Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 manieren om je als werkgever van je duurzame kant te laten zien

In samenwerking met BeFrank - Medewerkers zijn steeds meer op zoek naar een duurzame werkgever. Maar ook als je niet zelf in de duurzame hoek opereert, kun je op dit gebied nog steeds het verschil maken. We zetten 5 manieren op een rij.

duurzame werkgever

Wil je als werkgever aantrekkelijk blijven en geen talent verliezen dan is er dus werk aan de winkel. Hoe je impact kan maken, lees je via onderstaande tips.

#1. Zonnepanelen en groene energie

De bekendste en waarschijnlijk ook makkelijkste manier om een groen imago te krijgen: zorgen dat je zoveel mogelijk groene energie gebruikt voor je bedrijfsproces. Dat kan natuurlijk door te laten zien dat je alleen maar zonne- en windenergie inkoopt, maar ook door het zelf op te wekken, bijvoorbeeld met zonnepanelen op je dak. Helemaal leuk is het dan vervolgens als je met een groot scherm, bijvoorbeeld in de entree, dagelijks kunt laten zien hoeveel dat oplevert.
Voor duurzame energie zijn ook tal van subsidieregelingen beschikbaar, zoals de: Investeringssubsidie duurzame energie (ISDE) voor warmtepompen, zonneboilers, zonnepanelen en windturbines, of de Subsidieregeling Verduurzaming MKB voor de inhuur van een energieadviseur.

#2. Elektrisch rijden en fietsen

Een gebied waar ook een grote slag te maken is, is mobiliteit. Met name het gebruik van een auto is namelijk een grote bron van CO2-uitstoot, en zorgt bovendien voor veel files en onveiligheid. Stimuleer je medewerkers daarom bijvoorbeeld actief om met de fiets of het OV te komen. Of laat ze eens wat vaker thuiswerken.
Fiscaal is het voordelig een fiets van de zaak te kopen of te leasen voor je werknemers. En het scheelt natuurlijk veel (dure) parkeerruimte. Ook elektrisch rijden, via een auto van de zaak of bedrijfsauto, is voor veel werknemers een zeer aantrekkelijk aanbod.
Ook op dit gebied zijn overigens tal van subsidies denkbaar, zoals de Milieu-investeringsaftrek (MIA) voor milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen, waaronder ook elektrische bestelauto’s, en de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA).
En het terrein van mobiliteit gaat natuurlijk verder dan alleen het woon-werkverkeer en het zakelijk verkeer van je medewerkers. Verduurzaming zit in tal van vaak kleine stappen. Heb je bijvoorbeeld al wel eens gedacht aan de inzet van een fietskoerier? Pakketjes versturen is sowieso vervuilender dan je vaak beseft. Niet alleen vanwege al het verpakkingsmateriaal, maar ook doordat het pakket van A naar B en soms weer retour moet. Verdiep je daarom eens in ecologische verpakkingen of kies voor een groene pakketverzender. En probeer het aantal retourzendingen te minimaliseren, door bijvoorbeeld het product nóg beter uit te leggen op je website.

#3. Groener inkopen

Zo komen we op een terrein waar al vaak minder aan wordt gedacht, maar waar ook veel duurzaamheidswinst valt te halen: de inkoop. Maatschappelijk verantwoord inkopen (MVI), ook wel duurzaam inkopen, betekent dat je, naast op de prijs van de producten, diensten of werken ook let op de effecten van de inkoop op milieu en sociale aspecten.
Inkoop is een effectief instrument om impact te maken. Door energiezuinige producten te gebruiken verklein je bijvoorbeeld je ecologische voetafdruk. Tegelijkertijd wordt je stroomverbruik lager. Maar het zit hem bijvoorbeeld ook in het aanbod in de kantine: bied zuivelvervangers aan, introduceer eens een vegetarische dag, kies voor duurzame koffie en thee. Elke organisatie heeft zo te maken met inkoopprocessen. Door hier doelen voor op te stellen, de resultaten te monitoren, kennis in- en extern te delen, en samen in de hele keten te kijken waar je (verder) kunt verduurzamen, laat je zien dat je het onderwerp serieus neemt.

#4. Afval verduurzamen

Wil je jouw bedrijf verduurzamen, dan is afval daarbij een niet te onderschatten onderdeel. Vervang bijvoorbeeld de kartonnen (of plastic!) bekertjes door herbruikbare mokken, en print zo min mogelijk. En als je het toch wil doen, gebruik dan Ecofont, een lettertype waarmee je tot wel 46,5% inkt bespaart.
Sinds maart 2021 gelden er strengere regels voor bedrijfsafval. Daarbij gaat het er bijvoorbeeld om je productieproces zo in te richten dat je restmateriaal zoveel mogelijk hergebruikt of doorverkoopt. En scheid je productieafval. Schoon plastic afval kun je daarbij prima opnieuw gebruiken, vervuild plastic materiaal bijvoorbeeld niet.

#5. Een groen pensioen

En als laatste komen we bij een terrein waaraan zelden wordt gedacht bij verduurzaming van bedrijven, maar waar zeker veel verschil is te maken: de financiën. Je kunt bijvoorbeeld denken aan groen sparen, beleggen of investeren met de Regeling Groenprojecten, waar je goedkoper geld kunt lenen voor projecten op het gebied van duurzaam bouwen, energiebesparing en duurzame mobiliteit.
Een ander terrein waarop veel impact te maken is, zijn pensioenen. Hier staat lang niet elke ondernemer bij stil, maar als je een groen pensioen aanbiedt, is dat voor veel werknemers een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde. Uit onderzoek dat online pensioenuitvoerder BeFrank vorig jaar uitvoerde, bleek al dat actief MVO-beleid het verschil kan maken in werving. En daarbij zei een ruime meerderheid (62%) het belangrijk te vinden dat hun pensioengeld geïnvesteerd wordt in maatschappelijk verantwoorde beleggingen. Daar liggen dus voor bedrijven nog veel kansen, aldus BeFrank-directeur Jan Hein Rhebergen. ‘Een duurzame toekomst vinden wij heel belangrijk. Daar passen wij dus ook onze beleggingen op aan. Omdat het bij pensioen om grote bedragen gaat, is de impact ook groot.’

TIP ‘Vergeet zitzakken en sportschoolabonnementen. Werknemers willen sterke waarden en een positieve impact.’ Het somt in twee zinnen de resultaten op van de Net Positive Employee Barometer, een groot onderzoek dat voormalig Unilever-CEO Paul Polman uitvoerde onder 4.000 Britse en Amerikaanse werknemers.
In het onderzoek zegt 2 op de 3 respondenten dat hun organisatie niet genoeg doet op het gebied van de grote maatschappelijke uitdagingen van deze eeuw, zoals klimaatverandering en ongelijkheid. En ongeveer 30% heeft er zelfs wel eens zijn baan voor opgezegd, naast ongeveer 50% die momenteel hierover twijfelt, om precies dezelfde reden. Deze percentages vallen nog eens hoger uit voor Millennials en Gen Z, aldus het onderzoek. ‘Deze onvrede in combinatie met een krappe arbeidsmarkt is een tikkende tijdbom voor bedrijven en hun leiders’, aldus Polman, die in dit geval over ‘Conscious Quitting’ spreekt. ‘Onderzoek laat nu al zien dat bedrijven die niet in staat zijn hun milieu-maatschappelijke doelstellingen om te zetten in resultaten, moeite hebben met het aantrekken van nieuw talent. Soms moeten bedrijven 10 tot 20 procent meer loon betalen om personeel aan zich te binden.’