Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Digitale transformatie

Over digitalisering en de impact op bedrijfsprocessen.

Recente artikelen

10 tip leiderschap omgang algoritmes

10 stappen waarmee je als manager algoritmeproof wordt

Algoritmes zullen de toekomst op de werkvloer veranderen. Hoe je hier als leider mee om? Auteur en CEO Mike Walsh...

clock 5 min

HR Analytics

Ontdek met HR-analytics hoe medewerkers het beste tot hun recht komen

Kun je achterhalen welke karakteristieken van medewerkers samenhangen met verzuim? Of hoe het gesteld is met de leiderschapseffectiviteit? Ja, getuige...

clock 2 min

misbruik algoritmes niet om medewerkers af te beulen

Zo voorkom je als manager dat medewerkers slachtoffer worden van een algoritme

Algoritmes kunnen managers assisteren in het monitoren en verbeteren van de productiviteit. Wie algoritmes verkeerd inzet kan een onmenselijke manager...

clock 2,5 min

Zo bereik je nieuwe klanten AVG-proof

Ondanks de strengere regelgeving rondom privacy is het benaderen van klanten via direct mail nog altijd redelijk soepel. Het is...

clock 2,5 min

Let op dit essentiële verschil: ben je een webshop of een online platform?

Is jouw onderneming een webshop of een online platform dat vraag en aanbod bij elkaar brengt? Dat is een essentiële vraag bij...

clock 3 min

big data accountancy

Hoe big data accountancy en auditing naar een next level brengt

Nieuwe wet- en regelgeving stelt steeds hogere eisen aan auditors en accountants. Gelukkig zijn er nieuwe tools om aan die...

clock 3,5 min

i.s.m. Oracle
KFC klantdata

Hoe KFC de klant nog slimmer gaat bedienen

Jaarlijks rollen er bij KFC Nederland 13 miljoen bonnetjes uit de kassa. Een bron van data. Maar hoe haal je...

clock 4,5 min

De groei van Fintech: 87 dingen die je (misschien) nog niet wist

De opkomst van smartphones, online marktplaatsen, cloud computing en kunstmatige intelligentie zet de financiële wereld op zijn kop. Je leert er...

clock 0,5 min

Zo wil Zalando voorkomen dat kleding na één keer dragen wordt teruggestuurd

Webwinkel Zalando ontwierp een speciaal label om te voorkomen dat gedragen kleding toch wordt teruggestuurd. Sprout-expert Arnoud Engelfriet denkt niet dat...

clock 2 min

Data op orde Wanneer je geavanceerde, toegankelijke data analytics wil introduceren in je bedrijf, waar begin je dan? De Clercq: ‘Ten eerste moet de data op orde zijn. Verzameld, opgeschoond, kloppend, compleet, toegankelijk. Dat is het fundament. Soms, bij grotere bedrijven, is er een IT-team dat al databases en zelfs warehouses ordelijk en veilig heeft aangelegd, dat is mooi. Werk daar dus goed mee samen, is mijn advies. Maar in de software zitten ook functies die een bedrijf helpen met het ordenen van data. Dat is pijler 1: zoek uit welke data je hebt en hoe die is opgeslagen.’ Na inzet van de software (2) is pijler 3 van groot belang: ermee leren werken, en de challenges aangaan die erbij horen. ‘Het begin gaat snel’, zegt De Clercq. ‘Daarna kun je zelf veel uitzoeken via manuals, YouTube en op fora, maar in de praktijk schiet dat vaak niet voldoende op. Veel mensen blijken als je het ze zelf laat uitzoeken minimaal gebruik van de kennis te maken binnen hun team; dan haal je de investering er niet uit. Onze bevinding is dat je degenen die ermee gaan werken, dat zijn dus de specialisten zelf, niet de IT’ers, gestructureerde, uitgebreide hands-on trainingen moet geven. Dat is een tip: neem ze aan de hand.’ Maar ook na de trainingen is er een challenge. ‘Je verwacht dat een medewerker die je hebt geleerd zich met de data te verbinden en een dashboard te maken, wel uit de voeten zal kunnen met de datasets in zijn dagelijkse praktijk. Hij of zij begrijpt het eigen proces, de data daaronder dus ook, toch? Dat is een valkuil. Ondersteun hem ook daarbij, hij moet zich comfortabel voelen met z’n eigen data. Je zegt: wat je daar in die kolom op je scherm ziet, mooi gepresenteerd op het dashboard, correspondeert met díe-en-die tabel waar je tot dusver mee werkte.’ Nog een tip van Jim de Clercq, gelouterd door ervaring: je moet niet álle medewerkers willen trainen. ‘In alle teams een paar ambassadeurs, mensen die graag willen en over vaardigheden beschikken. Dat is het beste. die moet je beter maken. Zij kunnen dan anderen in hun team enthousiasmeren en zijn beschikbaar als die bij het aflezen van dashboards vragen hebben; anders komen ze allemaal met vragen bij het analytics team, zoals wij dat bijvoorbeeld hebben. Daardoor houden wij weer tijd over voor het vinden van de meer complexe oplossingen.’ Motor Maar voorop staat dus: waar zijn die data dan? Het zal verschillen per afdeling: verkoop, voorraadbeheer, finance, HR. ‘Ze zijn overal, heel simpel al: de verkoper beschikt over de orderportefeuille. Aantallen, datums, klanten, producten. Is er een relatie tussen producten die klanten kopen en andere die ze ook kopen? Welke vragen zou je als specialist beantwoord willen zien en wat heb je beschikbaar om een antwoord te vinden? De nieuwsgierigheid is een belangrijke motor.’ Bij het begin van het gebruik is het van belang dat medewerkers en beslissers meteen zien: deze software, daar hebben we iets aan. Die is de investering waard. De Clercq: ‘Zorg dus dat je eenvoudig begint. Begin klein, zodat je meteen een mooi resultaat kunt presenteren, dat is ook een tip. Neem bijvoorbeeld een rapportage erbij die al bestaat en die tijd gekost heeft. Laat zien dat het mooier en sneller kan. Niet meteen een groots project opzetten. Dat kan later nog.’ Voordeel Logitech, multinationaal leverancier van peripherals als webcams, toetsenborden, muizen, ab’s, werkt zo’n tien jaar met deze software. De Clercq: ‘Ikzelf ben behalve bij trainingsprogramma’s betrokken bij ondersteuning van de supply chain. We hebben bijvoorbeeld dashboards waarmee verouderde voorraden worden gemonitord. Heb je overzicht, dan kun je actie ondernemen, die producten promoten bijvoorbeeld. We hebben voor heel veel processen dashboards, voor geregelde rapportages maar ook voor ad-hoc-analyses. Het is moeilijk te meten welk voordeel we er precies bij hebben, maar het is absoluut aanzienlijk.’ Maandelijks hebben de gebruikers binnen het bedrijf een bijeenkomst om via presentaties op de hoogte te blijven. ‘Wij doen dat virtueel omdat we over de hele wereld zitten. Heel belangrijk, en dat is weer een tip: houd die bijeenkomsten in stand, dring erop aan dat ze komen. Maak video’s zodat afwezigen en nieuwe gebruikers achteraf alsnog toegang tot de informatie hebben.’ Zelf hoort hij bij de organisatoren van een groep van Nederlandse gebruikers van deze software, die één keer per kwartaal samenkomen. Er zijn dan presentaties en een netwerkborrel. ‘Een externe gebruikersgroep bezoeken is heel nuttig, zeker als je pas begint. Je leert waar anderen mee bezig zijn, wat hun slimme oplossingen zijn, je ziet best practices. Meestal komen er een stuk of 70. Iedereen is heel open, bereid alles te delen. We zijn geen concurrenten.’ Data-analyse is niet meer weg te denken, zegt Jim de Clercq. ‘Het is niet meer van deze tijd om op onderbuikgevoelens af te gaan. Besluiten waarmee veel gemoeid is, moeten data-driven zijn. Je kunt gewoon niet zonder die geavanceerde tools: díe brengen de inzichten bij de beslissers.’ De Clercq besluit met nog een voorbeeld. Een groothandel heeft transport nodig om producten bij resellers te krijgen. ‘De keuze is: verzorg je dat zelf of neem je het aanbod van de klant aan om het vervoer tegen een kleine vergoeding te regelen? Dat laatste lijkt goedkoper, maar het is niet altijd meteen duidelijk wat je zelf aan transport kwijt bent. Een data-analyse kan aangeven hoe het ligt. Bij Logitech bleek dat we er verlies op zouden lijden als we het aanbod aannamen. Ik bedoel maar.’

Hoe slimme software data steeds inzichtelijker maakt – en wat jij ermee kunt doen

Geavanceerde data-analyse met tools die hanteerbaar zijn voor medewerkers die geen IT-specialist zijn: het levert bedrijven business-, organisatorische en andere...

clock 4 min

digitale betaalstrategie geen excuses op tijd betalen

Geen excuses meer: zo betalen je klanten op tijd

Een digitale betaalstrategie helpt betaaldrempels weg te nemen en je klanten zo snel mogelijk te laten betalen. In zowel de...

clock 4 min

Meer en meer bedrijven doen hun voordeel met de mogelijkheden van geavanceerde data-analyse. Zo helpt supertoegankelijke software Peter Appel Transport (1200 medewerkers) met onder meer het stroomlijnen van organisatie en planning. De beloning: forse businessvoordelen. [tekst] Business- en data-analist Gert-Jan Neeft geeft het toe: het werkt verslavend. Fraaie dashboards die hij zelf in kan stellen om antwoorden te krijgen op gerichte vragen. Vragen die hem inzicht verschaffen in processen en samenhangen. Desgewenst deelt hij de dashboards met collega’s binnen Peter Appel Transport en met klanten, om er samen beter van te worden. Naar een IT-medewerker stappen om een rapportage te laten maken, die dan weer een paar keer terugkomt met vragen en misverstanden? Verleden tijd – al is een IT-afdeling natuurlijk nog altijd een belangrijke ondersteuning bij het verzamelen en veiligstellen van data. Inlezen Datasets zijn eenvoudig in te lezen vanuit Excel-files of databases, eigenlijk waar dan ook vandaan. Neeft ziet steeds meer mogelijkheden, dankzij beschikbare informatie en door de updates van de leverancier die altijd doorgaan. Zo wordt de voorspellende waarde almaar groter. Sinds 2011 is Neeft bezig de mogelijkheden te verkennen. ‘Binnen twee avonden had ik destijds de eerste resultaten al op het scherm.’ Klanten Peter Appel Transport is specialist in temperatuur-gecontroleerd transport – vooral van levensmiddelen maar ook non-food producten – door heel Nederland vanuit veertig standplaatsen. Klanten bevinden zich in de sectoren foodretail en foodservice. Soorten data Met wat voor data werkt Gert-Jan Neeft – die een logistieke opleiding heeft gevolgd – dan eigenlijk? ‘We hebben bijvoorbeeld data van opdrachten zelf en ook van de uitvoering: waren we op tijd op de bestemming of hoeveel te vroeg dan wel vertraagd? Data komt ook van de voertuigen, denk aan brandstofverbruik. Dan zijn er de mensen die uren maken. Er zijn financiële gegevens, er is onderhoud. Je kunt dit alles overzien, dan kijk je dus terug.’ Het mooie is dat Neeft met behulp van de gegevens van het verleden nu kan voorspellen wat bijvoorbeeld het aantal benodigde arbeidsuren in de komende periode gaat worden. ‘Ik kan dan efficiënt organiseren en een goed tactisch plan vormgeven: voldoende mensen, voertuigen en volume, niet te veel en niet te weinig. Predict and prepare zeggen ze wel, je bereidt operaties voor. Dan kom je op het terrein van de business.’ Vroeger Hij werkte altijd al met data, maar aanvankelijk had Gert-Jan Neeft alleen Excel ter beschikking. ‘Ook een mooi programma natuurlijk. Het voorspellende deel kon daarmee niet, we hadden wel inzicht in het verleden waar we ons voordeel mee konden doen. Maar door de steeds grotere hoeveelheden data liepen we tegen grenzen aan. Bovendien kon je maar met één persoon tegelijk in een bestand. Tegenwoordig kun je met hele volksstammen tegelijk naar de analyse kijken.’ Externe invoer Niet alleen data van intern zet hij in, ook van buitenaf komen ze. Neeft: ‘Klanten geven orders en planningen door waarmee wij moeten werken. Grote retailers doen dat bijvoorbeeld. Hoeveel ritten, welk moment van de dag of week, welke bestemmingen, welke volgorde – dat analyseren wij zodat we er op zo efficiënt mogelijke manier mee verder kunnen. Ook de klant helpen we om inzicht te krijgen in zijn planproces. Dan kan hij het in de toekomst weer een stukje beter doen. In het voordeel van alle betrokkenen.’ Businessvoordelen Er is heel veel mogelijk met de tools van de platform analytics-aanbieders. Complexe, diepgaande berekeningen, interactiviteit, toegankelijkheid. Neeft: ‘Afgelopen jaren hebben we absoluut veel businessvoordelen gehaald uit data-analyse. Deels zijn die te meten, aan de andere kant kun je nu eenmaal niet overal een waarde aan hangen. Er zijn dingen veranderd en de gunstige gevolgen daarvan zie je niet alleen in euro’s, maar bijvoorbeeld in kortere wachttijden, minder leeggereden kilometers…’ De aanpak geeft Peter Appel Transport onderscheidend vermogen ten opzichte van andere vervoerders en logistiek dienstverleners, zegt hij. ‘We lopen echt op de troepen vooruit.’ Data-driven En de toekomst? Je bent nooit klaar, zegt Neeft. ‘We zijn als organisatie bezig steeds meer data-driven te worden. We zijn het dus al, maar het kan naar een hoger niveau. Meer beslissingen nemen, in meer afdelingen, op basis van inzichten die je krijgt dankzij metingen. Neem de schade-analyse. Waar, op wat voor tijdstippen, bij welke omstandigheden is er schade gereden? Daar kun je veel uithalen. Dan geef je medewerkers bijvoorbeeld gericht training om bepaalde handelingen anders uit te voeren. Of je past een planning aan om de kans op schade te verkleinen.’ Peter Appel Transport is koploper, maar, zegt Neeft, ‘we zijn er nog lang niet. Er is nu alweer meer functionaliteit dan een jaar geleden, zoals spatial analytics, analyses op kaartmateriaal. Dat kan rechtstreeks ingelezen worden. De leverancier bouwt zijn product steeds uit, mede met behulp van de ideeën die van gebruikers komen. Dat doen ze goed.’

Zó haalt Peter Appel Transport enorme businessvoordelen uit slimme data-analyse

Meer en meer bedrijven doen hun voordeel met de mogelijkheden van geavanceerde data-analyse. Zo helpt supertoegankelijke software Peter Appel Transport...

clock 3 min

c-level gehackt

Bedrijfsserver gehackt? Grote kans dat het C-level de schuldige is

Gemiddeld hebben bedrijven elke maand wel een security-incident, blijkt uit onderzoek. De zwakste schakel? De bestuurders zelf. En het ergste...

clock 3,5 min

fintech column MT

Fintech: not just another hype

MT-columnist Marleen Smekens ziet de toekomst voor de nieuwe fintech-bedrijven positief in. Ze kunnen vooral scoren op service en klanttevredenheid.

clock 2 min

Data is overal, doe er wat mee! Dat is de boodschap die steeds vaker wordt uitgedragen. Data leeft; in de media, bij onderzoekers en op speciale events. Zelfs in de boardroom van veel organisaties ontkomt men niet aan de mogelijkheden van data. Het is gebleken dat bedrijven die voor strategische beslissingen en innovaties, gebaseerd op inzichten van hun data, productiever en meer winstgevend zijn (Study by MIT slow school of management, published in Hardvard business review). procent succesvoller zijn dan de concurrentie die dat doet op basis van intuïtie, of zoals dat heet: opinion. [voorbeeld van zo’n onderzoek – heeft Diederick nog niet doorgegeven] Al zeker vijftien jaar is het gaande: individuen, organisaties en apparaten slaan steeds meer data op, gestructureerd en ongestructureerd. De ontwikkeling van platforms en software daaromheen waarmee steeds grotere sets van data – big data – te analyseren zijn, gaat maar door. Anno 2018 bestaan er aan de voorkant van al die software en platforms en ‘zeeën’ vol data handige dashboards waarmee antwoorden op gerichte vragen zichtbaar te maken zijn. Veel organisaties weten dat ze ‘iets’ met die data moeten doen en zijn zich bewust van de waarde die in hun data zit. En tegelijkertijd worstelt men met de vraag hoe deze waarde hieruit te halen. En zo de kansen te pakken om hun organisatie ‘data-driven’ te maken. Alles is data Data moet je leren zien en dan begrijpen, dat wil zeggen er de juiste vragen aan stellen. Er zijn aanbieders die bedrijven daarbij helpen met begeleiding en adviezen, en door analytics platforms om de data visueel te analyseren. Iedere stap van de analyse wordt visueel weergegeven. Visuele indrukken gaan sneller en nodigen uit tot verdere analyse. Het uitgangspunt: alles is data. Wie meedoet aan de Nationale Tuinvogeltelling verzamelt data, wie van A naar B reist maakt er gebruik van, net als iemand die zijn DNA-profiel laat onderzoeken. De afdelingen sales en HR van een bedrijf slaan ze op en maken ze toegankelijk, maar wie Boer Zoekt Vrouw opneemt om te registreren of boer Wim nou voor Katie of voor Janneke kiest, doet dat net zo goed. Alle activiteiten van bedrijven, individuen, overheden en instanties zijn – desgewenst – in data te vatten. Analyse Stel; een beheerder van flexkantoren vlakbij Schiphol overweegt uitbreiding. Een beslissing over zo’n kostbare investering kan hij (zij) nemen op basis van data-analyse: hoeveel vraag naar zijn dienst is er geweest de afgelopen jaren en welke stijgende lijn zat daarin? Hoe vaak moest een potentiële klant met ‘nee’ worden opgescheept? Hoeveel nieuw concurrerend aanbod is er in de naaste omgeving te verwachten? Wat zijn de plannen van Schiphol? Is er in de Haarlemmermeer groei te zien in het type bedrijven dat in het algemeen gebruikmaakt van flexkantoren? Op basis van die uitgebreide analyse kan de beheerder een berekening presenteren die aangeeft hoe verstandig het is om een nieuw gebouw neer te zetten. Daarop kan de investeerder een ‘data-driven’ beslissing baseren. Aanbieder zoeken Belangstelling? Zoek eens rond in de eigen databases: welke zijn er, wat is er eigenlijk beschikbaar? Formuleer enkele vragen waar je via data-analyse een betrouwbaar antwoord op zou willen hebben, bijvoorbeeld om de afzet van je product of dienst een boost te geven. En zoek een goede aanbieder van tools voor data-analyse. De mens Belangrijk is dan wel: dat de aanbieder zich voor het zien en begrijpen van data expliciet richt op de persoon ‘in the job’; de mens, de eindgebruiker, niet zozeer op de IT-rapporteur. ‘De verkoopmanager weet meer van de onderliggende data in zijn werkgebied en de vragen die van belang zijn, dan de IT’er’, zegt Diederick Beels van analytics platform-aanbieder Tableau. ‘Vroeger maakte de afdeling IT een rapportage op verzoek van de man of vrouw met de kennis, maar dat is inefficiënt en tijdrovend.’ In gesprek met de data Een goede aanbieder is – anno 2018 – in staat juist de kenner zelf ‘in gesprek’ te brengen met de data. Deze kan, met ondersteuning natuurlijk, leren zelf de data te zien – bijvoorbeeld met dashboards – en vervolgvragen te stellen, dus wat hij ziet ook te begrijpen. Hoe komt het dat – bijvoorbeeld – het product in regio X zoveel beter in de markt ligt dan in regio Y? Welke beslissingen zouden de afzet in regio Y kunnen verbeteren? En natuurlijk speelt de IT’er in het proces wel een belangrijke rol; hij verzamelt data en stelt ze beschikbaar op een veilige manier. En kan zo de eindgebruiker ondersteunen.

Zó ontsluiten bedrijven data en krijgen ze steeds meer voorsprong op hun concurrentie

Alle organisaties, groot en klein, kunnen concurrentievoordeel halen uit de analyse van data. Ze beschikken allemaal ook over grote hoeveelheden...

clock 3 min

Brenno de Winter onderzoek Kaspersky Lab

Brenno de Winter: ‘Kaspersky weren is schadelijk voor onze veiligheid’

De overheid had in mei dit jaar geen legitieme reden om de antivirussoftware van Kaspersky Lab in de ban te...

clock 5 min

Challenger50 van 2018: BuyBay boort nieuwe markt aan voor teruggestuurde producten

Thijs Bosgoed zette het probleem van teruggestuurde online-aankopen om in een kans met BuyBay. De challenger verwerkt inmiddels elke dag...

clock 1,5 min

Bux aast op primeur met gratis beleggen

Beurs-app Bux lanceert begin volgend jaar een nieuwe app waarmee gebruikers zonder transactiekosten beleggen. Het is een model waarmee Robinhood...

clock 3 min

Columnisten

Menno Lanting

Expert op het gebied van de impact van de snel veranderende wereld op innovatie, organisaties en leiderschap.

Lees de columns van Menno Lanting

Partnerartikelen

Giels Brouwer casht met SciSports: ‘Zonder data voor transfers heb je nu echt een nadeel’

Giels Brouwer casht met SciSports. Zijn bedrijf, in 2017 nog Challenger van het Jaar, is verkocht aan Vanad Group. Een...

clock 4 min

omzet-webshops

Nederlandse webwinkels lopen 4,2 miljard omzet mis – 1 op 3 kleine ondernemers denkt aan stoppen

Ook nieuws: Mama's Maaltijden nu ook in de schappen bij Albert Heijn, generatieve AI zet verhoudingen in boardroom op scherp,...

clock 3 min

AI-race

Hier worden investeerders bloednerveus van: al meer dan 200 miljard naar AI

Microsoft, Meta, Amazon en Alphabet (Google) lopen voorop in de AI-race. Om hun voorsprong te behouden laten ze het geld...

clock 5,5 min

hein-schumacher-unilever

Unilever slankt de voedingstak af: de strategie is ‘minder, beter en meer impact’

Unox en Conimex gaan in de uitverkoop bij Unilever. De Vegetarische Slager zou volgens geruchten ook al in de etalage...

clock 3 min

hugo hemmen gapstars

Hoe Hugo Hemmen met Gapstars bouwt aan een tech-droom in Sri Lanka

Met een tweede master op zak lag er voor Hugo Hemmen een mooie carrière in het verschiet als consultant. In...

clock 5 min

i.s.m. Pillows Hotels
pillows hotel zwolle

Waarom ‘bleisure’ de nieuwe norm is voor zakenreizigers

Wie op zakenreis gaat, combineert steeds vaker business met leisure. Die combinatie, door de toeristenindustrie wat onhandig 'bleisure' gedoopt, biedt...

clock 3 min

uber eats

Uber Eats stopt in Nederland met zzp’ers – ‘Unilever zet ook De Vegetarische Slager te koop’

Ook nieuws: Rabobank-topman op ‘wanted’-poster mag, SciSports wil met nieuwe eigenaar doorbreken in VS, elektrische deelauto’s Renault leveren stroom terug...

clock 3,5 min

rik-vera

Rik Vera: ‘Leiders moeten meer gebruik maken van de superkracht nieuwsgierigheid’

Nieuwsgierigheid is een superkracht waar leiders veel te weinig gebruik van maken. Om ze een flinke duw in de rug...

clock 5,5 min

Amrita Ramsaransing slaat met vastgoedbelegger BRXS bres in een wit bolwerk: ‘Je krijgt standaard kritische vragen’

Ze werd onderschat omdat ze vrouw is, klein van stuk en een niet-Nederlandse achtergrond heeft. Toch bouwt Amrita Ramsaransing aan...

clock 6 min

toptalent ralf knegtmans leervermigen

Kennis is net zo lang houdbaar als verse vis, toptalent beoordeel je beter op leren

Wie toptalent wil rekruteren én aan boord wil houden, moet inzetten op leren. Op het vermogen om te leren en...

clock 4 min

Cradle

Eiwit-innovator Cradle haalt 73 miljoen op – KLM wil lonen bevriezen in nieuwe cao

Ook nieuws: Invest-NL en Invest International steken 17,5 miljoen euro in biotech, massaontslag bij Duitse staalgigant ThyssenKrupp en Corendon zoekt...

clock 4 min

Eiwit-hacker Cradle haalt 73 miljoen op: ‘We opereren aan het front van AI én biologie’

Cradle heeft 73 miljoen dollar opgehaald voor zijn AI-platform, waarmee het de ontwikkeling van nieuwe eiwitten versnelt. Grote farmabedrijven zijn...

clock 4,5 min

georgina-rutherford

Zo zet je net zo succesvol je persoonlijke merk in als Pieter Zwart en Manon van Essen

Wil jij als founder je business een boost geven? Zet dan jezelf neer als strategisch merk. Expert Georgina Rutherford geeft...

clock 6,5 min

De Werkprofessor Juri Hoedemakers

Bedrijven, benoem een hofnar: ‘Ik hoor soms meer dan de vertrouwenspersoon’

Als professioneel hofnar - 'profnar' - houdt Juri Hoedemakers bestuurders een spiegel voor. Hij gaat op zoek naar blinde vlekken...

clock 2,5 min

rapporteren over duurzaamheid csrd

Rapporteren over duurzaamheid: vallen pensioenen ook onder de nieuwe CSRD-richtlijn?

Grote bedrijven moeten vanaf dit jaar rapporteren hoe duurzaam ze bezig zijn. Geldt dit ook voor hun pensioenregelingen? De regelgeving...

clock 3,5 min

i.s.m. Invest International
mieke flierhuis invest international

Slechts 0,7% van risicokapitaal komt terecht bij vrouwelijke ondernemers: ‘Er is nog een wereld te winnen’

Nog geen procent van het risicokapitaal belandt bij vrouwelijke ondernemers. 'Schrikbarend', vindt Mieke Flierhuis, investment manager bij Invest International. ‘Er...

clock 4 min

cop29 bakoe azerbeidzjan

Alleen big oil is blij met uitkomst klimaattop – Amazon steekt 4 miljard in startup Anthropic

Ook nieuws: steeds meer vraag naar bedrijfspsychologen, curatoren stellen eigenaar aansprakelijk voor ondergang Big Bazar, webshops houden vast aan gratis...

clock 3,5 min

co-intelligentie slimmer werken met ai ethan mollick

Werk slimmer met AI: deze 9 praktische tips maken je 30 tot 40 procent productiever

Van teksten schrijven tot presentaties maken: AI neemt steeds meer werk uit handen. Maar alleen als je het slim gebruikt....

clock 9,5 min