Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo word je een datagedreven organisatie in 7 stappen

In samenwerking met House of Performance - Datagedreven werken: vrijwel elke organisatie is er mee bezig of denkt er over na. Maar hoe kun je de belofte van datagedreven werken daadwerkelijk verzilveren?

datagedreven organisatie
Foto: Jon Tyson via Unsplash

De beloften van datagedreven werken zijn groot. Organisaties die beslissingen zoveel mogelijk nemen op basis van feiten en cijfers, zijn als geen ander in staat een brug te slaan tussen de behoefte van de klant en activiteiten als R&D, marketing & sales, en maintenance.

Op die manier leidt een insight driven business tot een verbeterde klantervaring, meer winstgevendheid en/of een betere dienstverlening richting de burger. Dat klinkt op papier prachtig. Maar in de praktijk verdrinken veel organisaties nu nog in de overvloed aan data die ze verzamelen. Hoe kun je data daadwerkelijk zó inzetten dat ze bijdragen aan je business?

Stap 1. Bepaal de scope

Belangrijke tip voor enthousiaste bedrijven en organisaties die door de bomen het data-bos niet meer zien: weet om te beginnen waarnaar je zoekt. Definieer voor jezelf wat datagedreven werken uiteindelijk moet opleveren. En kijk dan gericht naar welke data bij dat doel passen. Een stuwmeer aan data wordt al veel overzichtelijker als je als organisatie duidelijk de scope bepaalt: waar ben je nou écht naar op zoek?

Stap 2. Neem de business als uitgangspunt

Veel organisaties die ‘iets’ willen met datagedreven werken, nemen de beschikbare data en de mogelijkheden van nieuwe technologie als uitgangspunt. Daar verzinnen ze vervolgens businesstoepassingen bij.

Om te komen tot échte toegevoegde waarde, is de omgekeerde volgorde beter. Wat wil je precies bereiken? Wat levert de meeste businesswaarde op? Wat wil je klant? Zoek daar vervolgens de juiste (bestaande) data bij. Of investeer in technologie die de juiste data oplevert.

Stap 3. Begin klein

Veel bedrijven en organisaties beginnen vaak met grootse vergezichten en torenhoge ambities. Maar al snel blijkt de praktijk weerbarstiger. Houd het daarom, zeker in het begin, klein. Een kleinschalige pilot is vaak een goede manier om kennis en ervaring op te doen. Van daaruit kun je vervolgens opschalen naar de hele organisatie of delen daarvan.

Stap 4. Bewaak de datakwaliteit

Garbage in is garbage out. Om waardevol te zijn, moeten gegevens volledig, accuraat en consistent zijn. Data die nét niet helemaal kloppen, kunnen leiden tot minder goede beslissingen.

Goede afspraken over het invoeren, opschonen en onderhouden van data zijn dan ook onontbeerlijk. Vaak is het handig om één of meerdere personen te ‘belasten’ met het bewaken van de datakwaliteit. Ook kan het verstandig zijn om te investeren in geautomatiseerde gegevensinvoer; dat verkleint de kans op fouten ten opzichte van handmatige invoer.

Stap 5. Zorg voor goede beveiliging

In een datagedreven organisatie zijn data waardevoller dan ooit. Des te meer reden dus om goed na te denken over hoe je dit kapitaal goed beveiligt. Daarbij gaat het in de eerste plaats om technische maatregelen, zoals regelmatige back-ups, een goede firewall en encryptie van gegevens.

Maar zeker zo belangrijk is aandacht voor het gedrag van medewerkers. De mens vormt immers vaak de zwakste schakel binnen de beveiligingsketen. Denk goed na over wie precies toegang heeft tot welke informatie. En investeer in veiligheidsbewustzijn. Bijvoorbeeld via een interne campagne, of door het onderwerp structureel op de agenda van het werkoverleg te zetten.

Stap 6. Investeer in mensen

Organisaties die datagedreven willen gaan werken, kunnen niet zonder goede expertise op dit vlak. Wacht vooral niet te lang met het werven van data scientists en data-analisten, met specialistische kennis op het gebied van data-analyse en -ontsluiting. In een stuwmeer aan data vinden zij snel de juiste informatie.

Vergeet tegelijkertijd ook je zittende personeel niet. Investeer in trainingen op het gebied van data science, Artificial Intelligence (AI) en gegevensvisualisatie. Zo zorg je ervoor dat datagedreven werken in de héle organisatie gaat leven.

Stap 7. Vergeet de bedrijfscultuur niet

Culture eats strategy for breakfast. Je kunt nog zulke mooie plannen maken en investeren in IT-oplossingen, als medewerkers niet worden meegenomen in de omslag naar datagedreven werken is elke vernieuwing ten dode opgeschreven.

Draag als management actief uit dat je gelooft in data. En blijf structureel communiceren over hoe data de organisatie verder kunnen helpen. Zo voorkom je dat datagedreven werken het domein blijft van een in omvang beperkt datateam.


Hoe helpt dit de performance van je organisatie?
De tips en inzichten in dit artikel kunnen je helpen om als organisatie meer datagedreven te gaan werken. Door klein te beginnen, met duidelijke doelen te werken en iedereen binnen de organisatie te betrekken bij deze nieuwe ontwikkeling, kun je de performance van je organisatie verbeteren op het vlak van klanttevredenheid, R&D, maketing & sales en bijvoorbeeld de maintenance van je organisatie.

Lees ook:

Lean vs Agile

Lean een overgewaaide hype en Agile the next thing? Echt niet! Lean en Agile zijn twee state-of-the-art managementfilosofieën die je helpen om in een veranderende omgeving je doelen te behalen. In deze whitepaper zetten we Lean en Agile naast elkaar.

Download gratis

De 6 ingrediënten van een effectieve game

Gamification is een schaalbare veranderaanpak, waarmee je blijvende gedragsverandering realiseert en prestaties op de werkvloer verbetert. Maar wat maakt een game nu effectief? Hoe zorg je dat het écht bijdraagt aan de gestelde doelen?

Download gratis
/