Hoe blijf je als ondernemer groeien zonder je kompas kwijt te raken? Jeroen van Glabbeek, ceo en medeoprichter van CM.com, doet het al 26 jaar. In de podcastserie How to Grow vertelt hij openhartig over risico’s, fouten maken en leren.
De ceo die bleef
CM.com begon in 1999 als sms-dienst voor discotheken. Nu is het een beursgenoteerd engagementplatform met 700 medewerkers in vijftien landen. Waar veel oprichters afhaken zodra het ‘corporate’ wordt, bleef Van Glabbeek. Waarom? ‘Elke fase van groei vraagt om ander leiderschap. Maar telkens opnieuw heb ik mezelf de vraag gesteld: ben ik nog de juiste leider voor deze fase? En telkens was het antwoord: dan moet ik dus opnieuw leren.’
Leren in de nacht
Leren is bij Van Glabbeek geen bijzaak. Het is een gewoonte. ‘Ik ben eigenlijk altijd aan het leren. Bijvoorbeeld nu AI zich enorm snel ontwikkeld. Ik probeer nu elke nacht te gebruiken om bij te lezen wat er weer aan nieuwe ontwikkelingen zijn. In periodes dat er heel veel dingen veranderen, wil ik het altijd eerder en beter begrijpen dan anderen. En dan steek ik er meer uren in en studeer ik van 22 uur tot 2 uur. Als je dat een jaar lang doet, weet je ergens echt veel van.’ Die houding – altijd willen bijleren – verraadt zijn overtuiging: ‘Ik geloof dat je continu beter kunt worden. Dat is waar ik altijd op inzet.’
Leiderschap: vredestijd versus storm
Een van de inzichten van Van Glabbeek over leiderschap, is zijn onderscheid tussen “vredestijd” en “oorlogstijd”. ‘Ik heb zelf nooit in het leger gezeten, maar ik ken mensen die dat wel hebben gedaan. Die zeggen: in vredestijd is het overleg, afstemmen, rustig plannen maken. Maar in oorlogstijd is het command & control. Dan moet je gewoon zeggen: “dit gaan we nu doen”, en dan moet dat ook gewoon gebeuren.’
Dat vertaalt hij letterlijk door naar zijn rol als leider. ‘Als CEO moet je uitstralen in welke modus je zit. Is het overleg en samen bedenken? Of is het nú handelen?’ Om die dualiteit helder te maken, gebruikt hij een treffende metafoor uit zijn eigen leven: zeilen.
‘Als ik ga zeilen met familie, dan is het gezellig. Dan zeg ik: “zullen we overstag?” en dan zegt iemand: “nee, ik wil eerst koffie halen”. Prima, dan wachten we. Maar in een wedstrijd is het anders. Dan zeg ik: “we gaan nú overstag”. En dan gáán we ook nu. Niemand stelt dan vragen.’ Die helderheid is essentieel, zegt hij. ‘Mensen moeten weten in welke modus je zit. Als dat onduidelijk is, gaat het fout.’
‘Je gaat stuk op details, niet op strategie’
Ondanks zijn strategische positie als ceo, gelooft Van Glabbeek niet in abstract sturen van bovenaf. Integendeel. ‘Je gaat nooit failliet op hoofdlijnen. Je gaat altijd stuk op details.’ Hij vervolgt: ‘Een bedrijf dat omvalt, doet dat meestal omdat drie kleine dingen tegelijk misgingen. Geen enkele strategie redt je daaruit. Dus je moet de details snappen – of je nou ceo bent of niet.’
De moeilijkste fase? Niet de start, maar 200 medewerkers
Opvallend is dat hij de zwaarste fase in zijn carrière niet associeert met de beginjaren, maar met de groeifase rond 200 medewerkers. ‘Dat was echt pittig. Je kan het niet meer allemaal overzien, maar veel processen zijn ook nog niet ingericht. Ik werkte me kapot.’
Een ontmoeting met andere ondernemers bracht hoop: ‘Ik kwam Bas van der Veldt (AFAS), Pieter Zwart (Coolblue) en Jitse Groen (Thuisbezorgd) tegen. Zij hadden veel grotere bedrijven, maar leken fit en tevreden. Toen dacht ik: als zij het kunnen, kan ik het ook. Er is een toekomst ná deze berg werk.’
Continu leren, continu aanpassen
Voor Van Glabbeek draait alles om groei. ‘Ik geloof niet in planmatig werken. Ik geloof in elke dag een beetje beter. Continu verbeteren.’ Dat vraagt ook om een cultuur waarin fouten maken mag, zolang je ervan leert. ‘Als je een fout maakt, noemen we dat leergeld. Maar deel het dan wel met het team, want anders is het leergeld zonder les.’
Die leercultuur vereist ook discipline, weet hij. ‘Als iemand naar je toe komt met iets wat fout ging, moet je niet reageren met je eerste of tweede emotie. Dan gaan mensen zich anders indekken, en leer je niets.’
Complexiteit is de vijand
Wat hij als leider actief probeert te bestrijden, is complexiteit. ‘Slimme mensen hebben de neiging om dingen ingewikkeld te maken. Maar dat is geen verdienste. Wij hanteren het ESSA-model: elimineren, standaardiseren, simplificeren en automatiseren. Daar geven we zelfs prijzen voor uit. Want dáár groei je van.’
De kracht van een growth mindset
Het geloof in vooruitgang – in kleine stappen, elke dag – vormt de kern van Van Glabbeeks leiderschap. ‘Ik geloof dat succesvolle ondernemers goede risicomanagers zijn. Niet gokkers. En dat je moet durven zeggen: “ik weet het nog niet, maar ik ga het leren.’’
Of zoals hij het zelf zegt: ‘Ik ben nog nooit eerder ceo geweest van een beurs- en technologiebedrijf. Dus waarom zou ik doen alsof ik dat al eens gedaan heb?’
Wil jij een lerende cultuur stimuleren?
Ben jij manager, HR- of L&D-professional en wil je werken vanuit een Growth Mindset? Vraag dan nu de Growth Mindset box aan en breng leren in jouw organisatie nog meer tot leven!
lees verderWaarom je deze podcast niet mag missen:
- Uniek kijkje in het hoofd van een tech-ceo die al 26 jaar meegroeit met zijn bedrijf
- Actuele inzichten over AI, leiderschap en bedrijfsstrategie in een snel veranderende wereld
- Eerlijke verhalen over fouten, twijfel en groei
- Sprekende metaforen, zoals zeilwedstrijden en vredestijd versus oorlogstijd in leiderschap
- Praktische lessen over risicomanagement, cultuur en continue verbetering
Benieuwd naar zijn inzichten? Luister nu naar de aflevering en bekijk de videoregistratie hieronder.
How to Grow
How to Grow is de podcastserie van MT/Sprout in samenwerking met Boertien Vergouwen Overduin. In deze serie spreken we topmensen uit het bedrijfsleven. Mensen die niet alleen weten hoe je persoonlijk groeit, maar ook hoe je je organisatie meeneemt in die groei.