Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Stoppen met social media: zo bereik je offline klanten

Social media, het lijkt wel de enige manier om (online) bereik te krijgen. Tegelijkertijd zitten veel oudere mensen niet op social media, en zie je dat steeds meer jonge mensen stoppen met bepaalde social media kanalen. Wat kun je doen om hen toch te bereiken?

Foto: Mourad Mokrane

In deze tijd van informatie overvloed is er een groeiende groep die hier niet meer in mee willen gaan. Jonge mensen zeggen hun social media account op om weer meer tijd voor zichzelf te krijgen. Net als oudere mensen willen zij weer écht persoonlijk contact. Wil je deze groepen toch bereiken, dan is het hoog tijd om terug te grijpen naar traditionele media.

Offline marketing

Offline marketing wordt het ook wel genoemd: je doelgroep bereiken via traditionele media, buiten het internet om. Je kunt bijvoorbeeld een groot billboard plaatsen langs de snelweg, folders van je bedrijf huis-aan-huis verspreiden, een stand nemen op een evenement of congres of beter nog … er zelf een organiseren. Ook kun je denken aan sponsoring van een lokale sportclub. De mogelijkheden zijn legio. Als je doelgroep heel lokaal is, is offline marketing zelfs dé manier. 

De voordelen van offline marketing op een rij:

1. Naamsbekendheid & vertrouwen

Door het inzetten van offline media zoals radio en tv bereik je in één keer een groot publiek. Dit zorgt voor naamsbekendheid en het winnen van vertrouwen. Herhaal je boodschap en merknaam, en je naamsbekendheid stijgt enorm.

2. Persoonlijke benadering werkt

Een persoonlijke geadresseerde brief met een postzegel geeft het gevoel dat de afzender de moeite voor je heeft genomen. Of als er op straat iemand met een glimlach je een flyer in de hand drukt en een fijne dag wenst. Sampling (een proefformaat) is een goede manier om je doelgroep met je product kennis te laten maken. Dit kan ook per post of op een plek waar veel mensen uit je doelgroep komen. Lees meer over marketing per post. 

3. Interactie met de doelgroep

Een persoonlijke benadering en offline contact geeft (potentiële) klanten het gevoel dat ze belangrijk zijn. Je kijkt elkaar letterlijk in de ogen. Een handdruk en een gesprek maken meer indruk dan likes op Facebook. 

4. Een beleving creëren is zoveel makkelijker offline

Op een evenement of beurs kun je de doelgroep écht kennis laten maken met je product. Een voorbeeld: een keukenproducent kan een kok inhuren die ter plaatse heerlijke gerechten bereidt. Alle zintuigen worden hiermee geprikkeld. Deze ervaring krijg je online met geen mogelijkheid voor elkaar. 

Lees ook: Vier tips voor het organiseren van een event

5. Je valt makkelijker op

Online is het lastig de aandacht te trekken of vast te houden. Maar een groot billboard langs de snelweg kan niemand ontgaan. Hetzelfde geldt voor een ludieke actie om meer naamsbekendheid te krijgen, ook wel guerillamarketing genoemd. Als klein bedrijf zonder een groot budget kun je hiermee een groot bereik hebben. Lees hier meer over hoe je dit kunt aanpakken.

Do’s bij offline marketing: 

1. Bepaal je doelgroep: Je kunt natuurlijk met hagel schieten (door folders in alle brievenbussen te schuiven), beter is het om gericht (alleen op geselecteerde postcodes als je weet wat je afzetgebied is) te werk te gaan. Via de offline media kun je ook selecteren op doelgroep: NRC of De Telegraaf hebben een heel verschillend lezersprofiel. Of heel lokaal; in welk cafe zit jouw doelgroep? Leg daar je folders neer.

2. Meerdere acties: De kracht van offline adverteren zit hem in de herhaling. Zo bouw je naamsbekendheid op. Laat je door de advertentieverkopers van kranten niet meteen overhalen om één grote advertentie te plaatsen. Het is soms beter om 2 of 3 kleine teasers te plaatsen over een langere periode. 

3. Huur een professional in: Jij wilt toch ook dat mensen jou inhuren om je expertise? Doe dat dan zelf ook. Ga niet zelf de vormgeving doen als dit niet je vak is maar besteed het uit. Dat zie je direct af aan de kwaliteit. Bovendien kun je die uren vast beter besteden.

4. Combineer: Een nadeel van offline marketing is dat het lastiger meetbaar is dan social media. Het combineren van offline en online is dan ook het beste; beiden versterken elkaar. In een goede marketingstrategie lopen ze in elkaar over, hier kun je daar meer over lezen.