Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Techbusiness

Techbusiness is het platform van MT dat business maakt van technologie. Ga voor briljante business en snelle groei naar techbusiness.nl


Robo-Volvo’s

Volvo heeft op de openbare weg in Spanje drie onbemande auto’s 200 kilometer lang achter een vrachtwagen laten rijden. Doel van het robotautoproject: brandstof besparen. De drie Volvo’s tuften geheel zelfstandig met een snelheid van 85 kilometer per uur. Camera’s, radar en lasersensoren hielden de chauffeurloze wagens op het juiste spoor, via een draadloze verbinding kopieerden ze exact de route die de vrachtwagen nam. Meer over robotrijden op techbusiness.nl/industrie

Windows 8-feest in Taiwan

Nog vier maandjes slapen tot de officiële lancering, maar de beurs Computex in Taiwan stond al bol van de laptops en tablets die draaien op Windows 8. Het moet de belangrijkste Windowsversie ooit worden. Met het besturingssysteem wil de gigant uit ­Redmond zijn ooit zo vanzelfsprekende plek op de computer terugveroveren, die steeds vaker draait op software van Google of Apple en door tablets en smartphones steeds mobieler wordt. Meer over Computex op techbusiness.nl/hardware

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

BigQuery in Nederland

Het Nederlandse Crystalloid Innovations weet klant- en verkoopinformatie zó snel en fijnmazig te analyseren, dat business voorspelbaar wordt. De motor daarachter is BigQuery, een nieuwe dienst van Google die snelle data-analyse mogelijk maakt. Crystalloid had de primeur. Google gebruikt zelfs een klantcase van hen om te laten zien hoe goed het met Big Data overweg kan. Meer over Crystalloids helderziendheid op techbusiness.nl/ict

 >> Dit artikel komt uit MT Magazine. Abonnement?

Als manager doorstoten naar de top? Versterk je x-factor met deze 7 tips

Je boert al jaren goed als manager, met prima resultaten. Toch blijft die felbegeerde directiepositie buiten bereik. Wat ontbreekt er? Misschien mis je wat executive presence, zeg maar de x-factor die topmanagers onderscheidt. Zeven tips om die te versterken.

mary barra sundar pichai executive presence
Mary Barra (General Motors) en Sundar Pichai (Alphabet), twee ceo's met executive presence. Foto: Getty Images

Je bent een sterke manager, maar het lukt je maar niet om die topbaan bij de directie te scoren. Kennis, ervaring en uitstekende resultaten zijn belangrijk, maar ze zijn niet genoeg. Wat je ook nodig hebt is executive presence, vrij vertaald de x-factor. Zelfs in het Nederlandse poldermodel.

De Amerikanen zijn zo’n beetje de uitvinders van die executive presence. Al in 1975 verscheen het boek Dress for Success van John T. Molloy. Kleed je net alsof je die topbaan al hebt, was toen het advies. Maar over de juiste kleding gaat het al lang niet meer. Wel over inclusie, luisteren, leren en je virtuele aanwezigheid…

Sylvia Ann Hewlett is econoom, ceo van haar eigen consultancybedrijf, universitair docent en onder meer auteur van het veel recentere Executive Presence 2.0. Daarin beschrijft ze de x-factor aan de hand van drie elementen: gravitas, communicatie en de juiste verschijning. Daar ben je niet mee geboren, daar kun je wel degelijk aan werken.

Vertrouwen wekken

Gerry Valentine is coach, spreker en auteur. Al meer dan 27 jaar werkt hij met topmensen uit de Fortune 100. Hij beschrijft op Forbes executive presence als je vermogen om vertrouwen te wekken. Het vertrouwen dat je bekwaam en betrouwbaar bent, ook in uitdagende tijden.

Met het sturen van de juiste signalen krijg je medewerkers zover dat ze je willen volgen. En gaan senior leiders zien dat je (meer) potentieel hebt. Klinkt dat allemaal nog een beetje vaag voor je? Dan zijn hier zeven concrete tips om je x-factor te verbeteren.

#1 Blijf kalm in alle omstandigheden

Hewlett heeft in 2012 en 2022 onderzoek uitgevoerd naar de x-factor onder honderden topmanagers. Wat zij belangrijk vinden voor toekomstige collega’s is dan wel veranderd, maar het belangrijkste element is nog altijd gravitas. Dat is wat je uitstraalt, een soort natuurlijk overwicht of waardig gezag.

Zelfvertrouwen, besluitvaardigheid en een beetje swagger dragen bij aan jouw gravitas. Observeer en reflecteer dus eerst over hoe je ervoor staat. Nemen mensen je serieus? Kom je daadkrachtig over of eerder koppig? Het respect van anderen krijgen – niet afdwingen – is belangrijk voor je x-factor.

Let daarbij ook op je gedrag onder stress. Ben je dan gehaast, raak je gefrustreerd of overweldigd? Misschien verlies je ook weleens je geduld. Al dat druk, druk, druk zijn, helpt niet voor je x-factor, weet Valentine. Dan wek je eerder de indruk dat je juist niet meer verantwoordelijkheid aankan.

Blijf kalm, evenwichtig, beheerst, wees goed voorbereid en houd de controle. Daarmee wek je het vertrouwen dat je klaar bent om nog meer verantwoordelijkheid te dragen.

Lees ook: Nancy Poleon helpt al tien jaar vrouwen naar de top

#2 Luister en leer van anderen

Begrijp jij echt hoe anderen jou zien? Vraag regelmatig feedback over jouw impact. Hoe hoger je op de apenrots komt, hoe afhankelijker je wordt van anderen voor je effectiviteit. Natuurlijk zijn er nog altijd dominante leiders die in hun eentje daadkrachtige beslissingen nemen.

Uit het onderzoek van Hewlett blijkt dat daar voor je x-factor veel minder gewicht aan wordt toegekend. ‘Mensen neigen nu meer naar leiders die luisteren en leren van anderen voordat ze beslissingen nemen’, schrijft ze op Harvard Business Review.

Effectief luisteren dus en dat kun je zelf ook prima leren. Valentine voegt nog toe dat ‘mensen met een goede executive presence uitzonderlijke luisteraars zijn’.

‘Ze geven hun volle aandacht en stellen goede vragen. Zo gebruiken ze luisteren als een manier om anderen te betrekken en belangrijke ideeën te verkennen. Er is nog een voordeel: het vermogen om effectief te luisteren geeft blijk van zelfvertrouwen.’

#3 Zet slim in op inclusie

Nog een factor die veel meer mee is gaan tellen voor je gravitas: inclusie. Voeg meer leden met verschillende perspectieven toe aan je team. Daarmee vergaar je de nodige kennis om mensen met een andere achtergrond of identiteit te begrijpen.

Zorg ervoor dat al je teamleden zich gehoord en gewaardeerd voelen. Toon empathie, maar dan op een geïnformeerde manier. Probeer bijvoorbeeld een ja-cultuur te creëren, geeft Hewlett mee als tip. Als medewerkers je dingen vragen waarmee ze hun prestaties of vooruitzichten kunnen verbeteren, dan krijgen ze een ja. En je doet je best om dat ook voor elkaar te krijgen.

Organiseer vrijwilligerswerk met een toegevoegde waarde, waarmee je bijvoorbeeld een nieuwe doelgroep leert kennen en kunt aanboren. Haal mensen binnen zonder diploma’s en investeer in hun opleiding en werkervaring. Deze talenten zullen je niet alleen direct steunen, maar ze blijven ook langere tijd loyaal aan je.

#4 Communiceer als een leider

Het tweede belangrijke element voor je x-factor uit het boek van Hewlett is communicatie. Niet iedereen is van nature een begenadigd spreker of schrijver. Steek gerust veel tijd in het ontwikkelen en verbeteren van je communicatievaardigheden, raadt Valentine aan. Dat betaalt zich altijd terug.

Neem je presentatie op, is een tip uit het ABC voor executive presence van Brown University. Bekijk op de video hoe vaak je stopwoordjes gebruikt, zoals ‘eh’ of ‘weet je’. Praat je wel verstaanbaar of duidelijk genoeg? Check of je varieert in tempo, maar ook in toonhoogte. Laat je lichaamstaal overeenkomen met je boodschap.

Word behendig genoeg om ‘te lezen’ wie er in de vergaderzaal of je kantoor of… zitten en pas je communicatie daarop aan. Geef ook hier prioriteit aan de behoeften en perspectieven van anderen. Zo boek je effectievere resultaten.

Lees ook: Luisteren naar je lichaam helpt je op de werkvloer

#5 Verzorg je virtuele aanwezigheid

Hoe je communiceert op online platforms, zoals Teams of Zoom, is ook een belangrijke sleutel voor je executive presence geworden, blijkt uit het onderzoek van Hewlett. Daar kun je met enkele ingrepen al heel wat verbeteringen aanbrengen.

Geef je mensen de kans om zich voor te bereiden: stuur vooraf een agenda door en de stukken die ze gelezen moeten hebben. Zorg dat je voor een virtuele vergadering alles even test, dat voorkomt gehannes in beeld met kabeltjes, gedempte microfoons of lichtsterktes.

Spreek altijd helder, duidelijk en beknopt. Laat geen ruis toe op je achtergrond. Hou eventuele visuals strak. Draag ook geen schreeuwende kleuren, die leiden vooral af. Lees geen notities voor, scrol niet door je e-mails of appjes, kijk recht naar dat scherm voor je.

Sluiten er nieuwe mensen aan, dan begin je de vergadering met ze voor te stellen. Bonuspunten krijg je door te vertellen wat ze meebrengen aan kennis of ervaring voor de onderwerpen die worden besproken. Moedig de mensen die stil blijven aan om deel te nemen. Je kunt ze bijvoorbeeld hun gedachten laten delen over een belangrijke vraag.

Besluit ook die virtuele vergaderingen met het samenvatten van de genomen beslissingen en de vervolgstappen. Dat doe je niet zelf, maar je geeft die taak telkens aan een andere collega. Laat je hele team zo aan de beurt komen.

Lees ook: Zo pak je pestkoppen in vergaderingen aan: drie types

#6 Daag op in je gepolijste versie

Je uiterlijke verschijning is het minst belangrijke element van de x-factor, maar op dat vlak is er wel veel veranderd, geeft Hewlett aan. Dat gaat echt niet langer over het kopiëren van de look van de mannen en vrouwen op directieniveau.

Wat veel meer gewaardeerd wordt op dat niveau vandaag is authenticiteit. Laat zien wie je bent, inclusief je wortels en je waarden, maar dan wel de gepolijste versie. Laat je uiterlijk vooral niet afleiden van de indruk die je wil maken.

Jij bent een leider, of je nu in de kelder van een startup rondloop of op de top floor van een kantoorkolos op de Amsterdamse Zuidas. Sta rechtop, kijk mensen aan, glimlach en neem een open houding aan (kruis je armen niet).

sundar pichai executive presence
Sundar Pichai. Foto: Getty Images

Zo onderscheidt de topman van Alphabet (het moederbedrijf van Google) Sundar Pichai zich met ‘een toegankelijke, maar professionele stijl’ die mensen in verschillende sectoren zal aanspreken, schrijft Hewlett.

‘Met het combineren van een zwart leren jack met donkere jeans, een T-shirt en high-end sneakers, zelfs voor interviews en presentaties, laat hij zien dat werk en privé naadloos in elkaar overgaan.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#7 De dresscode bestaat nog

Ook Brown University bevestigt dat de normen voor kleding zijn veranderd (met dank aan remote werken). ‘Maar dat betekent niet dat er geen dresscode is op de werkplek. Elke plek heeft ze – formeel of informeel.’

Neem dus de tijd om te begrijpen hoe je verschijnt. ‘Als iedereen hoodies, jeans en trendy sneakers draagt op kantoor, dan geef je met een overhemd en een blazer de onmiskenbare boodschap dat je niet begrijpt “hoe we de dingen hier doen”.’

Blijf ondertussen flexibel genoeg om je aan te passen als de setting daarom vraagt. Dat laat ook Pichai zien. Wanneer hij voor een ondervraging in het Amerikaanse Congres moet verschijnen, draagt hij een maatpak. Is hij op bezoek bij de Indonesische president, dan draagt hij een shirt met batikachtige motieven.

Daarmee toont hij respect voor anderen, maar ondertussen blijft hij wel zijn rustige, kalme zelf.

Lees ook: Zo zet je je persoonlijke merk succesvol in als founder

Inclusive30: Wie maken Nederlandse bedrijven écht inclusiever?

MT/Sprout publiceert in april de Inclusive 30 van 2025, dé lijst met mensen die echt het verschil maken op weg naar een inclusiever bedrijfsleven. Wie mag er volgens jou niet ontbreken?

inclusive 30 2024
Inclusive30-alumni Eva de Mol (CapitalT), Sander van't Noordende (Randstad), Ingrid Tappin (Techleap), Jasper Kool (Social Capital) en Nancy Poleon (BrandedU).

Als het over diversiteit en inclusie gaat, zijn goede intenties een mooi begin, maar maken daden pas het verschil. Wie zijn de mensen die over de daadkracht, kennis en visie beschikken die de BV Nederland aantoonbaar diverser, maar vooral inclusiever maken?

MT/Sprout publiceerde in 2021 de eerste Inclusive30: hét podium voor inclusieve doeners, leiders en denkers die aantoonbaar impact maken. Die anderen inspireren om hun voorbeeld te volgen, zodat Nederlandse bedrijven inclusiever worden. Iemand aanmelden voor de Inclusive30 van 2025? Dat kan onderaan het artikel.

Wie maakt echt meters?

Waarom een lijst? Diversiteit en inclusiviteit versterken de slagkracht en de kwaliteit van Nederland, dat is al vaak genoeg bewezen. Het beter benutten van (schaars) talent, besluitvorming die is afgestemd op de belangen van alle stakeholders, nieuwe marktkansen door inspelen op behoeften van onderbelichte doelgroepen: nut en noodzaak van D&I zijn zonneklaar. En natuurlijk staan ze op de agenda van elke leider. Maar: wie maakt er echt meters mee?

Lees ook: De Inclusive30 van 2024: deze leiders maken het Nederlandse bedrijfsleven écht inclusiever

Leiders, rolmodellen, ondernemers

Die mensen zoeken we, en geven we graag een podium. Zij dragen bij aan inclusiviteit door als rolmodel te dienen en zelf diversiteit en inclusiviteit actief uit te dragen. Door binnen bedrijven concrete projecten op te pakken, of door als leider de transitie op de strategische agenda te verankeren.

De MT/Sprout Inclusive30 geeft een podium aan mensen die echt het verschil maken op weg naar een inclusiever bedrijfsleven. De jaarlijkse lijst wordt mede mogelijk gemaakt door Whyz Executive Search.

Ondernemers die het goede voorbeeld geven of met hun (tech)producten of diensten het Nederlandse bedrijfsleven pluriform succes brengen, horen wat ons betreft ook op de lijst. En ook de denkers en bestuurders die ‘vanaf de zijlijn’ de BV Nederland in beweging krijgen.

Aantoonbaar verschil maken

MT/Sprout laat zich bij het samenstellen van de Inclusive30 adviseren door D&I-experts, recruiters en andere bronnen uit ons netwerk. Toch willen we geen kandidaten missen voor onze longlist. Daarom vragen we ook jou input, met de vertrouwde vraag: ben jij/ken jij…?

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De criteria voor toelating tot de Inclusive30 zijn natuurlijk niet mathematisch. We zoeken boven alles personen die, al dan niet als leider van hun bedrijf, ten minste aantoonbaar verschil hebben gemaakt in de bevordering van inclusiviteit in het Nederlandse bedrijfsleven.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De criteria voor opname in de lijst:

  • de persoon maakt zich sterk voor de bevordering van inclusiviteit en diversiteit;
  • binnen, met of gericht op een onderneming;
  • vanuit een rol als leider, expert, dienstverlener of rolmodel;
  • die inspanning heeft een meetbaar, aantoonbaar of ten minste inspirerend verschil gemaakt op weg naar meer inclusiviteit en diversiteit in het Nederlandse bedrijfsleven;
  • de persoon heeft niet eerder in de Inclusive30 gestaan.

Aanmelden kan tot woensdag 5 februari.

Laat ons hieronder weten wie absoluut op de lijst moet:

Deze ‘impact-impala’ uit Nederland maakt industriële warmte eindelijk duurzaam

In samenwerking met Invest International - Met een 'industriële boiler op zonlicht' wil Suncom Energy de Europese industrie verduurzamen. Een ambitieus plan dat financiële steun krijgt van impact-investeerder Invest International. 'We hebben veel behoefte aan ondernemers met moed en een gezonde dosis naïviteit die zeggen: ik ga er vol voor', stelt Ivo van der Horst (Invest International).

suncom energy ivo van der horst henk arntz
Ivo van der Horst is investment manager startups & scaleups bij Invest International.

Melk, kaas, groenten, brood, bier of snoep — óveral is warmte voor nodig om te produceren, stelt Henk Arntz, oprichter van Suncom Energy. ‘Dat geldt voor bijna alles dat je in de supermarkt koopt. De meeste bedrijven in de voedingsmiddelenindustrie hebben warmte nodig tussen de 150 en 475 graden Celsius.’

Het gros hiervan gebruikt nog fossiele brandstoffen: vaak aardgas, LPG, diesel of steenkolen. ‘Dit komt voornamelijk doordat de huidige duurzame alternatieven financieel niet aantrekkelijk zijn’, zegt Arntz. ‘Door de hoge investeringskosten of de onaantrekkelijk lange terugverdientijd.’

Van geconcentreerd zonlicht naar duurzame warmte opslag

Suncom ontwikkelde daarom een innovatieve oplossing: de SunFleet, waarmee op een efficiënte manier hoge-temperatuur-warmte vanuit zonlicht wordt geproduceerd én opgeslagen. ‘De warmteopwekking gebeurt door onze SunArcs. Deze concentreren zonlicht door middel van parabolische spiegels op een receiver’, vertelt Arntz. ‘Door deze receiver loopt een vloeistof die verwarmd wordt door dit geconcentreerde zonlicht. Je kunt dit vergelijken met de werking van een vergrootglas.’

‘Ook is het mogelijk om elektriciteit om te zetten in warmte via ons Power-2-Heat-component. Deze zet elektriciteit om in warmte als er een overschot is aan elektriciteit, opgewekt door windmolens en zonnepanelen. De opgewekte warmte wordt vervolgens opgeslagen in een warmtebatterij, waardoor ook op niet-zonnige dagen gebruik gemaakt kan worden van duurzame warmte.’

Van Nederlandse bodem naar Spaanse babyvoeding

In mei 2024 werd een mijlpaal bereikt met de eerste SunFleet-installatie in Someren, geopend door voormalig minister Micky Adriaansens. Inmiddels is de tweede installatie in aanbouw in Spanje bij Smileat, een producent van biologische babyvoeding. Het project wordt mogelijk gemaakt door een financiering van Invest International, via het Dutch Trade and Investment Fund.

‘Smileat heeft stoom op 175 graden Celsius nodig om organische babyvoeding te produceren’, vertelt Arntz. ‘De processen in de fabriek die warmte vergen zijn bijvoorbeeld het koken van de babyvoeding en het steriliseren van de apparatuur.’

Met de SunFleet wordt het jaarlijkse dieselverbruik met meer dan 80 procent gereduceerd. ‘Dit komt neer op 20.000 liter diesel en staat gelijk aan 56 ton CO2’, zegt Arntz. ‘Naast de enorme reductie in het gebruik van fossiele brandstof bespaart Smileat omgerekend ook nog jaarlijks 20.000 euro op de energierekening én is het minder afhankelijk van fluctuerende energieprijzen.’

Liever eerst bij de buurman zien

Toch loopt Suncom in de praktijk nog tegen de nodige uitdagingen aan. ‘De grootste uitdaging voor ons is om de werking van de SunFleet te demonstreren aan de industrie’, zegt Arntz. ‘Een innovatieve technologie is nieuw en daarmee spannend. Gezien de grootte van de investering vinden bedrijven het spannend, waardoor veel bedrijven het liever eerst bij de buurman in werking zien.’

Daar komt Invest International in beeld, een joint venture van de Nederlandse Staat (51 procent) en Ontwikkelingsbank FMO (49 procent), die startups, scaleups, mkb, maar ook grotere corporates financiert. ‘We bieden onder meer investeringsleningen aan bedrijven die hun financieringsbehoefte niet volledig vervuld zien via de traditionele kanalen’, vertelt Ivo van der Horst, investment manager bij Invest International.

‘We zijn dus additioneel aan de markt. We kijken naar dezelfde onderdelen: ook wij willen dat een bedrijf, en dus de financiering, een succes wordt. Wij zijn niet naïef: we kennen de doelgroep en de context waarin startups actief zijn. Maar we proberen verder te kijken dan enkel het risico op papier.’

Geen unicorns, maar impact-impalas

Invest International zoekt specifiek naar wat Van der Horst ‘impact-impala’s’ noemt. ‘We zoeken bedrijven die impact in hun DNA hebben, die schaalbaar zijn, met duurzame en vooral wendbare businessmodellen om de grillige context het hoofd te bieden. Dit in tegenstelling tot de unicorns van deze wereld: daar zijn wij niet primair voor opgericht.’

‘Een klant kan in principe in elke sector actief zijn, zolang de impact maar aantoonbaar is’, vertelt Van der Horst. ‘We meten vooraf, tijdens én achteraf een hele lijst met criteria waarmee we vaststellen wat de échte bijdrage is aan bepaalde Sustainable Development Goals (SDG).

‘Klimaatactie, wat we kennen als SDG 13, is één van onze speerpunten’, zegt Van der Horst. ‘Daarom kijken we met extra interesse naar bedrijven die helpen bij de energietransitie. Neem Suncom: zij maken het voor fabrieken mogelijk om van fossiele brandstoffen over te stappen op schone energie, én het levert die bedrijven ook nog kostenbesparing op.’

Van ambitie naar realiteit

Voor Suncom betekende de financiering een belangrijke stap. ‘Invest International heeft ons niet alleen financiële ondersteuning geboden, maar ook vertrouwen gegeven in de keuze voor Spanje als strategische markt’, zegt Arntz. ‘Het is onze ambitie om in 2030 marktleider in Europa te zijn in hernieuwbare industriële warmte.’

Komend jaar focust Suncom zich op het efficiënter en betaalbaarder maken van de SunFleet — en ook het verdienmodel evolueert mee. ‘Een gedeelte van onze klanten wil warmte voor een stabiele lage prijs, zónder de SunFleet aan te schaffen’, stelt Arntz. ‘Ze willen de warmte per maand afrekenen, zoals nu ook de maandelijkse diesel of aardgas rekening betaald wordt. Dus daar kijken we nu ook naar. Dit alles met als doel om in 2026 winstgevend te zijn.’

Financiering speelt tot aan het moment van winstgevendheid een hoofdrol, ziet Arntz. ‘We zijn momenteel druk bezig met een Series A-ronde van 5 miljoen euro. Daarvoor zijn we op zoek naar investeerders die in een snelgroeiend climate tech-bedrijf willen investeren.’

‘Ondernemen is een karaktertest’

Intussen heeft Invest International al een breed scala aan innovatieve startup én scaleups geholpen aan een financiering, via de fondsen die het beheert namens het ministerie van Buitenlandse Zaken: het Dutch Good Growth Fund en het Dutch Trade and Investment Fund. Waar is Van der Horst in de toekomst nog naar op zoek?

‘De belangrijkste vraag die wij onszelf stellen is: kan dit team omgaan met onverwachte problemen die op hun pad komen?’, zegt Van der Horst. ‘Want die komen er altijd. Met een startup beginnen is een grote karaktertest. Het is niet voor de fainthearted. Je moet goed bij jezelf nagaan waar je aan begint, ook al is dat moeilijk.’

‘Het draait vooral om de ondernemersgeest’, zegt hij. ‘Je hebt flexibiliteit en wendbaarheid nodig, maar ook karakter. Je gaat met veel tegenslagen en stress te maken krijgen. Vaak moet je extra investeringen doen om een plan B te laten bloeien. Daarom is het belangrijk om vanaf de start een netwerk van financiers om je heen te bouwen.’

Zuinig zijn op ondernemers

‘Ondernemers zijn degenen die op deze wereld in positieve zin het verschil gaan maken’, concludeert Van der Horst. ‘We hebben veel behoefte aan ondernemers met moed en een gezonde dosis naïviteit die zeggen: ik ga er vol voor. En dan moeten we met z’n allen, de rest van de wereld met wat minder moed en in andere banen, heel zuinig zijn op dit soort mensen. Zij offeren veel op voor een kleine kans om hun eigen droom waar te maken, maar ook om iets voor de wereld te betekenen.’

Voor impactondernemers die internationale ambities hebben, is zijn advies helder: check via de website van Invest International of je in aanmerking komt voor financiering. ‘Als er een mogelijke fit te vinden is, komen we graag in gesprek.’

59 dagen wachten op je geld? ABN AMRO zet in op achteraf betalen mét zekerheid

In samenwerking met ABN AMRO - Als b2b-ondernemer ken je het scenario: je levert je producten, stuurt een factuur — en dan begint het wachten. Vaak lang wachten, want de helft van de Nederlandse bedrijven betaalt facturen te laat. ABN AMRO wil dat patroon doorbreken met een nieuwe 'Achteraf Betalen'-dienst.

abn amro achteraf betalen

Slechts een kwart van de Nederlandse middelgrote bedrijven blijkt hun facturen binnen de afgesproken termijn te betalen, zo blijkt uit onderzoek onder 400 finance- en inkoopexperts. Sterker nog: bij 15 procent van de bedrijven is te laat betalen ‘een bewust onderdeel’ van hun bedrijfsbeleid geworden.

‘Bedrijven optimaliseren hun cashflow door betalingen zo lang mogelijk uit te stellen, terwijl ze zelf snel betaald willen worden’, stelt Roderick Witjas, innovatiemanager bij ABN AMRO. ‘Een voorbeeld hiervan is wanneer een bedrijf tegels inkoopt en deze doorverkoopt voordat de leverancier betaald wordt. Dit vermindert de behoefte aan werkkapitaal.’

Twee maanden wachten op geld

Wereldwijd is het gemiddelde aantal dagen dat facturen open blijft staan óók gestegen van 56 naar 59 dagen: de grootste sprong sinds 2008, zo constateert een ander onderzoek. De oorzaken van late betalingen zijn divers en complex. Soms duren handmatige goedkeuringsprocessen bijvoorbeeld al twee weken. Maar er lijkt meer aan de hand, ziet Witjas.

‘Veel bedrijven worstelen met hun werkkapitaal door gestegen kosten en krimpende marges. Late betalingen worden dan een vorm van ongewenst krediet, waarbij leveranciers onbedoeld als bank fungeren.’

En dat heeft direct impact op de onderneming. ‘Voor ondernemers betekent dit niet alleen gemiste inkomsten’, zegt Witjas. ‘Het betekent ook kostbare uren die opgaan aan administratie en het achtervolgen van betalingen — tijd die beter besteed kan worden.’

Van 60 naar 30 dagen

Europa werkt intussen óók aan nieuwe regels om bedrijven sneller hun geld te laten krijgen. De Europese Commissie wil af van de huidige richtlijn (van 60 dagen betalingstermijn) en stelt een bindend termijn van 30 dagen voor.

Dat gebeurt wel met een nuance: bedrijven mogen onderling nog steeds een termijn van 60 dagen afspreken, mits ze dit vastleggen in een contract. Voor bepaalde producten is zelfs een termijn van 120 dagen mogelijk. ‘Hoewel deze aanpassingen de impact van de nieuwe regels verzachten, beperken ze nog steeds aanzienlijk de financiële speelruimte van bedrijven’, zegt Witjas.

Het factuurdilemma

Ondernemers die aan zakelijke klanten verkopen staan voor een lastige keuze. De wet verplicht hen om op factuur te leveren, maar dit brengt risico’s met zich mee. Als ze facturering weigeren, verliezen ze potentiële klanten. Maar als ze wel op factuur leveren, lopen ze het gevaar dat klanten te laat betalen en moeten ze veel tijd besteden aan administratie.

Er botsen eigenlijk twee belangen, zegt Witjas. ‘Verkopers willen garantie dat ze hun geld krijgen, terwijl kopers zekerheid willen over zowel levering als kwaliteit. Door op factuur te leveren neemt de verkoper eigenlijk al het risico op zich, zonder garantie dat de klant ook daadwerkelijk zal betalen.’

Achteraf betalen mét zekerheid

Reden voor ABN AMRO om een nieuwe service aan te bieden, die het hoofdpijndossier moet veranderen in een kans. De nieuwe ‘Achteraf betalen’-dienst combineert naar zeggen van de bank het beste van twee werelden: het gemak van factuurbetaling voor klanten én directe betaalzekerheid voor ondernemers.

‘Het concept is vrij simpel’, zegt Witjas. ‘Een klant bestelt online en kiest voor achteraf betalen. Na een snelle check van enkele seconden kan een order goedgekeurd worden. De ondernemer verzendt de goederen en ontvangt direct het geld. De klant betaalt vervolgens de factuur binnen de afgesproken termijn.’

‘Geen verrassingen of verborgen kosten’

‘De voorwaarden voor betaling op factuur zijn helder: de koper moet een Nederlands bedrijf zijn met een geldige KVK-inschrijving’, aldus Witjas. ‘Het toegestane aankoopbedrag wordt per transactie bepaald op basis van onze interne beoordelingscriteria. We hanteren hierbij een maximumbedrag van 100.000 euro per transactie.’

‘Als bank zien we dat online zakelijk bestellen onzekerheid met zich meebrengt, zowel voor koper als verkoper’, zegt Witjas. ‘Vanuit onze rol als vertrouwde financiële partner kunnen we die zekerheid bieden. Geen verrassingen of verborgen kosten, maar een transparante dienst van een bank die al generaties lang het Nederlandse bedrijfsleven ondersteunt.’

‘Verkoper krijgt altijd zijn geld’

Dat levert ondernemers verschillende voordelen op, legt Witjas uit. ‘Door het overnemen van het volledige risico op wanbetaling, stellen we verkopers in staat om zorgeloos op factuur te verkopen. De verkoper krijgt altijd zijn of haar geld uitbetaald, ongeacht eventuele betalingsproblemen. Bij geschillen over de levering of dienstverlening blijft dit een zaak tussen verkoper en koper – deze dienen zij onderling op te lossen. In dergelijke gevallen kunnen wij het uitbetaalde bedrag terugvorderen van de verkoper.’

‘De praktijk wijst uit dat deze flexibele betaalmogelijkheid ook vaak leidt tot hogere orderwaarden’, aldus Witjas. ‘Doordat kopers minder gebonden zijn aan de liquide middelen om bestellingen mee te doen, kunnen ze dus meer inkopen. Zeker wanneer ze weten dat ze de aangekochte goederen snel verkocht kunnen worden. Zo ziet een partner waarmee we samenwerken om dit product aan te bieden, gemiddeld 60 procent toename in de gemiddelde orderwaarde van hun klanten.’

Geen gedoe meer met aanmaningen

En ook de administratie wordt een stuk eenvoudiger. ‘Naast het direct uitbetalen na de verzending van de order zorgen wij ook voor het innen van de betaling. Dus waar je normaal in geval van uitblijven van betaling zelf contact met de klant moet opnemen, nemen wij ook dit proces uit handen. En misschien wel het belangrijkste: je hebt geen gedoe meer met aanmaningen of incassotrajecten.’

Cargoroo was één overname verwijderd van de redding: ‘De trend is er, de tijd ontbrak’

Cargoroo was dicht bij een overname die een faillissement had kunnen voorkomen, zegt medeoprichter en ceo Jaron Borensztajn. Ondanks wispelturig gemeentebeleid en terughoudende investeerders gelooft hij nog steeds in het businessmodel van elektrische deelbakfietsen. 'De trend hebben we mee, maar het gaat niet zo snel als gedacht.'

jaron borensztajn cargoroo elektrische bakfiets huren
Jaron Borensztajn, medeoprichter en ceo van de failliete bakfietsverhuurder Cargoroo.

Het waren geen fijne kerstdagen voor Jaron Borensztajn, Jelle Maijer en het Cargorooteam. Op 24 december werd zijn bedrijf Cargoroo failliet verklaard, na bijna een jaar zwoegen om de startup overeind te houden.

De curator kwam sinds die kerst met een waslijst aan informatieverzoeken, en in sommige gemeenten in Nederland, België en in Berlijn moeten de bakfietsen nog worden ingenomen door de leasemaatschappij. Ook daarbij moet Borensztajn nog helpen, zodat hij voorlopig nog niet kan bijkomen van een turbulente periode.

Aanbesteding in Amsterdam verloren

De problemen voor Cargoroo begonnen in het voorjaar van 2024, toen het bedrijf zijn vergunning in Amsterdam verloor aan concurrent Baqme. Een gevoelige klap, want Cargoroo had tot dat moment 1,5 miljoen euro geïnvesteerd in de hoofdstad en was met 110 bakfietsen goed op weg naar een winstgevende operatie.

Het plan was om in de hoofdstad de komende jaren stapsgewijs uit te breiden van 110 naar uiteindelijk 600 bakfietsen, wat de businesscase daar ruimschoots sluitend had gemaakt. De gemeente Amsterdam besloot anders, en een gang naar de rechter mocht niet baten: Cargoroo moest afgelopen zomer vertrekken uit de stad.

Domino-effect

‘Direct na het verliezen van de aanbesteding trokken twee investeerders zich terug’, zegt Borensztajn. ‘Ze hadden al getekend voor een financieringsronde van 800.000 euro, maar dat geld werd niet meer overgemaakt omdat het perspectief inmiddels was gewijzigd. En juist met dat bedrag hadden we Amsterdam kunnen uitbouwen.’

In plaats daarvan had het verlies van Amsterdam een domino-effect. ‘Het was niet alleen Amsterdam zelf dat we kwijtraakten. Het effect straalde uit naar onze activiteiten in andere steden en in feite ook andere deelvervoerders. Investeerders gingen denken: dit is een riskante business. Als een vergunning voor twee jaar zomaar aan iemand anders gegeven kan worden, terwijl de terugverdientijd veel langer is dan twee jaar, waarom zou je dan nog investeren?’

Lees ook: Cargoroo’s ondergang toont pijnlijke waarheid: duurzame ondernemers verstikken in Nederland

Businessmodel met hoge kosten

Eind 2022 haalde Cargoroo nog 10 miljoen euro op bij diverse investeerders. Dat geld moest voldoende zijn om 1.600 fietsen uit te zetten in de Benelux, Berlijn en andere Duitse steden.

Maar de teller bleef steken op 1.350 stuks. Er moest namelijk flink wat geld bij, omdat achter deelbakfietsen een lastig businessmodel schuilgaat met hoge kosten voor investeringen en een flinke overhead.

‘Als je kijkt naar Nederlandse grote steden – Rotterdam, Amsterdam, Utrecht, Den Haag – draaiden we op stadsniveau heel goed, operationeel zelfs positief. Maar daarmee dekten we lang niet alle kosten.’

Cargoroo-vloot te klein voor overhead

De overhead, met een financiële afdeling, marketing en een team van drie tot vier IT’ers voor de app en andere software moest worden terugverdiend uit de omzet en daarvoor was de vloot nog niet groot genoeg. Intussen joeg de hogere rente de leasekosten voor de Urban Arrow-fietsen op.

cargoroo failliet bakfiets huren
Foto: Cargoroo

Ook de operationele kant was uitdagend. ‘Een bakfiets is niet zo uitontwikkeld als een auto en heeft elke 1.000 kilometer onderhoud nodig. We hebben ook veel geïnvesteerd om van de fietsen een meer deelgeschikt voertuig te maken, met extra bescherming voor accu’s en antidiefstalvoorzieningen. Maar bij elke rit kan een drempel ervoor zorgen dat een spatbord scheef raakt, dan moet er iemand naartoe. En het team dat we inschakelden bij diefstal, of pogingen daartoe, had het behoorlijk druk.’

Overname door internationale partij

Nadat investeerders hadden afgehaakt werkte Cargoroo aan een deal die het lek boven had moeten krijgen. Een internationale partij die verschillende vormen van mobiliteit aanbiedt, waaronder deelfietsen, zou de Nederlandse pionier overnemen, in combinatie met nog een tweede Nederlandse startup, en aanvullende investeringen doen.

‘We waren te klein en je ziet al een tijd een consolidatietrend in de markt: iedereen ziet dat je het zonder schaal niet redt. Veel partijen zijn intussen bezig om een multimodaal aanbod te creëren, niet alleen deelfietsen maar ook deelbakfietsen’, zegt Borensztajn.

Uiteindelijk bleek vlak voor kerst dat de koper niet toehapte en de fusie niet ging lukken, en dat was het teken om faillissement aan te vragen. ‘De leasemaatschappijen hebben zich heel constructief opgesteld en hebben alles gedaan om ons te steunen. We kunnen ze niets verwijten.’

Wisselend beleid gemeenten

Wat de deelbusiness ook extra lastig maakte, is de verschillende aanpak door overheden. Amsterdam steunde in de beginjaren nog een pilot met Cargoroo in Amsterdam-Oost, verleende daarna een vergunning, maar koos dit voorjaar met Baqme voor een andere aanbieder – die vorige maand overigens op de vingers werd getikt omdat het te weinig fietsen uitzet in de stad en daardoor niet aan de vergunningsvoorwaarden voldoet.

Gemeenten als Utrecht en Den Haag ondersteunden Cargoroo in wijken met ‘vervoersarmoede’ en lieten voor kerst nog weten dat ze zich best wilden inspannen om de bakfietsen voor hun stad te behouden. Dat is dan een zaak voor de mogelijke doorstart die de curator momenteel onderzoekt, na jaren waarin Cargoroo worstelde met de versnippering van beleid.

‘Elke grote gemeente heeft een paar  ambtenaren die zich bezighouden met deelmobiliteitsvergunningen. Met zes man op ons hoofdkantoor konden we nooit twintig steden bedienen. Ze hadden allemaal andere eisen en vragen.’

Buitenland betaalt wel voor deelmobiliteit

In het buitenland ging het anders, daar investeren gemeenten zelf veel meer in deelfietsen. ‘Daar draaien bijna alle deelfietspartijen op basis van overheidstenders. Nederland is een fietsland, hier heerst het idee dat je het fietsgebruik niet hoeft te stimuleren.’ Parijs stak honderden miljoenen in de deelfietsen van Velib, die al decennia bestonden maar de afgelopen jaren echt gingen floreren.

‘In Leuven hadden we een redelijk succesvolle operatie maar niet op een schaal die kostendekkend was. We hebben daar een tender gewonnen met een gemeentelijke bijdrage die afhankelijk was van de omzet en geleidelijk minder werd naarmate de omzet steeg. Een prima mechanisme.’

cargoroo oprichters jelle maijer jaron borensztajn erik de winter
Vlnr: Jelle Maijer, Jaron Borensztajn en Erik de Winter, de oprichters van Cargoroo. Foto: Cargoroo

Ook in Duitsland waren veel steden bereid in deelmobiliteit te investeren. ‘De politieke realiteit was daar de afgelopen jaren anders. De Groenen hadden een miljoen bakfietsen als doel gesteld, dat werd zo’n beetje een strijdpunt tussen rechtse en linkse partijen. We hadden er veel in de pijplijn, maar de aanbestedingstrajecten kosten daar jaren.’ In Berlijn reed Cargoroo ‘voor eigen rekening’ met 350 bakfietsen, op weg naar een kostendekkende schaal.

Tijd nodig om deelbakfietsen te laten slagen

Die tijd was Cargoroo dus niet gegund. Terwijl tijd een essentieële voorwaarde bleek om deelbakfietsen te laten slagen. ‘De trend hebben we mee, dat zien we ook aan het groeiende gebruik.’

De early adopters waren de gezinnen met jonge kinderen die er eerst af en toe mee reden en het vervolgens inpasten in hun routines, zoals de ritjes naar de sportclub. Van lieverlee ontdekten ook andere stadsbewoners het gemak voor hun kratjes bier en andere boodschappen.

‘Maar het gaat niet zo snel als we dachten, daarin hebben we ons vergist. Het kost jaren voordat mensen hun dagelijkse gedrag aanpassen. We zagen elk jaar groei, maar voordat je op een niveau bent dat het rendabel is op stadsniveau, ben je heel wat tijd verder.’

Deelbakfietsen als aanvulling op ov

Borensztajn ziet vooral kansen op plekken waar deelbakfietsen worden beschouwd als aanvulling op het openbaar vervoer, zoals dat in Frankrijk en Italië het geval is. ‘Maak het onderdeel van een ov-concessie. Als daarin een paar miljard omgaat, maken een paar miljoen niets uit terwijl deelfietsen een flexibele, betaalbare vorm van transport zijn. Het aanleggen van een tramlijn of metrolijn is vele malen duurder.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Natuurlijk hoopt de ondernemer dat de curator een kandidaat vindt voor de doorstart, al zal die opnieuw alle vergunningen moeten aanvragen en een deal moeten sluiten met de leasemaatschappijen over de 1.350 Urban Arrows.

Of Borensztajn zelf opnieuw betrokken wil zijn bij zo’n tweede kans? ‘Het is een onderneming waar mijn hart aan verpand was’, zegt hij. ‘Er zat ook wel idealisme in: dit moet kunnen werken en het zal leiden tot een leefbare stad. Maar ja, op enig moment moet er ook brood op de plank komen.’