Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bas van der Veldt (AFAS): ‘Je hoeft niet de slimste leider te zijn, wel de leukste’

In samenwerking met Boertien Vergouwen Overduin - Bas van der Veldt, ceo van AFAS, pakt leiderschap nét even anders aan. Minder regels, meer experimenteren en groeien zonder dat het alleen om euro’s draait. In de podcast How to Grow van MT/Sprout vertelt hij hoe leiderschap, innovatie en een growth mindset hand in hand gaan: ‘Je hoeft niet de slimste te zijn, maar probeer wél de leukste te zijn.’

How to grow - Bas van der Veldt, CEO AFAS

Als ceo van AFAS zit Bas van der Veldt zelden stil. En als het hem niet snel genoeg gaat, begint hij – naar eigen zeggen – te drammen. ‘Ik ben wel echt een drammer. Als ik een enorme overtuiging van iets heb, dan blijf ik daar gewoon op drammen,’ zegt hij openhartig.

Zijn ongeduld is berucht. ‘Ik zou nooit kunnen vissen bijvoorbeeld, zeer ongeduldig. Wat niet goed is.’

Die drang naar snelheid komt niet uit de lucht vallen. ‘Ik heb een enorme angst voor bureaucratie. En ik heb ook een angst voor inertie. Dat er niks meer gebeurt, omdat we allemaal bang zijn voor dingen. Dat is helemaal niet wat in dit bedrijf gebeurt, maar dat is gewoon een rare angst.’

Vrijheid, kaders en experimenteren

Binnen AFAS krijgen medewerkers veel ruimte om te experimenteren, ook als dat fout gaat. ‘Het is juist de bedoeling dat je dingen doet. We hebben één regel: werk met gezond verstand in het belang van AFAS.’ Die vrijheid leidt vaak tot innovatie, maar het moet wel met een doel. ‘Je moet niet buiten de regels gaan omdat je recalcitrant wil zijn, maar omdat je denkt: ik ga hier een pad in dat misschien nog niet eerder is gedaan.’

Innovatie begint volgens Van der Veldt vaak bij individuen. ‘Het is vaak een individu dat besluit: ik ga dit eens anders doen, ik ga die tool gebruiken, ik ga een ander gesprek aan met een klant. Dat verzin je niet als collectief, dat komt vaak uit een individu.’

Een voorbeeld is de transcriptielijn een medewerker zelf ontwikkelde. ‘Dat is gewoon een ouderwets telefoonnummer. Je spreekt iets in, het wordt automatisch getranscribeerd en gekoppeld aan ons intranet. Hij heeft het zelf verzonnen en zelf gebouwd. Vervolgens hebben we dat in het cultuurcafé gedeeld, zodat iedereen het gaat gebruiken. Want innovatie is niet alleen iets nieuws verzinnen, innovatie is ook dat we het allemaal gaan gebruiken.’

Growth mindset gaat niet alleen over omzet

Een growth mindset is essentieel, maar volgens Van der Veldt moet het breder worden gezien. ‘Growth mindset is belangrijk. Ik vind alleen dat mensen te snel denken aan groei in omzet of winst. Of nog erger: groei in medewerkers, want dat is goed voor je ego. Vind ik helemaal niet. Ik doe het met zo min mogelijk medewerkers.’

Voor hem draait groei om kwaliteit. ‘Het gaat niet om prestatie of succes, het gaat om kwaliteit, kwaliteit, kwaliteit. Vriendelijkheid. Niet per se om eurootjes of marktaandeel of internationalisatie. Het gaat veel te veel over omzet en winst. Dat is ouderwets. Het kan ook gewoon gaan over delen en de wereld beter maken.’

Tegelijkertijd waarschuwt hij voor doorslaan in alleen maar groeidenken. ‘Als je alleen maar growth-mensen hebt in je organisatie, gaat het volgens mij gruwelijk mis. Dan ben je alles continu in twijfel aan het trekken.’

Nederlandse focus: ‘Je moet doen wat je leuk vindt’

Die visie zie je ook terug in de internationale strategie van AFAS. ‘Het is niet dat wij niet de grens over zijn gegaan. We zitten in België, de Caribbean. Maar je moet ook doen wat je leuk vindt. Dat hoor ik veel te weinig. Mensen zijn veel te weinig bezig met: wat vind ik nou leuk?’

Zelf kiest hij bewust voor focus op Nederland. ‘Arnold en ik, wij worden niet vrolijk van elke dag in een vliegtuig zitten, naar al die vestigingen over de hele wereld. Wij vinden het fijn om gewoon lekker thuis te zijn om zes uur om met het gezin te eten.’

Bovendien biedt Nederland nog volop kansen. ‘Nederland is gewoon een gigantisch groot land. We doen dit jaar 350 miljoen euro omzet, we kunnen met gemak naar de 700. Nederland is genoeg. Natuurlijk kunnen we naar Duitsland of Denemarken, misschien doen we dat nog weleens. Maar we worden niet happy van overal maar ons vlaggetje prikken en dan een marginale speler zijn.’

Leiderschap gaat over mensen, niet alleen over cijfers

Voor Van der Veldt is leiderschap meer dan targets of aandeelhouderswaarde. ‘Voor mij is een goede leider iemand die de mensen om zich heen, klanten en medewerkers, gelukkig maakt. Dat is een goede leider. Natuurlijk moet de business ook gebeuren. Het is niet zo dat je alleen maar leuk hoeft te zijn en dan is de rest goed. Nee, je moet ook je business draaien.’

Miljardenomzet is wat hem betreft geen maatstaf voor goed leiderschap. ‘Al heb je miljarden verdiend, als je gewoon een pannenkoek bent en iedereen loopt rond in een angstcultuur en klanten doen alleen zaken omdat er geen alternatief is, ben je voor mij geen goede leider. Het is een definitiekwestie, want ik weet zeker dat er genoeg mensen zijn die dat wél een goede leider vinden. Maar ik niet.’

Vierdaagse werkweek als groeiexperiment

Ook intern kiest AFAS bewust voor vernieuwing die bij de organisatie past, zoals de vierdaagse werkweek. ‘Ik had eerst aversie tegen dat idee. Hoezo moeten we ineens vier dagen werken? Maar na een lange wandeling dachten we: minder werken en misschien productiever worden, dat kan.’

De resultaten zijn positief. ‘Mensen zijn mega-enthousiast. We hebben veel gestopt met dingen die geen toegevoegde waarde hebben. Die vrijdag, onze ontwikkelvrijdag, gebruiken mensen om zich te ontwikkelen of op te laden.’

Zelf zet hij die dag breed in. ‘Ik was van plan gitaar te gaan spelen, daar is nog niks van gekomen. Maar ik heb bedrijfsbezoeken gedaan, werk voor onze stichting en mijn dochter naar school gebracht.’

Leiderschap moet ook leuk zijn

Volgens Van der Veldt draait leiderschap uiteindelijk om plezier, vertrouwen en kwaliteit. ‘Je hoeft niet het slimste jongetje van de klas te zijn, maar probeer het leukste jongetje van de klas te zijn. Mensen doen graag zaken met mensen die enthousiast zijn.’

Het woord ‘leuk’ komt in zijn gesprekken opvallend vaak terug, en dat is geen toeval. ‘Ik vind het belangrijk om het te zijn. Ik heb weleens iemand gehad die zei: Bas, ik zie het nu. Jij hebt echt een max van 17 minuten en dan moet er gelachen worden, hoe serieus de meeting ook is.’

Voor Van der Veldt is die lichtheid geen oppervlakkigheid, maar een bewuste keuze. ‘Als je alleen maar serieus bent, wordt het te zwaar. Humor haalt druk van de ketel. Dat merk ik bij mezelf, maar ook bij anderen.’ En wie bij AFAS werkt, weet: leuk zijn hoort bij de bedrijfscultuur. ‘Bij ons hoort het erbij dat mensen niet alleen goed zijn in hun werk, maar ook plezier uitstralen. We willen een omgeving waar mensen met energie rondlopen.’

Dat betekent niet dat hij iedereen naar de zin wil maken. ‘Nee, ik ben niet het type pleaser. Mezelf krijgt ook voldoende gezonde aandacht’, zegt hij met een knipoog. Maar het streven naar plezier en positiviteit zit diepgeworteld. ‘Mensen doen zaken met mensen die energie hebben, die ergens passie voor hebben. Dat werkt aanstekelijk.’

Waarom je deze podcast niet mag missen:

  • Leer hoe AFAS een cultuur van vrijheid en verantwoordelijkheid combineert.
  • Ontdek waarom fouten maken en falen essentieel zijn om te groeien.
  • Begrijp waarom een growth mindset meer is dan alleen omzetgroei.
  • Hoor waarom AFAS kiest voor focus op Nederland en bewust niet wereldwijd uitrolt.
  • Laat je inspireren door een leider die zegt: ‘Voor mij is een goede leider iemand die mensen gelukkig maakt, niet iemand die alleen maar omzet draait.’
  • Ontdek waarom ‘leuk zijn’ bij AFAS een serieuze factor voor succes is.

Benieuwd naar zijn inzichten? Luister nu naar de aflevering of bekijk de videoregistratie hieronder.

How to Grow

How to Grow is de podcastserie van MT/Sprout in samenwerking met Boertien Vergouwen Overduin. In deze serie spreken we topmensen uit het bedrijfsleven. Mensen die niet alleen weten hoe je persoonlijk groeit, maar ook hoe je je organisatie meeneemt in die groei.

Luister ook:

Welke kennis wil jij naar een hoger niveau tillen? Ontdek Lift Up!: de podcast over leren, leiderschap en persoonlijke effectiviteit. Krijg inzichten van experts uit het veld om vandaag nog te groeien. Met welke kennis stap jij uit op de top floor?

Ontdek Lift Up!

De wereld verandert razendsnel. Ontdek welke skills je moet ontwikkelen om maatschappelijke en technologische veranderingen de baas te blijven. Skills als samenwerken, kritisch denken en zelfregulering bijvoorbeeld.

Lees meer

BVO Bites is een gloednieuw leerconcept om het maximale uit jezelf te halen. Ontvang gratis één week lang elke dag een audiobite via WhatsApp en leer nieuwe skills op het gebied van timemanagement, communicatie, leiderschap en persoonlijke effectiviteit.

Lees meer

Wil je je persoonlijk en professioneel ontwikkelen én meer uit je leiderschap halen? Volg dan een Strategisch Leiderschapsprogramma. Het leidt je naar de volgende carrièrestap. Bekijk snel welke programma’s we aanbieden.

Lees meer

Als een van de grootste trainingsbureaus van Nederland weten wij hoe belangrijk mensen zijn voor organisaties. Met onze trainingen spelen wij optimaal in op de ontwikkelbehoefte van leiders, zodat zij écht het verschil kunnen maken.

Lees meer

We volgen ontwikkelingen binnen leren en ontwikkelen op de voet en haken daar regelmatig op in met nieuwe trainingen, leerconcepten en innovaties. Wil je hier als eerste alles over weten? Via onze nieuwsbrief krijg je elke maand de laatste ontwikkelingen in je mailbox!

Lees meer
/