Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Seasogood zet in op plantaardige tonijn, want ‘duurzaam vissen bestaat niet’

Tonijn, maar dan plantaardig. Met dat product wist Startup van de Week binnen drie maanden in alle Albert Heijn-filialen te belanden. Mede-oprichter Dennis Favier (37) strijdt ermee tegen overbevissing: 'We vissen de zee leeg, terwijl we er zwaar van afhankelijk zijn als mensheid.'

seasogood dennis favier michael luesink
Foto: Studio Fava

Wat is Seasogood?

Seasogood is een merk plantaardige tonijn. Het bedrijf probeert de textuur van tonijn na te bootsen met plantaardige eiwitten en soja. Die soja haalt de startup uit Europa, om zo niet bij te dragen aan de ontbossing van regenwouden. Om de ‘tonijn’ op smaak te brengen, gebruikt Seasogood smaakmakers zoals zeewier en duindoornbessen. Het bedrijf maakt gebruik van algenolie om omega 3-vetzuren aan het product toe te voegen.

Startup van de Week
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup van de Week dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups van de Week terug »

De startup koos voor tonijn, omdat dit een overbeviste vissoort is. De ondernemers achter Seasogood maken zich dan ook zorgen over de overbevissing van de oceanen. Mede-oprichter Dennis Favier (37): ‘We vissen de zee leeg, terwijl we er zwaar van afhankelijk zijn als mensheid. Sommigen zeggen dat we anders, duurzamer moeten gaan vissen. Wij vinden echter dat duurzaam vissen niet bestaat. Of je nu met een hengel vist of met een net, het is allebei schadelijk voor de zee.’

Wie zitten erachter?

Favier richtte zijn bv afgelopen jaar op met Michael Luesink (33). Laatstgenoemde timmert tevens aan de weg met zijn producent voor vleesvervangers Boon, waarmee hij dit jaar in de Challenger50 van MT/Sprout stond. Favier runt sinds 2016 een consultancybureau voor productontwikkeling, Studio Fava. Met dat bureau deed hij meerdere projecten voor Luesinks bedrijf. In 2020 kwamen de twee tot het idee voor Seasogood. Ze begonnen een receptuur uit te werken.

Omdat beide heren naast Seasogood druk zijn met andere bedrijven, gingen ze op zoek naar een derde eigenaar, die de dagelijkse operatie zou trekken. Die vonden ze in de hoedanigheid van Pieter Muntendam (33), die eerder als verkoopmanager bij Grolsch en FrieslandCampina werkte.

Lang heeft de samenwerking echter niet geduurd. Muntendam werd vader en wenste alle tijd voor zijn kind te hebben. Een drukke baan paste daar niet bij. Luesink en Favier zijn inmiddels op zoek naar een vervanger. ‘We hebben meerdere goede gesprekken lopen’, zegt Favier. Muntendam nam volgens hem geen aandelen mee, omdat hij al binnen een jaar vertrok, laat de ondernemer desgevraagd weten.

Wie zitten erop te wachten?

Favier stelt zich te richten op de ‘iets meer ervaren flexitariër’. Volgens Favier is tonijn niet het eerste product waar je bij vegetarisch eten aan zult denken. ‘Iemand die net aan vegetarisch eten begint, zal wellicht eerder een Valess-schnitzel pakken.’

Tonijn wordt steeds duurder, terwijl ons product goedkoper zal worden

Die ‘ervaren flexitariër’ betaalt 2,89 euro voor een blikje Seasogood en 3,19 euro voor een blikje met een toegevoegde smaak. Daarmee is Seasogood relatief hoog geprijsd. Favier: ‘Tonijn wordt daarentegen steeds duurder door de toegenomen schaarste, terwijl ons product goedkoper zal worden zodra onze schaal wordt vergroot.’

Hoever is Seasogood?

Seasogood ligt momenteel in 1.200 supermarkten in Nederland. De blikjes liggen in 280 Plus-supers en in alle Albert Heijns van het land. Nog dit jaar wil de startup uitbreiden naar een andere supermarkt. Welke dit is, kan Favier niet zeggen, omdat hij nog in onderhandeling is. ‘Welke je zou verwachten, misschien’, geeft hij een tipje van de sluier. Wij verwachten dan de Jumbo, de tweede supermarkt van Nederland. Hoe het ook zij, tegen het einde van dit jaar moet Seasogood in 1.800 supermarkten vertegenwoordigd zijn.

Dat Seasogood al zo snel in het Albert Heijn-schap belandde, dankt de startup aan de contacten van Luesink, die met zijn merk Boon al enkele jaren in de Albert Heijn ligt. Favier: ‘Tijdens onze pitch zeiden we: jullie hebben een schap vol blikjes vis. Die worden straks te duur, omdat de oceanen niet voldoende vis meer zullen bevatten. Ons product heeft dit nadeel niet. Wil je dus dat je schap toekomst heeft, haal dan ons aan boord.’ Drie maanden later lag Seasogood in alle filialen van de supermarkt.

Mensen konden de geur niet altijd plaatsen

Met succes, want tot dusver verkocht de startup zo’n 150.000 blikjes plantaardige tonijn. Er was wel een kink in de kabel, zegt Favier: het oorspronkelijke product werd door veel mensen ‘niet lekker gevonden’. ‘Ze konden de geur niet altijd plaatsen.’ Favier stelt daarom de smaak te hebben ‘geoptimaliseerd’.

Seasogood levert drie varianten van zijn tonijnblikjes, maar Favier aast op meer soorten visvervangers. ‘We hebben al een prototype van plantaardige kibbeling ontwikkeld. Die kunnen straks het diepvriesschap in.’

Wat is het businessmodel?

Faviers bedrijf verdient geld aan de verkoop via retailers, zoals de eerder genoemde Albert Heijn. Hij stelt daarnaast in onderhandeling te zijn met een online retailer, om zijn tonijn ook online aan de man te brengen. Verkopen via zijn eigen webshop staat dan weer niet op de planning, aldus Favier. Tot slot is Seasogood in onderhandeling met een grote distributeur, die de tonijn aan restaurants moet leveren.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nog geld nodig?

Jazeker. In het derde kwartaal van dit jaar verwacht Favier een ronde van ‘enkele miljoenen’ te doen. Hiermee hoopt hij genoeg kapitaal op te halen om in 2023 voor het eerst over de grens te kunnen. Hij denkt daarbij aan ‘een Europees land, zoals het Verenigd Koninkrijk, Duitsland of Spanje’.

Al eerder haalde Seasogood ruim 4 ton op aan groeifinanciering. Ruim 1 ton kwam van een groepje ‘strategische investeerders’, vertelt Favier. ‘Dit was de pre-seed-ronde. Acht strategen uit de catering, retail en grote consultancybedrijven deden mee.’ De daaropvolgende seed-ronde leverde afgelopen zomer ruim 3 ton op. Favier stelt het geld opgehaald te hebben bij ‘een vastgoedpartij, die meer ideëel gedreven investeringen wil doen’. Favier en Luesink bezitten, needless to say, nog altijd de meerderheid van de aandelen.