Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Charged wil de energierekening verlagen met een slimme thuisbatterij

Zonnestroom opslaan en zelf gebruiken tijdens piekuren: Startup van de Week Charged maakt een thuisbatterij die dat automatisch voor je doet.

charged sessy thuisbatterij
Foto: Charged

Wat is Charged?

Een producent van een slimme thuisbatterij (Sessy) voor particuliere eigenaren van zonnepanelen. Die batterij slaat zonne-energie die niet wordt gebruikt op, en levert die weer uit wanneer de zonnepanelen ‘s avonds geen energie opwekken.

Voor klanten met een dynamisch contract (met uurprijzen) berekent de batterij continu wat het beste moment is om te laden en ontladen. Een monteur installeert de batterij binnen twee à drie uur. Zelf installeren is ook een optie. Klanten kunnen de batterij met een capaciteit van 5 kilowattuur desgewenst uitbreiden tot maximaal zes units.

Het zelf opslaan van energie wordt interessanter door het (vanaf 2025) uitfaseren van de salderingsregeling. Die zorgt er nu nog voor dat particulieren hun verbruikte en opgewekte stroom tegen elkaar kunnen wegstrepen. Door het verdwijnen van die regeling gaat de vergoeding per teruggeleverde kilowattuur omlaag.

Wie zitten erachter?

Roeland Nagel en Twan Vooijs. Het idee voor Charged ontstond toen Nagel in Duitsland bij energiebedrijf RWE werkte aan een thuisbatterij. ‘Ik vroeg me af waarom die zo duur was, dook in de supply chain en zette een ander businessmodel op. Maar daar had RWE destijds geen oren naar, die wilden vooral in software zitten.’

Twee jaar geleden stortten hij zich samen met elektrotechnisch ingenieur Vooijs op thuisbatterijen. Eerst met een onderzoek naar batterypacks, cellen en met het ‘martelen’ van batterijen. Om de schoorsteen te laten roken installeerde Charged ondertussen (grotere) installaties bij particulieren. Ook wordt er nog altijd advieswerk gedaan voor bedrijven, zoals fietsfabrikanten Specialized en Van Raam.

Om de markt te testen zette Charged begin dit jaar een website voor de nieuwe thuisbatterij live. Nagel: ‘Tegen onze natuur als techneut in hebben we het product niet ineens helemaal uit-ge-engineerd, om er daarna achter te komen dat de markt er niet is. We wilden eerst marktvalidatie, en dan op basis van die gesprekken en inzichten doorontwikkelen.’

Wie zitten erop te wachten?

Eigenaren van zonnepanelen die het verbruik van hun panelen willen optimaliseren. Volgens Nagel is ‘minder afhankelijk’ zijn van een energiemaatschappij ook een veelgehoord sentiment. De thuisbatterij van Charged zou zichzelf binnen vier tot zes jaar moeten kunnen terugverdienen.

Charged pitcht de batterij ook bij mensen die geen zonnepanelen hebben. Mede vanwege de hoge stroomprijzen zouden zij ook geld kunnen besparen, door stroom te laden op daluren en dure pieken te verminderen.

Hoever is Charged?

Charged crowdfundde onlangs (via zijn eigen website) een eerste oplage van 600 thuisbatterijen. Op basis van de presale-prijs van 2.750 euro goed voor een gezamenlijke orderwaarde van 1,6 miljoen euro. Volgens Nagel staat de teller inmiddels op ruim 1.300 bestellingen.

De eerste 600 thuisbatterijen worden als het goed is in het eerste kwartaal van 2023 geleverd. Nagel durft zijn bedrijf al voorzichtig marktleider te noemen; hij schat dat er in Nederland tot nu toe in totaal nog maar 3.000 thuisbatterijen zijn geplaatst.

Startup van de week
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup van de Week dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd naar eerdere kandidaten? Lees alle Startups van de Week terug »

De productie van de Sessy vindt zoveel mogelijk plaats in Europa. Nagel: ‘We willen geen “zwarte doos” importeren uit China. We willen de controle houden over productie en software, en geen achterdeurtje waarmee iemand straks bijvoorbeeld gegevens kan uitlezen.’

De batterijcellen komen wel uit China. De schaarse productie in Europa wordt volgens Nagel grotendeels gekaapt door grote spelers zoals Volkswagen. ‘We hebben bijvoorbeeld contact gehad met Northvolt (een producent van batterijcellen, red.), maar die zijn voor de komende tien jaar uitverkocht.’

Wat is het businessmodel?

Charged verkoopt de 3.250 euro kostende thuisbatterij direct aan consumenten. ‘We adverteren op alle kanalen’, zegt Nagel. ‘Als je eenmaal hebt gezocht op thuisbatterij, dan kun je ons niet missen.’ Daarnaast profiteert de startup van mond-tot-mondreclame.

De startup ziet ook een (toekomstig) businessmodel in het balanceren van het stroomnet. Daarbij wordt de thuisbatterij deels aangestuurd door netbeheerders. ‘Soms is er veel stroom over, waar netbeheerders last van hebben. Die hebben er baat bij als ze batterijcapaciteit kunnen aanspreken en hebben daar geld voor over.’

Nog geld nodig?

Tot nu toe groeide Charged op eigen kracht. Maar sneller opschalen betekent, zeker voor een hardware-startup, veel meer behoefte aan kapitaal. ‘Investeerders kloppen bij ons aan. Maar we zijn voorzichtig, want misschien redden we het zelf ook wel.’

‘Daarnaast zijn we eigenlijk meer op zoek naar kennis en professionalisering. En strategische partners die ons naar nieuwe markten kunnen helpen.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Over strategische partners gesproken: drie jaar geleden nam Shell de Duitse thuisbatterij-startup Sonnen over. Bij Charged is zo’n aanbod nog niet gesignaleerd, zegt Nagel desgevraagd.

De ondernemer benadrukt dat een overname door een grote speler niet per se goed is voor je bedrijf. ‘We nemen zelf de telefoon op en weten waar we mee bezig zijn. Dat moet je bij een grote speler nog maar afwachten.’

Lees meer over energie: