1. Kabinet steekt 400 miljoen in drones voor Oekraïne
Nederland trekt 400 miljoen euro uit om samen met Oekraïne drones te ontwikkelen en de productie van succesvolle prototypes versneld op te schalen. Dat gebeurt voor de helft in ons land, de andere helft wordt verdeeld tussen Oekraïne en andere landen. Dat maakte minister van Defensie Ruben Brekelmans zondag bekend tijdens een bezoek aan Kyiv en Kharkiv.
Volgens de minister vervulde Nederland eerder een ‘voortrekkersrol’ bij de levering van F-16’s en Patriot-systemen; de eerste van de 24 toegezegde F-16’s is inmiddels geleverd. ‘Nu zetten we dit voort met geavanceerde drones. Deze kunnen echt het verschil maken op het snel veranderende slagveld.’
Lees ook: Deze drone-startups kunnen de 400 miljoen van het kabinet goed gebruiken
2. Vertrokken flitsbezorger Getir leed miljardenverlies
Getir leed in 2022 een verlies van 1,1 miljard euro, grofweg het dubbele ten opzichte van een jaar eerder, schrijft het FD. In april kondigde de Turkse flitsbezorger aan om uit Nederland en alle andere buitenlandse markten te vertrekken; de grote verliezen waren een van de redenen om zich alleen nog maar op de thuismarkt te gaan richten. Het bedrijf wijst ook op de macro-economische onzekerheid en gestegen inflatie. Hierdoor zijn investeerders huiverig geworden.
In Nederland zoeven nu alleen de koeriers van Flink nog door de straten. Dat bedrijf heeft onlangs 150 miljoen dollar opgehaald en wil daarmee fors investeren in groei. Het assortiment wordt uitgebreid en er komen twee nieuwe vestigingen in Amsterdam.
Lees ook: Wat heeft 4 jaar flitsbezorging opgeleverd?
3. Farmabedrijven willen allemaal hun eigen Ozempic
Het succes van ‘afslankmedicijnen’ als Ozempic is niet onopgemerkt gebleven in de farma en biotech. Zeker twintig bedrijven werken aan een eigen variant. Dat blijkt uit een rapport van Van Lanschot Kempen waarover het FD bericht. De medicijnen, ontwikkeld voor diabetespatiënten, blijken namelijk ook effectief voor mensen die willen afvallen. Het onderdrukt de honger en versnelt de vetbranding.
De beurskoersen van de twee bekendste aanbieders – het Amerikaanse Eli Lilly met Mounjaro en Zepbound, het Deense Novo Nordisk met Ozempic en Wegovy – zijn omhoog geschoten sinds dat bij het grote publiek bekend werd. Of farmaconcerns als Amgen, AstraZeneca, Roche en Pfizer de achterstand kunnen inlopen, is afwachten. Volgens de onderzoekers van Van Lanschot is de voorsprong van Novo en Lilly ‘bizar groot’.
4. Bestelknop Bol was te vaag, oordeelt Hoge Raad
De bestelknop op Bol was voor klanten niet duidelijk genoeg. Dat heeft de Hoge Raad geoordeeld, meldt NOS. Knoppen met teksten zoals ‘bestellen’, ‘bestelling plaatsen’ of ‘bestelling afronden’ waren volgens de hoogste rechtsinstantie te vaag over het feit dat consumenten een betalingsverplichting aangaan. Bol heeft deze in 2022 al aangepast naar ‘bestellen en betalen’.
De uitspraak schept een nieuw precedent: aankopen die via zulke knoppen zijn gedaan, kunnen dus worden teruggedraaid. Dat heeft mogelijk grote gevolgen voor alle webwinkels, en voor incassobureaus. Bol zegt in een reactie de uitspraak te bestuderen en nog niet te weten wat de consequenties zijn.
5. Gaat Volksbank schrappen in merkenportefeuille?
Volksbank (ASN Bank, BLG Wonen, Regiobank en SNS) gaat in het kader van een reorganisatie mogelijk één of meer van zijn merken schrappen, schrijft De Telegraaf. De nieuwe topman Roland Boekhout heeft de oprichting van een ‘transformatieteam’ aangekondigd dat onder andere kijkt naar mogelijkheden om de merkenportefeuille te ‘rationaliseren’. Welke van de merken mogelijk verdwijnt, is niet bekend.
Ook wordt onderzocht of het netwerk van kantoren en andere distributiekanalen op de schop moet. De bank is momenteel in handen van de Nederlandse staat. Vorige week werd bekend dat het kabinet van zijn belang af wil via een onderhandse verkoop of beursgang.
Lees ook: Roland Boekhout, de ceo die Volksbank moet gaan fixen
6. En dan dit: Elon Musk schiet techmiljardair de ruimte in
7 minuten en 50 seconden. Zo lang duurde de ‘spacewalk’ van techmiljardair Jared Isaacman (Draken International) vorige maand, de eerste commerciële ruimtewandeling ooit. Hij vloog mee met de Dragon van SpaceX om de nieuwe pakken van het spacebedrijf van Elon Musk te testen. Voor zijn ticket zou hij 200 miljoen dollar hebben betaald. Ook SpaceX-ingenieur Sarah Gillis waagde zich op 700 kilometer boven de aarde naar buiten.
De twee zijn de eerste burgers die een commerciële ruimtewandeling maken. Al is ‘wandeling’ een groot woord: de twee staken alleen hun bovenlichaam uit het ruimteschip en deden wat rek- en strekoefeningen.
Wat we ook lazen:
- Kabinet legt zich neer bij de komst van uitstootvrije binnensteden (NOS)
- Recycler in Nederland zet huisafval om in plastic: ‘Zijn dol op vieze luiers’ (Nu.nl)
- ‘KLM zou bedrijfsvoeringsmodel moeten heroverwegen’ (BNR)
- Onterecht pronken met duurzaamheid? De consument is er klaar mee (Trouw)