Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial – USG People

Volop redenen tot optimisme  

USG People richt haar vizier, na het niet gemakkelijke jaar 2009, nu op de toekomst. Volgens de nieuwe CEO, Herman van Campenhout, is de uitzendgroep er klaar voor als mogelijkheden zich in de markt aandienen, versterkt ze haar multibrandmarketing en ziet ze het marktpotentieel groeien.

 

Vanaf de achttiende verdieping kijkt Herman van Campenhout, CEO USG People, uit op het prachtige Markermeer, vandaag beschenen door de lentezon. Niet dat hij daar zo veel tijd voor heeft, want er is werk aan de winkel. USG People heeft, als we van Campenhout spreken, net een sub-10-aandelenemissie gedaan. De organisatie is genoteerd aan de effectenbeurs NYSE Euronext Amsterdam en is opgenomen in de Amsterdam Midcap Index (AMX). Van Campenhout: “USG People heeft onlangs 86 miljoen euro opgehaald met de uitgifte van nieuwe aandelen voor 12,25 euro per stuk. Ruim 7 miljoen aandelen hebben we hiervoor uitgegeven of 9,9 procent van het uitstaande aandelenkapitaal. We willen graag klaar zijn voor eventuele mogelijkheden in de markt. Met deze kapitaalverhoging zijn we dat.” USG People verleent gespecialiseerde arbeidsmarktdiensten in Europa, gericht op de marktsegmenten algemene uitzending, specialistische uitzending, professionele detachering en projecten, HR-services en customer care. Vanuit een aantal zelfstandige werkmaatschappijen die actief zijn in tien Europese landen te weten België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Luxemburg, Nederland, Oostenrijk, Polen, Spanje en Zwitserland worden de diverse diensten aangeboden. Op basis van de omzetgegevens van 2009 is USG People de Europese nummer vier in HR-dienstverlening.

Scoren

Van Campenhout glimlacht. Hij heeft namelijk de afgelopen weken diverse vestigingen in Nederland, België, Duitsland en Italië bezocht. Van Campenhout: “Het is me opgevallen dat in alle landen de medewerkers van USG People enthousiast, professioneel en inspirerend zijn.” Hij vindt het dan ook een voorrecht dat hij nu USG People mag leiden. Van Campenhout: “USG People is een bedrijf dat ergens voor staat, een bedrijf dat ertoe doet. Onze organisatie geeft mensen de gelegenheid zich te ontplooien en te leren. Bovendien komen verschillende geledingen van de maatschappij, van jong tot oud, van allochtoon tot autochtoon, elkaar tegen op de werkplek waar ze vervolgens samen iets tot stand brengen en dat is heel mooi.” Wat hij ook bijzonder aan USG People vindt, is dat het een echt mensenbedrijf is. “Het is vrij exclusief wat we hier in huis hebben: je praat over de kennis en kwaliteiten gelegen tussen de oren van de mensen.” De komende tijd richt Van Campenhout zich erop om een omgeving te scheppen waarin de mensen doelpunten kunnen scoren. “Onze medewerkers zijn enthousiaste mensen die graag hun klanten en prospects in het echt ontmoeten.”

Multibrandstrategie

We zijn benieuwd naar de verdere plannen van de CEO. Al sinds jaar en dag onderscheidt USG People zich van andere spelers in de markt door haar multibrandstrategie. Deze vorm van marktbenadering is erop gericht om merken met een sterke eigen identiteit en positie in specifieke marktsegmenten naast elkaar te laten floreren, terwijl de ondersteunende diensten om redenen van efficiency zijn samengevoegd. Van Campenhout: “Wij zijn groot geworden door onze multibrandstrategie. Het merkenportfolio van USG People omvat merken elk met een heel eigen positionering en eigen ingangen in het betreffende marktsegment en zijn zo herkenbaar voor opdrachtgevers en kandidaten. Neem bijvoorbeeld Secretary Plus. Met deze specialistische uitzending zijn we in staat jaarlijks vele gekwalificeerde secretaresses te plaatsen. Een andere nichemarkt is ons onderdeel USG Energy waarmee we olieconcerns bedienen met passende medewerkers. Continu versterken we onze multibrandstrategie, dat is een dynamisch proces. ”

Uitzendbranche is groeisector

Naast de succesvolle specialistische uitzending speelt een heel ander positief aspect. De uitzendbranche blijkt een echte groeisector. Van Campenhout slaat de cijfers uit het blote hoofd erop na. Van Campenhout: “In Nederland is de uitzendbranche op dit moment het verst doorontwikkeld. Kijk je bijvoorbeeld naar de één procent marktpenetratie van Duitsland qua uitzendwerk, dan zie je dat hier een enorm potentieel ligt. Tel daar de aanstaande Europese richtlijnen van 2012 bij op waardoor alle Europese landen gedwongen worden de markten open te gooien dan weet je dat er veranderingen op stapel staan. Overheden zullen ook bediend willen worden.” Een ander argument is dat de uitzendbranche zich door de tijd heen goed heeft ontwikkeld, wat nu zijn vruchten begint af te werpen. “Zoals in Frankrijk president Sarkozy in USG People een partner heeft gevonden die helpt de banlieue-jongeren en andere mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt om een baan te vinden. Zo doet USG Restart in Frankrijk goede zaken”, aldus Van Campenhout. En dan is er nog het verdwijnen van de heersende scepsis ten aanzien van de sector. “De nieuwe generatie werknemers kijkt anders tegen werk aan. Ze kiest voor een tijdelijke werkpositie om een bepaald doel te bereiken, zonder dat dit per se een ‘lifetime’ doel is. En wij willen als USG People een rol spelen in dit debat.” Van Campenhout beziet het uitzicht nog eens: “We moeten natuurlijk reëel blijven. Minder is minder, zeker als je een vergelijking trekt tussen de laatste twee jaren. Desondanks hang ik het credo aan dat er volop redenen tot optimisme zijn!”

USG People

Landdrostdreef 124, 1314 SK Almere
Postbus 1, 1300 AA Almere
Telefoon: (036) 529 95 00
Fax: (036) 529 95 09
E-mail: [email protected]
www.usgpeople.com
 

Zwitsers Destinus gaat militaire drones leveren vanuit Nederland

Destinus een scaleup die vliegtuigen en drones ontwikkelt, wil ook vanuit Nederland door straalmotoren aangedreven drones gaan leveren. De overname van de Nederlandse dronestartup Aerialtronics maandag past bij de groeiambitie van de groep, die vanuit Duitsland al levert aan Oekraïne.

destinus ruta drones nederland
Assemblage van de raketachtige Destinus Ruta. Foto: Destinus

Update 11-3: artikel is aangepast in verband met eerder door Destinus verstrekte feitelijke onjuistheden  

Destinus maakte maandag de overname van Aerialtronics bekend, dat eind vorig jaar failliet ging. Het haalt met Aerialtronics behalve de mensen die er nog werkten ook waardevolle kennis in huis op het gebied van optische sensoren, infraroodtechnologie en sensoren die gassen en radioactieve straling kunnen detecteren.

Drone-activiteiten in Nederland uitbreiden

De deal met de curator past bij de ambities van het luchtvaart- en energiebedrijf om zijn drone-activiteiten in Nederland uit te breiden.

Na de inval van Rusland in Oekraïne heeft Destinus, vanuit Zwitserland gestart als vliegtuigbouwer, zijn aandacht verlegd naar verschillende typen gevleugelde drones. Die werden tot nu toe met name vanuit Duitsland rechtstreeks geleverd aan Oekraïne. Daarnaast wil het bedrijf zijn divisie Flight Systems nu in Nederland verder optuigen.

Daarover is het in gesprek met het ministerie van Defensie en verschillende industriepartijen, bevestigt Wouter van Beek, managing director van de Nederlandse activiteiten. ‘Zolang gesprekken worden gevoerd kan ik niet uitweiden over de inhoud van die gesprekken en onze exacte plannen.’

Uitbesteed aan VDL

Een deel van het werk zou mogelijk worden uitbesteed aan VDL, waarvan eerder al bekend werd dat het drones wil gaan maken. VDL wil dit bevestigen noch ontkennen, net als Van Beek zelf. Hij benadrukt dat ook met andere Nederlandse industriële partijen wordt gesproken. ‘We spreken met alle relevante partijen.’ De 50 medewerkers van Destinus in Nederland staan nu nog voor het grootste deel op de loonlijst van de Energy-tak, die voornamelijk gasturbines bouwt voor industriële klanten.

Lees ook: Het dilemma van VDL: ‘We kunnen militairen niet met houten geweer naar front sturen’

Destinus, opgericht door de Russische ondernemer en anti-Poetin-actvist Mikhail Kokorich, is sinds 2023 actief in Nederland via de overname van OPRA, een Hengelose producent van gasturbines die energie opwekken.

Die turbinetechnologie leek met aanpassingen ook geschikt te maken voor het project waar Kokorich zijn bedrijf in 2021 voor had opgericht: de ontwikkeling van een hypersonische jet op waterstof. Voor die futuristische superjet bouwde zijn startup al een reeks vliegende door straalmotoren aangedreven schaalmodellen – in feite zijn dat al drones, oftewel unmanned aerial vehicles (UAV’s).

Miljarden aan defensieorders

Destinus opereert in een snelgroeiende markt waarin meer dronebouwers orders krijgen of willen krijgen van Defensie. Minister van Defensie Brekelmans kondigde in oktober aan voor 400 miljoen euro aan drones te bestellen bij Nederlandse en Oekraïense producenten, vorige week werd dat bedrag met nog eens 700 miljoen opgehoogd.

In een persbericht is Kokorich optimistisch over de mogelijkheden in Nederland.  ‘Onze uitgebreide aanwezigheid in Nederland brengt ons dichter bij belangrijke Europese markten en stelt ons in staat optimaal gebruik te maken van het uitzonderlijke talent in de regio op het gebied van luchtvaarttechniek en AI-ontwikkeling.’

Kokorich: Russische ruimtevaartondernemer

mikhail kokorich

De in Siberië geboren natuurkundige en ondernemer Kokorich (49) deed in januari 2024 afstand van zijn Russische staatsburgerschap uit protest tegen de Russische invasie in Oekraïne. In zijn geboorteland leidde Kokorich enkele succesvolle huishoud- en elektronicaketens voordat hij de ruimtevaart in stapte.

In 2011 richtte hij satellietbedrijf Dauria Aerospace op, dat na vijf lanceringen door geldgebrek moest stoppen. In 2017 vertrok hij naar de VS om daar Momentus Space op te zetten, een startup die zorgt dat satellieten vanuit een raket in de juiste baan belanden. Momentus groeide aanvankelijk uit tot een unicorn, maar Kokorich werd in 2021 door het Amerikaanse ministerie van Defensie gevraagd te vertrekken vanwege zijn Russische achtergrond. Daarop begon Kokorich in Zwitserland opnieuw met Destinus.

Lees ook: Deze Nederlandse drone-startups kunnen de miljoenen van het kabinet goed gebruiken

.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

.

.