Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Dragons gaan voor 650K poetsen en flossen met Elias en Kim van Boombrush

'Dragons' Pieter Schoen en Michel Perridon vielen als een blok voor Boombrush. Ondernemers Elias van der Linden en Kim Hiemstra scoorden zo 6,5 ton voor de poetsdienst die ze optuigen rond een kekke tandenborstel.

Je leest nu: Dragons gaan voor 650K poetsen en flossen met Elias en Kim van Boombrush

Lekker hoor: doordringen tot de opnames van Dragons’ Den, het WNL-programma waarin ondernemers pitchen om een investering van even ervaren als gefortuneerde collega’s. En dan ook nog naar huis gaan met een toezegging van 650.000 euro, door niemand minder dan Pieter Schoen (Nederlandse Energie Maatschappij, Swishfund) en Michel Perridon (Trust). Elias van der Linden (25) en Kim Hiemstra (24) moeten er 35 procent van Boombrush voor afstaan, maar dan heb je ook wat.

Dragons zijn  mensen

Begin februari waren de opnames voor het programma al. Donderdagavond 15 april was het op de buis, zodat Van der Linden nu eindelijk openlijk mag spreken over het succes, waarmee Boombrush een van de hoogste bedragen ophaalde in een toch al vruchtbaar seizoen. ‘Ik was aan het begin echt veel zenuwachtiger dan ik had gedacht: als ik maar niks fout zeg! Die dragons lijken op tv misschien gevaarlijk, maar het zijn natuurlijk sympathieke mensen die je rustig je verhaal laten doen. Die stress zakte al snel weg.’

Waar Schoen en Perridon instappen – zodra de deal de komende tijd is uitonderhandeld: een startup die vorig jaar een elektrische tandenborstel introduceerde, die het middelpunt is van een abonnementservice. Boombrush stuurt regelmatig een vers opzetborsteltje, zodat de gebruiker zo’n goed mogelijk poetsresultaat krijgt. Dat klinkt even vanzelfsprekend als de abonnementen op scheermesjes, T-shirts en pakweg onderbroeken die je al sinds jaar en dag hebt, maar volgens Van der Linden miste de tandenpoetserij nog zo’n aanbod. En, inderdaad: ‘We werken nu keihard aan de introductie van een eigen tandpasta, tandenstokers, ragers, mondwater: echt alles wat komt kijken bij goede preventieve mondzorg.’ En daar zijn die tonnen dus hard voor nodig.

25 onder de 25

De opmerkzame MT/Sprout-lezer zou Van der Linden kunnen herkennen uit de 25 onder de 25 van 2019, de lijst met veelbelovende jonge ondernemers waarin hij destijds stond met Prototribe. Bij dat ontwerpbureau, gedreven door studenten Industrieel Ontwerp van TU Delft, meldde zich op een goed moment Roland Verbeek, de derde kracht achter Boombrush, die speelde met het idee van een nieuwe service die de mondzorgmarkt eens goed kon opschudden. ‘Dat sprak me zo aan, dat ik er als co-founder ben ingestapt. Met mijn opleiding ben ik degene die over de productonwikkeling en -engineering gaat, Kim heeft communicatie gestudeerd en doet de marketing en Roland, hij is met zijn 62 jaar de ervaren ondernemer, opereert iets meer op strategisch niveau op de achtergrond.’

Het had maar een haar gescheeld, of de dragons hadden Boombrush nooit te zien gekregen. ‘We zijn vorig jaar zo razend hard gegroeid, we hebben inmiddels meer dan 5000 abonnementen afgesloten. Daardoor hebben we het ontzettend druk gehad en waren we bijna te laat met inschrijven. Maar we hebben het op het allerlaatste moment toch gedaan. Het is een strak verhaal, jullie zijn een leuk, jong stel, kregen we te horen na de pre-pitch. En van het een kwam het ander.’

Merk en service

Vanzelfsprekend zetten Schoen en Perridon niet in op de blauwe ogen van de twee Boombrushers. Waarmee onderscheidt de startup zich van de gevestigde poetsorde? ‘Onze borstel is eenvoudig, maar gaat wel 90 dagen mee zonder opladen. Toch red je het niet met alleen een goede tandenborstel. Met zo’n groot aanbod moet je vooral ook op andere vlakken uitblinken. Waar het vooral om draait, is het merk dat we bouwen met onze service: altijd op tijd nieuwe borsteltjes en andere zaken die je nodig hebt voor een goede mondhygiëne, volop advies, de garantie dat je een nieuwe borstel krijgt als hij ‘op’ is. En bij alles proberen we het vooral tot een leuke beleving te maken, rond een merk dat afwijkt van die saaie reclames die de grote merken maken.’

Dollar Shave Club

Als je weet dat in Nederland jaarlijks een miljoen elektrische borstels aan vervanging toe zijn, snap je ook de potentiële markt die Van der Linden denkt te bereiken met Boombrush. ‘Op dit moment groeien we met 500 tot 600 abonnees per maand, maar Dragons’ Den heeft ons nu bij een enorm breed publiek onder de aandacht gebracht.’ Het doet in de verte denken aan die vermaarde Amerikaanse scheerdienst Dollar Shave Club: dat abonnement op scheergerief werd in de VS zo’n succes, dat het uiteindelijk voor 1 miljard dollar werd overgenomen door Unilever – dat net als concurrent Procter & Gamble erg hunkerde naar de klantenbinding die de scheerservice opleverde.

Het zijn dezelfde partijen die de tandenpoetsmarkt domineren – Oral B is van Procter & Gamble, Philips is aan de hardwarekant diens grote concurrent. Dergelijke corporates kunnen toch zelf ook een abonnementsdienst starten waarmee ze Boombrush en andere nieuwkomers wegblazen? ‘Zou kunnen. Maar wij willen een onverslaanbare klantenservice opzetten, gaan voor een volledig pakket met tevreden klanten en bieden extra’s die je nergens anders vindt.’