Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial – ING

‘We zijn een heel eind op de goede weg’  

Ruim een jaar na het samengaan van de Postbank en de ING Bank is de aanvankelijke scepsis verdwenen. “De maatschappij in het algemeen en de klanten van de voormalige Postbank in het bijzonder hebben de samenvoeging geaccepteerd”, constateert Nick Jue, bestuursvoorzitter van ING in Nederland.

 

“We kunnen vaststellen dat het ook in financieel opzicht goed met ons gaat”, aldus Nick Jue. “Over geheel 2009 heeft ING Retail een positief resultaat geboekt van EUR 861 miljoen. Een prima resultaat, dat het gevolg is van onder andere een groei van kredietverlening en van het spaargeld en de groei van het aantal klanten dat hun salaris op een ING-rekening laat overmaken. Dan kun je toch concluderen dat de samenvoeging van de twee merken goed verloopt. Waarbij ik overigens direct wil aantekenen dat we met deze omvangrijke samenvoeging natuurlijk nog niet klaar zijn – het proces wordt dit jaar keurig afgerond.”

Vertrouwen

De ombouw van het kantorennetwerk is een van de zaken die dit jaar worden afgerond. Eind van het jaar zijn er 250 geheel gerenoveerde kantoren beschikbaar, die bovendien aanzienlijk ruimere openingstijden zullen kennen, namelijk ook op zaterdag en in de avonduren. Welke primaire doelstelling heeft ING voor de komende tijd? Jue: “Het is belangrijk dat het vertrouwen in het bankwezen wordt hersteld. Uitgangspunt voor ING is en blijft dat we de klant centraal stellen. We gaan nadrukkelijk de dialoog met de klant aan. Zo zijn we het afgelopen jaar onder de noemer Financiële Informatie Avonden 250 keer het land ingegaan om met particulieren, met het mkb en met grootzakelijke klanten te praten over onder meer de economische ontwikkelingen en de rol van ING hierin. Die avonden begonnen veelal met een halfuurtje woede en onbegrip over de gebeurtenissen, maar eindigden steevast met de acceptatie van onze uitleg. Dat is de kracht van de dialoog en daarom gaan we dit jaar zeker door met de Financiële Informatie Avonden.”

Transparantie

Wat hebt u van de turbulente gebeurtenissen geleerd? Jue: “Uit de afgelopen tijd zijn duidelijke lessen te trekken die ons tot een aantal concrete maatregelen hebben gebracht. Een daarvan is de verduurzaming van ons spaarassortiment. Het aantal spaarproducten wordt teruggebracht van 78 naar 26 en de informatievoorziening over spaarrentes en rentewijzigingen is verbeterd. Ook hebben we initiatieven genomen om onze hypotheekklanten te helpen in de huidige economische situatie. We bieden onze klanten een zogeheten Hypotheekscan aan, waarmee ze kunnen kijken wat de huidige economische omstandigheden voor gevolgen kunnen hebben voor de betaalbaarheid van hun hypotheek. Wanneer men onverwacht in een financieel lastige situatie komt, bijvoorbeeld door werkloosheid, bekijken we de mogelijkheid van een Rentepauze. Hiermee bieden we klanten die tijdelijk in betalingsproblemen komen de mogelijkheid om gedurende maximaal één jaar een deel van hun hypotheekrente niet te betalen. Zo kun je voorkomen dat het tot bijvoorbeeld een executieverkoop komt, waarmee zowel de klant als wijzelf uiteindelijk alleen maar slechter af zouden zijn. ING stelt zich in de communicatie hierover onderscheidend op ten opzichte van andere banken. Ook in deze moeilijkere tijden zijn wij er voor onze klanten en dat willen we ze ook laten weten.”

Tim

Hoe kunt u uw klanten helpen om de financiële crisis te overleven? Jue: “We hebben tijdens de Financiële Informatie Avonden vastgesteld dat de gemiddelde Nederlander over het algemeen vrij weinig inzicht heeft in zijn financiële situatie. Daarom lanceren we dit voorjaar Tim, dat we niet voor niets ‘het slimste huishoudboekje van Nederland’ hebben gedoopt. Kort gezegd kan de klant hiermee al zijn inkomsten en uitgaven online bijhouden, mits hij of zij die allemaal via een betaalrekening van ING laat lopen. De inkomsten en uitgaven worden automatisch gerubriceerd in bijvoorbeeld wonen, kleding, boodschappen, vaste lasten enzovoort. Daarmee krijg je een duidelijk inzicht in je inkomsten- en uitgavenpatroon, uiteraard zonder dat ING daar een waardeoordeel over velt. Wel kunnen we op basis van de anonieme gegevens onze klanten relevant vergelijkingsmateriaal aanbieden. Op basis daarvan kunnen klanten vervolgens zelf beslissen of ze bepaalde uitgaven misschien anders zouden kunnen inrichten.”

Mentaliteit

“We kunnen met trots constateren dat we onze belofte om 25 miljard euro aan kredieten ter beschikking te stellen ruimschoots hebben waargemaakt. Dit in weerwil van de opvatting dat banken nog steeds terughoudend zouden zijn met kredietverstrekking. ING maakt haar beloften waar en dat zullen we zeker blijven doen, zowel voor de zakelijke markt als voor de consumentenmarkt. De beste manier om vertrouwen terug te winnen is te doen wat je zegt. Onze medewerkers stellen de klant centraal en doen elke dag hun uiterste best om de best mogelijke dienstverlening te verschaffen. In die zin is er echt wel wat veranderd in de mentaliteit van banken. We sturen ons beleid daarop en de duidelijkste graadmeter is daarbij natuurlijk wat de klant van ons denkt. Gezien de vele reacties die wij dagelijks van onze klanten ontvangen, mogen we vaststellen dat we een heel eind op de goede weg zijn.”

ING

Bijlmerdreef 24, 1102 CT Amsterdam
Postbus 1800, 1000 BV Amsterdam
Telefoon: (020) 563 91 11
Fax: (020) 563 57 00
www.ing.nl
 

Na stroomopwekkende ramen stapt Ferdinand Grapperhaus met Next Sense in slim energiebeheer

Next Sense heeft de vaart erin. Het jonge SaaS-bedrijf, ontstaan uit een fusie tussen softwarebedrijven Edge Next en Sense by Physee, regelt 11,5 miljoen euro aan vers groeigeld. Ceo Ferdinand Grapperhaus (junior) kennen we van de stroomopwekkende ramen en gevels, nu richt hij zich op slimmer energiemanagement voor bedrijfspanden.

Ferdinand Grapperhaus Next Sense
Ferdinand Grapperhaus, ceo van Next Sense. Foto: Next Sense

Ze pakken door, lacht Ferdinand Grapperhaus, ceo van Next Sense. De SaaS-scaleup is nog geen jaar oud; het bedrijf ontstond in februari 2024 uit een fusie tussen Edge Next en het mede door Grapperhaus opgerichte Sense by Physee. Bij die krachtenbundeling kreeg het nieuwe bedrijf al een zak geld mee om goed uit de startblokken te kunnen.

Nu is er vers groeigeld: 11,5 miljoen euro, opgehaald in een Series A-financiering. De ronde werd geleid door durfkapitaalbedrijf ETF Partners en pensioenfonds ABP, met steun van bestaande aandeelhouders Edge, Shape Capital en Timeless Investments.

Ook Grapperhaus houdt bij de fusie een belang in de nieuw te vormen club, die hij als ceo gaat leiden. ‘In februari hebben Coen (van Oostrom, ceo van Edge, red.) en ik al tegen elkaar gezegd: het zou mooi zijn als we aan het einde van het jaar een investeringsronde hebben afgesloten’, vertelt hij. ‘Om als zelfstandig bedrijf verder te kunnen groeien. De afgelopen jaren is het een heel groot thema geweest om meer pensioengeld richting het Nederlandse startup-ecosysteem te krijgen. Ik ben heel enthousiast over de commitment van ABP en onder de indruk van in hoeveel scaleups ze al zitten.’

Lees ook: Greenchoice-oprichters geven met Green Impact Investing hun duurzame portfolio meer smoel

Van buiten naar binnen

Next Sense heeft weinig meer te maken met de stroomopwekkende ramen waarmee Grapperhaus en zijn toenmalige compagnon Willem Kesteloo in 2014 beginnen. Hun innovatie levert de ondernemers in 2020 een notering in de MT/Sprout Challenger50 op. Uit de ‘zonneramen’ vloeit het idee voort voor gevels met geïntegreerde solarcellen en sensoren, die via het glas stroom en data leveren waarop het automatische bedieningssysteem voor de zonwering bijvoorbeeld draait.

Vervolgens willen klanten ook weten wat er ín hun panden gebeurt. Of het energie- en stroomverbruik van de gebouwen als geheel in kaart kan worden gebracht? Daar komt de energie-optimalisatiesoftware van Sense bij Physee uit voort.

‘We hebben in Delft een algoritme ontwikkeld dat doorlopend scant waarop bespaard kan worden. Waar de verwarming lager kan, waar het licht kan worden gedimd’, vertelt Grapperhaus. ‘Maar de basis hadden we overgeslagen. We misten een dataplatform voor monitoring. Daar is, sinds de CSRD-beweging twee jaar geleden op gang is gekomen, steeds meer vraag naar. Dat platform had Edge Next.’

Voorspellende software

De deeloplossingen zijn het afgelopen jaar samengevoegd in het nieuwe Smart Building-platform. Dat combineert meerdere functionaliteiten: monitoring, data-analyses voor duurzaamheidsrapportages en energieoptimalisatie met AI-gestuurde technologie. Plus een module die bij onderhoud of renovatie middels simulaties voorrekent welke duurzaamheidswinst bepaalde maatregelen of ingrepen opleveren.

Concreet voorbeeld, zegt Grapperhaus: ‘De software kan goed voorspellen in hoeverre het licht overdag moet worden gedimd en hoe snel een ruimte, afhankelijk van de grootte, het aantal ramen en het aantal aanwezigen, opwarmt op dagen met veel zon. Dan kan de verwarming een paar uur van tevoren al lager worden gezet. Zo is het systeem doorlopend op zoek naar de juiste balans.’

Lees ook: Nederlands Return haalt 100 miljoen euro groeigeld op om energietransitie te versnellen

Next Sense rekent een vierkantemeterprijs per jaar, afhankelijk van de diensten die een klant afneemt. Wat krijgen ze daarvoor terug? ‘Een energiebesparing van tenminste 20 procent’, zegt Grapperhaus. ‘Het energieverbruik van bedrijfspanden heeft serieuze impact op de CO2-uitstoot van een onderneming. En de kloof tussen hoe energiezuinig een gebouw kan draaien en hoeveel energie er daadwerkelijk wordt verbruikt, is best groot.’

Geen hardware meer

Na de fusie maakt Next Sense – de namen zijn ook samengevoegd – nog een pivot: de scaleup stopt met het aanbieden van hardware. Grapperhaus cq. leverden de sensoren en andere meetapparatuur eerst zelf. ‘Maar we kwamen tot de conclusie dat we het onszelf daarmee te moeilijk maakten’, zegt de ceo. ‘Bovendien vroegen klanten er steeds minder om. Die installeren gebouwbeheerinstallaties van gevestigde partijen als Siemens en Schneider. Daar moet je niet mee willen concurreren. Zij doen waar zij goed in zijn, wij leggen daar een softwarelaag overheen.’

Sensorleverancier Schneider is zelf ook met energiemanagementbeheersystemen bezig. Daar maakt Grapperhaus zich niet zo’n zorgen over. ‘Je moet redeneren vanuit het klantperspectief. Stel, je hebt een vastgoedportefeuille met vijftien gebouwen, waarvan drie zijn voorzien van installaties van Schneider en de rest met meters van een andere leverancier. Dan ga je op zoek naar een oplossing waarmee je al die systemen vanuit dezelfde omgeving kan aansturen. Dat bieden wij.’

Kan Next Sense apparatuur van alle hardwareleveranciers aansluiten? ‘Soms moeten we er specifieke afspraken over maken, maar over het algemeen gaat dat wel goed.’

Chanel en Microsoft

De markt reageert alvast enthousiast op de fusie. Het afgelopen jaar is de maandelijks terugkerende omzet (MRR) volgens Grapperhaus meer dan verdubbeld. ‘Van 70.000 euro begin dit jaar gaan we nu richting de 160.000 euro. We hebben een aantal nieuwe klanten aangesloten en deals met bestaande klanten uitgebreid. Met modehuis Chanel zijn we klein gestart; nu monitoren we 70 boetieks in Europa en hebben we net de eerste kantoren en winkels in het Midden-Oosten aangesloten. Met Microsoft zijn we begonnen in twee landen en inmiddels actief in zes.’

Lees ook: Sympower wil met 21,3 miljoen groeigeld nog meer energieslurpers helpen om geld te besparen

Grapperhaus kreeg het afgelopen jaar nog een opdracht mee: de twee culturen en teams samensmeden. ‘We hebben vooral veel gepraat’, zegt hij. ‘Over hoe we onze cultuur en waarden zien, ons product. Ik denk dat de verhuizing naar het nieuwe hoofdkantoor, bij Amsterdam Lelylaan, belangrijk was om er één club van te maken. Physee zat in Delft, Egde Next bij de moederorganisatie in Amsterdam-Zuid. Als de ene helft bij de andere had moeten intrekken, trek je de verhoudingen scheef. Nu zijn we met z’n allen – 40 medewerkers – opnieuw begonnen, op een nieuwe locatie.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Flink wat leergeld

Wat wordt voor 2025 de focus? ‘Groei’, zegt Grapperhaus. ‘We investeren in verdere productoptimalisatie en zetten extra mensen voor de implementatie en voor sales. We willen de huidige lijn doorzetten en jaarlijks blijven verdubbelen – zowel qua omzet als impact. Vastgoed is verantwoordelijk voor 40 procent van de mondiale CO2-uitstoot, terwijl van de kantoren in Europa momenteel slechts 3 procent aan de uitstootnorm van het Parijsakkoord voldoet.’

Terugkijkend is het een lange weg geweest, zegt hij, waarin flink wat leergeld is betaald. ‘Maar eigenlijk is het logisch dat we op dit punt zijn uitgekomen. Willem en ik hebben vanaf de start gezegd dat we impact wilden hebben op de gebouwde omgeving. In plaats van met iets compleet nieuws te komen, kunnen we beter optimaliseren wat er al is, weten we nu. Ken je die uitspraak van ondernemer Uri Levine? Fall in love with the problem, not your solution. Die mindset is nodig om met oplossingen voor de energietransitie te komen.’

Source.ag wil eerste Nederlandse Agtech-unicorn worden

In samenwerking met B. Amsterdam - Met 37 miljoen euro aan investeringen en klanten in 18 landen werkt het Amsterdamse Source.ag aan een ambitieuze missie: wereldwijde voedselzekerheid vergroten door AI. 'We willen de eerste Nederlandse Agtech-unicorn worden.’

Voor zijn start als ondernemer, werkte Rien Kamman bijna 10 jaar voor de Boston Consulting Group (BCG). ‘Daar liet ik decision support systems voor typisch grote industrieën bouwen’, vertelt Kamman. ‘Ik zag dat je met de juiste AI-toepassingen héél veel waarde kunt creëren, zoals voor een vloot vliegtuigen of een staalproducent, maar dat frustreerde mij op een gegeven moment ook wel. Zulke krachtige technologie, waarom werd die zo weinig gebruikt voor toepassingen met maatschappelijke waarde?’

Die vraag liet hem niet meer los. In 2020 nam hij samen met compagnon Ernst van Bruggen ontslag en trokken ze een jaar lang door het Westland. Samen op onderzoek. ‘Ik ben er wel grijs van geworden’, lacht hij. ‘Want op een gegeven moment heb je nog maar twee maanden spaargeld, maar wél een hypotheek en twee kinderen. Het risico betaalde zich gelukkig uit: precies op tijd haalden we de eerste investeringen binnen.’

AI in de kas

Zo werd Source.ag in hetzelfde jaar nog geboren. De Agriculture Technology (AgTech)-scaleup ontwikkelt AI- en datasystemen die glastuinders helpen hun productie te optimaliseren. ‘We maken gebruik van plantenbiologie-simulaties die rekening houden met verschillende zaadvarianten, genetica en locaties’, vertelt Kamman. ‘Onze software ondersteunt telers bij belangrijke beslissingen zoals het bepalen van het optimale startmoment van het seizoen, oogsttiming en teeltstrategieën — zónder dat er een investering in nieuwe hardware nodig is.’

‘Door bestaande kastechnologie te combineren met onze AI-gestuurde inzichten, helpen we telers hun output te maximaliseren met minimale grondstoffen’, aldus Kamman. ‘We richten ons specifiek op professionele kastelers die al gewend zijn aan hoogwaardige technologie, maar hun beslissingen nog grotendeels op ervaring baseren.’

Van ervaring naar data

‘Door onze systemen kunnen telers sneller het optimum bereiken in nieuwe situaties’, vertelt Kamman. ‘Bijvoorbeeld: een Nederlandse tomatenteler die uitbreidt naar Frankrijk hoeft niet jaren te experimenteren om de ideale teeltstrategie te vinden voor dat andere zonprofiel: onze software kan verschillende scenario’s risicovrij simuleren. We slaan een brug tussen puzzelstukjes academisch onderzoek en praktijkkennis. Dat vangen we in software en systemen die het schaalbaar maken.’

Voedselproductie fundamenteel anders aanpakken

Het is voor Kamman onderdeel van een onderliggende intrinsieke motivatie. ’Source.ag bestaat omdat toegang tot groente en fruit een basisrecht zou moeten zijn, maar dat is nu niet het geval’, zegt Kamman. ‘Met 800 miljoen mensen die te weinig calorieën binnenkrijgen en 3 miljard mensen die onvoldoende toegang hebben tot groente en fruit — zelfs in Europa en Noord-Amerika — moeten we de voedselproductie fundamenteel anders aanpakken.’

A billion dollar company

Die maatschappelijke missie vertaalt zich ook in harde groeicijfers. Source.ag ondersteunt momenteel 300 telers in ongeveer 18 landen, die samen één miljard kilogram groenten en fruit produceren voor zo’n 60 miljoen consumenten. En in vier jaar tijd heeft Source.ag via drie investeringsrondes opgehaald, ter waarde van 37 miljoen euro.

Maar de ambitie reikt verder, zegt Kamman. ‘We willen zo snel mogelijk naar een billion dollar company that reaches a billion people positively. Misschien is dat de innerlijke Amerikaan die in mij spreekt, door mijn tweejarige ervaring in New York, maar ik denk dat we soms wel groter mogen durven dromen. Voor Source.ag hebben de ambitie om de eerste Nederlandse AgTech-unicorn te worden, maar wél met een positieve impact op de wereld.’

‘Dat maakt het ook wel heel clean. Niet iets heel slechts doen voor de wereld en af en toe wat doneren. Als wij ons doel bereiken, betekent het dat we een positieve impact hebben op het inkomen van boeren én op voedselproductiviteit. Omzet is niets anders dan dat je waarde voor je klanten levert en zij bereid zijn om een stukje waarde terug te geven.’

Constante transformatie

De groei van twee naar honderd medewerkers in vier jaar tijd vraagt om continue aanpassing. ‘Je bent de facto iedere zes tot negen maanden een ander bedrijf’, zegt Kamman. ‘We zijn begonnen in een klein kantoor in de hoek van de eerste verdieping, en konden steeds een stukje erbij nemen naarmate we groeiden. Nu zitten we op de vierde verdieping in een groot kantoor. Die flexibiliteit was onmisbaar, want als startende onderneming weet je nooit precies hoe snel je gaat groeien.’

Die groei vraagt wel om een bepaalde mentaliteit, zegt Kamman. ‘Je moet snel durven accepteren dat het niet meer hetzelfde bedrijf is. In het begin was ik een founder, nu ben ik een CEO, verantwoordelijk voor honderd medewerkers en driehonderd klanten. Dat vind ik ook heel erg leuk, maar het is ook de uitdaging. Je moet jezelf rigoureus iedere zes tot negen maanden blijven uitvinden.’

Voortrekkersrol Nederland

Vanuit het kantoor in B. Amsterdam kijkt Kamman verder dan alleen de groei van zijn eigen bedrijf. Hij ziet in de uitdaging van wereldwijde voedselzekerheid een sleutelrol voor Nederland. ‘We staan bekend om onze inventieve oplossingen op gebied van waterbouw én watermanagement, maar we hebben hier ook zoveel zaadveredelaars, hardwarebouwers, kasbouwers, klimaatsystemen en sensoren.’

‘We hebben hier alle puzzelstukjes in huis om wereldwijd impact te maken op voedselzekerheid’, concludeert Kamman. ‘We kunnen het niet alleen, maar Nederland kan een voortrekkersrol spelen om die drie miljard mensen te helpen.’