Ondanks de toename van online shoppen en online marketing heeft offline reclame nog steeds aanzienlijke invloed op het koopgedrag. Uit onderzoek door het Amerikaanse Infosys research blijkt dat 40 procent van de mensen die online zoeken en kopen, ook beïnvloed is door offline marketing. De aan huis geleverde brochure hoeft dus nog lang niet in de prullenmand.
De kracht van het herhaaleffect
Bij de inzet van verschillende mediakanalen is het herhaaleffect belangrijk. De potentiële klant krijgt hierdoor het idee dat ‘iedereen’ het over jouw merk heeft. Uit onderzoek komt bovendien naar voren dat het herhaaleffect groter is als de boodschap de ontvanger via verschillende soorten kanalen bereikt. Dus online én offline, zoals brochures, billboards, tv-reclames en dagbladadvertenties. Natuurlijk moet je oppassen voor een bombardement aan boodschappen, dat juist irritatie kan veroorzaken. Dat risico is klein als de relevantie van de boodschappen en de samenhang tussen direct mail en e-mailmarketing groter is.
Zorg dat je opvalt
De vraag is: hoe valt jouw boodschap op tussen de duizenden sales- en marketingboodschappen die jouw klanten per dag krijgen voorgeschoteld? En hoe springt jouw e-mailing uit de wekelijks soms wel honderden e-mails die jouw doelgroep in zijn inbox vindt? Zorg ervoor dat de boodschap die zij krijgen relevant en boeiend is. Daarvoor is het van belang dat je weet wie jouw klant is, wat hem of haar interesseert, waar hij woont en of en zo ja, waar hij veel online is.
Een pakketje maakt nieuwsgierig
Heb je bijvoorbeeld een winkel, stuur dan mensen in de buurt een opvallende printmailing. Verpak jouw boodschap in een pakketje met een opmerkelijke vorm. Een gewone enveloppe met wervende tekst belandt al snel bij het oud papier, maar een pakketje maakt nieuwsgierig. Helemaal als erop staat dat er een cadeautje in zit. Iets bruikbaars zoals een blocnote, een opvouwbare stoffen boodschappentas of een klantenkortingkaart, zorgt ervoor dat zij de DM openmaken. Stuur hen vervolgens een e-mail en de kans is groot dat de ontvangers deze ook openen.
Zet Merel en Peter bij de telefoon
Voor zowel dm als e-mail geldt: maak het persoonlijk. Stuur bijvoorbeeld een kaart naar je klant met de tekst ‘Hoi Hans, dit interesseert jou waarschijnlijk.’ Daar staat dan natuurlijk ook je website op vermeld. Stuur Hans daarna een mail die je ondertekent met de naam van een echte medewerker. Verzend geen fictieve ‘persoonlijke’ mails die zijn ondertekend door Merel of Peter, die helemaal niet voor jou werken. Ze zijn daarom ook niet terug te mailen of te bellen. Daar heeft jouw klant dus weinig aan. Als ze het ‘trucje’ door hebben, leidt dat alleen maar tot ergernis en haken ze af. Zorg er liever voor dat Merel en Peter echt bij de telefoon zitten en jouw (potentiële) klant oprechte persoonlijke aandacht kunnen geven.