Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial – Kyocera Mita

Eind 2009 werd Kyocera Mita gekozen tot beste ICT-serviceprovider. Daarmee had Etienne Hendriks zijn doel bereikt. Maar de general manager van Kyocera Mita Nederland wil dat zijn organisatie zich blijft verbeteren. “We willen een vaste plek hoog in het linkerrijtje.”
Bij zijn aantreden begin 2007 had Etienne Hendriks, general manager van Kyocera Mita Nederland, een duidelijke missie. Hij wilde dat zijn organisatie in 2009 de beste serviceprovider op het gebied van office document solutions zou zijn. Eind 2009 publiceerde Management Team de resultaten van een jaarlijks onderzoek van TNS/NIPO. Voor Kyocera Mita betekenden die: missie volbracht! Want naar het oordeel van de ruim 3400 ondervraagde managers biedt Kyocera Mita de beste service van alle ICT-leveranciers in Nederland. “Ik ben trots op dit resultaat”, verklaart Hendriks, “en op het proces dat hiertoe geleid heeft. Als Nederlandse verkooporganisatie van een Japanse fabrikant maken we bewust gebruik van de Japanse verbeteraanpak Kaizen, oftewel voortdurende verbetering. Dat betekent dat we een geleidelijke, stap-voor-stap-aanpak hebben gevolgd, waarbij al onze medewerkers voortdurend alert waren op mogelijke verbeterpunten.” Dat Kyocera Mita op die manier beste serviceprovider is geworden, is voor Hendriks een aansporing om door te gaan en de organisatie te blijven verbeteren. Dat streven heeft hij inmiddels vormgegeven in een nieuwe missie. Hendriks: “Die luidt dat we zakelijke klanten in Nederland volledig willen ontzorgen door het leveren van printoplossingen die kwaliteit, betrouwbaarheid en continuïteit garanderen.”

Analyse

Om dat ontzorgen te illustreren, vertelt Hendriks over de Managed Document Services die Kyocera Mita sinds begin dit jaar levert. “Hiermee analyseren we iedere drie maanden welke afdrukeenheden een organisatie gebruikt, welke medewerkers daar gebruik van maken en in welke volumes. Op basis van de printkosten per printer en het gebruik kunnen we een advies geven voor aanpassingen in het printerpark. Desgewenst implementeren we die adviezen ook”, legt Hendriks uit. Regelmatige analyse van het printergebruik is nodig omdat organisaties voortdurend veranderen. “Door een interne verhuizing kan een printer die voor grote volumes werd gebruikt, plotseling minder werk krijgen. Als tegelijkertijd een ander apparaat, dat daar geen optimale keuze voor is, juist grotere volumes gaat afdrukken, verandert het totale kostenplaatje radicaal.” Kyocera Mita kan voorrekenen wat organisaties kunnen besparen door herinrichting van hun machinepark. Toen Kyocera Mita begin dit jaar de Managed Document Services introduceerde, verwachtte Hendriks dat vooral klanten uit het topsegment de voordelen ervan zouden beseffen. Maar in de praktijk is er ook veel belangstelling uit het mkb voor regelmatige analyse van het afdrukgedrag.

Partners en producten

Omdat Kyocera Mita bewust indirecte verkoopkanalen gebruikt, spelen partners en resellers een belangrijke rol in het succes van de organisatie. “We hebben zeer loyale partners”, aldus Hendriks. “Reden te meer om regelmatig te onderzoeken hoe zij onze ondersteuning ervaren.” Het meest recente onderzoek, uitgevoerd door onderzoeksbureau Integron, bevestigt dat Kaizen, het streven om voortdurend te verbeteren, ook positief is voor de relatie tussen Kyocera Mita Nederland en de partners. “We scoorden voor onze ondersteuning gemiddeld ruim een 8. Dat schijnt hoog te zijn voor verkooporganisaties.”
Behalve over de ondersteuning zijn de partners van Kyocera Mita tevreden over het productengamma en de ontwikkeling daarvan. “Door onze unieke technologie kunnen partners en resellers hun klanten altijd een goed verhaal vertellen”, legt Hendriks uit. “De kern daarvan is dat al onze printers, copiers en multifunctionals zijn uitgerust met een unieke slijtvaste keramische drum. De netto aanschafkosten voor afdrukeenheden met zo’n duurzame drum liggen iets hoger dan voor apparatuur van andere fabrikanten, maar de verbruikskosten zijn aanmerkelijk lager. Onze drum gaat vele malen langer mee dan de drum in cartridges van andere fabrikanten. Omdat we bovendien ook voor andere belangrijke mechanische onderdelen slijtvaste en hittebestendige materialen gebruiken, is de totale cost of ownership van onze apparatuur een stuk lager.”
Een belangrijke ontwikkeling is dat Kyocera Mita op basis van deze technologie inmiddels een volledige reeks printers, copiers en multifunctionals levert. Hendriks: “Met A4-kleurenmultifunctionals waren we wat laat, maar met de introductie in augustus van een krachtige, zakelijke A4-kleurenmultifunctionals-lijn hebben we onze productreeks vervolmaakt.” Dat blijkt erg belangrijk, want terwijl de markt voor afdrukeenheden krimpt, groeit het marktaandeel van Kyocera Mita, ook in absolute aantallen. En ook in het zwart-witsegment. “Omdat we nu een volledige reeks kunnen bieden, zijn we interessant voor organisaties die verschillende soorten afdrukeenheden willen van één leverancier. Door de beschikbaarheid van die krachtige A4-kleurenmachine, trekt ook de vraag naar zwart-witmachines aan.”

Linksboven

Dankzij de producten en diensten stijgt Kyocera Mita gestaag op de ranglijst van printerfabrikanten. “We streven naar een vaste hoge positie in ‘het linkerrijtje’”, verklaart Hendriks in voetbaltermen. Die woordkeuze is geïnspireerd door de recente betrokkenheid van zijn organisatie bij eredivisieclub ADO Den Haag. “Sinds deze zomer is Kyocera naamgever van hun stadion”, vertelt hij. “Dat stadion ligt prachtig in de oksel van het Prins Clausplein. Jaarlijks rijden daar miljoenen mensen langs.” Ongetwijfeld zal daardoor de naamsbekendheid van Kyocera groeien. En blijkbaar inspireert dat ook ADO Den Haag. De club is dit seizoen beter begonnen dan ooit. Het linkerrijtje lonkt!

Kyocera Mita Nederland B.V.

Beechavenue 25, 1119 RA Schiphol-Rijk
Telefoon: (020) 587 72 00
Fax: (020) 587 72 90
E-mail: [email protected]
www.kyoceramita.nl

 

Inpakken en wegwezen: dit zijn de beste businessboeken van 2024

Niets zo ontspannend als lekker lezen bij de kerstboom. Boeken zorgen voor reflectie, voor inspiratie, voor stof tot discussie. MT/Sprout is alvast op zoek gegaan naar de topscorers op diverse (internationale) lijstjes. Dit is onze selectie van de tien beste businessboeken van 2024.

beste business boeken 2024
Foto: Getty Images

Natuurlijk openen we dit boekenlijstje met twee van onze best gelezen boekenverhalen van 2024. Als de zakelijke beslissers van Nederland hierop al zo hard aanslaan, dan weet je dat je goed zit.

# Ali Fenwick: Red Flags, Green Flags

Ali Fenwick is niet alleen bestsellerauteur, hij is ook wereldberoemd op sociale media. Daar doet hij, dankzij 3 miljoen volgers, ook heel wat kennis op over de jongere generaties. Die heeft hij nu gebundeld in zijn boek Red Flags, Green Flags. Als je meer begrip wil kweken voor generatie Z dan is dit al een aardig begin.

Fenwick behandelt 24 vlaggen in de Nederlandse versie van zijn boek. Per vlag kijkt hij naar gezond en ongezond gedrag en geeft hij tips om te reflecteren en te beslissen. Het is geen typisch managementboek, ook relaties, familie en vrienden komen aan bod. Die neem je ook elke dag mee naar je werk, bewust of onbewust.

Lees ook: Generatie Z heeft die diepere connectie met werk niet nodig


# Rutger Bregman: Morele Ambitie

Rutger Bregman helpt je bij het beslissen over je nieuwe baan. Dat begint met het stellen van twee vragen: hoe ambitieus ben je en hoe idealistisch ben je? Zo voorkom je dat je in en bullshit baan terechtkomt. Daar werkt 25 procent van de werkende Nederlanders al in, vinden ze zelf.

Verspil je talent niet, is de boodschap in zijn boek Morele ambitie. Ga voor impact. ‘Als je de wereld wil veranderen, gaat het niet over hoe dat voelt voor jou, maar over wat je doet, over de echte impact die je maakt.’ Hij beschrijft waar de nutteloze banen zich bevinden en geeft je de ingrediënten om een betere keuze te maken.

Lees ook: Zo ga je van bullshitbaan naar impact maken


# Parmy Olson: Supremacy

Ook een aardige graadmeter: het beste businessboek van de Financial Times en Schroders. Dit jaar is gekozen voor Supremacy: AI, ChatGPT and the Race That Will Change The World van Parmy Olson. De columniste van het Amerikaanse Bloomberg biedt een boeiende blik achter de schermen in de strijd om AI-dominantie.

Ze focust op de rivaliteit tussen de co-founders Sam Altman (OpenAI) en Demis Hassabis (DeepMind). Daarbij gaat het niet alleen over technologie ontwikkelen, een business bouwen met zoveel mogelijk grote getallen of meerdere Nobelprijzen winnen. De twee willen de wereld echt een dienst bewijzen met AI.

Wanneer de techreuzen zich ermee gaan bemoeien, gaat het mis met dat mooie streven. Microsoft koopt zich in bij OpenAI (voor 49 procent) en Google neemt DeepMind over. Die commerciële druk versus goed doen met AI levert de nodige spanningen op. Inmiddels is het wel duidelijk wie aan de winnende hand zijn.


# Ethan Mollick: Co-intelligentie

Co-intelligentie van de Amerikaanse managementprofessor Ethan Mollick bereikt in december de eerste plaats in de Managementboek Top 100. Maar het is niet alleen bij ons een hit. Ook bij The Economist belandt op de lijst met de beste boeken van dit jaar.

Waarom? Het gaat over AI op de werkvloer. Na uitgebreid onderzoek weet hij hoe je AI het beste kunt inzetten. Daarmee is het best een praktische gids voor werken met tools zoals ChatGPT.

Vergelijk die tools voorlopig nog met een stagiair: je moet die duidelijke instructies geven, met eenvoudige taken starten en altijd de feiten controleren. Maar als je het goed aanpakt, word je er dertig tot veertig procent productiever van.

Lees ook: Zo word je productiever met AI


# Claudius Hildebrand en Robert Stark: The Life Cycle of a CEO

Bloomberg heeft dan weer aan ‘powerful people’ gevraagd wat zij essentieel leesvoer vinden dit jaar. Daar valt de keuze van Chris Nassetta, ceo van Hilton Worldwide Holdings, op. Hij noemt The Life Cycle of a CEO van consultants Claudius Hildebrand en Robert Stark. Zij bestudeerden de carrière van meer dan 2000 ceo’s uit de S&P 500.

Zo komen ze aan vijf fases: de wittebroodsweken in het eerste jaar en calibreren in het tweede jaar. De volgende drie jaar gaan over heruitvinden en vanaf zes jaar is het oppassen voor zelfgenoegzaamheid. Als je na tien jaar nog niet in die val bent getrapt, dan kun je nog lange tijd succesvol zijn. Dat zal als muziek in de oren klinken van Nassetta, al sinds 2007 topman van Hilton.


# Gytha Heins: Waarom zegt niemand er wat van?!

Ook op de werkvloer holt de beschaving achteruit. Dat wordt dan grensoverschrijdend of ongewenst gedrag genoemd. Maar hoe je elkaar daarop aanspreekt, is nog een groter probleem zo lijkt het wel. De leidinggevenden moeten daar maar mee dealen, is de heersende overtuiging.

Gytha Heins, onder meer founder van De AanspreekAcademie, is het daar niet mee eens. We doen er allemaal veel te vaak het zwijgen toe. Ze heeft drie jaar onderzoek verricht naar hoe je onbespreekbare thema’s bespreekbaar maakt. Daar is nu dit boek van gekomen: Waarom zegt niemand er wat van?!. Een topscorer op de lijst van Managementboek.

Ze helpt je daarin om dat zwijgen te doorbreken, maar dan op een slimme manier. Je leert hoe je machtsverschillen, menselijke instincten, persoonlijkheidskenmerken en groepsdynamiek voor je kunt laten werken. Ook emoties kun je beter benutten dan ze weg te drukken.


# John Kay: The Corporation in the 21st Century

Voer voor discussie, dat belooft het boek van John Kay. De Britse econoom is er alvast mee op de shortlist gekomen van de beste boeken van de Financial Times. The Corporation in the 21st Century lijkt een saaie titel, maar Kay provoceert hierin behoorlijk.

Het creëren van waarde voor de aandeelhouders heeft toonaangevende bedrijven vernietigd. Boeing is daarvan een duidelijk voorbeeld. Zelfs bedrijven die bakken winst maken, hebben een probleem. Zo heeft de farma-industrie het vertrouwen van het publiek verloren. Facebook en Google worden wereldwijd verguisd.

Is dat dan succesvol zakendoen of goed leiderschap? Kay bewondert juist hele andere bedrijven: degene die werknemers betrokken houden bij het vinden en behouden van hun concurrentievoordeel. Daar zit de fun. Winst maken is bijzaak.


# Jitske Kramer: Tricky Tijden

Aan Pinokkio kun je nog zien dat hij liegt, maar wanneer Donald Trump dat doet neemt zijn neus niet in lengte toe. Jitske Kramer verzamelt dit soort figuren in Tricky Tijden onder het archetype van de trickster. Ze spelen met de grenzen en rekken ze op. Het is een boek dat veel mensen heel geraakt dit jaar.

Die tricksters zitten inmiddels in het centrum van de macht. Het wordt al normaal gevonden dat politici en bedrijven het niet zo nauw nemen met de feiten. Hoog tijd om die tricksters weer terug hun hok in te sturen. Met het spelen met verhalen en perceptie worden de belangrijke uitdagingen van vandaag niet opgelost.

Trickstergedrag kan echter niet tegen waarachtigheid, eerlijkheid en menselijkheid. Dus voer veel meer het wezenlijke gesprek. Is wat we doen voor de aarde of voor de mensheid een goed of een slecht idee?

Lees ook: Wie het beste kan spelen met perceptie wordt leider op de apenrots


# Jonathan Haidt: Generatie angststoornis

Bill Gates blijft trouw zijn boekenlijstje delen voor de kerstvakantie. De techmiljardair is dit jaar geraakt door het boek The Anxious Generation – de Nederlandse vertaling luidt Generatie angststoornis – van Jonathan Haidt. Hij noemt het ‘een must’ voor iedereen die te maken heeft met jonge mensen (van opvoeden, werken tot lesgeven).

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De Amerikaanse sociaal-psycholoog Haidt heeft veel onderzoek verricht naar de verschuiving van een spelende jeugd naar een aan het scherm gekluisterde jeugd. Het is zijn missie om kinderen en adolescenten daarvan te bevrijden.

Hij roept onder meer leiders uit de tech-industrie op om onafhankelijkheid, vrij spelen en verantwoordelijkheid in de echte wereld te bevorderen. Gates heeft hem alvast gehoord. Hij waardeert het dat Haidt ‘niet alleen het probleem schetst, maar ook echte oplossingen biedt die het overwegen waard zijn’.


# Peter Attia: Leef langer

McKinsey heeft dit jaar aan vijftig ceo’s en thoughtleaders suggesties gevraagd voor de beste businessboeken van 2024. De titel die er met kop en schouders bovenuit steekt, is Outlive: The Science and Art of Longevity van Peter Attia. Ginny Rometty, ex-ceo van IBM is fan bijvoorbeeld, net als de coo van Reddit Jen L. Wong.

De Amerikaan Attia is arts, influencer, bestellerauteur en ex-McKinsey consultant. Op zijn dertigste realiseerde hij zich dat zijn ongezonde gewoontes hem langzaam de das omdeden. Daar heeft hij op dat moment nog geen last van, maar de rekening daarvoor komt wel wanneer hij ouder wordt.

En dus focust hij in zijn lijvige boek – de Nederlandse vertaling is Leef Langer – op preventie. Daarbij geeft hij je een stapel wetenschappelijke inzichten en praktisch advies. Als je op je veertigste gewichten heft, kun je op je tachtigste je kleinkind nog optillen bijvoorbeeld. Oprah heeft hem al geïnterviewd, Hugh Jackman en Gwyneth Paltrow volgen zijn adviezen.

Harold Selman (AI-expert Sopra Steria): ‘Als je niet alle partijen aan tafel krijgt, hoef je niet aan AI-implementatie te beginnen’

In samenwerking met Sopra Steria - AI belooft veel, maar om echt waarde toe te voegen in een organisatie, zijn een solide basis en een mensgerichte aanpak essentieel. Harold Selman, AI-expert bij Sopra Steria (voorheen: Ordina), helpt organisaties om AI-implementatie effectief en breed gedragen te implementeren. Leiderschap speelt daarin een niet te onderschatten rol.

Harold Selman AI-expert Sopra Steria over AI-implementatie
Harold Selman, AI-expert bij Sopra Steria, over mensgerichte AI-implementatie voor organisaties.

Harold Selman, expert op het gebied van AI bij Sopra Steria Nederland, heeft een achtergrond als data scientist, maar hij heeft ook een lerarenopleiding gedaan. Hierdoor weet hij als geen ander hoe hij organisaties door de strategische AI-implementatie kan begeleiden. ‘Ik profiteer er nog elke dag van dat ik moeilijke dingen makkelijk kan uitleggen’, zegt Selman.

De juiste mensen meenemen in de AI-bedrijfsstrategie

Voor Selman begint een succesvolle AI-implementatie altijd met het betrekken van de juiste mensen. Veel bedrijven benaderen AI als een noodzakelijke stap, maar missen vaak draagvlak omdat alleen de technische kant wordt benadrukt. ‘We willen voorkomen dat een leider een roepende in de woestijn wordt’, zegt hij.

Daarom begeleidt zijn team workshops waarin medewerkers uit verschillende lagen van de organisatie samenkomen om te ontdekken welke data en processen AI kan verbeteren. De diversiteit aan rollen maakt het mogelijk om een completer beeld te krijgen en blinde vlekken te ontdekken.

‘Je hebt mensen met verschillende achtergronden nodig, want pas als zij het nut zien, krijg je een verandering in beweging’, legt Selman uit. Hij benadrukt daarbij dat succesvolle AI-implementaties niet alleen afhangen van IT of data, maar juist ook van betrokkenheid vanuit de business.

‘Als je niet alle partijen aan tafel krijgt, hoef je niet aan AI-implementatie te beginnen’, zegt hij. Het betrekken van verschillende afdelingen zorgt ervoor dat de AI-oplossing breed gedragen wordt en beter aansluit op de bedrijfsdoelen.

AI als veranderboodschap: van storytelling tot zelfredzaamheid

In Selmans visie is AI niet alleen een technologie, maar een veranderproces dat om een helder verhaal vraagt. Hij ziet vaak dat leiders gaandeweg beter worden in het communiceren van deze veranderboodschap. ‘We helpen ze in de beginfase, maar uiteindelijk moeten ze het verhaal zélf kunnen dragen’, zegt hij.

Selman en zijn team presenteren regelmatig tussenresultaten en delen feedback van teams om het management te helpen een inspirerend verhaal neer te zetten. ‘Als mensen het “waarom” van AI niet begrijpen, ontstaat er weerstand. Het gaat erom dat iedereen snapt waarom we deze richting opgaan.’

Dat verhaal vertellen is essentieel, vindt hij, maar de boodschap moet ook passen bij de cultuur van de organisatie. ‘AI heeft impact op de hele organisatie, en als mensen het gevoel krijgen dat ze buitenspel staan, werkt de AI-implementatie niet.’ Selman ziet het als zijn rol om leiders te helpen dat vertrouwen op te bouwen, zodat zij hun team kunnen meenemen in de transformatie.

Een solide basis voor AI-implementatie: data én draagvlak

Een veelvoorkomende valkuil bij AI-implementaties is dat de focus te eenzijdig op data ligt, terwijl het juist om verbinden van mensen en processen moet gaan. Selman ziet dat veel bedrijven hun datamanagement niet op orde hebben, wat de effectiviteit van AI aanzienlijk belemmert. ‘Als de basis niet klopt, dan kloppen de resultaten ook niet’, stelt hij.

Hij legt uit hoe AI-initiatieven de afgelopen jaren hebben blootgelegd welke data niet goed beheerd wordt en waar het fundament in organisaties tekortschiet. Door mensen vanaf het begin in dit proces te betrekken, wordt duidelijk welke stappen essentieel zijn voor een duurzame AI-implementatie.

Navigeren door AI-ontwikkelingen met de juiste mensen aan boord

Sinds 2017 is het AI-vakgebied sterk veranderd door een doorbraak in de architectuur van AI-modellen. ‘Wat vroeger losse vakgebieden waren, zoals beeldherkenning en taalverwerking, is nu veel meer geïntegreerd’, zegt Selman.

Dankzij de vooruitgang in rekenkracht en de opkomst van generatieve AI en grote taalmodellen kunnen inzichten en modellen voor verschillende soorten data nu makkelijker gecombineerd worden. Dit maakt AI veelzijdiger en efficiënter, maar het maakt het ook moeilijk voor organisaties om bij te blijven omdat de ontwikkelingen rondom AI zo snel gaan. Zo komen er gemiddeld zeven nieuwe taalmodellen per week uit en wordt er allerlei nieuw onderzoek gepubliceerd in blogs, papers en tutorials.

Selman en zijn team werken met de 80/20-regel: 80 procent van hun tijd besteden ze aan bewezen AI-toepassingen die direct waarde toevoegen, terwijl ze 20 procent reserveren voor experimenten met nieuwe technologieën. ‘Je kunt er niet zomaar een nieuwe technologie ingooien zonder de mensen aan boord te hebben’, benadrukt Selman.

Die 20 procent gebruikt Sopra Steria om klanten te inspireren en te helpen ontdekken hoe AI écht waarde kan toevoegen. ‘We combineren nieuwe taalmodellen met zoekfunctionaliteit om bedrijven te helpen hun eigen data beter doorzoekbaar te maken. Het gebruik van AI gaat niet om een generieke oplossing; het moet passen bij de data van jouw organisatie en je specifieke gebruiksdoel.’

Zelf leren sturen met AI: de mens als sleutel voor succes

Selman en zijn team werken uiteindelijk naar een punt waarop organisaties AI zelfstandig kunnen inzetten. Dit doen ze door bedrijven op te leiden en te ondersteunen bij het opbouwen van een intern AI-team. ‘We helpen ze in de beginfase, maar het doel is altijd om zelfredzaamheid te creëren’, zegt hij.

Hij adviseert bedrijven over hoe ze de juiste profielen kunnen aannemen en trainen, en ondersteunt leiders bij het uitzetten van een strategie die ook op de lange termijn werkt.

‘Je wilt uiteindelijk niet dat wij alles doen, maar dat je ons misschien alleen nodig hebt als klankbord’, zegt Selman. Op die manier kunnen bedrijven AI zelf laten groeien en blijven innoveren zonder externe afhankelijkheid. Het hele proces – van idee tot implementatie – blijft echter afhankelijk van mensen die erin geloven en bereid zijn de verandering te dragen.

Experimenteren als kern van AI-innovatie

Selmans aanpak is gericht op het balanceren van bewezen oplossingen met ruimte voor experiment. ‘Navigeren betekent ook verdwalen’, zegt hij. ‘Je moet experimenten durven stopzetten als blijkt dat ze niet de waarde opleveren die je zoekt.’

Volgens Selman ligt de kracht van AI juist in het vermogen om te leren en bij te sturen. Het succes van deze experimenten wordt bepaald door de mensen die actief deelnemen en leren van de nieuwe technologieën. ‘De technologie is er al; het is aan de leiders om hun mensen daarin mee te nemen.’

Explore the 4 key AI categories guiding leaders in making smarter investments, scaling AI, and driving business value—tailored for real-world decision-making.

Read more

Discover industry-specific AI strategies with CaseCompass. Tailored insights to focus your investments on high-impact, scalable use cases for success.

Read more

AI is reshaping industries at an unprecedented pace. Discover practical insights to build a successful AI strategy that aligns with your business goals and unlocks innovation.

Watch the video

Explore how NextGen AI Search reshapes digital customer experiences. Watch the video to learn how AI-driven solutions boost search efficiency and revolutionize business performance.

Watch the video
/

Hoe een externe ceo Byborre wakker schudde: ‘Even niet groeien is soms beter’

Co-founder Borre Akkersdijk en ceo Mijke van Ballegooijen hebben best een heftige tijd achter de rug met het omturnen van textielbedrijf Byborre. Daarom willen ze er ook samen op terugkijken. Meteen de eerste keer dat ze als duo een interview geven. Over kleine ego's, rust en dromen verkopen.

byborre borre akkersdijk mijke van ballegooijen
Borre Akkersdijk en Mijke van Ballegooijen dagen samen de status quo uit. Foto: Byborre

Van Ballegooijen komt in het najaar van 2023 aan boord bij Byborre, het platform voor textielontwerp en -productie. Ontwerpers kunnen daar hun eigen textiel samenstellen op basis van duurzame grondstoffen en deze vervolgens on demand laten produceren door hightech breimachines.

Met de komst van Van Ballegooijen draagt oprichter Borre Akkersdijk voor het eerst de teugels over aan een ceo van buiten. Zij kent de business niet, maar ze ziet wel ‘een combinatie van een oude en uitdagende textielindustrie met het goud in de handen van Byborre’.

De Amsterdamse startup in hightech breiwerk voor textiel is dan nog in volle transitie naar scaleup. ‘Je moet samen een nieuwe taal leren spreken’, zegt ze over het begin. ‘Je moet echt tijd maken om elkaar te snappen’, vult Akkersdijk aan. Je moet elkaar ervaren, af en toe een keer botsen en dan elkaar de hand weer schudden.’

‘We zijn wel twee heel duidelijke profielen die complementair zijn aan elkaar. Ik ben meer de visionair, ik leef vaak een beetje in de toekomst. Ik verkoop dromen. Maar hoe kunnen we dat dan vertalen en implementeren? Wanneer gaan we dat doen? Wie pakt welke verantwoordelijkheid?’

Valkuil: alles oppakken

Daar zijn intussen stevige knopen over doorgehakt. De bouwstenen die er al waren, staan op de juiste plaats. Akkersdijk ervaart daardoor ‘veel rust’ en meer vrijheid om zich op zijn missie te storten: het veranderen van de textielindustrie.

Een van de succesfactoren in de transitie naar scaleup is kiezen waar je voor gaat, vult de ceo aan. Een deel van echt ondernemerschap is overal kansen zien. ‘De valkuil is dat je dan alle kansen tegelijk wil oppakken.’ Tegen Akkersdijk: ‘Jij ervaart nu de rust omdat we uiteindelijk één richting gekozen hebben.’

Byborre maakt nog altijd textiel op een verantwoordelijke en duurzame manier. Het digitale platform waar dat textiel op maat kan worden ontworpen en geproduceerd is nog steeds toegankelijk voor iedereen. En de eerste bestelling van 50 meter kan ook nog gemakkelijk worden opgeschaald.

Focus is aangescherpt

Wat is er dan veranderd? De focus is verschoven naar interieur en architectuur. Geen losse flodders voor de retail, maar complete projecten zoals het inrichten van hotels en kantoren. Het valt ze bij de opdrachten in de interieurindustrie namelijk op dat het textiel pas besteld wordt wanneer ‘ze de banken verkocht hebben’.

byborre hightech breimachine
Een breimachine van ByBorre. Foto: Jordi Huisman

Een prima match met de filosofie om alleen on demand te willen produceren. Dat voorkomt overproductie en afval, waar vooral de mode-industrie berucht om is. Die focus betekent ook dat ‘je nee zegt tegen de dingen waar je geld mee kan verdienen of al hebt verdiend’.

Geen afleiding meer van de corebusiness dus. Samenwerkingen met internationale mode- en sportmerken blijven, maar een eigen kledingcollectie wordt geschrapt. Het produceren van voorraden van stoffen ook, net als advies geven aan bedrijven over textiel.

Samen status quo uitdagen

Bij Akkersdijk is het besef goed doorgedrongen ‘dat een droom om een complete industrie te veranderen iets anders is dan een levensvatbare business bouwen’. De mode-industrie is ook al duizenden jaren oud. Alles oppakken, alles veranderen in één keer, dat is een onmogelijke opgave.

‘Maar in de zoektocht van de afgelopen tien jaar hebben we alle onderdelen wel getest en daar relevante showcases van gemaakt. We hebben bewezen dat met die visie ook geld te verdienen is, maar dat is nu misschien wel even genoeg geweest. Waar wij het meeste verschil mee kunnen maken, is textiel.’

Ze vinden elkaar in die aangescherpte focus, waarbij ze nog altijd de status quo willen uitdagen. ‘We question all the rules’, zegt Van Ballegooijen. ‘Waar Borre vanuit de droom redeneert, vind ik het gewoon leuk om van die droom werkelijkheid te maken. Om dan toch binnen het systeem aan te schuren, zodat het echt verandert.’

Meer ademruimte

Akkersdijk heeft daardoor ook niet langer het idee dat alles zich binnen de muren van Byborre moet afspelen. Dat hij alles moet dragen, continu moet bewijzen ‘dat we experts waren’ op elk aspect van de industrie. ‘Ik had het idee dat we het allemaal moesten doen, want anders klopte het niet in mijn hoofd.’

byborre borre akkersdijk arnoud haverlag
Borre Akkersdijk stond in 2015 aan de wieg van Byborre. Foto: Wouter Kooken

Dat hij nu als ‘een business’ een deel van het probleem gaat oplossen, geeft hem ‘ademruimte’. Hij blijft de aanjager en het gezicht van Byborre. Alleen is zijn missie groter dan dat.

Zijn herwonnen tijd gebruikt hij om zijn plaats als thought leader te versterken. Om advies te geven aan regeringen of op een internationale stage te vertellen ‘hoe kapot deze industrie is’.

Eigen kleur en strategie

Van Ballegooijen heeft eerder met founders gewerkt, maar dit was de meest intensieve samenwerking. ‘Ik nam de leiding van het bedrijf over. Ik ben met iedereen gaan praten om de industrie te leren kennen, om te zien wat de behoeften zijn. Ik heb die ruimte ook nodig om een eigen visie en strategie te ontwikkelen.’

Er zijn nog niet zoveel samenwerkingen tussen founders en externe ceo’s, weet ze. Bouwen aan die relatie is dus cruciaal. Zij heeft respect voor de missie en voor alles wat de founder met het bedrijf gedaan heeft. Akkersdijk heeft haar het vertrouwen gegeven om er haar ‘eigen kleur en strategie’ aan op te hangen.

Ze vindt wel dat ze in die zoektocht te weinig tijd heeft genomen om ‘met Borre aan de keukentafel’ te zitten. ‘Ik vond het ook inspirerend hoe je vanuit een droom zoveel voor elkaar kunt krijgen. Hoe je die kunt verkopen aan zoveel verschillende mensen. Hoe je een verhaal mooier kunt maken. Borre is echt een storyteller.’

Lees ook: Een nieuwe ceo is geen superheld die alles gaat fixen

Even niet groeien

Akkersdijk vindt het fijn dat het bedrijf in beweging is, dat de richting duidelijk is. ‘Eerder had ik het idee dat ik de hele tijd vooraan moest gaan staan trekken. Nu kan ik aan de achterkant staan. Het gewoon waarderen dat het de juiste kant op gaat. Dat ik mijn kennis en netwerk kan inzetten om meer mensen aan die beweging toe te voegen.’

Wat heeft hij eigenlijk geleerd van Van Ballegooijen? ‘We hadden bepaalde omzetstromen en bepaalde groeivooruitzichten. We hadden investeerders die van alles wilden. Mijke bracht een frisse blik en stelde de realiteit scherp: dit is waar we staan en dit is wat nu nodig is.’

Hij citeert haar zelfs: ‘Als ik hiermee aan de slag ga, dan is dit de realiteit. Ik snap dat we x miljoen willen groeien, maar ik denk dat het beter is als we even helemaal niet groeien. We gaan eerst kijken naar de feiten, naar wat er is.’ Die eerlijkheid, die open en pure manier om dat zo te zeggen, dat zou ik nooit gedurfd zou hebben.’

Genoeg funding voor de droom

Hij verkoopt dan wel dromen, maar soms was het ook gewoon keihard sappelen, geeft hij aan. ‘Als je tegen mij zei: “We moeten nu een paar ton omzetten”, dan trok ik dat geld linksom of rechtsom gewoon binnen. Om bij te blijven, heeft het team jarenlang naar lucht moeten happen. Het was superknap dat we dat deden, maar gezond was het niet.’

Van Ballegooijen heeft nu een stevige basis neergezet. ‘We krijgen een nieuwe kans om als een volwassen bedrijf te beginnen. En om gewoon gezond adem te gaan halen.’ Het hele team krijgt nu de ruimte om zich te richten op de juiste dingen, vult hij later nog aan. ‘Dit is iets wat we als organisatie sterk benadrukken: we zijn onderdeel van iets groters en werken samen aan een bredere visie.’

mijke van ballegooijen ceo byborre
Mijke van Ballegooijen begon in september 2023 aan de klus als ceo van Byborre. Foto: Byborre

Ook de ceo gaat met een goed gevoel de kerstvakantie in. De reorganisatie is al maanden achter de rug. Het was hard en pijnlijk, zegt ze. Maar ze ziet het engagement overal weer keihard groeien. ‘We zijn in een stabiele fase zijn beland, hebben een duidelijke propositie, een lean organisatie en genoeg funding om onze droom waar te maken.’

Lees ook: Byborre scoort 16,9 miljoen om met hightech breiwerk de textielindustrie te verduurzamen

Respect voor de missie

De sterkere focus op textiel heeft al de ‘nodige positieve tractie’ in de interieurwereld teweeggebracht. Ook in de modewereld is het momentum nog in volle gang. ‘We zien indrukwekkende groeicijfers die onze strategische focus bevestigen’, zegt Van Ballegooijen zonder daar verder over in detail te treden.

Allebei vinden ze de samenwerking een succes. Zijn er nog lessen die ze hierover willen delen? Van Ballegooijen: ‘Voor een externe ceo is bescheidenheid ontzettend belangrijk. Luister goed naar alle stemmen rond de tafel, maar in het bijzonder naar die van de founder.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘Respect voor de legacy en de missie is cruciaal. Neem er de tijd voor om dat helemaal te snappen en te voelen. Om elkaar goed te leren kennen en dezelfde taal te gaan spreken. Als de founder geen vertrouwen in jou heeft als ceo, dan ben je gewoon niet succesvol.’

Klein ego is belangrijk

Het is ook belangrijk om ‘een klein ego’ te hebben als een founder nog een belangrijke rol heeft. ‘Ik spreek wel met de aandeelhouders en de klanten. Maar Borre staat op het podium en ik niet. Die exposure naar buiten, daar moet je wel tegen kunnen.’

Akkersdijk wijst op een andere balans waar founders en ceo’s voor moeten waken. Niet alleen maar geld pompen in uitvindingen. Even pas op de plaats maken als zo’n uitvinding schaalbaar is. ‘Dat is toch je bread and butter.’ Maar dat product dan ook niet compleet uitmelken en vervolgens helemaal niet meer innoveren.

Hij ziet dat nog veel gebeuren bij startups die groeien. Het financiële en commerciële krijgen de overhand. Het moet mogelijk zijn om tegen aandeelhouders te zeggen dat er jaren zullen zijn zonder groei in dubbele cijfers. Dat het geld die jaren wordt geïnvesteerd in innovatie. ‘We hebben namelijk al een paar decennia gehad met hypergroei en hyperdigitalisering, en dat gaat onze planeet echt niet redden.’

Lees ook: Duurzaamheid dringt langzaam door tot de boardroom

De Volksbank kiest voor ‘one-trick pony’ ASN: ‘Met alleen duurzaamheid red je het niet’

Premium - Een logische zet of een luie keuze? Merkexperts zijn verdeeld over het besluit van de Volksbank om verder te gaan als ASN Bank. Het duurzame profiel is een pluspunt, maar misschien was een nieuwe naam beter geweest. 'Dit is consolideren, een heel behouden keuze.'

asn bank de volksbank keuze
Foto: ASN Bank

Gratis verder lezen?

Maak snel en eenvoudig een gratis account en krijg toegang tot premium artikelen.

Of heb je al een account? Log dan in.

Om dit bericht te kunnen lezen moet je ingelogd zijn

Vestibulum id ligula porta felis euismod semper. Donec ullamcorper nulla non metus auctor fringilla. Duis mollis, est non commodo luctus, nisi erat porttitor ligula, eget lacinia odio sem nec elit. Donec id elit non mi porta gravida at eget metus.

Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Morbi leo risus, porta ac consectetur ac, vestibulum at eros. Etiam porta sem malesuada magna mollis euismod. Curabitur blandit tempus porttitor. Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna.