Ruim een jaar na het samengaan van de Postbank en de ING Bank is de aanvankelijke scepsis verdwenen. “De maatschappij in het algemeen en de klanten van de voormalige Postbank in het bijzonder hebben de samenvoeging geaccepteerd”, constateert Nick Jue, bestuursvoorzitter van ING in Nederland.
“We kunnen vaststellen dat het ook in financieel opzicht goed met ons gaat”, aldus Nick Jue. “Over geheel 2009 heeft ING Retail een positief resultaat geboekt van EUR 861 miljoen. Een prima resultaat, dat het gevolg is van onder andere een groei van kredietverlening en van het spaargeld en de groei van het aantal klanten dat hun salaris op een ING-rekening laat overmaken. Dan kun je toch concluderen dat de samenvoeging van de twee merken goed verloopt. Waarbij ik overigens direct wil aantekenen dat we met deze omvangrijke samenvoeging natuurlijk nog niet klaar zijn – het proces wordt dit jaar keurig afgerond.”
Vertrouwen
De ombouw van het kantorennetwerk is een van de zaken die dit jaar worden afgerond. Eind van het jaar zijn er 250 geheel gerenoveerde kantoren beschikbaar, die bovendien aanzienlijk ruimere openingstijden zullen kennen, namelijk ook op zaterdag en in de avonduren. Welke primaire doelstelling heeft ING voor de komende tijd? Jue: “Het is belangrijk dat het vertrouwen in het bankwezen wordt hersteld. Uitgangspunt voor ING is en blijft dat we de klant centraal stellen. We gaan nadrukkelijk de dialoog met de klant aan. Zo zijn we het afgelopen jaar onder de noemer Financiële Informatie Avonden 250 keer het land ingegaan om met particulieren, met het mkb en met grootzakelijke klanten te praten over onder meer de economische ontwikkelingen en de rol van ING hierin. Die avonden begonnen veelal met een halfuurtje woede en onbegrip over de gebeurtenissen, maar eindigden steevast met de acceptatie van onze uitleg. Dat is de kracht van de dialoog en daarom gaan we dit jaar zeker door met de Financiële Informatie Avonden.”
Transparantie
Wat hebt u van de turbulente gebeurtenissen geleerd? Jue: “Uit de afgelopen tijd zijn duidelijke lessen te trekken die ons tot een aantal concrete maatregelen hebben gebracht. Een daarvan is de verduurzaming van ons spaarassortiment. Het aantal spaarproducten wordt teruggebracht van 78 naar 26 en de informatievoorziening over spaarrentes en rentewijzigingen is verbeterd. Ook hebben we initiatieven genomen om onze hypotheekklanten te helpen in de huidige economische situatie. We bieden onze klanten een zogeheten Hypotheekscan aan, waarmee ze kunnen kijken wat de huidige economische omstandigheden voor gevolgen kunnen hebben voor de betaalbaarheid van hun hypotheek. Wanneer men onverwacht in een financieel lastige situatie komt, bijvoorbeeld door werkloosheid, bekijken we de mogelijkheid van een Rentepauze. Hiermee bieden we klanten die tijdelijk in betalingsproblemen komen de mogelijkheid om gedurende maximaal één jaar een deel van hun hypotheekrente niet te betalen. Zo kun je voorkomen dat het tot bijvoorbeeld een executieverkoop komt, waarmee zowel de klant als wijzelf uiteindelijk alleen maar slechter af zouden zijn. ING stelt zich in de communicatie hierover onderscheidend op ten opzichte van andere banken. Ook in deze moeilijkere tijden zijn wij er voor onze klanten en dat willen we ze ook laten weten.”
Tim
Hoe kunt u uw klanten helpen om de financiële crisis te overleven? Jue: “We hebben tijdens de Financiële Informatie Avonden vastgesteld dat de gemiddelde Nederlander over het algemeen vrij weinig inzicht heeft in zijn financiële situatie. Daarom lanceren we dit voorjaar Tim, dat we niet voor niets ‘het slimste huishoudboekje van Nederland’ hebben gedoopt. Kort gezegd kan de klant hiermee al zijn inkomsten en uitgaven online bijhouden, mits hij of zij die allemaal via een betaalrekening van ING laat lopen. De inkomsten en uitgaven worden automatisch gerubriceerd in bijvoorbeeld wonen, kleding, boodschappen, vaste lasten enzovoort. Daarmee krijg je een duidelijk inzicht in je inkomsten- en uitgavenpatroon, uiteraard zonder dat ING daar een waardeoordeel over velt. Wel kunnen we op basis van de anonieme gegevens onze klanten relevant vergelijkingsmateriaal aanbieden. Op basis daarvan kunnen klanten vervolgens zelf beslissen of ze bepaalde uitgaven misschien anders zouden kunnen inrichten.”
Mentaliteit
“We kunnen met trots constateren dat we onze belofte om 25 miljard euro aan kredieten ter beschikking te stellen ruimschoots hebben waargemaakt. Dit in weerwil van de opvatting dat banken nog steeds terughoudend zouden zijn met kredietverstrekking. ING maakt haar beloften waar en dat zullen we zeker blijven doen, zowel voor de zakelijke markt als voor de consumentenmarkt. De beste manier om vertrouwen terug te winnen is te doen wat je zegt. Onze medewerkers stellen de klant centraal en doen elke dag hun uiterste best om de best mogelijke dienstverlening te verschaffen. In die zin is er echt wel wat veranderd in de mentaliteit van banken. We sturen ons beleid daarop en de duidelijkste graadmeter is daarbij natuurlijk wat de klant van ons denkt. Gezien de vele reacties die wij dagelijks van onze klanten ontvangen, mogen we vaststellen dat we een heel eind op de goede weg zijn.”
Met spaargeld bouwde Lorenzo Engelen de eerste prototypes, nu rijden de eerste 50 klanten rond in een Qarry
Vijf jaar lang was Lorenzo Engelen bezig met de ontwikkeling van een compacte elektrische bedrijfswagen. Nu rijden de eerste vijftig klanten rond in een kleine en wendbare Qarry, die qua formaat tussen een bakfiets en bestelbus in zit. 'Het is veel efficiënter om elektrisch te bezorgen.'
Lorenzo Engelen deed de inspiratie voor zijn elektrische bedrijfswagen Qarry op in San Francisco. Foto: Tom Smedes/Qarry
‘Awww, een Qarry.’ Twee voorbijgangers lezen de naam op de zijkant van het bedrijfswagentje. Ze kijken vertederd naar het karretje, dat staat te stralen in de zon op het Amsterdamse Amstelveld.
Dat ze de naam verkeerd uitspreken (‘karrie’ in plaats van op z’n Engels, ‘carry’) kan volgens bedenker Lorenzo Engelen geen kwaad. Het gaat uiteindelijk om het product, dat tussen een bakfiets en bestelbus in zit. ‘Er is geen vergelijkbaar voertuig met zoveel laadvermogen. Dit is echt best in class.’
Stadse bedrijfswagen
Vijf jaar lang sleutelde Engelen aan zijn elektrische bedrijfswagen op de Automotive Campus in Helmond. Op de plek waar Lightyears zonneauto ter ziele ging, verrijst met Qarry een nieuwe elektrische vervoerder.
De eerste mijlpaal is behaald: vijftig klanten hebben nu een Qarry. Daaronder restaurants, cateraars, groothandels, pakketbezorgers, fietsenmakers, schilderbedrijven en installateurs. Ondernemers die vaak in drukke, krappe binnensteden komen waar bestelbussen onhandig zijn.
In de smalle straatjes voelt de Qarry zich juist thuis, met zijn compacte ontwerp, kleine draaicirkel en laag zwaartepunt; het accupakket zit vlak voor de achterwielen. ‘Combineer de wendbaarheid van een bakfiets met de laadruimte van een bedrijfswagen’, zo klinkt het op de website.
Alternatief voor de bakfiets
Die bakfiets is waar de Qarry vaak een alternatief voor is. Neem de Urban Arrow Tender, een van de populairste modellen voor bedrijven. Die is verkrijgbaar in twee varianten, met laadruimte van 1000 of 1500 liter. (Die van 2500 liter wordt sinds eind vorig jaar niet meer verkocht.) De Tender kan tot 300 kilo vracht vervoeren en zo’n 30 kilometer rijden op een volle accu.
De iets lichtere Urban Arrow Cargo (maat XL) heeft een laadruimte van 500 liter, een laadvermogen van 125 kilo en een bereik van 50 kilometer. In de Qarry past 2800 liter, tot 250 kilo en hij komt 83 kilometer ver op een volle accu.
Belangrijk verschil is het prijskaartje. Een bakfiets met laadbak als de Cargo begint bij ongeveer 6.500 euro (exclusief btw), voor de grotere Tender ben je minimaal 12.500 euro kwijt. Voor de Qarry is de aanschafprijs minstens 20.000 euro. Maar het bedrijf biedt wel een lease-optie vanaf 400 euro per maand, en claimt ‘lagere operationele kosten door efficiëntie en minder ritten’.
Zero-emissiezones
Vergeleken met een bestelbus heeft de Qarry een groot voordeel: hij mag de zero-emissiezone in. Circa dertig grote gemeenten willen zo’n strenge milieuzone per 1 januari 2025 invoeren. Alleen vracht- en bestelauto’s die niks uitstoten mogen dan nog de stad inrijden.
Het nieuwe beleid helpt Qarry, zegt Engelen. Voor sommige ondernemers is het een reden om er eentje aan te schaffen. Maar veel belangrijker: de businesscase klopt gewoon. ‘Het is veel efficiënter om elektrisch te bezorgen. Binnensteden zijn autoluwer, met steeds meer eenrichtingsverkeer. Een grote bestelbus is gewoon niet logisch.’
Tussenjaar in San Francisco
De inspiratie voor Qarry doet Engelen op in San Francisco, waar hij een tijdlang woont. Tijdens zijn master Operations Management & Logistics aan de TU Eindhoven besluit hij een tussenjaar te nemen.
‘Ik wilde meer leren over ondernemerschap’, zegt Engelen. ‘Dat trok me eigenlijk altijd al. Ik heb daar ook een minor in gevolgd tijdens mijn bachelor. Je weet op de een of andere manier dat je ondernemer bent. Dan ga je op zoek naar een plek waar je thuishoort.’
San Francisco dus, de miljoenenstad aan de Amerikaanse westkust bij techwalhalla Silicon Valley. In 2016 landt hij op de luchthaven – in zijn eentje, zonder connecties of vast onderdak.
Hij schrijft zich in voor een bootcamp om zijn programmeerskills te verbeteren en gaat naar alle evenementen over ondernemerschap die hij kan vinden.
Ook stuurt hij alumni van de TU Eindhoven een bericht op LinkedIn, dan nog met het idee dat hij een plek zoekt voor zijn afstudeeronderzoek. Zo kan hij op allerlei plekken binnenkijken: bij Uber, Walmart, kleinere startups, grotere scaleups. ‘Ik heb daar zeker connecties aan overgehouden’, aldus Engelen.
Inspiratie voor Qarry
In San Francisco ziet Engelen de opkomst van de bezorgeconomie. Mensen bestellen van alles via hun smartphone: boodschappen, maaltijden, kleding, taxi’s. Het achterliggende probleem intrigeert hem: hoe kun je die bestellingen snel en slim leveren in de stad?
Op dat specifieke vraagstuk studeert hij uiteindelijk af. Hij ontwikkelt een algoritme om de last mile, waarbij goederen worden afgeleverd aan de eindklant, efficiënter af te leggen door de inzet van elektrische voertuigen met een beperkt bereik.
Tijdens zijn onderzoek ziet hij dat er grote behoefte is aan zo’n kleiner voertuig voor transport in en rondom steden. ‘Daar lag een grote marktkans’, aldus Engelen. Hij besluit het wagentje zelf te ontwikkelen.
Stap één: de juiste voertuigcategorie kiezen. Dat bepaalt aan welke juridische eisen de bedrijfswagen moet voldoen. Engelen komt uit bij een brommobiel: een lichte vierwieler met een maximumsnelheid van 45 km/u. Belangrijk voordeel: iemand met een brommerrijbewijs mag daar vanaf 16 jaar in rijden, en in Frankrijk zelfs al vanaf 14 jaar.
Prototypes bouwen in Helmond
Voor de bouw stapt de jonge ondernemer naar de Automotive Campus in Helmond, een belangrijke broedplaats voor innovaties op automobiel gebied. Via LinkedIn legt hij contact met toenmalig directeur Lex Boon. ‘Ik ben daar letterlijk aan zijn bureau begonnen met het idee’, vertelt Engelen.
Hij krijgt een werkplaats op de campus, strikt de nodige monteurs en technici en bouwt met zijn eigen spaargeld de eerste prototypes. ‘Dat geld ging snel op, want het is vrij kapitaalintensief’, zegt Engelen. ‘Ieder systeem in het voertuig en het hele productieproces moet worden gecertificeerd voordat het de weg op mag. Daar gaat ongelooflijk veel ontwikkelbudget in zitten.’
Een lening van de Rabobank geeft weer lucht, en al gauw komen de eerste angel investors aan boord. Ook die benadert hij weer via LinkedIn. ‘De meeste investeerders zeggen gewoon op hun profiel dat ze investeerder zijn. Zo heb ik er veel gevonden. Maar ook via via is het gelukt. Je moet aan iedereen vertellen dat je geld aan het ophalen bent, dan kom je uiteindelijk wel iemand tegen.’
De ontwikkeling van de Qarry neemt vijf jaar in beslag. Een periode waarin Engelen en zijn team continu verbeteringen doorvoeren op basis van klantfeedback. ‘De eerste prototypes hadden geen cabine. We leerden van gebruikers dat ze toch in de winterperiode en bij regen graag afgeschermd zitten.’
Maar een deur is dan weer niet nodig. Die zit alleen maar in de weg, omdat klanten vaak in- en uitstappen tijdens hun bezorgrondes. Biedt de open cabine dan wel genoeg bescherming? Ja, zegt Engelen. ‘Ik rij zelf in de winter van Eindhoven naar Helmond en terug. Dat is echt geen probleem.’
Ander belangrijk punt van klanten is de draaicirkel. Het voertuig moet wendbaar zijn in steden en tussen paaltjes door kunnen rijden. De draaicirkel van de Qarry is 3,3 meter, vergelijkbaar met die van een bakfiets. Die van een Peugeot Partner of Renault Kangoo is ongeveer 11 meter.
Het resultaat is een compact elektrisch voertuig met de bediening van een scooter. Optrekken en afremmen doe je door aan de rechter hendel te draaien. Een digitaal kleurendisplay van 7 inch toont de snelheid, bereik en andere statistieken. Leuk detail is de bidonhouder onder het stuur, voor een drank- of thermosfles.
Onderdelen uit Europa, behalve de accu’s
Qua uiterlijk doet de Qarry niet geheel toevallig denken aan de Piaggio Ape, de legendarische Italiaanse driewieler. Alleen is het snerpende geluid van de tweetaktmotor ingeruild voor de geruisloze aandrijving van de accu. Die is standaard trouwens 10 kWh, goed voor een bereik van 83 kilometer. Klanten die verder willen, kunnen kiezen voor een dubbel pakket.
De accu is het enige dat niet uit Europa komt. ‘Die komen uit China, zoals ongeveer iedere batterijcel’, zegt Engelen. ‘De meeste Chinese fabrikanten hebben tegenwoordig een goed salesnetwerk in Europa.’
De overige maakonderdelen zijn grotendeels afkomstig uit Nederland, de rest uit Europa. ‘Om ervoor te zorgen dat we zo goed mogelijk aan reserveonderdelen kunnen komen’, aldus Engelen. ‘We kunnen snel schakelen met leveranciers, de kwaliteit waarborgen en ook weer snel opschalen.’
Fleet management platform
De eerste vijftig klanten rijden dus inmiddels rond met een Qarry, die wordt geproduceerd in Helmond. Dat zijn geen pilotprojecten, benadrukt Engelen. ‘Die fase zijn we echt voorbij. De mkb’ers starten meestal met één of twee, en dan komt er vaak binnen drie maanden nog een derde en vierde order bij.’
De meeste klanten kiezen voor een leaseconstructie van vijf jaar. Via een fleet management platform kunnen ze realtime de status van de voertuigen monitoren. Of bestuurders de gordel dragen, of ze netjes 30 rijden binnen 30 kilometerzones, of de laaddeur openstaat, wat het batterijpercentage en de gps-locatie is.
Die informatie kan Qarry ook gebruiken om zijn product te verbeteren, of preventief problemen te signaleren waardoor het voertuig stil kan komen te staan. Engelen: ‘Het is een b2b-product. Als de klant niet rijdt, verdient de klant geen geld.’
Is er toch pech onderweg, dan scannen chauffeurs een QR-code in het voertuig waarna een monteur wordt gestuurd. Qarry heeft een eigen servicedienst, maar kan ook een derde partij inschakelen, ‘als het in een uithoek is of we er op de een of andere manier niet kunnen komen’.
Groeien in het buitenland
Het team van Qarry is inmiddels gegroeid naar dertig personen, gelijk verdeeld over productie, ontwikkeling en sales/marketing. Daar moeten nog meer mensen bij als het bedrijf zijn groeiplannen wil waarmaken. ‘Het aantrekken van het juiste talent is een van de grootste uitdagingen’, zegt Engelen.
Het bedrijf is bezig met een nieuwe financieringsronde om de komende jaren uit te breiden. Naar meer mkb- en grootzakelijke klanten, maar ook het buitenland. Qarry heeft in het Belgische postbedrijf Bpost al een klant over de grens, Engelen denkt hardop over het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk.
‘Frankrijk is een enorme groeimarkt voor micromobility, met heel dichtbevolkte steden. En energie is er ook goedkoper’, aldus Engelen, doelend op de kerncentrales in het land die relatief voordelig stroom leveren.
Vastberaden
Aan ambitieuze plannen geen gebrek. Kan dit nog mislukken? Engelen lijkt geen spoortje twijfel te kennen. Het bedrijfsmodel staat als een huis en het gemeentebeleid verandert in het voordeel van Qarry.
Er komt ongetwijfeld concurrentie, maar die ziet hij niet als bedreiging. ‘Dat is juist een extra reden om hard te werken. Je moet pas twijfelen als je de enige bent in de markt.’
‘Natuurlijk zijn er momenten dat dingen niet lukken’, zegt Engelen, terugkijkend op de afgelopen zes jaar. ‘Maar dan is de enige manier opstaan en weer verder gaan. Dat is juist het mooiste van deze uitdaging. Het zou saai worden als alles ineens zou lukken.’
Van minor-project naar ‘major’ speler: hoe DuckDuckGoose wereldwijd deepfakes detecteert
In samenwerking met Rijksdienst voor Ondernemend Nederland - Van studentenproject aan de TU Delft tot prominente speler in de strijd tegen deepfakes: DuckDuckGoose maakt in slechts vier jaar tijd een indrukwekkende groei door. Mede-oprichter Parya Lotfi deelt haar ervaringen als ondernemer in de techsector en belicht hoe haar startup, met steun van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), zich opmaakt voor verdere internationale expansie.
Markante speeches van Barack Obama of Mark Rutte, of video’s waarin Nicolas Cage in iédere denkbare filmrol verschijnt: in 2017 en 2018 gingen de eerste deepfake-video’s viraal. Zes jaar later is de technologie, mede door de verdere ontwikkelingen op het gebied van AI, in staat om de grenzen tussen echt en nep nóg verder te vervagen.
‘Er waren een paar grappig bedoelde deepfake-video’s in omloop, maar we realiseerden ons snel dat als iemand een deepfake kon maken met heel andere intenties’, vertelt Parya Lotfi, medeoprichter van DuckDuckGoose.
Want, zegt Lotfi, we presenteren ons gezicht tegenwoordig overal. ‘Een korte opname is genoeg om een live deepfake-model van te maken, in video- of audio-vorm, waar vervolgens fraudepogingen mee gedaan kunnen worden. We zagen al snel dat er veel usecases waren die negatief konden uitpakken. Van het verspreiden van nepnieuws en identiteitsfraude tot het maken van X-rated content of zelfs zelfmoordfilmpjes met een beeltenis. Er moest een oplossing komen.’
Echtheid binnen enkele seconden verifiëren
Intussen kan DuckDuckGoose met geavanceerde software binnen enkele seconden de echtheid van een audiofragment, video of foto laten zien. Met een nauwkeurigheid van zo’n 95 procent. Na constructieve feedback van potentiële eindgebruikers, zoals de politie en inlichtingendiensten, besloten drie van de vijf oorspronkelijke teamleden door te gaan.
Die keuze had voor Lotfi óók een persoonlijk tintje. ‘Ik deel zelf niet veel op social media, maar ik kreeg ineens een bericht op LinkedIn van iemand die via Telegram een berichtje van mij zou hebben ontvangen. Het was iemand die mijn profielfoto, mijn naam én mijn trackrecord aan opleidingen en werkervaring had gekopieerd, om zo anderen te benaderen met een businesspropositie. In mijn geval ging het slechts om een foto, maar ze hadden er ook een live deepfake van kunnen maken. Wij ontwikkelen nu tools die niet alleen constateren of een video nep is, maar ook uitleggen waarom.’
Internationale ambities en uitdagingen
Intussen werkt DuckDuckGoose voor instanties in onder meer Singapore, de Verenigde Staten en Brazilië. Vanaf het prille begin had DuckDuckGoose al een internationale focus, zegt Lotfi. ‘We zijn vanaf dag één internationaal bezig geweest. Ons algoritme en platform zijn zo ontworpen dat we overal ter wereld kunnen opschalen.’
Die mondiale benadering brengt echter ook uitdagingen met zich mee. ‘We lopen tegen juridische en culturele obstakels aan’, erkent Lotfi. ‘Wet- en regelgeving verschillen uiteraard per land, en als startup hebben we niet de luxe van een groot juridisch team. Culturele verschillen spelen ook een rol. In Nederland zijn we gewend aan directe communicatie, maar elders werkt dat anders. Het is een constante leerervaring.’
RVO-ondersteuning
Bij de groei en internationalisering heeft het bedrijf veel baat gehad bij de ondersteuning van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). ‘We zijn bij RVO terechtgekomen voor subsidies’, legt Lotfi uit. ‘Zonder de financiële steun was het in het begin heel lastig geweest. We hebben in totaal zo’n 600.000 tot 700.000 euro aan subsidies ontvangen, wat ons enorm heeft geholpen bij het robuuster maken van onze technologie.’
Naast financiële steun bood RVO ook waardevolle kennis en netwerkmogelijkheden. ‘RVO heeft ons geholpen bij het aannemen van personeel uit niet-EU-landen’, vertelt Lotfi. ‘Er bleken regelingen te zijn voor startups om buitenlands talent aan te trekken. Dat bleek voor ons van groot belang gezien het personeelstekort in Nederland, vooral voor specifieke technische expertises.’
RVO-handelsmissie opent deuren
DuckDuckGoose staat op het punt om deel te nemen aan haar eerste handelsmissie naar de Verenigde Staten, georganiseerd door RVO. ‘We zijn heel enthousiast over deze kans’, zegt Lotfi. ‘De reis naar de VS biedt ons de mogelijkheid om potentiële klanten en investeerders te ontmoeten in het epicentrum van technologische innovatie. Voor ons is de reis geslaagd als we concrete partnerships kunnen sluiten en ons netwerk in de VS significant kunnen uitbreiden.’
Lotfi benadrukt het belang van goede voorbereiding en teamwork tijdens zulke missies. ‘Het feit dat je met een groep gaat, is ontzettend waardevol. Je kunt van elkaar leren en je beter voorbereiden op gesprekken. De kennisdeling binnen zo’n groep is eigenlijk onbetaalbaar. Alles wat ik weet, probeer ik te delen. In de praktijk krijg je het dan ook áltijd terug.’
‘Benut de kansen die er liggen’
Als vrouwelijke ondernemer in de techsector is Lotfi zich bewust van de ondervertegenwoordiging van vrouwen, maar daar laat ze zich niet door weerhouden. ‘In een van de colleges tijdens mijn minor werd besproken dat het traditionele beeld van een ideale leider een mannelijk figuur is: lang, blond en wat ouder.’
‘Daar voldoe ik totaal niet aan’, lacht Lotfi. ‘Ik ben niet lang, niet blond; ik kom uit Iran en ben relatief jong. Toch heb ik me nooit anders gezien in de zakenwereld. Het gaat om je kennis en wat je zegt. Mijn advies aan andere ondernemers: zie jezelf niet als anders. Bouw een sterk netwerk, blijf werken aan jezelf en heb vertrouwen in je eigen kunnen.’
‘Wees een expert in je vakgebied en wees niet bang om hulp te vragen als je die nodig hebt. Maak gebruik van de ondersteuning die er is. Van subsidies tot netwerkmogelijkheden: ga het gesprek aan, lees je in en benut de kansen die er liggen.’
Toekomstplannen en verdere groeiplannen
Met een recente investeringsronde van 1,3 miljoen euro en een omzetgroei die bijna vijf keer zo groot is als voor de investering, kijkt Lotfi ambitieus naar de toekomst. ‘We richten ons nu op digital identity verification, bijvoorbeeld voor het banksegment. Daar liggen nog volop kansen om een specifiek marktaandeel te winnen.’
De startup is ook bezig met het ontwikkelen van nieuwe producten voor de nieuws- en mediasector en de cybersecuritybranche. ‘Uiteindelijk willen we een platform creëren waar iedereen toegang heeft om content te verifiëren’, zegt Lotfi. ‘We verwachten dat in de nabije toekomst 90 procent van wat we online zien en horen een nepelement kan bevatten. Iedereen moet de mogelijkheid hebben om het verschil te kunnen zien.’
‘Onze internationale groeiplannen zijn ambitieus’, voegt Lotfi toe. ‘We willen onze aanwezigheid in andere Europese landen, de VS en Azië verder versterken, met name in landen als Singapore waar we al actief zijn. Daarnaast verkennen we mogelijkheden in nieuwe markten zoals India en het Midden-Oosten. Ons doel is om binnen vijf jaar een leidende mondiale speler te zijn in deepfake-detectie en digitale identiteitsverificatie.’
Wil jij op handelsmissie?
Met de campagne ‘Groei over Grenzen’ inspireert en stimuleert het RVO, in opdracht van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Het RVO publiceert relevante informatie over subsidiemogelijkheden, events & handelsmissies, handige (vrouwen)netwerken én interessante onderzoeken. Kijk voor meer informatie op rvo.nl/ondernemendevrouwen.
Om onze site goed te laten functioneren, te verbeteren en u de beste ervaring te geven, gebruiken we cookies! Surfen op deze site = akkoord met cookies. OkLees verder
Privacy- & Cookiebeleid
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.