Het komt nog altijd vaak voor: je neust rond op een gelikt ogende website. Besluit tot aankoop over te gaan. En komt vervolgens terecht op een onpersoonlijke, qua look & feel volledig andere checkout-pagina.
Jammer en onnodig, vindt chief marketing officer Stefan van den Berg van modelabel Girav (bekend van zijn extra lange shirts en truien voor mannen). ‘Als merk sta je ergens voor. Veel bedrijven investeren daarom in de ontwikkeling van een mooie huisstijl, die qua uitstraling past bij hun merk. Die huisstijl voeren ze vervolgens consequent op hun hele site door, maar daarbij vergeten ze om ook de betaalpagina mee te nemen. Met als gevolg dat de klant in het zicht van de finish alsnog afhaakt, omdat hij het simpelweg niet meer helemaal vertrouwt.’
Consequente boodschap
Juist een consequent doorgevoerde branding wekt vertrouwen en zorgt voor herkenbaarheid, schetst Van den Berg. ‘Belangrijk is dat de klant weet waar je als merk voor staat en dat hij niet in verwarring wordt gebracht. Als mensen een consequente boodschap voorgeschoteld krijgen, die past bij wat je als bedrijf wil uitstralen, doet dat wonderen voor je merk.’
Zeker online is dat erg belangrijk, vervolgt Van den Berg. ‘Betalen is toch al hét afhaakmoment binnen de customer journey. Als mensen het vervolgens niet helemaal vertrouwen, zie je dat direct terug in je verkoopcijfers. Voor je conversie is het enorm belangrijk dat er sprake is van een eenduidige branding, óók op de betaalpagina.’
Zelf heeft Girav zijn betaalpagina volledig gecustomized, schetst Van den Berg. ‘Er zijn tal van mogelijkheden om de betaalpagina van een externe payment provider als Buckaroo aan te passen aan je eigen huisstijl. Mijn advies: maak daar gebruik van!’
Ook een online marktplaats starten? (gratis whitepaper)
Steeds meer e-commercepartijen starten een online marktplaats. Bekendste voorbeelden zijn Amazon, Bol.com en Marktplaats. Moet jij jouw webshop ook openstellen voor derden? En hoe regel je dat? Lees het in deze gratis whitepaper.
lees verderFacturen en herinneringen
Branding houdt vervolgens niet op bij het online betaalgedeelte. Ook facturen en herinneringen maken volgens Van den Berg deel uit van de customer journey. ‘Ook daarvoor geldt dat een consequent doorgevoerde huisstijl wonderen doet voor je herkenbaarheid en betrouwbaarheid. Laat je een huisstijl en een logo ontwikkelen? Kijk dan niet alleen naar hoe dat op je site overkomt, maar ook op wit papier.’
Tone of voice
Een andere tip van Van den Berg: hanteer een consequente tone of voice. ‘Soms communiceren bedrijven op hun site heel laagdrempelig. Maar als je als klant vervolgens een factuur of een herinnering krijgt, word je opeens heel anders, formeler aangesproken. Mijn advies: denk goed na over wat je als bedrijf wil uitstralen en welke tone of voice daarbij past, en hanteer die vervolgens consequent.’
‘Bij Girav kiezen we bewust voor een hele persoonlijke, no-nonsense toon, met ‘je’ en ‘jij’. Het zou gek zijn als we bij een factuur dan opeens heel formeel gaan doen. Betrek daarom ook de financiële afdeling bij de ontwikkeling van een huisstijl. Zo voorkom je een stijlbreuk. En weet je zeker dat het juiste gebruik van de huisstijl niet beperkt blijft tot de marketingafdeling, de eigenaar en de klantenservice.’
Fonq
Een voorbeeld van een bedrijf dat de huisstijl volgens Van den Berg goed en consequent doorvoert is Fonq, de online winkel voor wonen en lifestyle. ‘Net als mode is wonen een persoonlijk product. Fonq kiest voor een bijpassende laagdrempelige uitstraling, met warme kleuren en een persoonlijke tone of voice. Die voeren ze vervolgens in al hun uitingen consequent door. Voor mij een goed voorbeeld van hoe het zou moeten.’
Persoonlijk product
Zeker bij bedrijven die een persoonlijk product aanbieden is een goede branding belangrijk, stelt Van den Berg. ‘Een kledingstuk kies je uit op jouw smaak en in jouw maat. Dat maakt het toch nét wat persoonlijker dan pak ‘m beet een printer.’
‘Hiervóór werkte ik bij datingsite Lexa. Bij zo’n dienst, waarbij klanten veel persoonlijke gegevens delen, is het nóg veel belangrijker dat je als klant vertrouwen hebt in de partij waarmee je zaken doet. Een goede, consequent doorgevoerde branding, die zowel visueel als qua toon past bij wat je wil uitstralen, doet dan wonderen voor de betrouwbaarheid van je merk.’
Lees ook:
- Tele2 bewijst: rebels ondernemen leidt tot sneller betalende klanten
- Hoe Zonnebrillen.com ongekend wist te groeien
- Hoe Squla een onderwijsmarkt voor consumenten heeft gecreëerd