Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial – ING

‘We zijn een heel eind op de goede weg’  

Ruim een jaar na het samengaan van de Postbank en de ING Bank is de aanvankelijke scepsis verdwenen. “De maatschappij in het algemeen en de klanten van de voormalige Postbank in het bijzonder hebben de samenvoeging geaccepteerd”, constateert Nick Jue, bestuursvoorzitter van ING in Nederland.

 

“We kunnen vaststellen dat het ook in financieel opzicht goed met ons gaat”, aldus Nick Jue. “Over geheel 2009 heeft ING Retail een positief resultaat geboekt van EUR 861 miljoen. Een prima resultaat, dat het gevolg is van onder andere een groei van kredietverlening en van het spaargeld en de groei van het aantal klanten dat hun salaris op een ING-rekening laat overmaken. Dan kun je toch concluderen dat de samenvoeging van de twee merken goed verloopt. Waarbij ik overigens direct wil aantekenen dat we met deze omvangrijke samenvoeging natuurlijk nog niet klaar zijn – het proces wordt dit jaar keurig afgerond.”

Vertrouwen

De ombouw van het kantorennetwerk is een van de zaken die dit jaar worden afgerond. Eind van het jaar zijn er 250 geheel gerenoveerde kantoren beschikbaar, die bovendien aanzienlijk ruimere openingstijden zullen kennen, namelijk ook op zaterdag en in de avonduren. Welke primaire doelstelling heeft ING voor de komende tijd? Jue: “Het is belangrijk dat het vertrouwen in het bankwezen wordt hersteld. Uitgangspunt voor ING is en blijft dat we de klant centraal stellen. We gaan nadrukkelijk de dialoog met de klant aan. Zo zijn we het afgelopen jaar onder de noemer Financiële Informatie Avonden 250 keer het land ingegaan om met particulieren, met het mkb en met grootzakelijke klanten te praten over onder meer de economische ontwikkelingen en de rol van ING hierin. Die avonden begonnen veelal met een halfuurtje woede en onbegrip over de gebeurtenissen, maar eindigden steevast met de acceptatie van onze uitleg. Dat is de kracht van de dialoog en daarom gaan we dit jaar zeker door met de Financiële Informatie Avonden.”

Transparantie

Wat hebt u van de turbulente gebeurtenissen geleerd? Jue: “Uit de afgelopen tijd zijn duidelijke lessen te trekken die ons tot een aantal concrete maatregelen hebben gebracht. Een daarvan is de verduurzaming van ons spaarassortiment. Het aantal spaarproducten wordt teruggebracht van 78 naar 26 en de informatievoorziening over spaarrentes en rentewijzigingen is verbeterd. Ook hebben we initiatieven genomen om onze hypotheekklanten te helpen in de huidige economische situatie. We bieden onze klanten een zogeheten Hypotheekscan aan, waarmee ze kunnen kijken wat de huidige economische omstandigheden voor gevolgen kunnen hebben voor de betaalbaarheid van hun hypotheek. Wanneer men onverwacht in een financieel lastige situatie komt, bijvoorbeeld door werkloosheid, bekijken we de mogelijkheid van een Rentepauze. Hiermee bieden we klanten die tijdelijk in betalingsproblemen komen de mogelijkheid om gedurende maximaal één jaar een deel van hun hypotheekrente niet te betalen. Zo kun je voorkomen dat het tot bijvoorbeeld een executieverkoop komt, waarmee zowel de klant als wijzelf uiteindelijk alleen maar slechter af zouden zijn. ING stelt zich in de communicatie hierover onderscheidend op ten opzichte van andere banken. Ook in deze moeilijkere tijden zijn wij er voor onze klanten en dat willen we ze ook laten weten.”

Tim

Hoe kunt u uw klanten helpen om de financiële crisis te overleven? Jue: “We hebben tijdens de Financiële Informatie Avonden vastgesteld dat de gemiddelde Nederlander over het algemeen vrij weinig inzicht heeft in zijn financiële situatie. Daarom lanceren we dit voorjaar Tim, dat we niet voor niets ‘het slimste huishoudboekje van Nederland’ hebben gedoopt. Kort gezegd kan de klant hiermee al zijn inkomsten en uitgaven online bijhouden, mits hij of zij die allemaal via een betaalrekening van ING laat lopen. De inkomsten en uitgaven worden automatisch gerubriceerd in bijvoorbeeld wonen, kleding, boodschappen, vaste lasten enzovoort. Daarmee krijg je een duidelijk inzicht in je inkomsten- en uitgavenpatroon, uiteraard zonder dat ING daar een waardeoordeel over velt. Wel kunnen we op basis van de anonieme gegevens onze klanten relevant vergelijkingsmateriaal aanbieden. Op basis daarvan kunnen klanten vervolgens zelf beslissen of ze bepaalde uitgaven misschien anders zouden kunnen inrichten.”

Mentaliteit

“We kunnen met trots constateren dat we onze belofte om 25 miljard euro aan kredieten ter beschikking te stellen ruimschoots hebben waargemaakt. Dit in weerwil van de opvatting dat banken nog steeds terughoudend zouden zijn met kredietverstrekking. ING maakt haar beloften waar en dat zullen we zeker blijven doen, zowel voor de zakelijke markt als voor de consumentenmarkt. De beste manier om vertrouwen terug te winnen is te doen wat je zegt. Onze medewerkers stellen de klant centraal en doen elke dag hun uiterste best om de best mogelijke dienstverlening te verschaffen. In die zin is er echt wel wat veranderd in de mentaliteit van banken. We sturen ons beleid daarop en de duidelijkste graadmeter is daarbij natuurlijk wat de klant van ons denkt. Gezien de vele reacties die wij dagelijks van onze klanten ontvangen, mogen we vaststellen dat we een heel eind op de goede weg zijn.”

ING

Bijlmerdreef 24, 1102 CT Amsterdam
Postbus 1800, 1000 BV Amsterdam
Telefoon: (020) 563 91 11
Fax: (020) 563 57 00
www.ing.nl
 

59 dagen wachten op je geld? ABN AMRO zet in op achteraf betalen mét zekerheid

In samenwerking met ABN AMRO - Als b2b-ondernemer ken je het scenario: je levert je producten, stuurt een factuur — en dan begint het wachten. Vaak lang wachten, want de helft van de Nederlandse bedrijven betaalt facturen te laat. ABN AMRO wil dat patroon doorbreken met een nieuwe 'Achteraf Betalen'-dienst.

abn amro achteraf betalen

Slechts een kwart van de Nederlandse middelgrote bedrijven blijkt hun facturen binnen de afgesproken termijn te betalen, zo blijkt uit onderzoek onder 400 finance- en inkoopexperts. Sterker nog: bij 15 procent van de bedrijven is te laat betalen ‘een bewust onderdeel’ van hun bedrijfsbeleid geworden.

‘Bedrijven optimaliseren hun cashflow door betalingen zo lang mogelijk uit te stellen, terwijl ze zelf snel betaald willen worden’, stelt Roderick Witjas, innovatiemanager bij ABN AMRO. ‘Een voorbeeld hiervan is wanneer een bedrijf tegels inkoopt en deze doorverkoopt voordat de leverancier betaald wordt. Dit vermindert de behoefte aan werkkapitaal.’

Twee maanden wachten op geld

Wereldwijd is het gemiddelde aantal dagen dat facturen open blijft staan óók gestegen van 56 naar 59 dagen: de grootste sprong sinds 2008, zo constateert een ander onderzoek. De oorzaken van late betalingen zijn divers en complex. Soms duren handmatige goedkeuringsprocessen bijvoorbeeld al twee weken. Maar er lijkt meer aan de hand, ziet Witjas.

‘Veel bedrijven worstelen met hun werkkapitaal door gestegen kosten en krimpende marges. Late betalingen worden dan een vorm van ongewenst krediet, waarbij leveranciers onbedoeld als bank fungeren.’

En dat heeft direct impact op de onderneming. ‘Voor ondernemers betekent dit niet alleen gemiste inkomsten’, zegt Witjas. ‘Het betekent ook kostbare uren die opgaan aan administratie en het achtervolgen van betalingen — tijd die beter besteed kan worden.’

Van 60 naar 30 dagen

Europa werkt intussen óók aan nieuwe regels om bedrijven sneller hun geld te laten krijgen. De Europese Commissie wil af van de huidige richtlijn (van 60 dagen betalingstermijn) en stelt een bindend termijn van 30 dagen voor.

Dat gebeurt wel met een nuance: bedrijven mogen onderling nog steeds een termijn van 60 dagen afspreken, mits ze dit vastleggen in een contract. Voor bepaalde producten is zelfs een termijn van 120 dagen mogelijk. ‘Hoewel deze aanpassingen de impact van de nieuwe regels verzachten, beperken ze nog steeds aanzienlijk de financiële speelruimte van bedrijven’, zegt Witjas.

Het factuurdilemma

Ondernemers die aan zakelijke klanten verkopen staan voor een lastige keuze. De wet verplicht hen om op factuur te leveren, maar dit brengt risico’s met zich mee. Als ze facturering weigeren, verliezen ze potentiële klanten. Maar als ze wel op factuur leveren, lopen ze het gevaar dat klanten te laat betalen en moeten ze veel tijd besteden aan administratie.

Er botsen eigenlijk twee belangen, zegt Witjas. ‘Verkopers willen garantie dat ze hun geld krijgen, terwijl kopers zekerheid willen over zowel levering als kwaliteit. Door op factuur te leveren neemt de verkoper eigenlijk al het risico op zich, zonder garantie dat de klant ook daadwerkelijk zal betalen.’

Achteraf betalen mét zekerheid

Reden voor ABN AMRO om een nieuwe service aan te bieden, die het hoofdpijndossier moet veranderen in een kans. De nieuwe ‘Achteraf betalen’-dienst combineert naar zeggen van de bank het beste van twee werelden: het gemak van factuurbetaling voor klanten én directe betaalzekerheid voor ondernemers.

‘Het concept is vrij simpel’, zegt Witjas. ‘Een klant bestelt online en kiest voor achteraf betalen. Na een snelle check van enkele seconden kan een order goedgekeurd worden. De ondernemer verzendt de goederen en ontvangt direct het geld. De klant betaalt vervolgens de factuur binnen de afgesproken termijn.’

‘Geen verrassingen of verborgen kosten’

‘De voorwaarden voor betaling op factuur zijn helder: de koper moet een Nederlands bedrijf zijn met een geldige KVK-inschrijving’, aldus Witjas. ‘Het toegestane aankoopbedrag wordt per transactie bepaald op basis van onze interne beoordelingscriteria. We hanteren hierbij een maximumbedrag van 100.000 euro per transactie.’

‘Als bank zien we dat online zakelijk bestellen onzekerheid met zich meebrengt, zowel voor koper als verkoper’, zegt Witjas. ‘Vanuit onze rol als vertrouwde financiële partner kunnen we die zekerheid bieden. Geen verrassingen of verborgen kosten, maar een transparante dienst van een bank die al generaties lang het Nederlandse bedrijfsleven ondersteunt.’

‘Verkoper krijgt altijd zijn geld’

Dat levert ondernemers verschillende voordelen op, legt Witjas uit. ‘Door het overnemen van het volledige risico op wanbetaling, stellen we verkopers in staat om zorgeloos op factuur te verkopen. De verkoper krijgt altijd zijn of haar geld uitbetaald, ongeacht eventuele betalingsproblemen. Bij geschillen over de levering of dienstverlening blijft dit een zaak tussen verkoper en koper – deze dienen zij onderling op te lossen. In dergelijke gevallen kunnen wij het uitbetaalde bedrag terugvorderen van de verkoper.’

‘De praktijk wijst uit dat deze flexibele betaalmogelijkheid ook vaak leidt tot hogere orderwaarden’, aldus Witjas. ‘Doordat kopers minder gebonden zijn aan de liquide middelen om bestellingen mee te doen, kunnen ze dus meer inkopen. Zeker wanneer ze weten dat ze de aangekochte goederen snel verkocht kunnen worden. Zo ziet een partner waarmee we samenwerken om dit product aan te bieden, gemiddeld 60 procent toename in de gemiddelde orderwaarde van hun klanten.’

Geen gedoe meer met aanmaningen

En ook de administratie wordt een stuk eenvoudiger. ‘Naast het direct uitbetalen na de verzending van de order zorgen wij ook voor het innen van de betaling. Dus waar je normaal in geval van uitblijven van betaling zelf contact met de klant moet opnemen, nemen wij ook dit proces uit handen. En misschien wel het belangrijkste: je hebt geen gedoe meer met aanmaningen of incassotrajecten.’

Ore Energy’s oplossing voor stroomtekorten? IJzer laten roesten

Doorsnee batterijen bevatten lithium. Aytac Yilmaz kiest met zijn startup Ore Energy voor een verrassend alternatief: ijzer, water en lucht. Daarmee weet het groene stroom voor meerdere dagen op te slaan tegen een fractie van de kosten van traditionele batterijen. 'We vinden het wiel opnieuw uit.'

aytac yilmaz ore energy

Wat is Ore Energy?

Ore Energy ontwikkelt een grote batterij die werkt op basis van ijzer dat roest en ‘ontroest’. Dat omkeerbare oxidatieproces weet het onder controle te houden in een ijzer-luchtbatterij. Die ‘ademt’ letterlijk lucht. Bij het ontladen wordt het ijzer blootgesteld aan zuurstof, waardoor een speciaal type roest ontstaat. Als je er vervolgens elektriciteit doorheen stuurt, verandert de roest weer terug in ijzer. Dit proces kan vele malen worden herhaald.

Deze uitlegvideo legt het principe helder uit op een visuele manier:

‘Het is eigenlijk een heel eenvoudig proces’, legt medeoprichter Aytac Yilmaz (35) uit. ‘Je hebt net als bij andere batterijen drie hoofdonderdelen: een anode, die is in dit geval van ijzer, een kathode en een elektrolyt die de juiste omgeving creëert voor de chemische reactie. Bij ons is die op waterbasis.’

Het principe is al sinds de jaren zestig bekend, zegt Yilmaz. ‘We vinden het wiel dus opnieuw uit, en verbeteren het, onder meer door het ijzer een poreuze structuur te geven.’ De ijzer-luchtbatterij heeft eigenschappen die hem supergeschikt maken om de pieken en dalen in de huidige stroomvoorziening aan te pakken.

‘We maken geen gebruik van kostbare of omstreden grondstoffen, wat de kosten voor onze batterij een stuk lager maakt dan die van de lithium-ionbatterijen die nu nog worden gebruikt. Maar een veel belangrijkere eigenschap, ook voor de totale kosten van de netbeheerders en energiebedrijven die vraag en aanbod in de elektriciteitsnetwerken moeten balanceren, is dat onze technologie tot 100 uur de energie vasthoudt.’

Startups to Watch

Iedere maand lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup to Watch dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups to Watch terug »

tmf group

De reeks is mede mogelijk gemaakt door TMF Group, internationaal dienstverlener van bedrijfsadministratie. TMF Group helpt scaleups met HR & Payroll, Entity management en Accounting & Tax administratie.

Lithium-ionbatterijen laden snel op en zijn efficiënt, maar je hebt er wel veel nodig zodra de energieflauwte – de periode waarin er geen zon en wind is – aanbreekt. Door de lange opslagduur van 100 uur van Ore Energy kun je toe met minder exemplaren.

Wie zitten erachter?

Yilmaz promoveerde op materiaalwetenschappen en elektrochemie aan de TU Delft, na een bachelor in zijn geboorteland Turkije en een master in Florida. Tijdens zijn promotieonderzoek raakte hij gefascineerd door de mogelijkheden om met nieuwe materialen bij te dragen aan de energietransitie.

Yilmaz: ‘Ik ben altijd geïnspireerd geweest door grote problemen, en we werken nu aan een van de grootste uitdagingen van de mensheid: het decarboniseren van onze elektriciteitsvoorziening.’

yaiza gonzalez garcia ore energy
Yaiza Gonzalez Garcia.

Zijn medeoprichter is Yaiza Gonzalez Garcia (42). Zij was Yilmaz’ supervisor tijdens zijn promotieonderzoek naar corrosietechnologie, wat uiteindelijk de basis vormde voor Ore Energy’s batterijtechnologie. Gonzalez Garcia is nog steeds als deeltijdhoogleraar aan de TU Delft verbonden.

Ore Technology werd een kleine twee jaar geleden opgericht, als spin-off met Delft Enterprises, de investeringstak van de TU Delft, als een van de aandeelhouders.

Lees ook: Hoe krijgen we meer universitaire startups? ‘Laat het vaker over aan mensen van buiten’

Wie zitten op Ore Energy te wachten?

De belangrijkste doelgroep voor de ijzer-luchtbatterij zijn netbeheerders en energiebedrijven. ‘Eigenlijk iedereen die op grote schaal met het elektriciteitsnetwerk te maken heeft’, zegt Yilmaz. ‘We kunnen een periode van vier dagen zonder hernieuwbare energieproductie overbruggen. Zo kunnen we ervoor zorgen dat er altijd duurzame energie beschikbaar is.’

Er bestaan andere vormen van energie-opslag die gebruikmaken van elektrochemische processen, maar volgens Yilmaz combineert de technologie van zijn startup lage kosten met een lang uithoudingsvermogen en hoge energiedichtheid.

En Ore Energy bekijkt het ook op een hoog strategisch niveau: wat is er nodig om de energie-infrastructuur weerbaar te maken tegen de variaties in hernieuwbare energie? Hij laat een tabel zien uit zijn pitchdeck: ‘Je ziet dat de kosten van de totale elektriciteitsvoorziening via opwek- en opslagmiddelen grofweg gehalveerd kunnen worden dankzij ijzer-luchtbatterijen.’

Klanten hebben straks misschien keuze uit meer ijzer-luchtbatterijen. In de VS timmert Form Energy daarmee al sinds 2017 aan de weg, een scaleup opgericht door mensen van techinstituut MIT en Tesla. De Amerikanen lijken redelijk dichtbij de marktintroductie met een koelkastgroot modulair systeem, maar produceerden tot nu toe alleen voor eigen pilots. ‘Zij doen het erg goed en hebben een systeem van 8,5 gigawattuur in de pijplijn. Wij willen iets soortgelijks bereiken in Europa.’

ore energy ijzer licht batterij
Veertig mensen werken voor Ore Energy aan de ontwikkeling van een ijzer-luchtbatterij. Bron: Ore Energy

Wat is het verdienmodel?

Ore Energy positioneert zich als een OEM (Original Equipment Manufacturer) van batterijen. Het gaat de batterijsystemen dus zelf produceren en verkopen en werkt momenteel aan plannen voor een eigen fabriek.

Hoever is Ore Energy?

De startup heeft momenteel veertig medewerkers verdeeld over een R&D-vestiging in Delft, om de band met de universiteit te behouden en talent aan te trekken, en een in Amsterdam. ‘Het is een internationaal team met ik geloof vijftien verschillende nationaliteiten.’

De volgende grote stap wordt een productiefaciliteit, zegt Yilmaz. Waar die komt te staan? ‘We willen hem in Europa bouwen, maar kijken naar verschillende aspecten voor de locatie van onze eerste fabriek’, vertelt hij. ‘Belangrijke factoren zijn de beschikbaarheid van elektriciteitsnet, maar natuurlijk ook toegang tot gekwalificeerd personeel en grondstoffen. Er komt ontzettend veel kijken bij zo’n first-of-a-kind factory.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nog geld nodig?

Een belangrijke investeerder is het Nederlandse Positron Ventures, maar het bedrijf wordt ook gesteund door Sprin-d, een Duits innovatieagentschap dat challenges uitschrijft voor Sprunginnovationen – distruptieve innovaties. Ore Energy werd geselecteerd als een van de vier bedrijven met een oplossing voor energieopslag voor de langere termijn en kreeg daarvoor een miljoen mee. Daarnaast krijgt Ore Energy steun van de European Innovation Council en verschillende RVO-programma’s.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Yilmaz haalde zo in totaal 15 miljoen euro op voor zijn startup in een mix van aandelen en subsidies. Maar voor de eerste batterijfabriek die er moet komen, is een veelvoud nodig.

Houd ook deze Startups to Watch in de gaten: