Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial – ING

‘We zijn een heel eind op de goede weg’  

Ruim een jaar na het samengaan van de Postbank en de ING Bank is de aanvankelijke scepsis verdwenen. “De maatschappij in het algemeen en de klanten van de voormalige Postbank in het bijzonder hebben de samenvoeging geaccepteerd”, constateert Nick Jue, bestuursvoorzitter van ING in Nederland.

 

“We kunnen vaststellen dat het ook in financieel opzicht goed met ons gaat”, aldus Nick Jue. “Over geheel 2009 heeft ING Retail een positief resultaat geboekt van EUR 861 miljoen. Een prima resultaat, dat het gevolg is van onder andere een groei van kredietverlening en van het spaargeld en de groei van het aantal klanten dat hun salaris op een ING-rekening laat overmaken. Dan kun je toch concluderen dat de samenvoeging van de twee merken goed verloopt. Waarbij ik overigens direct wil aantekenen dat we met deze omvangrijke samenvoeging natuurlijk nog niet klaar zijn – het proces wordt dit jaar keurig afgerond.”

Vertrouwen

De ombouw van het kantorennetwerk is een van de zaken die dit jaar worden afgerond. Eind van het jaar zijn er 250 geheel gerenoveerde kantoren beschikbaar, die bovendien aanzienlijk ruimere openingstijden zullen kennen, namelijk ook op zaterdag en in de avonduren. Welke primaire doelstelling heeft ING voor de komende tijd? Jue: “Het is belangrijk dat het vertrouwen in het bankwezen wordt hersteld. Uitgangspunt voor ING is en blijft dat we de klant centraal stellen. We gaan nadrukkelijk de dialoog met de klant aan. Zo zijn we het afgelopen jaar onder de noemer Financiële Informatie Avonden 250 keer het land ingegaan om met particulieren, met het mkb en met grootzakelijke klanten te praten over onder meer de economische ontwikkelingen en de rol van ING hierin. Die avonden begonnen veelal met een halfuurtje woede en onbegrip over de gebeurtenissen, maar eindigden steevast met de acceptatie van onze uitleg. Dat is de kracht van de dialoog en daarom gaan we dit jaar zeker door met de Financiële Informatie Avonden.”

Transparantie

Wat hebt u van de turbulente gebeurtenissen geleerd? Jue: “Uit de afgelopen tijd zijn duidelijke lessen te trekken die ons tot een aantal concrete maatregelen hebben gebracht. Een daarvan is de verduurzaming van ons spaarassortiment. Het aantal spaarproducten wordt teruggebracht van 78 naar 26 en de informatievoorziening over spaarrentes en rentewijzigingen is verbeterd. Ook hebben we initiatieven genomen om onze hypotheekklanten te helpen in de huidige economische situatie. We bieden onze klanten een zogeheten Hypotheekscan aan, waarmee ze kunnen kijken wat de huidige economische omstandigheden voor gevolgen kunnen hebben voor de betaalbaarheid van hun hypotheek. Wanneer men onverwacht in een financieel lastige situatie komt, bijvoorbeeld door werkloosheid, bekijken we de mogelijkheid van een Rentepauze. Hiermee bieden we klanten die tijdelijk in betalingsproblemen komen de mogelijkheid om gedurende maximaal één jaar een deel van hun hypotheekrente niet te betalen. Zo kun je voorkomen dat het tot bijvoorbeeld een executieverkoop komt, waarmee zowel de klant als wijzelf uiteindelijk alleen maar slechter af zouden zijn. ING stelt zich in de communicatie hierover onderscheidend op ten opzichte van andere banken. Ook in deze moeilijkere tijden zijn wij er voor onze klanten en dat willen we ze ook laten weten.”

Tim

Hoe kunt u uw klanten helpen om de financiële crisis te overleven? Jue: “We hebben tijdens de Financiële Informatie Avonden vastgesteld dat de gemiddelde Nederlander over het algemeen vrij weinig inzicht heeft in zijn financiële situatie. Daarom lanceren we dit voorjaar Tim, dat we niet voor niets ‘het slimste huishoudboekje van Nederland’ hebben gedoopt. Kort gezegd kan de klant hiermee al zijn inkomsten en uitgaven online bijhouden, mits hij of zij die allemaal via een betaalrekening van ING laat lopen. De inkomsten en uitgaven worden automatisch gerubriceerd in bijvoorbeeld wonen, kleding, boodschappen, vaste lasten enzovoort. Daarmee krijg je een duidelijk inzicht in je inkomsten- en uitgavenpatroon, uiteraard zonder dat ING daar een waardeoordeel over velt. Wel kunnen we op basis van de anonieme gegevens onze klanten relevant vergelijkingsmateriaal aanbieden. Op basis daarvan kunnen klanten vervolgens zelf beslissen of ze bepaalde uitgaven misschien anders zouden kunnen inrichten.”

Mentaliteit

“We kunnen met trots constateren dat we onze belofte om 25 miljard euro aan kredieten ter beschikking te stellen ruimschoots hebben waargemaakt. Dit in weerwil van de opvatting dat banken nog steeds terughoudend zouden zijn met kredietverstrekking. ING maakt haar beloften waar en dat zullen we zeker blijven doen, zowel voor de zakelijke markt als voor de consumentenmarkt. De beste manier om vertrouwen terug te winnen is te doen wat je zegt. Onze medewerkers stellen de klant centraal en doen elke dag hun uiterste best om de best mogelijke dienstverlening te verschaffen. In die zin is er echt wel wat veranderd in de mentaliteit van banken. We sturen ons beleid daarop en de duidelijkste graadmeter is daarbij natuurlijk wat de klant van ons denkt. Gezien de vele reacties die wij dagelijks van onze klanten ontvangen, mogen we vaststellen dat we een heel eind op de goede weg zijn.”

ING

Bijlmerdreef 24, 1102 CT Amsterdam
Postbus 1800, 1000 BV Amsterdam
Telefoon: (020) 563 91 11
Fax: (020) 563 57 00
www.ing.nl
 

Zwitsers Destinus gaat militaire drones leveren vanuit Nederland

Destinus een scaleup die vliegtuigen en drones ontwikkelt, wil ook vanuit Nederland door straalmotoren aangedreven drones gaan leveren. De overname van de Nederlandse dronestartup Aerialtronics maandag past bij de groeiambitie van de groep, die vanuit Duitsland al levert aan Oekraïne.

destinus ruta drones nederland
Assemblage van de raketachtige Destinus Ruta. Foto: Destinus

Update 11-3: artikel is aangepast in verband met eerder door Destinus verstrekte feitelijke onjuistheden  

Destinus maakte maandag de overname van Aerialtronics bekend, dat eind vorig jaar failliet ging. Het haalt met Aerialtronics behalve de mensen die er nog werkten ook waardevolle kennis in huis op het gebied van optische sensoren, infraroodtechnologie en sensoren die gassen en radioactieve straling kunnen detecteren.

Drone-activiteiten in Nederland uitbreiden

De deal met de curator past bij de ambities van het luchtvaart- en energiebedrijf om zijn drone-activiteiten in Nederland uit te breiden.

Na de inval van Rusland in Oekraïne heeft Destinus, vanuit Zwitserland gestart als vliegtuigbouwer, zijn aandacht verlegd naar verschillende typen gevleugelde drones. Die werden tot nu toe met name vanuit Duitsland rechtstreeks geleverd aan Oekraïne. Daarnaast wil het bedrijf zijn divisie Flight Systems nu in Nederland verder optuigen.

Daarover is het in gesprek met het ministerie van Defensie en verschillende industriepartijen, bevestigt Wouter van Beek, managing director van de Nederlandse activiteiten. ‘Zolang gesprekken worden gevoerd kan ik niet uitweiden over de inhoud van die gesprekken en onze exacte plannen.’

Uitbesteed aan VDL

Een deel van het werk zou mogelijk worden uitbesteed aan VDL, waarvan eerder al bekend werd dat het drones wil gaan maken. VDL wil dit bevestigen noch ontkennen, net als Van Beek zelf. Hij benadrukt dat ook met andere Nederlandse industriële partijen wordt gesproken. ‘We spreken met alle relevante partijen.’ De 50 medewerkers van Destinus in Nederland staan nu nog voor het grootste deel op de loonlijst van de Energy-tak, die voornamelijk gasturbines bouwt voor industriële klanten.

Lees ook: Het dilemma van VDL: ‘We kunnen militairen niet met houten geweer naar front sturen’

Destinus, opgericht door de Russische ondernemer en anti-Poetin-actvist Mikhail Kokorich, is sinds 2023 actief in Nederland via de overname van OPRA, een Hengelose producent van gasturbines die energie opwekken.

Die turbinetechnologie leek met aanpassingen ook geschikt te maken voor het project waar Kokorich zijn bedrijf in 2021 voor had opgericht: de ontwikkeling van een hypersonische jet op waterstof. Voor die futuristische superjet bouwde zijn startup al een reeks vliegende door straalmotoren aangedreven schaalmodellen – in feite zijn dat al drones, oftewel unmanned aerial vehicles (UAV’s).

Miljarden aan defensieorders

Destinus opereert in een snelgroeiende markt waarin meer dronebouwers orders krijgen of willen krijgen van Defensie. Minister van Defensie Brekelmans kondigde in oktober aan voor 400 miljoen euro aan drones te bestellen bij Nederlandse en Oekraïense producenten, vorige week werd dat bedrag met nog eens 700 miljoen opgehoogd.

In een persbericht is Kokorich optimistisch over de mogelijkheden in Nederland.  ‘Onze uitgebreide aanwezigheid in Nederland brengt ons dichter bij belangrijke Europese markten en stelt ons in staat optimaal gebruik te maken van het uitzonderlijke talent in de regio op het gebied van luchtvaarttechniek en AI-ontwikkeling.’

Kokorich: Russische ruimtevaartondernemer

mikhail kokorich

De in Siberië geboren natuurkundige en ondernemer Kokorich (49) deed in januari 2024 afstand van zijn Russische staatsburgerschap uit protest tegen de Russische invasie in Oekraïne. In zijn geboorteland leidde Kokorich enkele succesvolle huishoud- en elektronicaketens voordat hij de ruimtevaart in stapte.

In 2011 richtte hij satellietbedrijf Dauria Aerospace op, dat na vijf lanceringen door geldgebrek moest stoppen. In 2017 vertrok hij naar de VS om daar Momentus Space op te zetten, een startup die zorgt dat satellieten vanuit een raket in de juiste baan belanden. Momentus groeide aanvankelijk uit tot een unicorn, maar Kokorich werd in 2021 door het Amerikaanse ministerie van Defensie gevraagd te vertrekken vanwege zijn Russische achtergrond. Daarop begon Kokorich in Zwitserland opnieuw met Destinus.

Lees ook: Deze Nederlandse drone-startups kunnen de miljoenen van het kabinet goed gebruiken

.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

.

.

Groeien met coronaschuld kan wel degelijk: dit zijn 4 opties voor ondernemers

Drie jaar na de coronacrisis torsen ondernemers nog altijd een fikse belastingschuld mee. Dat maakt het bijna onmogelijk om kapitaal bij de bank los te krijgen en te investeren in groei. Bedrijven moeten dus op zoek naar alternatieve routes. ‘Wie blijft hangen in het idee dat banken de enige oplossing zijn, loopt vast.’

De coronaschuld van ondernemers bedroeg eind 2024 bijna 7 miljard euro. Die schuld drukt zwaar op de groeiambities. Foto: Getty Images

‘Door de coronaschuld betalen we 14.000 euro per maand terug. Dat drukte zó zwaar op de resultaten dat er nauwelijks ruimte was om te investeren in groei.’

Met deze woorden vat Merijn Janssen, eigenaar van meubelbedrijf NJOJ Living en oprichter van marketing- en salesbureau The Underdog, een groeiend probleem samen: de financiële nasleep van de coronacrisis zet een rem op het mkb.

Hoewel de economie langzaam herstelt, blijven veel bedrijven worstelen met coronaschulden. Banken tonen zich terughoudend, zelfs tegenover bewezen businessmodellen. Voor veel ondernemers betekent dit dat groei stagneert.

Hoe zat het ook alweer?

Tijdens de coronacrisis bood de overheid steun via de regelingen NOW (loonkosten) en TVL (vaste lasten), en kregen bedrijven belastinguitstel. Sinds oktober 2022 moeten ondernemers deze schuld in vijf jaar aflossen, met een rente die inmiddels is opgelopen tot 4 procent.

De gezamenlijke coronaschuld van ondernemers bedroeg eind 2024 bijna 7 miljard euro. Voor veel bedrijven vormt deze last een extra barrière bij het verkrijgen van financiering, waardoor ze in een spagaat belanden: investeren in groei is noodzakelijk, maar zonder externe financiering onmogelijk.

De bank zegt nee – en nu?

Ralph van Dam ziet de gevolgen dagelijks. Hij is medeoprichter van Geldfit Zakelijk, een platform dat ondernemers helpt bij het vinden van financiële oplossingen. ‘Ondernemers hebben keurig gedaan wat er van ze werd gevraagd: ze hielden hun bedrijf overeind met steun van de overheid. Maar nu wordt diezelfde steun als een blokkade gezien. Dat is niet solidair en in strijd met de belofte die toen gedaan werd: hier komen we samen uit.’

Volgens Van Dam zit het probleem in de financiering. ‘Ondernemers kunnen soms hun schulden verlagen via regelingen, maar er is geen bank of andere financiële partij die daarna een zogenoemd saneringskrediet verstrekt om de opgelopen schulden in een keer af te kunnen kopen. Dat betekent dat bedrijven vastzitten: ze moeten groeien om hun schulden af te lossen, maar zonder sanering en herfinanciering met nieuw geld kunnen ze niet groeien.’

Lees ook: 7 tips om financiering bij ‘rotbanken’ los te krijgen

Een van de alternatieve financieringspartijen is BridgeFund, een online platform dat ondernemers met een gezonde cashflow direct toegang geeft tot groeikapitaal, zonder tussenkomst van een bank. Ceo Julian van de Steeg ziet dat ondernemers met een coronaschuld bij traditionele kredietverstrekkers vaak vastlopen. ‘Wij kijken niet alleen naar het verleden, maar naar hoe een ondernemer nu zijn bedrijf runt en welke maatregelen hij heeft genomen om zijn financiële positie te stabiliseren.’

Een ‘nee’ van de bank hoeft dus niet het eindstation te zijn. Er zijn meer manieren om kapitaal aan te trekken.

#1 Crowdfunding: geld ophalen bij klanten en netwerk

Toen banken hem afwezen, besloot Janssen van NJOJ Living zelf een crowdfundcampagne op te zetten. ‘Eerst in mijn eigen netwerk, daarna breder. Als mensen zien dat je omgeving vertrouwen heeft, groeit het enthousiasme.’

Inmiddels werkt hij in fases aan het ophalen van 1,5 miljoen euro via leningen en investeerders, en nog eens 1,65 miljoen euro via pre-orders en bestellingen.

Deze aanpak is niet uniek. In 2024 werd in Nederland ruim 1,1 miljard euro via crowdfunding opgehaald, een stijging van 20 procent ten opzichte van het jaar ervoor.

‘We vragen niet om een gift’, zegt Janssen. ‘Mensen die meedoen, krijgen echt iets terug: meubels met shoptegoed, een hoog rendement op hun investering én de kans om bij te dragen aan een groeiend bedrijf.’

Crowdfunding werkt vooral voor bedrijven met een consumentenproduct of horecaconcept, omdat zij een breed publiek kunnen aanspreken. ‘Als je goed bent in marketing, kun je op die manier veel geld ophalen’, zegt Van de Steeg (BridgeFund). ‘Maar als je daar niet goed in bent, moet je er niet aan beginnen.’

#2 Private investeerders: meer dan alleen geld

Naast crowdfunding kiezen steeds meer ondernemers voor private investeerders, blijkt uit onderzoek. Die brengen niet alleen geld in het laatje, maar ook kennis en een netwerk. Volgens Van Dam kan dit een sleutel zijn voor ondernemers die nu vastlopen. ‘Banken kijken alleen naar cijfers uit het verleden. Private investeerders kijken naar de toekomst. Dat maakt een enorm verschil.’

Een voorbeeld is het platform NLInvesteert. Zij bieden combinaties van particuliere investeerders en andere financiers. Hierdoor zijn ondernemers minder afhankelijk van banken en hun strenge regels – maar hebben ze ook minder zekerheden.

De belangstelling voor financiering via aandelen groeit, waarbij investeerders mede-eigenaar worden. Dit verlaagt de maandlasten en geeft bedrijven meer ruimte om te groeien.

Toch is investeren via particulieren niet zonder risico. ‘Financieren is een vak’, waarschuwt Van de Steeg. ‘Een lening moet bijdragen aan het toekomstperspectief van een onderneming, niet aan het dichten van gaten.’

#3 Samenwerken met andere bedrijven

Een andere manier om te groeien zonder lening is samenwerken met andere bedrijven: het zogeheten bartering of ruilhandel. Stel je voor: een kleine koffiebranderij ziet de vraag naar hun product stijgen, maar heeft geen budget voor nieuwe apparatuur. In plaats van een lening af te sluiten, maakt de branderij een deal met een grote horeca-leverancier.

Die financiert de extra machines in ruil voor een vaste afname van koffie voor hun cafés. Zo kan de branderij groeien zonder extra schulden en verzekert de leverancier zich van goede koffie.

#4 Subsidies en belastingvoordelen

Verder maken veel ondernemers nog geen gebruik van subsidies en belastingvoordelen, terwijl deze financiering toegankelijker kunnen maken. Regelingen zoals de Borgstelling MKB-kredieten en de Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk kunnen uitkomst bieden bij de zoektocht naar krediet.

Bij de eerste regeling staat de overheid garant voor leningen, de tweede biedt belastingvoordeel op loonkosten voor onderzoek en ontwikkeling. Dit verlaagt de kosten van innovatie, wat met name interessant is voor techbedrijven en de maakindustrie.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ondernemers die in actie komen, winnen

Volgens Van Dam van Geldfit Zakelijk is het belangrijk om je schulden onder ogen te zien en hierover te communiceren met de kredietverstrekker. Maar nog belangrijker is het heft in handen nemen. ‘Wie blijft hangen in het idee dat banken de enige oplossing zijn, loopt vast. Maar wie breder kijkt en slim inspeelt op alternatieven, heeft nog steeds alle kans om te groeien.’

Dat laat Janssen zien met zijn crowdfundacties. Hij ziet nu de eerste resultaten en hoopt binnenkort de productie van zijn bar-, sta- en eettafels op te schalen. ‘Het is hard werken, maar stilzitten helpt niemand. Als ondernemer moet je vooruit blijven denken.’