De brede kennis- en competentiebasis die Berenschot in de afgelopen zeven decennia heeft opgebouwd, sluit volledig aan op de huidige praktijk en vormt een solide fundering voor de toekomst. Hoogwaardige kennisontwikkeling, multidisciplinaire advisering, persoonlijk ondernemerschap en een nauwe band met de samenleving zijn daarbij de belangrijkste uitgangspunten.
Theo Camps, bestuursvoorzitter van Berenschot, legt uit waar de kracht van zijn organisatie ligt: “We zijn in de jaren dertig van de vorige eeuw onder leiding van Ir. B.W. Berenschot sterk geworteld in de maakindustrie, met trouwe opdrachtgevers als Stork en Ten Cate. In de jaren daarna is onze organisatieadvisering en managementconsultancy uitgebreid naar commerciële dienstverleners en de overheidsmarkt. We bedienen deze drie sectoren nu een flink aantal decennia en we zullen dat de komende tijd zeker blijven doen. Onze kracht ligt namelijk in het feit dat we zeer uiteenlopende delen van de economie en de samenleving zeer goed kennen en dat we die brede en veelzijdige kennis ten volle kunnen inzetten voor onze opdrachtgevers. Met name als het gaat om samenwerkingsvraagstukken en besluitvormingsprocessen waarbij de context belangrijk is, kunnen wij met onze veelomvattende expertise als geen ander een uitstekende kennis- en competentiebasis bieden.”
Netwerkcreatie
Ludwig Hoeksema, die onlangs toetrad tot de directie, vult aan: “Berenschot was al vroeg bezig met het bouwen van kennis- en innovatienetwerken binnen en tussen private en publieke organisaties. Dit komt goed van pas bij de voortgaande internationalisering, de voortdurende druk op productiviteitsverbetering, de vraag naar operational excellence en de nadruk op veiligheid en duurzaamheid. Deze aspecten zijn voor onze eigen organisatie van even groot belang als voor onze opdrachtgevers. We houden daarbij niet alleen rekening met de organisatorische en technische kant van de vraagstukken, maar zeer nadrukkelijk ook met de menselijke kant. Ook intern hebben wij de organisatie op de toekomst voorbereid, in die zin dat we – mede door de financiële crisis – een aantal structurele maatregelen hebben genomen die ons nog slagvaardiger maken naar onze opdrachtgevers.”
Multidisciplinair
Theo Camps: “Ons is gebleken dat veel van de vraagstukken waarmee onze opdrachtgevers worden geconfronteerd, nieuw voor hen zijn. Als je bijvoorbeeld naar innovatie kijkt, zien veel bedrijven zich geconfronteerd met het gegeven dat ze moeten samenwerken met bedrijven waarmee ze nog nooit eerder hebben samengewerkt. Dat betekent meestal dat ze nieuwe kennis in huis moeten halen, nieuwe processen moeten inrichten en nieuwe productiemethoden moeten implementeren. In de praktijk heeft dat een bijzonder ingewikkelde combinatie van innovatie en organisatieverandering tot gevolg. Berenschot wordt veelvuldig betrokken bij het ondersteunen van dit soort transformaties. Juist in deze complexe en intensieve trajecten komt onze brede kennis- en competentiebasis zeer goed tot zijn recht. Er is bij onze opdrachtgevers duidelijk behoefte aan advisering op multidisciplinaire basis en we kunnen volledig aan die behoefte voldoen. Deze tijd vraagt om een zeer hoog tempo voor het omzetten van nieuwe kennis naar een bruikbare dienstverlening. De kern van onze meerwaarde is dat wij altijd een stapje voorlopen op de ontwikkelingen en daardoor op de juiste momenten de juiste advisering kunnen bieden aan onze opdrachtgevers. De gesprekspartners bij onze opdrachtgevers staan daar ook voor open, omdat ze hooggekwalificeerde professionals zijn die precies weten aan welke soort advisering ze behoefte hebben. Niet zelden komen zijzelf uit de advisering, waardoor het samenspel tussen opdrachtgever en adviseur zich op een veel hoger niveau afspeelt en er veel hogere eisen aan ons worden gesteld dan voorheen. Berenschot onderscheidt zich van de meeste andere organisatieadviseurs in het feit dat wij in Nederland een van de weinige private organisaties zijn met een leerstoelenplan. Duurzame relaties met universiteiten zijn daarvoor noodzakelijk. Wij bevinden ons daardoor continu in de voorhoede van hoogwaardige kennisontwikkeling en handhaven daarmee ons thought leadership.”
Zingeving
Ludwig Hoeksema: “Een ander belangrijk aspect van onze organisatie is dat we ondanks de crisis niet zijn gestopt met het aannemen van trainees. We hechten nog steeds grote waarde aan het zelf ontwikkelen van onze adviseurs en we benadrukken tegelijkertijd bij onze opdrachtgevers het belang van het tijdig aannemen van young professionals en een duurzame opbouw van het personeelsbestand. We willen graag zelf het goede voorbeeld geven, evenals met de manier waarop wij met duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen omgaan. Dat zijn complexe begrippen, die veel praktische uitdagingen opleveren. Ons uitgangspunt is dat medewerkers in hoge mate op zoek zijn naar zingeving in hun werk en hun persoonlijke levensomstandigheden binnen hun werkomgeving niet meer strikt voor zichzelf houden. Maatschappelijk bewustzijn en werk smelten steeds vaker samen en wij stimuleren dat zowel intern als tijdens onze advisering aan opdrachtgevers. Het besef van eigen verantwoordelijkheid en persoonlijk ondernemerschap is binnen onze organisatie zeer sterk ontwikkeld. Naast het best denkbare kennisniveau brengen de adviseurs van Berenschot stuk voor stuk hun volstrekt eigen, maar altijd herkenbare persoonlijkheden mee. Het is juist die combinatie van kennis en menselijkheid die door onze opdrachtgevers bijzonder wordt gewaardeerd.”
Berenschot Groep B.V.
Europalaan 40, 3526 KS Utrecht
Postbus 8039, 3503 RA Utrecht
Telefoon: (030) 291 69 16
www.berenschot.nl