zodat er zo veel mogelijk tijd overblijft om geld op te halen. Runway, runway, runway. En dan maar hopen dat er binnen zes maanden minimaal honderd miljoen wordt opgehaald. Tripje naar de Emiraten? Saoedi-Arabië? Daar is in ieder geval genoeg zon én genoeg geld. Komt vast goed.