Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial – USG People

Volop redenen tot optimisme  

USG People richt haar vizier, na het niet gemakkelijke jaar 2009, nu op de toekomst. Volgens de nieuwe CEO, Herman van Campenhout, is de uitzendgroep er klaar voor als mogelijkheden zich in de markt aandienen, versterkt ze haar multibrandmarketing en ziet ze het marktpotentieel groeien.

 

Vanaf de achttiende verdieping kijkt Herman van Campenhout, CEO USG People, uit op het prachtige Markermeer, vandaag beschenen door de lentezon. Niet dat hij daar zo veel tijd voor heeft, want er is werk aan de winkel. USG People heeft, als we van Campenhout spreken, net een sub-10-aandelenemissie gedaan. De organisatie is genoteerd aan de effectenbeurs NYSE Euronext Amsterdam en is opgenomen in de Amsterdam Midcap Index (AMX). Van Campenhout: “USG People heeft onlangs 86 miljoen euro opgehaald met de uitgifte van nieuwe aandelen voor 12,25 euro per stuk. Ruim 7 miljoen aandelen hebben we hiervoor uitgegeven of 9,9 procent van het uitstaande aandelenkapitaal. We willen graag klaar zijn voor eventuele mogelijkheden in de markt. Met deze kapitaalverhoging zijn we dat.” USG People verleent gespecialiseerde arbeidsmarktdiensten in Europa, gericht op de marktsegmenten algemene uitzending, specialistische uitzending, professionele detachering en projecten, HR-services en customer care. Vanuit een aantal zelfstandige werkmaatschappijen die actief zijn in tien Europese landen te weten België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Luxemburg, Nederland, Oostenrijk, Polen, Spanje en Zwitserland worden de diverse diensten aangeboden. Op basis van de omzetgegevens van 2009 is USG People de Europese nummer vier in HR-dienstverlening.

Scoren

Van Campenhout glimlacht. Hij heeft namelijk de afgelopen weken diverse vestigingen in Nederland, België, Duitsland en Italië bezocht. Van Campenhout: “Het is me opgevallen dat in alle landen de medewerkers van USG People enthousiast, professioneel en inspirerend zijn.” Hij vindt het dan ook een voorrecht dat hij nu USG People mag leiden. Van Campenhout: “USG People is een bedrijf dat ergens voor staat, een bedrijf dat ertoe doet. Onze organisatie geeft mensen de gelegenheid zich te ontplooien en te leren. Bovendien komen verschillende geledingen van de maatschappij, van jong tot oud, van allochtoon tot autochtoon, elkaar tegen op de werkplek waar ze vervolgens samen iets tot stand brengen en dat is heel mooi.” Wat hij ook bijzonder aan USG People vindt, is dat het een echt mensenbedrijf is. “Het is vrij exclusief wat we hier in huis hebben: je praat over de kennis en kwaliteiten gelegen tussen de oren van de mensen.” De komende tijd richt Van Campenhout zich erop om een omgeving te scheppen waarin de mensen doelpunten kunnen scoren. “Onze medewerkers zijn enthousiaste mensen die graag hun klanten en prospects in het echt ontmoeten.”

Multibrandstrategie

We zijn benieuwd naar de verdere plannen van de CEO. Al sinds jaar en dag onderscheidt USG People zich van andere spelers in de markt door haar multibrandstrategie. Deze vorm van marktbenadering is erop gericht om merken met een sterke eigen identiteit en positie in specifieke marktsegmenten naast elkaar te laten floreren, terwijl de ondersteunende diensten om redenen van efficiency zijn samengevoegd. Van Campenhout: “Wij zijn groot geworden door onze multibrandstrategie. Het merkenportfolio van USG People omvat merken elk met een heel eigen positionering en eigen ingangen in het betreffende marktsegment en zijn zo herkenbaar voor opdrachtgevers en kandidaten. Neem bijvoorbeeld Secretary Plus. Met deze specialistische uitzending zijn we in staat jaarlijks vele gekwalificeerde secretaresses te plaatsen. Een andere nichemarkt is ons onderdeel USG Energy waarmee we olieconcerns bedienen met passende medewerkers. Continu versterken we onze multibrandstrategie, dat is een dynamisch proces. ”

Uitzendbranche is groeisector

Naast de succesvolle specialistische uitzending speelt een heel ander positief aspect. De uitzendbranche blijkt een echte groeisector. Van Campenhout slaat de cijfers uit het blote hoofd erop na. Van Campenhout: “In Nederland is de uitzendbranche op dit moment het verst doorontwikkeld. Kijk je bijvoorbeeld naar de één procent marktpenetratie van Duitsland qua uitzendwerk, dan zie je dat hier een enorm potentieel ligt. Tel daar de aanstaande Europese richtlijnen van 2012 bij op waardoor alle Europese landen gedwongen worden de markten open te gooien dan weet je dat er veranderingen op stapel staan. Overheden zullen ook bediend willen worden.” Een ander argument is dat de uitzendbranche zich door de tijd heen goed heeft ontwikkeld, wat nu zijn vruchten begint af te werpen. “Zoals in Frankrijk president Sarkozy in USG People een partner heeft gevonden die helpt de banlieue-jongeren en andere mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt om een baan te vinden. Zo doet USG Restart in Frankrijk goede zaken”, aldus Van Campenhout. En dan is er nog het verdwijnen van de heersende scepsis ten aanzien van de sector. “De nieuwe generatie werknemers kijkt anders tegen werk aan. Ze kiest voor een tijdelijke werkpositie om een bepaald doel te bereiken, zonder dat dit per se een ‘lifetime’ doel is. En wij willen als USG People een rol spelen in dit debat.” Van Campenhout beziet het uitzicht nog eens: “We moeten natuurlijk reëel blijven. Minder is minder, zeker als je een vergelijking trekt tussen de laatste twee jaren. Desondanks hang ik het credo aan dat er volop redenen tot optimisme zijn!”

USG People

Landdrostdreef 124, 1314 SK Almere
Postbus 1, 1300 AA Almere
Telefoon: (036) 529 95 00
Fax: (036) 529 95 09
E-mail: [email protected]
www.usgpeople.com
 

Wat heeft Taylor Swift met innovatie te maken? Meer dan je denkt. Hier haar 8 lessen

Taylor Swift brengt morgen haar elfde album uit. De Amerikaanse zangeres is uitgegroeid tot een wereldwijd popfenomeen. In haar onstuimige pad naar succes schuilen ook lessen voor leiders. Innovatie-expert Simone van Neerven zet er acht op een rij.

taylor swift the tortured poets department
Foto: Getty Images

In 2023 werd Taylor Swift uitgeroepen tot ‘Persoon van het Jaar’ door Time Magazine. Ze was in dat jaar de meest gestreamde artiest op zowel Spotify als Apple Music. Als ze een post op Instagram plaatst, krijgt ze gemiddeld zo’n 7,8 miljoen reacties – meer dan welke beroemdheid dan ook ter wereld. Er is berekend dat ze met haar Eras Tour de Amerikaanse economie een boost zal geven van zo’n 5,7 miljard dollar.

Ze had zichzelf nog nooit als innovator gezien, maar dat veranderde toen ze in 2023 de ‘iHeartRadio Innovator Award’ won. Ze nam deze in ontvangst met de woorden: ‘Ik ben nog nooit wakker geworden met de gedachte: er moet worden geïnnoveerd en ik ben degene die dat gaat doen. Maar wat ik wel wist, is dat ik keuzes wilde maken die voor mij goed voelden, ongeacht of het ooit eerder succesvol was gedaan of niet.’

Haar advies: ‘Ik wil echt dat iedereen weet, vooral jonge mensen, dat de honderden of misschien wel duizenden domme ideeën die ik heb gehad, uiteindelijk tot die enkele goede hebben geleid. Je moet jezelf toestaan om te falen.’

 Volg MT/Sprout nu ook op WhatsApp

Wijze lessen van Taylor Swift

Wie zich een beetje verdiept in de levensloop van Swift weet dat het geen gemakkelijk pad was (en is) dat ze bewandelt. Hier zijn de acht belangrijkste (innovatie)lessen die jij van haar kunt leren:

#1 Hou je hoofd koel

Een eenmalig succes bereiken is al niet makkelijk, laat staan dat succes vasthouden en verder opschalen. Jezelf verliezen in dat tijdelijke succes is verleidelijk. Helemaal in het begin van Swifts carrière, toen ze haar eerste successen boekte en de eerste grote hit scoorde, was ze ontzettend trots en tegelijkertijd ook vastberaden: ‘Yes, het gebeurt! Maar hoe ga ik ervoor zorgen dat dit ook zo gaat blijven?’

#2 Weet voor wie je het doet

Zonder mensen die van je product houden, heb je geen bestaansrecht. Als geen ander weet Swift een emotionele band op te bouwen met haar fans. Dat doet ze daar waar haar fans zijn: online. Ondertussen heeft ze een enorme fanbase opgebouwd en regelmatig liket, comment en deelt ze berichten van fans. Haar communicatie is persoonlijk en heel herkenbaar, waardoor ze het gevoel geeft een van hen te zijn.

taylor swift selfie fans
Taylor Swift gaat geregeld op de foto met haar fans. Foto: Getty Images

#3 Begrijp wat er om je heen gebeurt

Als je niet meegaat met de tijd, raak je vanzelf uit de gratie. De afgelopen jaren is de muziekindustrie ontzettend veranderd. Daar waar je vroeger alleen succesvol kon worden als je een contract had met een platenlabel, kan tegenwoordig iedereen een album opnemen en uitbrengen. Dat laat het voorbeeld van Billie Eilish wel zien, die een Grammy won met haar debuutalbum dat ze opnam in de slaapkamer van haar broer met software en apparatuur van niet meer dan 3.000 dollar.

Swift begrijpt dat storytelling steeds belangrijker is geworden. Haar nummers vertellen altijd een verhaal uit haar eigen leven dat haar op dat moment bezighoudt. Hiermee weet ze mensen te raken en bouwt ze verder aan die emotionele band met haar fans, die zich vaak herkennen in haar liedjes.

Lees ook: ‘Storytelling is de meest onderschatte vaardigheid leiders. Feiten en cijfers vervreemden’

#4 Bouw de spanning op

Mensen zijn geobsedeerd door mysteries en geheimen. Ze blijven doorzoeken totdat ze de antwoorden hebben gevonden. Swift maakt daar slim gebruik van. Ze is geobsedeerd door ‘easter eggs’, kleine grapjes of verborgen boodschappen die ze achterlaat in haar muziekvideo’s, de teksten van haar nummers, haar posts op Instagram en zelfs de outfits die ze draagt. Hele scharen fans zijn continu bezig om de easter eggs te ontdekken en uit te vogelen, en alles wordt gedeeld via sociale media. Dit zorgt voor een continue buzz rondom Taylor Swift.

#5 Neem rust om te versnellen

Om relevant te blijven, moet je soms een stap terugzetten en rust nemen. In 2016 verdween Swift ruim een jaar bijna helemaal van de radar. Ze was zichzelf compleet verloren en besefte dat ze de persoon was geworden zoals iedereen haar graag zou willen zien, maar niet meer wie ze zelf echt was. Ze loste haar eetprobleem op, herpakte zichzelf en kwam spectaculair terug met het album Reputation dat haar op een na succesvolste album tot nu toe is.

#6 Krabbel al je ideeën neer

Producten en services komen vrijwel nooit lineair tot stand, maar zijn vaak een combinatie van allerlei losse ideeën en ingevingen. Zodra haar een idee, melodie of een paar regels te binnen schieten, noteert Swift ze direct in haar boekje of neemt ze een voiceberichtje op. Later selecteert ze daar de beste dingen uit om een nummer van te maken.

taylor swift zangeres
Taylor Swift: ‘Ik word geïntimideerd door de angst om gemiddeld te zijn.’ Foto: Getty Images

#7 Zie tegenslag als een motivator

Als je succesvol bent, smaakt dat naar meer en zijn de verwachtingen hooggespannen. Maar het loopt niet altijd hoe je het zelf graag wil. Hoe je daarmee omgaat, kan het verschil maken. Na het winnen van twee Grammy Awards voor beste album, wordt in 2018 Swifts nieuwe album niet genomineerd. In plaats van compleet in te storten, reageert ze kalmpjes: ‘Het is oké zo. Dan moet ik gewoon een nog veel beter album maken.’

Ook lag ze in die periode in de clinch met haar voormalige platenmaatschappij, die de rechten van haar eerste zes albums bezat en Swift verbood om haar eigen muziek te gebruiken. Ze zat er helemaal doorheen. Maar in plaats van gedwee haar lot te ondergaan, nam ze het heft in eigen handen. Ze besloot om de nummers opnieuw uit te brengen als ‘Taylor’s version’, iets wat nog nooit eerder was gedaan door zo’n grote artiest.

#8 Blijf gewoon aardig

Het opbouwen van relaties is essentieel voor langdurig succes. Van jongs af aan vond Swift het belangrijk om gewoon aardig te zijn. Dat leek haar valkuil te worden, want precies daardoor kwam alle kritiek die ze steeds meer kreeg naarmate ze populairder werd, zo hard binnen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Maar de rustperiode in 2016 hielp enorm en ze leerde dat terugbijten en onaardig zijn naar anderen niet bij haar paste. Tegenwoordig probeert ze zich niet meer zo te laten leiden door wat anderen vinden of zeggen. Ze volgt haar hart en staat bekend om haar filantropie. ‘Goed zijn voor anderen is een prachtige erfenis om na te laten.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Innovator mindset

Iedere dag zo in de spotlight staan, maakt het zeker niet makkelijker. Swift heeft veel dingen the hard way moeten leren. Duik verder in haar leven en je komt nog veel meer wijze lessen tegen. Maar dat ze de mindset van een innovator heeft, staat buiten kijf: ‘Ik word geïntimideerd door de angst om gemiddeld te zijn’, zei ze ooit als onbekende tiener.

Lees ook deze columns van Simone van Neerven: